Теми статей
Обрати теми

Добровільне приєднання громад: як це відбувається у Харківській області

Сас Олена, експерт з питань децентралізації, залучена Координатором проектів ОБСЄ в Україні
18 жовтня 2018 року в м. Харкові відбувся діалоговий круглий стіл «Обговорення добровільного приєднання громад до міст обласного значення в Харківській області», організований Координатором проектів ОБСЄ в Україні за підтримки Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Асоціації міст України, Офісу реформ Кабінету Міністрів України за сприяння Центру розвитку місцевого самоврядування в Харківській області програми «U-Lead з Європою» в рамках проекту «Сприяння діалогу щодо реформ в Україні». Про що говорили і які були отримані результати, читайте в цьому матеріалі.

Слід зазначити, що починаючи з 2014 року Координатор проектів ОБСЄ в Україні підтримує діалогові заходи між різними зацікавленими сторонами, включаючи органи влади, місцеві громади, органи місцевого самоврядування, експертне середовище задля сприяння соціальній стабільності та реалізації реформ.

Діалоговий круглий стіл «Обговорення добровільного приєднання громад до міст обласного значення в Харківській області» є продовженням такого підходу задля зміцнення зв’язку між містами обласного значення Первомайський, Чугуїв, Куп’янськ, Ізюм, Люботин, Лозова та навколишніми адміністративними одиницями в процесі приєднання громад у ході децентралізації. Круглий стіл ставив на меті представити бачення процесу децентралізації різними його учасниками, дати можливість отримати зворотній зв’язок та досягнути спільних рішень. Захід було організовано Координатором проектів ОБСЄ в Україні спільно з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Асоціацією міст України, Офісом реформ Кабінету Міністрів України за сприяння Центру розвитку місцевого самоврядування в Харківській області та програми «U-LEAD з Європою».

img 1

З моменту підписання Закону України щодо добровільного приєднання територіальних громад до міст обласного значення (Закон України № 2379-VIII від 03.04.2018) процес утворення нових об’єднаних громад отримав новий потужний стимул. Водночас і у спроможних міст, і у навколишніх громад у процесі приєднання закономірно виникає багато запитань та тем для обговорення.

Харківський круглий стіл у форматі діалогу дозволив учасникам обговорити складні питання приєднання, стосунків та умови співпраці сільських та селищних громад із містами Первомайський, Чугуїв, Куп’янськ, Ізюм, Люботин, Лозова.

Круглий стіл зібрав 32 учасники представників органів державної влади, місцевого самоврядування, громадянського суспільства, експертів.

Робота в форматі діалогу із залученням експертів-фасилітаторів щодо розгляду та обговорення питання добровільного приєднання до міст обласного значення Харківської області; робота в групах для обговорення та створення карти спільних цілей, викликів та можливостей, а також ідей реалізації спільних проектів між містами та навколишніми громадами.

Залучені фасилітатори: Олена Копіна, Світлана Петрова, Олена Сас.

За результатами діалогового круглого столу Координатором проектів ОБСЄ в Україні було сформовано Звіт1. Нижче наведено основні його складові, зміст яких має бути цікавим не лише учасникам діалогового круглого столу, а й всім територіальним громадам, які об’єдналися (приєдналися) або ж планують розпочати ці процеси в найближчому майбутньому. Важливим є те, що захід почали з визначення викликів, які постали (можуть постати) перед учасниками приєднання, і завершили, відповідно, формуванням загальних висновків, які вималювалися після діалогу між всіма учасниками. Отже...

1 Цей документ не містить офіційних оцінок ОБСЄ ситуації, він є лише підсумком проведених дискусій та відображає висловлені її учасниками думки та оцінки.

Визначення викликів

Що гальмує процес приєднання громад до міст? Серед причин, що утримують сільські громади від приєднання, називали загрозу втрати влади керівництвом сільських та селищних рад, втрату суб’єктності адміністративно-територіальними одиницями.

Під час обговорення підняли проблему розрахунку освітньої субвенції для громади, утвореної на основі міста обласного значення та прилеглих сільських територій, що вимагає рішень на рівні центральних органів виконавчої влади.

Також людей хвилює парадокс, коли сфера органів реєстрації актів цивільного стану (РАЦС) у сільських громадах — це традиційно відповідальність органів місцевого самоврядування, а у містах і селищах — це відповідальність Міністерства юстиції.

Для сільських та селищних громад викликом є дефіцит кваліфікованих кадрів, тому лейтмотивом при можливому добровільному приєднанні звучав аргумент щодо доступу до кадрового потенціалу міста, що має наслідком більш ефективне виконання управлінських, виконавчих функцій.

Результати обговорення та пропозиції

Серед можливостей та переваг добровільного приєднання для громад звучали збільшення бюджетних надходжень (презентація експерта Харківського регіонального відділення АМУ Миколи Наркізова), зростання інвестиційного потенціалу, а значить — можливості для створення нових робочих місць, покращення якості та доступності публічних послуг, оновлення та розвиток інфраструктури прилеглих територій.

Щодо питання надання послуг реєстрації актів цивільного стану (РАЦС) у сільських громадах генеральний директор Директорату місцевого самоврядування Мінрегіону Сергій Шаршов вказав на те, що це питання регулюється наказом № 2825/5 від 29.08.2018 «Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану». Наказ визначає, що практично усі послуги РАЦС можуть надаватися через ЦНАП, зокрема державна реєстрація народження, шлюбу, розірвання шлюбу (за спільною заявою подружжя, яке не має дітей), зміна імені, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, реєстрація смерті. Важливо, що встановлений порядок відкриває можливості збереження територіальної доступності до послуг РАЦС у населених пунктах — колишніх сільських територіальних громадах, що нині приєднуються до міст обласного значення, тобто суттєво наближають послуги до громадян.

Містам обласного значення Харківщини, що є лише на шляху створення ОТГ разом із сільськими та селищними громадами, було цікаво почути досвід міста Лозова, яке вже створило велику спроможну ОТГ. Зокрема, представники міської ради презентували діючий проект «Спільний медичний простір», який працює в місті більше року і вже добре зарекомендував себе серед міського і сільського населення. Оптимізація управління медичними закладами, створення територіального медичного об’єднання дозволили зекономити близько 5 млн грн. бюджетних коштів та покращити якість послуг, що надаються. Реалізація такого проекту передувала процедурі приєднання, тож це слугувало вагомим аргументом для приєднання, побудови стосунків довіри, бачення подальших перспектив аналогічних проектів у сфері освіти, культури, інфраструктури, ЖКГ та інших.

Висновки/пропозиції

До уваги

1

Розрахунок освітньої субвенції для громади, утвореної на основі міста обласного значення та прилеглих сільських територій

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету;

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;

Кабінет Міністрів України

2

Надання послуг реєстрації актів цивільного стану (РАЦС) у сільських громадах та у містах і селищах.

Наказ від 29.08.2018 № 2825/5 «Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» визначає, що послуги РАЦС можуть надаватися через ЦНАП, зокрема державна реєстрація народження, шлюбу, розірвання шлюбу (за спільною заявою подружжя, яке не має дітей), зміна імені, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, реєстрація смерті. Цей порядок відкриває можливості збереження територіальної доступності до послуг РАЦС у населених пунктах — колишніх сільських територіальних громадах, що нині приєднуються до міст обласного значення

Органи місцевого самоврядування міст обласного значення;

Органи сільського та селищного самоврядування громад, які приєднуються чи потенційно можуть приєднатися до міст обласного значення

3

Проектний підхід до співробітництва та приєднання громад до міст обласного значення.

Приклад — досвід міста Лозова, яке вже створило велику спроможну ОТГ. Зокрема, презентований діючий проект «Спільний медичний простір», що зарекомендував себе серед міського і сільського населення. Реалізація такого проекту передувала процедурі приєднання, це слугувало вагомим аргументом для приєднання, побудови стосунків довіри, бачення подальших перспектив аналогічних проектів у сфері освіти, культури, інфраструктури, ЖКГ та інших

Регіональне відділення Асоціації міст України;

Центр розвитку місцевого самоврядування «U-LEAD з Європою»;

Органи місцевого самоврядування міст обласного значення;

Органи сільського та селищного самоврядування громад, які приєднуються та потенційно можуть приєднатися до міст обласного значення

4

Прискорити прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстр. № 8369 від 17.05.2018), спрямований на створення відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування реальних умов для формування професійного, сталого, вмотивованого складу працівників органів місцевого самоврядування

Верховна Рада України

5

Прискорити прийняття проекту Закону України «Про засади адміністративно-територіального устрою України» (реєстр. № 8051 від 22.02.2018)

Верховна Рада України

6

Розглянути питання збільшення обсягів освітньої та медичної субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на 2019 рік, визначених проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»

Кабінет Міністрів України

7

Розглянути питання збільшення обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад до 4,5 млрд грн. Передбачити обов’язковість надання субвенції, у тому числі об’єднаним громадам з центрами у містах обласного значення

Кабінет Міністрів України

Загальні висновки

Міста обласного значення та громади навколо мають потужний спільний потенціал, але мають говорити один з одним мовою конкретних проектних пропозицій, формувати бачення на перспективу, а не кон’юнктурних містечкових політичних інтересів.

Учасники діалогу високо оцінили його якість та користь для себе, обмінялися важливими ідеями для своїх громад, що однозначно сприятиме процесу приєднання громад до міст обласного значення Первомайський, Чугуїв, Куп’янськ, Ізюм, Люботин. Зокрема, можна відмітити декілька конкретних ідей, сформованих у ході заходу.

Міський голова міста Первомайський та його колеги запропонували впровадження договірного підходу на початковому етапі взаємодії міста та прилеглих громад, створення переліку взаємних послуг та вигод, які можна певним чином оцінити. На думку очільників Первомайського, це може слугувати додатковим стимулом для вирішення питання про приєднання.

Представники всіх міст, що були присутні, відмітили для себе корисність проектного підходу міста Лозова і висловилися про намір взяти метод планування взаємодії з сільськими та селищними громадами в окремих галузях чи питаннях на озброєння. Присутні підкреслили важливу роль проектів міжнародної технічної допомоги та асоціацій місцевого самоврядування в тому, аби допомогти у формуванні таких проектів, надати експертну допомогу у розрахунках вигод від впровадження спільних проектів та інше.

Усі присутні вказали на важливість формування поля довіри між містами та сільськими територіями, а для цього важлива комунікація. Адже для того, щоб, наприклад, презентувати згадані вище проекти розвитку, потрібно робити це системно та якісно через засоби масової інформації, зустрічі, обговорення, масові заходи тощо.

Серед факторів, які заважають реалізації всіх згаданих вище ідей, найголовнішим фактором назвали брак кваліфікованих спеціалістів із сучасними компетенціями в органах самоврядування. Іншими завадами назвали політичні та економічні інтереси окремих гравців серед влади, бізнесу та громадського активу.

Процес створення територіально-адміністративної основи для передачі повноважень на базовий рівень в Харківській області йде у руслі таких принципів: добровільність, відповідність перспективному плану формування територій громад області та критеріям спроможності. При цьому з метою інтенсифікації процесів об’єднання громад застосовується практика внесення змін до діючого перспективного плану у разі необхідності. Обласна державна адміністрація тісно співпрацює з ЦРМС у Харківській області і делегує цій структурі значну частину польової роботи.

Круглий стіл у Харкові є третім з низки обговорень приєднання громад до міст обласного значення, організованих Координатором проектів ОБСЄ в Україні за сприяння Мінрегіону, Асоціації міст України, Офісу реформ Кабінету Міністрів України та Харківського центру розвитку місцевого самоврядування програми «U-LEAD з Європою». Аналогічні події відбулися в містах обласного значення Маріуполь та Канів, ще два аналогічні заходи заплановано провести до кінця року в інших містах України в рамках проекту «Сприяння діалогу щодо реформ в Україні».

img 2

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі