Теми статей
Обрати теми

Українські діджитал-стартапи для громад

Михальська Валерія, юрисконсульт ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», політолог, фандрайзер і продюсер культурних та соціальних проєктів
У жовтні в Маріуполі відбулася масштабна інвестиційна подія — форум RE: think Invest in Ukraine. Ініціатором форуму став президент Володимир Зеленський. В рамках форуму мали місце багато цікавих подій, які висвітлювали тему українських перспектив в тих чи інших сферах суспільного життя. Пройшло обговорення перспектив відновлення Донбасу як регіону, який значно постраждав від збройного конфлікту. Також окрема подія форуму була присвячена перспективам розвитку регіонів, де учасники мали на меті обговорити як сподівання, так і потреби локального розвитку.
Втім, нас найбільше зацікавили навіть не профільні події щодо потреб регіонів, навіть не проєкти локального розвитку, які було презентовано на форумі. Багатьма національними ЗМІ прокотилася інформація про створення першого у Східній Україні центру розвитку стартапів та нового простору для навчання IT-ініціатив регіону «1991 Mariupol». Один із засновників цього стартап-центру Денис Груський зазначив, що 1991 Mariupol — це великий експеримент, спрямований на те, щоб подружити технології та місто Маріуполь, яке приймало форум. І, власне, моделями такої «дружби», її втіленнями стали ті стартапи, які були представлені на форумі. Деякі з цих стартапів можуть вже зараз бути використані в малих громадах, деякі з них можна взяти за основу як моделі. Давайте ж розглянемо, що ці стартапи пропонують.

Dosvit

Dosvit — це платформа, яка дозволяє громаді створити сучасний офіційний веб-сайт. Платформа працює за простими шаблонами, тому не потребує додаткового програмування. Сайт гнучкий, тому, крім базових функцій, можна підключати до сайта готові додатки відповідно до потреб ОМС: бюджет участі, мапу підприємств, відкритий бюджет, опитування тощо. Власне, розробники проєкту вказують, що у створенні шаблону сайта їм допомагали самі представники громад, з якими вони проводили сесії з проєктування платформи.

За словами розробників, сайт за таким шаблоном може створити «відповідальний співробітник ОМС без навичок програмування». Потрібно лише мати відповідну інформацію, яка буде внесена на сайт, додати символіку, обрати дизайн та додатки — і все готово.

Сайт в базовій версії платформи пропонує 8 додатків:

4 додатки, що спрямовані на інвестиційну привабливість громади

економічний профіль;

реєстри підприємств;

інвестиційні проєкти;

розклад руху громадського транспорту

4 додатки, які мають на меті забезпечення прозорості та підзвітності влади громаді

відкритий бюджет;

нормативні документи;

організаційна структура;

новини

Проєкт також співпрацює із найпопулярнішою платформою для реалізації бюджету участі «Громадський проєкт», тому вона може бути інтегрована в сайт вашої громади. Також на сайті можливим є використання інших інструментів партисипації:

— онлайн-опитування;

— петиції;

— звернення та скарги.

Сайти платформи відрізняються не тільки симпатичним дизайном та акцентуванням на маркетинг. Dosvit гарантує своїм користувачам захист даних за КСЗІ та безпечні способи ідентифікації громадян.

Ми подивилися сайти, які вже розробив Dosvit. Маємо сказати, що такий інструмент буде безцінним для новоствореної громади як сайт-візитівка. Що не менш важливо — розробники вже проаналізували за вас, яка інформація буде корисною для розміщення на сайті.

З опису на сайті, втім, незрозуміло, чи є створення такого сайта платною послугою, або ж безоплатне в рамках діяльності, яка фінансується за грантові кошти. В будь-якому випадку, даємо посилання — dosvit.org.ua. Погортайте опис і, якщо цікаво, — зконтактуйте з розробниками за допомогою анкети на сайті.

Citybot Назар

Citybot Назар — це чат-бот, який є швидким і зручним каналом інформування громадян про планові та аварійні відключення міських комунікацій, а також причини і терміни їх відновлення.

Чат-бот — це програма, розроблена на основі технологій машинного навчання і нейромереж, яка спрямована на певне коло цілей. Найчастіше це інформування людини через імітацію розмови. Тому чат-боти особливо зарекомендували себе в месенджерах: Viber, Telegram, Messenger.

Також чат-бот Назар пропонує можливість мешканцям максимально просто і швидко залишити заявку про аварійну ситуацію вдома або на вулиці. Ця заявка потім передається у відповідну службу. Те ж саме стосується моніторингу вирубки дерев, контролю за МАФами та незаконними забудовами. Все це сприяє залученню мешканців у процеси міста та формуванню відповідального громадянина.

В межах алгоритму чат-бота мешканці можуть ставити оцінки комунальним та соціальним службам, що збільшує рівень громадського контролю та зворотний зв’язок у роботі подібних служб.

Однозначні переваги чат-бота для органів місцевого самоврядування, як вказують його розробники, — це не тільки новий рівень комунікації з мешканцями. Сіті-бот Назар дозволяє щонайменше вдвічі зменшити кількість звернень до міських контакт-центрів, що знімає навантаження з операторів та дозволяє не розширювати штат.

Розробники вказують, що найбільш ефективно Назар працює у містах із населенням більше 100 тисяч мешканців. На сьогодні він працює у Маріуполі, Тернополі та Дрогобичі. До речі, у листопаді розробники оголошували опен-кол — вони відбирають 3 громади, які отримають можливість використовувати Назара півроку безкоштовно. Тож слідкуйте за новинами за посиланням citybot.pro.

ДСНС 101

Вже досить довгий час на території Донецької області працює додаток «Поліція 102». З його допомогою поліцію тепер можна викликати без дзвінка оператору простим натисканням на кнопки у своєму смартфоні.

Роботу у напрямку діджиталізації виклику спецслужб в Донецькій області було продовжено в рамках розроблення додатку «ДСНС 101». Додаток працюватиме так само, як і «Поліція 102», — без дзвінка диспетчеру, а натисканням кнопок на смартфоні. Головна умова — аби у смартфоні була увімкнена геолокація, і, відповідно, пристрій був з’єднаний із Інтернетом. Якщо геолокація або Інтернет не працює — додаток автоматично виводить на екран смартфона кнопку виклику екстреного дзвінка.

Додаток заощаджує час на дзвінки диспетчера для уточнення, що відбувається і де ви знаходитеся. Це цілком раціонально у критичний ситуації, коли людина в стані шоку може не бути налаштована на спілкування. Більше того, якщо в людини є особливості, порушення мовлення або слуху, при реєстрації це можна вказати. Через додаток також можна зручно надсилати фото та відео аварії, свідком якої може стати людина, можна залишити відгук про взаємодію з рятувальниками.

Маємо серед інших переваг таких технологій відмітити користь цих двох типів додатків для дітей. В умовах, коли діти краще соціалізуються через гаджети, а не через реальне спілкування, і це є об’єктивною реальністю, можливість для дитини швидко викликати допомогу без дзвінка батькам заощаджує час, який в певних ситуаціях може бути критично важливим для запобігання негативним наслідкам надзвичайних ситуацій.

Hromada

Hromada — це мобільний додаток, який дозволить об’єднати в телефоні весь комплект адміністративних послуг, які можна отримати в місті Маріуполь. Саме так описує майбутній додаток одна з його ініціаторок, розробниця компанії Innovation Development, учасниця громадської організації «Маріупольський IT— кластер» Катерина Харченко.

Катерина Харченко описала свій особистий досвід проблем, з якими вона стикається в Маріуполі. Так, вона зазначає, що марною може бути втрата часу у податковій службі, якщо ряд сервісів перейдуть в онлайн. Так само, як людині, яка мешкає в місті, їй цікаво завчасно мати інформацію про те, де в місті перекрито рух транспорту, аби це дало можливість спланувати шлях для об’їзду.

По суті, таким додатком розробники мають на меті продовжити ідею держави у смартфоні на локальному рівні. Адже в більшості випадків більш нагальною для людей буде не певна державна послуга, а послуга реєстрації дитини у черзі у дитячий садок чи в школу. І саме такі додатки зможуть організувати подібні процеси.

По суті, на сьогодні створений «скелет» додатку. У випадку, якщо місцева влада потребуватиме електронної оптимізації певної послуги з будь-якої сфери власних повноважень — розробники визначають, що сайт на будь-якому етапі дозволяє інтегрувати в додаток нові послуги.

На даний момент додаток ще не запущений. На форумі, де розробники його презентували, вони зазначили, що поки що чекають на схвалення проєкту Маріупольською міською радою, адже насправді вартість такого масштабного проєкту може сягати 10 тисяч доларів.

Описані проєкти, по суті, використовують наступний підхід. Ми всі усвідомлюємо, що на сьогодні вже перебуваємо в полоні цифрових технологій, в залежності від наших гаджетів. Ми свідомо можемо обмежити офлайн-спілкування на користь онлайну. Погодьтеся, часто ситуація, коли під час спілкування із вами людина гортає свій телефон, дратує.

Та у місцевому управлінні цей цивілізаційний стан можна прийняти та використовувати. І найближчим часом замість соціальних мереж люди у вільний час гортатимуть портал міських новин.

Особливо актуальною така діяльність стає для майбутнього покоління. Користуючись весь час гаджетами, діти більш соціопатичні, ніж дорослі. Їм буде не дуже комфортно, якщо, наприклад, ставши свідком правопорушення, дитина буде змушена телефонувати в служби і пояснювати, що сталося. Натомість, клікнути на екран свого смартфона дитині набагато простіше.

Наостанок…

Готуючи цей матеріал, ми усвідомили досить очевидну річ, яку, втім, варто враховувати. Мало просто зробити місцевий портал, яким би зручним він не був. Потрібно мотивувати місцевих мешканців його використовувати. Порівняйте, наскільки членам вашої громади простіше зателефонувати в певну службу для того, щоб дізнатися певну інформацію, ніж зайти на сайт. Звісно, це порівняння буде валідним, якщо сайт є, він нормально працює, а також якщо інформація, за якою звертається громадянин, на цьому сайті наявна. Та в більшості випадків зателефонувати або навіть прийти до певної служби для того, щоб отримати консультацію, — це більш звична практика, майже інстинкт у порівнянні з цифровими технологіями.

В певних інструментах просування продукту може бути закладеним в сам алгоритм роботи програми. Чат-бот, наприклад, може сам звертатися до людей за номерами їх телефонів (майте це на увазі, до речі, вже зараз, навіть якщо ви не плануєте запускати чат-бота в своїй громаді — все одно збирайте номери місцевих мешканців, про всяк випадок). Натомість, наприклад, просування порталу громади у вигляді мобільного додатку — комплексна та багатокомпонентна справа, особливо для великих населених пунктів. Зробити сайт або мобільний додаток, яким ніхто не буде користуватися, — це марно витрачені кошти.

Тому при плануванні запровадження певної цифрової технології у вашій громаді звертайте увагу на способи її просування, в подальшому — на моніторинг та оцінку результатів впровадження такої технології. Змінюйтеся в залежності від результатів моніторингу та оцінки, бо це є ставленням громади до вашого продукту.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі