Теми статей
Обрати теми

Методичні рекомендації: організація та ведення військового обліку (частина 2)

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист, Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
У цьому номері ми продовжуємо знайомство з Методичними рекомендаціями з організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних в органах місцевого самоврядування, затвердженими наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 21.11.2017 № 676. Отже, йдемо далі.

Перелік документів із військового обліку, що відпрацьовуються в ОМС

Наводимо перелік документів (матеріалів) із військового обліку, що відпрацьовуються в ОМС:

1

Правила військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджені постановою КМУ від 07.12.2016 № 921 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних»1

2

Витяг із Конституції України (ст. 17, 65)

3

Витяг із Закону України від 06.12.1991 № 1932-XII «Про оборону» (ст. 15, 16, 17)

4

Витяг із Закону України від 25.03.1992 № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» (ст. 1, 15, 27, 28, 29, 30, 33, 37, 38, 39, 42)

5

Витяг із Закону України від 21.10.1993 № 3543-XII «Про мобілізацію та мобілізаційну підготовку» (ст. 18, 21, 22)

6

Витяг із Кодексу України про адміністративні порушення (ст. 210, 2101, 211, 2111, 2112, 2113, 2114, 2115, 2116)

7

Витяг із Кримінального кодексу України (ст. 1141, 335, 336, 337)

8

Картотека на військовозобов’язаних і призовників (карток первинного обліку)

Примітка. здійснюється наглядне оформлення питань військового обліку (стенд із витягами із законів, правилами військового обліку тощо).

1 Далі за текстом — Порядок.

Папка з питань організації та ведення військового обліку в ОМС

Наводимо примірний зміст папки з нормативно-правовими актами з питань організації та ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників в ОМС, якими треба користуватись, окрім законів та кодексів України, Указів Президента України, постанов КМУ та наказів Міноборони, наказів та інструкцій вищестоящого керівництва.

Папка з документами з військового обліку має включати:

1

Рішення виконавчого комітету ради щодо призначення відповідальної службової особи за ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників та бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та воєнного часу

2

Посадову інструкцію (функціональні обов’язки ) відповідальної службової особи за організацію та ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників на території відповідної ради

3

Рішення виконавчого комітету ради про стан військово-облікової роботи за рік

4

Рішення виконавчого комітету ради про організацію та проведення приписки громадян до призовної дільниці

5

Рішення виконавчого комітету ради про організацію та проведення призову громадян на строкову військову службу

6

Наказ військового комісара про призов на строкову військову службу

7

Довідку-доповідь сільського голови щодо військового обліку

8

Доповідь відповідального за організацію та стан військово-облікової роботи на території ради

9

Перелік підприємств, які знаходяться на території ради

10

Список громадян, які підлягають приписці до призовної дільниці

11

Список призовників, які перебувають на військовому обліку у раді

12

Список військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку у раді

13

Акт знищення карток первинного обліку військовозобов’язаних

14

Графік звіряння з підприємствами, установами та організаціями, будинковими книгами (даними реєстраційного обліку), іншими документами з питань реєстрації місця проживання фізичних осіб та звіряння шляхом подвірного обходу

15

Перспективний план роботи з військового обліку військовозобов’язаних і призовників на рік

16

Блокнот розписок та корінці розписок про прийом військових квитків

17

Журнал обліку результатів перевірок стану обліку призовників і військовозобов’язаних та звіряння їх облікових даних з даними районних (міських) військових комісаріатів

Картотека на військовозобов`язаних і призовників (карток первинного обліку)

У листі Головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України від 27.09.2017 № 321/5989 «Щодо деяких питань ведення військового обліку працівників у роботодавця» зазначено, зокрема, що на виконання вимог Порядку інформування військових комісаріатів здійснюється за підписом керівника.

Крім того, у зазначеному листі йдеться про таке2:

2 Прим. ред.

<...> 3. Відповідальність за організацію ведення військового обліку у роботодавця покладається саме на керівника?

Згідно з пунктом 5 статті 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» ведення персонального обліку призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання покладається на керівників підприємств, установ, організацій і навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності — у тому числі на громадян-підприємців та інших самозайнятих осіб.

4. Навчальні заклади окремо ведуть персональний облік військовозобов’язаних та призовників за місцем навчання, а органи місцевого самоврядування у визначених випадках — персонально-первинний облік військовозобов’язаних та призовників за місцем проживання. Це означає, що такі установи або органи ведуть два види військового обліку: перший — персональний облік працевлаштованих за трудовим договором призовників та військовозобов’язаних; другий — облік призовників та військовозобов’язаних за місцем навчання або за місцем проживання?

Пунктом 4 статті 34 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» визначається, що персонально-первинний облік ведеться органами місцевого самоврядування за місцем проживання призовників і військовозобов’язаних у сільській місцевості, а також у містах і селищах, де відсутні військові комісаріати. Персональний облік ведеться підприємствами, установами, організаціями і навчальними закладами незалежно від підпорядкування і форм власності за місцем роботи або навчання призовників і військовозобов’язаних. <...>

6. Для працівника, на якого будуть покладені обов’язки з ведення військового обліку, розробляється Інструкція особи, відповідальної за ведення військового обліку. У ній вказують обов’язки, що покладені на такого працівника в частині ведення військового обліку. Працівника ознайомлюють з нею під підпис. Чи є наявність такої Інструкції обов’язковою? Чи можна «продублювати» обов’язки з ведення військового обліку в окремій Інструкції?

Посадова інструкція — це первинний кадровий документ, який має юридичну силу та сприяє правовому захисту на підприємстві, в установі, організації. Посадова інструкція складається на посаду (професію), передбачену в штатному розписі, а не на конкретну особу, яка буде обіймати цю посаду.

7. Чи дійсно така штатна одиниця може належати або до кадрової служби, або до спеціально створеного військово-облікового підрозділу? Для такої посади підійде код КП 3439 «Інспектор з обліку та бронювання військовозобов’язаних»? Під таку посаду має бути розроблена посадова інструкція?

Покладання обов’язків щодо ведення військового обліку в державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях на посадову особу кадрового підрозділу, служби управління персоналом або військово-облікового підрозділу (відділу, сектору, групи тощо) визначено пунктами 11 і 12 Порядку.

8. Державні органи, підприємства, установи та організації зобов’язані в 7-денний строк інформувати відповідні районні (міські) військкомати про призначення, переміщення та звільнення осіб, відповідальних за ведення військового обліку. Чи дійсно затвердженої форми такого інформування немає? Чи можна інформувати військкомат у довільній формі? Чи є допустимим надіслати виписку з відповідного наказу?

Форма інформування відповідних районних (міських) військових комісаріатів державними органами, підприємствами, установами та організаціями про призначення, переміщення і звільнення осіб, відповідальних за ведення військового обліку, не встановлена і може мати довільну форму, у тому числі витяг із наказу.

9. Чи дійсно особа (особи), відповідальна за ведення військового обліку, зобов’язана перевіряти при прийнятті на роботу наявність військово-облікових документів:

— у призовників — посвідчення про приписку до призовної дільниці;

— у військовозобов’язаних — військового квитка (тимчасового посвідчення)?

Чи слід роботодавцю зробити копії військово-облікових документів та підшити їх в особову справу новоприйнятого співробітника?

Перевірку у громадян під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікових документів (у військовозобов’язаних — військових квитків або тимчасових посвідчень, а у призовників — посвідчень про приписку до призовних дільниць) та приймання на роботу (навчання) призовників і військовозобов’язаних тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) військових комісаріатах, а також у разі перебування на військовому обліку в СБУ та Службі зовнішньої розвідки визначено пунктом 37 Порядку.

Обов’язкову наявність в особовій справі копії військового квитка для військовозобов’язаних та призовників передбачено Порядком ведення та зберігання особових справ державних службовців, затвердженим наказом Національного агентства України з питань державної служби від 22.03.2016 № 64.

10. Чи дійсно повідомлення до військкомату подають при зміні облікових даних призовників та військовозобов’язаних, прийнятих на роботу або звільнених із роботи? Проте відомості про зміни в даних працівника роботодавець подає щомісячно до 5 числа за спеціальною формою? При прийнятті (звільненні) працівника (призовника чи

військовозобов’язаного) відповідальний за ведення військового обліку формує письмове повідомлення окремо щодо кожного такого прийнятого (звільненого) працівника в довільній формі за підписом керівника і подає у військкомат за місцем реєстрації (прописки) призовника чи військовозобов’язаного? Розрив між моментом прийняття (звільнення) та моментом відправлення повідомлення (у тому числі поштою) не може бути більше 7 календарних днів? Якщо останній день подання повідомлення припадає на вихідний чи святковий день, то слід направляти повідомлення заздалегідь? Немає необхідності надсилати таку інформацію з повідомленням про вручення?

Надсилання у семиденний строк до відповідних районних (міських) військових комісаріатів повідомлень про зміну облікових даних призовників і військовозобов’язаних, прийнятих на роботу (навчання) чи звільнених з роботи (відрахованих із навчального закладу), визначено пунктом 37 Порядку. Інформування державними органами, підприємствами, установами та організаціями військових комісаріатів про зміну даних щодо сімейного стану призовників і військовозобов’язаних, місця їх проживання (перебування), освіти, місця роботи і посади здійснюється також повідомленнями про зміну облікових даних щомісяця до 5 числа.

Форму повідомлень про зміну облікових даних встановлено додатком 2 до Порядку.

Строк відправлення повідомлень не має перевищувати визначений семиденний термін. Відправлення листів щодо питань військового обліку з повідомленням про вручення не визначається чинним законодавством.

img 1

У своєму листі від 25.12.2013 № 564/13/116-13 Мінсоцполітики роз’яснив питання щодо складання посадових інструкцій:

<...> Відповідно до Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі — Загальні положення), що містяться у Випуску 1, посадові інструкції складаються для працівників усіх посад, що передбачені в штатному розписі. Виняток можуть становити окремі керівники, правове положення яких визначено в Статуті (положенні) підприємства, установи, організації або відповідного підрозділу, де зазначено основні завдання, обов’язки, права і відповідальність за виконання покладених на них функцій.

Посадові інструкції працівників підприємств, установ, організацій розробляються із дотриманням вимог і норм щодо їх побудови, визначених Загальними положеннями зазначеного Довідника, і вводяться з метою чіткого визначення вимог, що ставляться до певної категорії працівників, раціонального розподілу обов’язків між працівниками, наділення працівників необхідними правами, підвищення відповідальності працівників за доручену ділянку роботи.

Отже, конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовими інструкціями працівників усіх категорій, які розробляють і затверджують на основі типової кваліфікаційної характеристики роботодавці, ураховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність працівників різних груп та особливості штатного розпису підприємства, установи, організації.

Під час розроблення посадових інструкцій забезпечується єдиний підхід до побудови, структури і викладу змісту розділів. Інструкції повинні відображати повний перелік завдань та обов’язків, повноважень, відповідальності, у разі потреби мати пояснення, а всі терміни — чіткі визначення.

Посадова інструкція складається із розділів: «Загальні положення», «Завдання та обов’язки», «Права», «Відповідальність», «Повинен знати», «Кваліфікаційні вимоги» та «Взаємовідносини (зв’язки) за посадою».

У правому куті першої сторінки посадової інструкції розташовується слово «Затверджую», ставиться підпис керівника про її затвердження, вказуються посада, ініціали та прізвище керівника, а також дата затвердження.

У заголовку посадової інструкції наводиться повна назва посади в родовому відмінку, яка відповідає професійній назві роботи, передбаченій у Класифікаторі професій, і повна назва структурного підрозділу.

Посадові інструкції відповідної посади після їх затвердження керівником підприємства, організації, установи або за дорученням його заступниками доводяться до працівника під розпис. <...>

Оскільки посадові інструкції працівників підприємств, установ, організацій вводяться з метою чіткого визначення вимог, що ставляться до певного працівника, наділення його необхідними правами та підвищення відповідальності за доручену ділянку роботи, то відсутність посадових інструкцій на посади, що передбачаються у штатному розписі, слід вважати порушенням вимог законодавства про працю, за яке роботодавець може нести адміністративну відповідальність згідно з частиною першою статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення. <...>

Зразки документів, що зберігаються в папці з військового обліку

Треба сказати, що чинним законодавством не передбачено чіткого переліку документів, які ОМС мають зберігати у папці з військового обліку. Відтак кожен ОМС формує документи для такої папки самостійно, але з урахуванням вимог чинного законодавства. Формування такої папки дозволить значно полегшити завдання з якісного ведення військового обліку в ОМС.

Наводимо зразок рішення виконавчого комітету сільської, селищної ради щодо призначення відповідальної службової особи за ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників та бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та воєнного часу:

img 2

Надаємо зразок посадової інструкції (функціональних обов’язків) відповідальної службової особи за організацію та ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників на території сільської ради:

img 3

img 4

img 5

img 6

Від редакції

Як анонсувалось, цей матеріал у переважній своїй більшості побудований на Методичних рекомендаціях з організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних в органах місцевого самоврядування, затверджених наказом військового комісара Харківського обласного військового комісаріату від 21.11.2017 № 676 (ср. ). Ми лише частково вносили свої корективи (без зміни суті документа) або ж додавали до нього інші документи, які роз’яснюють або врегульовують питання ведення військового обліку. Тобто всі форми документів (рішення виконавчого комітету тощо), які наведені в матеріалі, — це документи першоджерела. До чого ми все це зазначили? Певні форми документів викликали в нас запитання. Йдеться, зокрема, про наведені вище форми рішень виконавчого комітету «Про призначення відповідального за організацію та ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників на території сільської ради» та «Посадову інструкцію інспектора з військового обліку ____________ сільської ради, відповідального за організацію та ведення військового обліку військовозобов’язаних і призовників на території сільської ради».

Зазначимо: положення Порядку, який затверджено постановою КМУ від 07.12.2016 № 921, визначають, що (далі наводимо тези з нього):

— «Цей Порядок визначає механізм організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних (далі — військовий облік) центральними і місцевими органами виконавчої влади, іншими державними органами, виконавчими комітетами сільських, селищних та міських рад (далі — державні органи), військовими комісаріатами, військовими частинами, підприємствами, установами, організаціями та навчальними закладами незалежно від їх підпорядкування та форми власності (далі — підприємства, установи та організації)»;

— «10. Кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку, визначається з урахуванням таких норм:

<...> 2) у державних органахза наявності на військовому обліку:

від 500 до 1000 призовників і військовозобов’язаних — одна особа;

від 1000 до 2000 призовників і військовозобов’язаних — дві особи, а на кожні наступні 1000 призовників і військовозобов’язаних — по одній особі додатково»;

— «11. За наявності на військовому обліку в державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях менше 500 призовників і військовозобов’язаних обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на посадову особу кадрового підрозділу або служби управління персоналом, якій встановлюється доплата у розмірі до 50 відсотків посадового окладу, крім державних службовців.

12. Загальна кількість осіб, відповідальних за ведення військового обліку в державних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, визначається виходячи з кількості призовників і військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку станом на 1 січня поточного року, із застосуванням норм, визначених у пунктах 10 і 11 цього Порядку.

У разі наявності у виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад, на підприємствах, в установах та організаціях двох і більше осіб, відповідальних за ведення військового обліку, їх об’єднують в окремий підрозділ — військово-обліковий підрозділ (відділ, сектор, групу тощо).

13. Посадові оклади для осіб військово-облікових підрозділів установлюються на рівні посадових окладів працівників кадрового підрозділу».

Ураховуючи зазначені норми, для нас залишилися незрозумілими деякі моменти:

1. Якщо в штаті ради вже введено посаду інспектора з військового обліку, то навіщо окремим рішенням виконавчого комітету призначати особу, відповідальну за військовий облік військовозобов’язаних і призовників?

2. Якщо посадова інструкція інспектора з військового обліку передбачає здійснення ним обов’язків у частині ведення військового обліку, то за що йому встановлено надбавку в розмірі 50 %?

Зазначимо, що надбавка передбачена в тому випадку, якщо ці обов’язки покладено на іншу посадову особу (п. 11 Порядку).

У загальних випадках, як варіант, така надбавка може бути виплачена за високі досягнення у праці, за виконання особливо важливої роботи (на строк її виконання), за складність, напруженість у роботі тощо за наявності відповідних підстав.

Тобто визначення умов оплати праці має здійснюватись відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням документів з оплати праці, що затверджені ОМС.

Також рекомендуємо ознайомитись із листом Мінсоцполітики від 09.02.2018 № 227/0/101-18/281 «Щодо встановлення доплати за ведення військового обліку».

Наведені нами моменти рекомендуємо взяти до уваги та з обережністю ставитись до їх застосування (щонайменше з врахуванням тих особливостей, які склались у вашій раді: кількість призовників і військовозобов’язаних, штатний розпис тощо).

Надаємо зразок рішення виконавчого комітету сільської, селищної ради про організацію та проведення приписки громадян до призовної дільниці:

img 7

img 8

Наводимо зразок рішення виконавчого комітету сільської, селищної ради про організацію та проведення призову громадян на строкову військову службу:

img 9

img 10

img 11

img 12

img 13

img 14

img 15

Як виглядає список військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку у сільській раді?

img 16

Як виглядає список призовників, які перебувають на військовому обліку у сільській раді?

img 17

Перелік підприємств, які знаходяться на території сільської, селищної ради:

img 18

Доповідь відповідального за організацію та стан військово-облікової роботи на території сільської ради:

img 19

img 20

img 21

Рішення виконавчого комітету про стан військово-облікової роботи за рік:

img 22

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі