Теми статей
Обрати теми

Вчись у кращих: проект Кіровоградської обласної ради з підтримки ВПО

Михальська Валерія, юрисконсульт ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», політолог, фандрайзер і продюсер культурних та соціальних проєктів
У матеріалах циклу «Складові успішного проекту» ми пропонували органам місцевого самоврядування надсилати свої проектні заявки, які отримали фінансування від донора, а тому можуть використовуватися як успішний приклад складення заявки. Приємно, що на нашу пропозицію відгукнулася Кіровоградська обласна рада, як готова поділитися результатами своєї роботи над проектом «Побудуємо майбутнє разом!». Як був складений проект, які дані були включені в проектну заявку для обґрунтування його необхідності — в нашому наступному матеріалі.

Проект «Побудуємо майбутнє разом!» був запропонований до фінансування Європейській Комісії в рамках програми «Support to Conflict Affected Communities in Ukraine» (Підтримка уражених конфліктом громад в Україні). В оголошенні про проведення конкурсу Європейська Комісія визначила наступні пріоритети та завдання:

— підтримка ВПО та громад, які зазнали впливу конфлікту в Україні;

— допомога місцевим громадам повернутися до нормального побутового життя;

— просування згуртованості та економічної діяльності ВПО та приймаючих громад.

Подання проектної пропозиції включало два етапи. Спершу заявникам пропонувалося подати стисле вираження зацікавленості із коротким описом інформації про подавача проекту, опис проекту, цілі проекту, цільові групи проекту, очікувані результати проекту, основні дії, які планується впроваджувати в рамках проекту, а також відповідність проекту пріоритетам конкурсу.

Давайте розглянемо, які відомості були включені у проект для того, щоб пройти первісний відбір.

Цілями проекту було визначено створення належних умов для проживання осіб, які опинилися під впливом конфлікту в Україні. Важливо, що у меті проекту подавач визначив основну сферу діяльності — створення умов для проживання.

Цільовою групою проекту були визначені молоді сім’ї з дітьми, у тому числі ті, які мають членів сім’ї з обмеженими фізичними можливостями. Цільова група тут визначена за демографічною ознакою.

В свою чергу, кінцевими бенефіціарами проекту були визначені дві групи:

1

територіальна громада смт Новгородка Новгородівського району Кіровоградської області, представники якої отримають відновлене приміщення та зможуть його використовувати

2

молоді сім’ї ВПО, які отримають нові можливості для розвитку

Звертаємо вашу увагу, що ці дві групи кінцевих бенефіціарів повністю відповідають пріоритетам донора по роботі як із ВПО, так і з самими приймаючими громадами.

Очікувані результати, визначені в проекті:

1

створення комфортних умов для проживання 150 молодих сімей з дітьми, які переселилися із зони АТО

2

створення умов для 150 дітей з отримання дошкільного виховання

Під очікуваними результатами тут малися на увазі саме результати проекту на виході, без урахування наслідків та впливу проекту. Тому подавач запропонував для вимірювання результату конкретні кількісні показники — 150 сімей та 150 дітей.

Діяльність за проектом у вираженні зацікавленості була описана стисло, втім визначала ті дії, які здійснюються в рамках проекту. Це:

1

проведення капітального ремонту приміщення п’ятиповерхового гуртожитку смт Новгородка Новгородківського району Кіровоградської області

2

встановлення кухонного обладнання (електроплит, меблів)

3

облаштування зони для збору побутових відходів, обладнання її контейнерами для сортування сміття

4

будівництво дитячого майданчика

5

посадка дерев спільними зусиллями мешканців будинку та мешканців смт Новгородка (закладка скверу Миру)

6

проведення капітального ремонту в приміщенні ДНЗ «Світлячок» смт Новгородка Новгородківського району Кіровоградської області

Із запропонованої діяльності ще до етапу подання конкретизованого бюджету донору стає зрозуміло, які витрати будуть понесені в рамках проекту: ремонт, обладнання, дитячий майданчик тощо.

В наступному розділі «Опис проекту» подавач проекту зазначає наступні відомості:

1

вплив конфлікту на сході України на загальноукраїнський контекст. Неможливість вирішити проблеми ВПО іншими шляхами, ніж облаштовувати їх життя у приймаючих громадах

2

опис Кіровоградської області як приймаючої громади, в тому числі з урахуванням географічних та адміністративних показників. Дуже обґрунтованою в цьому контексті також виглядала теза про зменшення чисельності жителів області, були наведені статистичні дані. Однією з форм діяльності, яка може вирішити цю проблему, було визначене розміщення на території області людей, які виїхали із зони АТО

3

статистика щодо кількості людей, які виїхали із зони АТО до Кіровоградської області, в тому числі тих, які звернулися до органів місцевої влади за допомогою. Також було визначено кількість сімей, які проживають на території комунальних та приватних приміщень

4

для вирішення зазначених проблем було запропоновано створити умови для компактного проживання осіб, які виїхали із зони АТО, в п’ятиповерховому приміщенні колишнього гуртожитку ПТУ № 36 смт Новгородка Новгородківського району Кіровоградської області. Поміж іншого, подавач визначив, що на території гуртожитку будуть встановлені контейнери для роздільного сортування сміття. Екологізація побуту не є метою проекту, втім врахування екологічної компоненти цей проект прикрасило

5

в ході реалізації даного проекту також було заплановано залучати до будівельних робіт потенціальних отримувачів відремонтованого житла (із числа ВПО. — Прим. ред.), які мають будівельні спеціальності

6

на фінальному етапі пропонувалася діяльність, яка сприятиме згуртованості ВПО та місцевої громади, — обладнання дитячого майданчику та закладка скверу Миру

7

строк реалізації проекту — 18 місяців. З них 12 місяців — капітальний ремонт приміщень, 6 місяців — благоустрій території (сквер, дитячий майданчик, сортувальні контейнери)

У розділі «Відповідність проекту» подавач навів наступну інформацію:

1

відповідність проекту державній політиці у сфері підтримки ВПО (на рівні Кабінету Міністрів України) та діяльності власне органів державної влади та місцевого самоврядування, які працюють у Кіровоградській області

2

можливості, які має Кіровоградська обласна рада та її партнери щодо реагування на виклики, з якими стикаються ВПО (щодо надання приміщень для проживання, надання консультаційної підтримки тощо). У додатку до вираження зацікавленості подавач також надав заяви, які надходять до Кіровоградської обласної ради від ВПО щодо надання їм постійного місця проживання

3

можливості використання запропонованого об’єкта — гуртожитку щодо облаштування там належних умов для проживання ВПО

Отже, наведеними даними подавач проекту переконливо та обґрунтовано довів, що:

1

проблема із житлом для ВПО об’єктивно існує на території Кіровоградської області

2

від проблеми із житлом потерпають чітко окреслені соціальні групи — цільова аудиторія проекту

3

проблема може бути вирішена за допомогою діяльності, запропонованої у проекті

4

проблема буде вирішуватися на території Кіровоградської області

5

цілі проекту та кінцеві результати проекту чіткі та вимірювані

6

перевагу від реалізації проекту отримають дві цільові групи — як ВПО, так і місцева громада

7

діяльність, запропонована у проекті, зрозуміла та відповідає запитуваному бюджету

8

додаткові «фішки» щодо екологізації, залучення ВПО до трудової діяльності в рамках проекту та просування згуртованості ВПО та місцевої громади підсилюють проект та повністю відповідають пріоритетам донора

9

проект в цілому відповідає пріоритетам донора

На другому етапі заявник подав донору вже повну проектну пропозицію. Конкретизуючи відомості, які були визначені у вираженні зацікавленості, в рамках повної проектної пропозиції заявка була підсилена.

Пропоную звернути далі увагу на такі моменти у повній проектній пропозиції.

У розділі «Опис проекту» подавач підкреслив, що саме отримання донорського фінансування є єдиною можливістю для вирішення поставленої в проекті проблеми, адже Новгородківська селищна територіальна громада не має достатньо коштів для реалізації подібних заходів. Більше того, впровадження проекту стане новою можливістю для самої територіальної громади, яка є невеликою за чисельністю (близько 6 тисяч жителів), що сприятиме позитивному ставленню до євроінтеграційних процесів в Україні.

У розділі «Головні результати проекту» автори проекту конкретизують кількісні показники, визначені у висловленні зацікавленості. Більше того, до проекту додається ще один кількісний показник — працевлаштування 50 % працездатних ВПО. Передбачається, що додаткові робочі місця з’являться внаслідок введення в експлуатацію гуртожитку та ДНЗ «Світлячок», які потребуватимуть обслуговуючого персоналу. Також, як вже було визначено у вираженні зацікавленості, ВПО будуть залучені до будівельних робіт, що теж сприятиме їх зайнятості. У проекті додатково наголошується, що смт Новгородка має зручне місце розташування — у 40 км від обласного центру, міста Кропивницький — для того, щоб створення умов для проживання ВПО у селищі сприяло працевлаштуванню деяких з осіб в обласному центрі. Додатково зазначено, що внаслідок реалізації проекту смт Новгородка отримає нові робочі місця, що спричинятиме збільшенню доходів до місцевого бюджету та задоволенню соціальних потреб мешканців селища.

Повна проектна пропозиція також містила розділ «Технічна та управлінська спроможність місцевих співподавачів та афілійованих структур». У цьому розділі основний подавач — Кіровоградська обласна рада — визначили партнерів проекту. Співподавачем була визначена Кіровоградська обласна державна адміністрація, були зазначені повноваження, які має цей орган для реалізації проекту.

Партнером проекту була визначена Новгородківська територіальна громада в особі Новгородської селищної ради, Новгородської районної ради та Новгородської райдержадміністрації. Зазначено, що на території громади реалізується успішний проект «Креативна громада», який має на меті активізацію громадянського суспільства. Цим проектом підтверджується готовність та здатність місцевої громади до впровадження проектів на її території.

Зона відповідальності подавача та партнерів конкретизована далі в тексті форми проектної пропозиції у розділі «Організаційна структура та команда, що пропонується для реалізації проекту». В заявці наведена таблиця, де чітко розподілені ролі подавача, співподавача та партнерів, зокрема, визначено, який із органів надаватиме співфінансування, передбачене проектною пропозицією. Також визначена структура власне людського ресурсу, який забезпечуватиме реалізацію проекту. Це, зокрема, керівник проекту, фінансовий менеджер, експерт з питань матеріально-технічного забезпечення, інженер-будівельник.

Окремий важливий елемент, який був врахований у цій проектній пропозиції — це створення в рамках проекту Наглядової ради проекту, яка має здійснювати діяльність з контролю виконання проекту та координації роботи подача, співповідачів та партнерів. Визначено, що Наглядова рада буде сформована з числа представників подавача, співподавача та бенефіціара. Зверніть увагу: це гарний приклад впровадження світових практик, який демонструє відповідальне ставлення подавача до проекту. Створюючи такий орган, подавач затверджує, що за якість реалізації проекту відповідає велика кількість людей.

Опис діяльності проекту включає наступні етапи:

Етап 1

Проведення капітального ремонту гуртожитку по вул. Кірова, 44, смт Новгородка Новгородківського району Кіровоградської області. Ця діяльність розділена на етапи:

Оформлення правоустановчих документів на будівлю та земельну ділянку — конкретизовано, що на сьогодні будівля перебуває в оперативному управлінні ОДА. Наразі ОДА та обласна рада ініціювали передачу будівлі у власність Новгородської селищної ради. За результатами цього етапу, як зазначено у проектній пропозиції, будуть виготовлені нові правовстановлюючі документи: свідоцтво на право власності та державний акт на земельну ділянку;

Отримання містобудівних умов та обмежень, напрацювання техзавдань, отримання техумов на енергозабезпечення, водопостачання та водовідведенняна цьому етапі виконуються вимоги будівельного законодавства України щодо необхідності отримання технічних завдань та інших документів, необхідних для проектно-кошторисної документації;

Коригування проектно-кошторисної документації, проведення державної експертизи проектно-кошторисної документації на капремонт — в рамках цієї дії передбачається проведення оновлення та коригування наявної кошторисної документації та державної експертизи проекту;

Проведення процедури тендерних закупівель на капремонт — тендерні закупівлі передбачають підготовку необхідного пакета документів, що і буде зроблено на цьому етапі;

Виконання капітального ремонту будівліна цьому етапі відбуватимуться власне будівельні роботи. У проектній пропозиції визначений їх попередній перелік — зміна покрівлі, заміна віконних та дверних блоків тощо. Наголошено, що при ремонтних роботах будуть враховані потреби осіб із інвалідністю, які будуть виявлені після комунікацій зі спеціалізованими громадськими організаціями, які працюють для захисту прав таких осіб. Передбачено, що будівельні роботи виконуватиме підрядна організація, яка стане переможцем тендеру

Етап 2

Придбання обладнання, меблів та предметів побуту. Етапи цієї діяльності:

складання специфікації на придбання обладнання, меблів та предметів побуту для гуртожиткув рамках цієї дії експерт з питань матеріально-технічного забезпечення оцінить потребу та можливості будівлі з укомплектування меблями та обладнанням. Будуть складені специфікації та підготовані пакети документів для тендеру;

проведення процедури відповідних тендерних закупівель;

придбання та встановлення обладнання та меблівцю діяльність здійснюватиме відповідна підрядна організація, яка стане переможцем тендеру. Додатково зазначено, що ця діяльність може здійснюватися паралельно з ремонтними роботами

Етап 3

Проведення благоустрою території навколо гуртожитку. В рамках робот із благоустрою передбачається обладнання та встановлення: клумб, пішохідних доріжок, контейнерів для збору сміття

Етап 4

Будівництво дитячого майданчика

Етап 5

Закладка скверу.

Подавач визначає, що в рамках діяльностей 3, 4, 5 до підсобних робіт будуть залучатися місцеві мешканці та ВПО. Це сприятиме адаптації ВПО до життя в громаді, зниженню рівня соціальної напруги та конфлікту

Етап 6

Проведення урочистої церемонії відкриття гуртожитку та скверу. Зазначається, що на церемонію будуть запрошені представники донора (це доречно, адже в цьому випадку донор вже на цьому етапі може планувати свої моніторингові візити для контролю за реалізацією проекту), місцевої влади та місцевих громадських організацій. Громадські організації тут визначені як суб’єкти, які зможуть в подальшому просувати захист прав ВПО на локальному та регіональному рівнях

Етап 7

Проведення капітального ремонту ДНЗ «Світлячок». Ця діяльність передбачає наступні етапи:

оформлення правоустановчих документів на будівлю та земельну ділянку;

отримання містобудівних умов та обмежень, напрацювання техзавдань, отримання техумов на енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення;

Виготовлення проектно-кошторисної документації, проведення державної експертизи проектно-кошторисної документації;

Проведення капітального ремонту будівлі

Етап 8

Придбання обладнання, меблів та предметів побуту. Ця діяльність включає:

складання специфікації обладнання, меблів та предметів побуту;

проведення процедури відповідних тендерних закупівель;

придбання та встановлення обладнання, меблів

Етап 9

Проведення благоустрою території навколо ДНЗ

Етап 10

Проведення урочистої церемонії відкриття ДНЗ «Світлячок»

Окремим розділом у проектній заявці визначений перелік основних засобів, які необхідні для реалізації проекту. Ці основні засоби поділені на умовні групи.

Перша група — це матеріальні об’єкти, які необхідні для забезпечення роботи команди проекту та функціонування стаціонарного офісу проекту — канцелярське приладдя, витратні матеріали, електронні носії інформації.

Друга група — це товари, які необхідні для обладнання гуртожитку з метою створення там комфортних умов для проживання ВПО — бенефіціарів проекту (зокрема, меблі, побутові та електронні прилади).

Третя група — об’єкти, необхідні для обладнання ДНЗ «Світлячок». Це, поміж іншого, меблі, електронні пристрої, іграшки.

Це ті позиції, які в подальшому допомагають аргументувати бюджет, адже якщо б такий розділ у заявці був відсутній, донор міг би не зрозуміти, для чого в рамках проекту передбачена закупівля, наприклад, матраців.

Окремо хочемо звернути увагу на опис інформаційного висвітлення проекту у заявці. Подавач визначив наступні групи інформаційних носіїв, на яких буде розміщуватися інформація про проект:

— прес-конференції;

— інформаційні щити;

— місцеві ЗМІ, в тому числі друковані ЗМІ та телебачення;

— національні ЗМІ.

Додатком до проекту виступає логічно-структурна матриця проекту — узагальнені дані щодо цілей та діяльності за проектом, способів та засобів вимірювання досягнення цілей припущень щодо результатів та ризиків проекту. Дозволимо навести у цій статті, як виглядав рядок матриці з приводу конкретної цілі проекту:

Логіка втручання

Об’єктивно вимірювані показники досягнення

Джерела та засоби перевірки

Припущення

Конкретна ціль: створення належних умов для проживання та реалізації права на дошкільну освіту для сімей біженців на території Кіровоградської області

Показник 1.

Щонайменше 400 ВПО отримали тимчасове житло, що задовольняє базові потреби.

Показник 2.

Щонайменше 70 дітей з числа ВПО відвідують дошкільний навчальний заклад

Угоди про проживання, укладені з ВПО.

Заяви батьків про влаштування дітей до ДНЗ, журнал обліку відвідування

Загальна стабільність у країні.

Бажання ВПО влаштовуватися на роботу.

Ризики:

Продовження конфлікту на сході країни, різке зростання кількості ВПО

Отже, у цьому матеріалі ми спробували узагальнити змістовну кропітку роботу, яка була зроблена Кіровоградською обласною радою для отримання фінансування в рамках конкурсу. Сподіваємося, що в цьому матеріалі ми не втратили ті основні «соковиті» моменти, які зробили цю заявку унікальною та гідною отримання фінансування. Та головне, що ми хотіли показати цим матеріалом, — якщо ви маєте на меті реалізувати проект, вже на етапі подання проектної пропозиції ви маєте чітко розуміти засоби його реалізації. Змістовно складена заявка неодмінно викликатиме довіру в донора, а це є головним компонентом в частині прийняття донором рішення про фінансування вашого проекту.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі