Теми статей
Обрати теми

Об’єднання та приєднання ОТГ: визначаємо нюанси

Мороз Оксана, юрист-аналітик «Видавничого будинку Фактор»
Як ви пам’ятаєте, з прийняттям Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1 було надано старт реформі децентралізації. Саме вона була такою довгоочікуваною, оскільки передача повноважень та ресурсів на рівень територіальних громад, здавалось би, вирішить усі проблеми. Тому першим кроком для досягнення цієї мети було створення спроможних територіальних громад. З прийняття Закону № 157 пройшло вже немало часу, тому, мабуть, усі питання, які виникали на практиці, були вже вирішені. Проте у травні 2018 року набрав чинності Закон України від 03.04.2018 № 2379-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення»2, який став підставою для виникнення нових запитань. Тому в цій статті саме про них і йтиметься.

1 Далі за текстом — Закон № 157.

2 Далі за текстом — Закон № 2379.

Коротко про головне

Перш за все слід відмітити, що, за даними офіційного сайту «Децентралізація», вже об’єднано понад 700 територіальних громад. Але разом із тим у представників ОМС все ще виникають запитання щодо різних процедурних моментів як об’єднання територіальних громад, так і їх приєднання. Варто зазначити, що «масла у вогонь» все-таки додав вже згаданий нами Закон № 2379, але про все по черзі.

До нас у редакцію надійшли запитання, які ми будемо розглядати у двох розділах. Одне з них стосується питань об’єднання ОТГ, а друге — їх приєднання. В першому ж йтиметься про момент, з якого ОТГ вважається об’єднаною на базі міста обласного значення, а в іншому — про наступне: якщо до селищної ОТГ приєдналась одна сільська рада, то з якого моменту громада вважається приєднаною та чи матиме вона спільний з ОТГ бюджет?

Момент, з якого ОТГ вважається об’єднаною на базі міста обласного значення

Зазначимо, що відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону № 157 cуб’єктами добровільного об’єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Разом із тим відповідно до розд. 4 п. 31 Закону № 157, який зазнав зміни внаслідок прийняття Закону № 2379, відтепер визнаються такими, що є спроможними об’єднаними територіальними громадами для випадків, передбачених статтями 8 — 83 цього Закону, територіальні громади міст республіканського Автономної Республіки Крим, обласного значення.

Отже, робимо висновок, що починаючи з травня 2018 року, коли Закон № 2379 вступив в силу, територіальні громади міст обласного значення стали спроможними ОТГ.

Таким чином, даючи відповідь на це питання, зазначимо, що відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 157 об’єднана територіальна громада вважається утвореною:

1

з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад

або

2

з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі

Якщо до селищної ОТГ приєдналася сільська рада, то з якого моменту громада вважається приєднаною та чи матиме спільний з ОТГ бюджет

Одразу зазначимо, що згідно з ч. 1 ст. 81 Закону № 157 добровільно приєднатися до об’єднаної територіальної громади має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об’єднаної територіальної громади.

Відповідно до ч. 1 ст. 83 Закону № 157 повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної об’єднаної територіальної громади, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади.

Таким чином, із моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об’єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до селищної ради об’єднаної територіальної громади, сільська рада вважається приєднаною.

Більше того, положення ч. 2 ст. 83 Закону № 157 вказують, що з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб — сільської, селищної ради, її виконавчого комітету шляхом їх приєднання до відповідних юридичних осіб — сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету об’єднаної територіальної громади.

Щодо питання спільного бюджету. Відповідно до ч. 4 ст. 83 Закону № 157 бюджет територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади, виконується окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням таких особливостей:

1

до завершення періоду окремого виконання бюджету територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, функції головного розпорядника, розпорядника бюджетних коштів територіальної громади, що приєдналася, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови ОТГ, інших керівників бюджетних установ

2

сільська, селищна, міська рада об’єднаної територіальної громади може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до ОТГ

3

залишки коштів на кінець бюджетного періоду бюджету територіальної громади, що приєдналася до ОТГ, перераховуються до бюджету ОТГ на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови ОТГ

До цього хочемо зауважити, що об’єднання та приєднання ОТГ не робить їх автоматично кращими та більш заможними. Дійсно, у цих ОТГ з’являється більше повноважень та ресурсів, однак цього недостатньо для активного розвитку. Оскільки для цього ще потрібні лідери, професіонали задля впровадження нових поставлених цілей, які готові працювати для своєї громади.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі