Теми статей
Обрати теми

Забезпечення участі населення в охороні громадського порядку

Кравченко Тетяна, аналітик ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», адвокат
Традиційно вважається, що охорону суспільства від протиправної поведінки здійснюють правоохоронні органи. ОМС, з одного боку, взаємодіють з правоохоронними органами по охороні громадського порядку та профілактиці правопорушень на території відповідного села, селища, міста, з іншого — мають всіляко сприяти участі населення в охороні порядку й боротьбі з правопорушеннями. Про порядок залучення ОМС до охорони громадського порядку населення та діяльності щодо організації роботи із громадськими формуваннями правоохоронного направлення йтиметься у нашій статті.

Правові засади

Кожен громадянин має право на безпечні умови проживання, захист від протиправних посягань будь-якого недобросовісного члена суспільства як себе, так і членів своєї сім’ї. І, звісно ж, вправі вимагати забезпечення такої безпеки від правоохоронних органів, на які законом покладені завдання з охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії та боротьбі зі злочинністю, охорони громадського порядку.

Але досягнути безпеки в суспільстві без участі і додаткових зусиль самого населення — навряд чи вдасться.

Безпосереднім обов’язком ОМС як інституту, найбільш наближеного до населення, є залучення громадян до охорони громадського порядку.

Етап залучення населення до співпраці по охороні громадського порядку безперечно повинен включати роз’яснювальну роботу, безпосереднє спілкування із населенням.

Форми роботи з населенням можуть бути різноманітними: проведення робочих зустрічей у трудових колективах підприємств, установ, організацій усіх форм власності та навчальних закладах, гуртожитках; організація сходів і зборів громадян, мешканців житлових масивів, мікрорайонів, населених пунктів, сіл, нарад із громадськими організаціями відповідних сіл, селищ, міст, районів та областей.

Інформування населення необхідно починати з положень законодавчих і нормативно-правових актів щодо використання можливостей громадян в охороні громадського порядку і профілактиці правопорушень.

Правові підстави участі громадян в охороні громадського порядку встановлені Законом України від 22.06.2000 № 1835-III «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону»1.

1 Далі за текстом — Закон № 1835.

Відповідно до ст. 1 Закону № 1835 громадяни України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об’єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров’я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Окрім Закону № 1835, питання щодо порядку та умов створення, функціонування та припинення діяльності громадських формувань, їх завдань, прав і обов’язків членів формувань, особливостей застосування ними фізичного впливу і спеціальних засобів при виконанні обов’язків більш детально регулюються Типовим статутом громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, затвердженого постановою КМУ від 20.12.2000 № 18722.

2 Далі за текстом — Типовий статут.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як:

зведені загони громадських формувань

спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України

асоціації громадських формувань

В окремих випадках можуть створюватись й інші типи громадських об’єднань з охорони порядку.

Відповідно до ст. 3 Закону № 1835 громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.

Повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються за місцем роботи, навчання або проживання громадян.

Межі території, на якій буде проводити свою діяльність відповідна громадська організація, повинні бути узгоджені з керівництвом відповідного територіального органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, а також виконавчого органу ради, на території якої діятиме це громадське формування.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону підлягають включенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Громадські формування створюються за рішенням громадян, прийнятим на їх зборах (конференціях).

Для реєстрації громадського формування подаються:

рішення про його створення, підтримане відповідним органом Національної поліції чи підрозділом Державної прикордонної служби України

узгоджене з цими органами положення (статут)

інформація про склад керівного органу, а також список членів формування

На етапі створення громадських формувань ОМС мають допомагати громадянам в оформленні необхідних статутних документів, визначенні певної спеціалізації діяльності формування, особливостей його функціонування залежно від ситуації на відповідній території села, селища, міста.

Увага! Членами громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути громадяни України, які досягли 18-річного віку, виявили бажання брати участь у зміцненні правопорядку і в охороні державного кордону та здатні за своїми діловими, моральними якостями і станом здоров’я виконувати на добровільних засадах взяті на себе зобов’язання.

Членами зазначених громадських формувань не можуть бути: особи, які порушують громадський порядок, особи, судимість з яких не знята або не погашена у встановленому законом порядку, та раніше засуджені за умисні злочини, хворі на хронічний алкоголізм і наркоманію, визнані в судовому порядку недієздатними чи обмежено дієздатними, та інші особи у випадках, передбачених законами України.

Основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону у сфері охорони громадського порядку є:

1

надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам

2

інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань

3

сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань

4

участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх

Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону можуть брати участь у забезпеченні правопорядку та охороні державного кордону за місцем реєстрації цих об’єднань лише після проходження відповідної правової та спеціальної підготовки в органах Національної поліції, підрозділах Державної прикордонної служби України і одержання в ОМС посвідчення члена громадського формування і нарукавної пов’язки, зразки яких затверджуються КМУ.

З огляду на складність завдань з профілактики правопорушень, які покладені на громадські формування, наділення їх правом застосування заходів фізичного впливу, спеціальних засобів індивідуального захисту та самооборони, здійснювати свою діяльність останні повинні тільки під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України.

Відповідно до ст. 16 Закону № 1835 ОМС здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань.

Для реалізації цілей та завдань громадських формувань ОМС мають право вводити за рахунок коштів місцевого бюджету посади інструктора з питань роботи з цими формуваннями, начальника загону народної дружини підприємства, установи, організації.

ОМС мають створювати необхідні умови для ефективної діяльності громадських формувань: надавати їм службові приміщення, необхідний інвентар та засоби зв’язку, виділяти кошти на придбання форми та посвідчень.

Задля формування позитивного ставлення населення до співпраці з правоохоронними органами та залучення до роботи з охорони порядку ОМС повинні роз’яснювати громадянам положення закону, правові гарантії та забезпечення соціального захисту членів громадських формувань.

Статтею 17 Закону № 1835 передбачено, що у разі каліцтва, заподіяного члену громадського формування, або встановлення інвалідності, яка настала внаслідок виконання ним обов’язків з охорони громадського порядку і державного кордону, йому виплачується одноразова допомога у розмірі від трирічного до п’ятирічного середнього заробітку (залежно від ступеня втрати працездатності) і призначається пенсія по інвалідності відповідно до законодавства. За членами громадських формувань, які потерпіли від злочинного діяння, за винятком випадку заподіяння такої шкоди при перевищенні ними меж необхідної оборони, зберігаються місце роботи (посада) та середня заробітна плата на весь період до відновлення працездатності або визнання їх у встановленому порядку інвалідами.

Члени громадських формувань можуть бути застраховані за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів на випадок загибелі або смерті на суму десятирічного середнього заробітку за основним місцем роботи, а в разі поранення, контузії, травм або каліцтва, захворювання чи інвалідності, що сталися у зв’язку з виконанням обов’язків з охорони громадського порядку і державного кордону, — у розмірі від річної до п’ятирічної середньої заробітної плати залежно від ступеня втрати працездатності.

За активну участь у забезпеченні охорони громадського порядку і державного кордону члени громадського формування з охорони громадського порядку можуть заохочуватись ОМС шляхом оголошення подяки або видачі цінного подарунка чи грошової винагороди.

Відповідно до п. 49 Типового статуту збитки, заподіяні майну члена формування чи майну членів його сім’ї у зв’язку з виконанням ним обов’язків з охорони громадського порядку і державного кордону, можуть бути відшкодовані за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету з наступним стягненням цієї суми з винних осіб у встановленому законом порядку.

Як додаткові заходи щодо залучення населення до охорони громадського порядку і профілактики правопорушень, висвітлення роботи діючих громадських формувань ОМС можуть використовувати можливості засобів масової інформації та телебачення.

Як показує практика, найбільших успіхів у боротьбі з правопорушеннями вдається досягти тільки у тісній співпраці правоохоронних органів з громадянами. Зростання кількості громадян, які долучаються до охорони громадського порядку і державного кордону, можливе завдяки зусиллям ОМС. Тому саме ОМС повинні стати платформою для взаємодії населення з правоохоронними органами по охороні правопорядку, профілактиці та боротьбі з правопорушеннями, для чого закон надає їм всі можливості.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі