Теми статей
Обрати теми

Умови надання пільг на тверде паливо

Кравченко Тетяна, аналітик ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», адвокат
Останнім часом до ОМС масово звертаються місцеві мешканці із заявами про отримання пільг на придбання твердого палива, при тому, що у належних їм будинках встановлені газові котли. Чи мають право мешканці у такій ситуації на отримання пільг та/або субсидії? Розберемось із цим запитанням детальніше.

Пільги на придбання твердого палива

Механізм надання пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу за рахунок субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам особам, які мають право на пільги за соціальною ознакою з придбання твердого та рідкого палива і скрапленого газу, визначається Порядком надання пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженим постановою КМУ від 31.01.2007 № 771.

1 Далі за текстом — Порядок № 77.

Відповідно до п. 4 Порядку № 77 для призначення пільг із придбання твердого палива і скрапленого газу особи звертаються до управлінь праці та соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, структурних підрозділів з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) (крім мм. Києва та Севастополя) рад або до виконавчих органів сільських, селищних, міських рад за зареєстрованим місцем проживання (або за фактичним місцем проживання, якщо особи перебувають на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, за фактичним місцем проживання за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до п. 4 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива») з відповідною заявою, до якої додають довідку про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому паливі.

Відповідно до п. 14 Порядку № 77 у разі зміни умов проживання особи (підключення житла до системи газо-, тепло-, електропостачання для його опалення) отримані нею кошти готівкою на придбання твердого палива і скрапленого газу або тверде паливо, скраплений газ не повертаються. Пільги з оплати послуг газо-, тепло-, електропостачання для опалення житла надаються особі з наступного бюджетного періоду.

Отже, право на отримання пільг на придбання твердого палива мають тільки ті мешканці, чиє житло не забезпечується електро-, тепло-, газопостачанням для опалення.

Субсидія на придбання твердого палива

Згідно з абз. 2 п. 2 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848 (в редакції постанови КМУ від 27.04.2018 № 329), субсидія на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива призначається у разі, коли домогосподарство не отримує комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) та не використовує природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення2.

2 Далі за текстом — Положення № 848.

Таким чином, право на субсидію на придбання твердого палива мають ті мешканці, житлові приміщення яких не забезпечуються електро-, тепло-, газопостачанням для опалення.

Згідно з абз. 3 п. 2 Положення № 848, якщо для опалення житлового приміщення (будинку) одночасно використовується теплова енергія та/або природний газ, та/або електрична енергія, соціальні нормативи для опалення (теплопостачання) приміщення (будинку) під час розрахунку житлової субсидії застосовуються тільки на одну комунальну послугу.

Отже, якщо житлові приміщення мешканців опалюються одночасно декількома способами, субсидія призначається тільки на один вид палива, яке використовується для опалення, за вибором споживача.

У разі призначення житлової субсидії особам, доходи яких ураховуються під час призначення житлової субсидії, пільги з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива не нараховуються протягом періоду отримання житлової субсидії, крім випадку, коли пільговиками є члени сім’ї особи із складу домогосподарства, які не проживають за адресою домогосподарства.

(абз. 6 п. 5 Положення № 848)

Приклад із судової практики з приводу оскарження неправомірних, на думку позивача, дій Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради щодо скасування пільг у період призначення субсидії (справа № 645/3658/17).

З 2015 року позивач перебував на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради як учасник війни відповідно до Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»3, у зв’язку з чим користувався 50-відсотковою знижкою плати за користування житлом та комунальними послугами (тепло-, водо-, газо-, електропостачання, водовідведення та послугами з вивезення твердих побутових відходів).

3 Далі за текстом — Закон № 3551.

З вересня 2016 року позивачу було призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг.

З жовтня 2016 року нарахування пільг позивачу було зупинено.

З квітня 2017 року після закінчення дії субсидії дію пільги було поновлено.

Позивач вважав, що дії Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради є неправомірними та порушують принцип верховенства закону над постановою КМУ.

Він зазначав, що оскільки разом із ним зареєстровані та проживають його дочка та онук, то пільги повинні були розповсюджуватись і на членів його сім’ї, які постійно проживають у квартирі разом з ним, а не на одну особу.

Позивач просив визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Немишлянського району Харківської міської ради щодо скасування пільг, передбачених Законом України від 24.03.1998 № 203/98-ВР «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист»4; зобов’язати Управління відновити надання йому та членам його сім’ї, які проживають із ним, пільг, передбачених Законом № 203, з дня звернення до Управління із заявою про перехід на пільги за Законом № 3551.

4 Далі за текстом — Закон № 203.

Постановою Фрунзенського районного суду м. Харкова у задоволенні адміністративного позову було відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивачем було подано апеляційну скаргу.

Харківський апеляційний адміністративний суд (постанова від 26.02.2018) дійшов висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Виходячи з положень п. 4 Положення № 848 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі призначення субсидії пільги з оплати житлово-комунальних послуг та придбання твердого палива і скрапленого газу особам, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), у період її отримання не нараховуються. Інформація про зазначених осіб подається підприємствам — виробникам/виконавцям житлово-комунальних послуг та вноситься до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Тобто при нарахуванні житлової субсидії з оплати житлово-комунальних послуг у розмірі більш ніж 0,00 грн. пільги на їх оплату призупиняються.

З вересня 2016 року позивачу було призначено субсидію на оплату житлово-комунальних послуг.

Ураховуючи п. 4 Положення, з жовтня 2016 року позивачу було призупинено надання пільг.

З квітня 2017 року, після закінчення дії субсидії, дію пільги було поновлено, відповідна інформація надається Управлінням до підприємств — надавачів житлово-комунальних послуг щомісячно протягом дії пільги.

Стосовно надання пільг членам сім’ї, які проживають із позивачем, суд зазначив, що відповідно до п. 6 ч.1 ст. 6 Закону № 203 ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України надається 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Відповідно до ч. 5 ст. 51 Бюджетного кодексу України при наданні пільг та здійсненні видатків із бюджету щодо їх виплати до членів сім’ї пільговика належать: дружина (чоловік), їх неповнолітні діти (до 18 років), неодружені повнолітні діти, визнані інвалідами з дитинства І та ІІ груп або інвалідами І групи; особа, яка проживає разом з інвалідом І групи та доглядає за ним, за умови, що інвалід війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги, та проживає разом з ним.

З довідки про склад сім’ї позивача вбачається, що онук та повнолітня донька не мають права на отримання пільг, визначених Законом.

З огляду на те, що судом першої інстанції в повному обсязі було досліджено положення нормативних актів, що регулюють питання надання пільг позивачу та зроблено вірний висновок про відмову у задоволенні позовних вимог, постанову суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову залишено без змін.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі