Теми статей
Обрати теми

Як міській раді провести електронні земельні аукціони?

Медвецька Тетяна, аналітик Асоціації міст України із земельних питань та комунального майна, кваліфікований оцінювач-експерт об’єктів у матеріальній формі за спеціалізацією «1.1. Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі ділянок та майнових прав на них», сертифікований інженер-землевпорядник, кваліфікований оцінювач-експерт земельних ділянок, аспірант кафедри «Публічне управління та адміністрування» Львівського національного університету ВМБ ім. С. З. Гжицького
21 червня 2017 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 688 «Про деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення»1. Термін дії пілотного проекту постановою КМУ від 10.04.2019 № 315 продовжено до 15 жовтня 2019 року. Яким же чином вчиняються електронні торги? Саме таке запитання доволі часто ставлять представники місцевого самоврядування. Відповідаємо.

1 Далі за текстом — постанова № 688.

Постанова КМУ № 688 установила Порядок реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів.

19 вересня 2018 року на засіданні Уряду Міністерство аграрної політики та продовольства України повідомило про проведення пілотного проекту та про укладення Договору про забезпечення функціонування систем електронних земельних торгів між Державним підприємством «СЕТАМ» Міністерства юстиції України та Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру.

Як повідомило Міністерство юстиції України, до продажу запропонували права оренди на 10 ділянок загальною площею 210 гектарів, по дві в Кіровоградській, Одеській, Сумській, Львівській та Чернігівській областях.

Щодо процесу продажу прав оренди через електронні системи. Земельні аукціони традиційного формату продовжують діяти до внесення змін до Земельного кодексу України. Проект дозволяє відпрацювати процедуру переведення в електронний формат та упередити можливі ризики цієї трансформації.

На даний час пілотуються земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення. Тобто електронні торги наразі законодавчо не врегульовані і працюють у пілотному режимі.

Тепер перейдемо до відповідей на запитання.

Запитання перше.

В зв’язку зі вступом в дію нового Закону України від 18.01.2018 № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна»2 виникає багато питань в підготовці продажу об’єктів малої приватизації, зокрема селищної ради. Отже, хто може бути органом приватизації (організатором аукціону) в селищній раді, оскільки в раді відсутні відокремлені юридичні особи управління тощо? Питання виникає тому, що договір укладається між організатором аукціонну (органом приватизації) та електронним майданчиком. Чи може органом приватизації виступати сама селищна рада, оскільки після проведення аукціонну договір купівлі-продажу укладається між органом приватизації та покупцем?

2 Далі за текстом — Закон № 2269.

Відповідно до п. 19 ст. 1 Закону № 2269 організатор аукціону — це Фонд державного майна України, його регіональні відділення, представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад або залучені ними юридичні особи, які діють відповідно до договору, укладеного з державними органами приватизації.

З урахуванням Закону № 2269, п. 30 ч. 1 ст. 26, п. 8 ст. 51, ч. 6 ст. 60 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» органом приватизації в селищній раді може бути його виконавчий комітет3, який є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, та має статус юридичної особи.

3 Далі за текстом — Виконком.

Виконком (орган приватизації) може створювати своїм рішенням Комісію з продажу об’єктів малої приватизації комунальної власності територіальної громади4, якщо в раді відсутній відділ, управління чи інший орган комунальних відносин, що відповідальний за цей напрямок роботи.

4 Далі за текстом — Комісія.

Зазначена Комісія не буде юридичною особою, але може представляти інтереси органу приватизації (виконкому) та ради, здійснювати функції організації проведення приватизації майна та аукціону, формувати переліки, здійснювати моніторинг використання майна, готувати проекти відповідних рішень та інше, визначене окремим положенням про її діяльність. До складу Комісії можуть входити працівники (голова, секретар, бухгалтер, профільні депутати за згодою) селищної ради.

Стороною за договором є уповноважений рішенням ОМС голова Виконкому, який представляє інтереси територіальної громади і водночас є головою органу приватизації.

У разі відсутності реєстрації у Виконкому статусу юридичної особи, місцева рада може самостійно виступати суб’єктом приватизації (ст. 6 Закону № 2269).

Запитання друге.

Підкажіть, що робити або до кого писати листи про те, що на території селищної ради виявлено нерухомість, за яку не сплачуються податки та в єдиному реєстрі майнових прав не знайдено інформації щодо загальної площі об’єкта.

Процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена Цивільним кодексом України5. Так, відповідно до ч. 2 ст. 335 ЦК безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою ОМС, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

5 Далі за текстом — ЦК.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади за умов, визначених Кодексом, подається до суду за місцезнаходженням цієї речі органом, уповноваженим управляти майном відповідної територіальної громади (ст. 269 Цивільного процесуального кодексу України).

Справа про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади розглядається судом за участю заявника з обов’язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб.

За позовом органу, правомочного управляти комунальним майном, суд, за умови якщо не буде встановлено власника або іншу особу, яка має право вимагати повернення своєї власності чи не заявила про своє право на нерухоме майно, передає безхазяйну нерухому річ до комунальної власності.

Саме ОМС є зацікавленою особою щодо набуття права власності на безхазяйну нерухому річ, а тому необхідність забезпечення дотримання такої складової процедури набуття права власності (нарівні з дотриманням строку — 1 рік), як офіційне оприлюднення інформації про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік (без дотримання якої унеможливлюється прийняття судом відповідного рішення), є його прерогативою.

Слід наголосити на тому, що право власності є непорушним і ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ст. 321 ЦК). Конституція також гарантує власнику його право, закріплюючи норму, відповідно до якої ніхто не може бути протиправно позбавлений свого майна інакше, як за рішенням суду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі