Теми статей
Обрати теми

Головний бухгалтер: бути чи не бути?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Приводом для написання статті стало наступне запитання від читача: «Чи маємо ми право винести на сесію сільської ради та розглянути питання про внесення змін до штатного розпису та ввести посаду головного бухгалтера? Чи можна перевести на зазначену посаду працівника (посадову особу), яка має середньо-спеціальну освіту: навчалась в технікумі за спеціальністю «Бухгалтерський облік» і отримала кваліфікацію «бухгалтер». Загальний стаж роботи — ЗЗ роки. Працювала у СТОВ «N» на посаді бухгалтера та заступника головного бухгалтера. В сільській раді працює на посаді спеціаліста II категорії по бухгалтерському обліку з травня 2010 року. Щорічно до 1 квітня подає до Державної казначейської служби анкету про виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень та отримує успішну оцінку. Фактично спеціаліст з бухгалтерського обліку виконує роботу і несе відповідальність головного бухгалтера, а отримує оклад спеціаліста II категорії у розмірі 2900 грн. (оклад головного бухгалтера — 4200 грн.)
Також згідно з Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.2011 № 59, керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер, який підпорядковується та є підзвітним керівникові бюджетної установи (п. 9 Типового положення). У нашому випадку керівником підрозділу, який виконує функції бухгалтерської служби, є не «головний бухгалтер», що є порушенням п. 9 Типового положення. У журналі «Бюджетна бухгалтерія» за квітень 2016 року № 15 було роз’яснення економіста-аналітика Видавничого будинку «Фактор», що згідно з п. 11 Загальних положень Довідника № 336 особи, які не мають відповідної освіти або стажу роботи, встановлених кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на тих завдання та обов’язки, можуть бути, як виняток, залишені на займаній посаді або призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії і це питання можна вирішити таким шляхом:
1) для організації та проведення атестації відповідно до Типового положення про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2001 № 1440, утворюється атестаційна комісія у складі голови, секретаря та членів комісії за рішенням сільського голови;
2) за результатами своєї роботи атестаційна комісія робить висновок. На підставі висновку про відповідність займаній посаді сільський голова видає розпорядження про призначення на посаду головного бухгалтера.
Отже, згідно з цим роз’ясненням працівник із середньою освітою, який має досвід роботи на посаді спеціаліста II категорії, може бути призначений на посаду головного бухгалтера на підставі розпорядження сільського голови з урахуванням висновку атестаційної комісії?».

Про що каже «нормативка»?

Призначення на посаду головного бухгалтера бюджетної установи та/або спеціаліста, на якого покладається виконання завдань та функціональних обов’язків бухгалтерської служби, здійснюється згідно з Довідником типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців або Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників1. Про це говорить п. 11 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 № 59.

1 Далі за текстом — Довідник.

Кваліфікаційні характеристики для працівників бухгалтерії визначає наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 № 336 «Про затвердження Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Він є нормативним документом, обов’язковим з питань управління персоналом на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності та видів економічної діяльності.

Довідник використовують, зокрема, для:

1

розроблення посадових інструкцій працівникам, які закріплюють їх обов’язки, права та відповідальність

2

складання положень про структурні підрозділи, які визначають їх роль та місце в системі управління підприємством (установою, організацією)

3

ведення документації про укладення трудового договору (прийняття на роботу), професійне просування, переведення на іншу роботу, відсторонення від роботи, припинення і розірвання трудового договору

4

присвоєння і підвищення категорій за посадою відповідно до оволодіння особою повним обсягом знань та робіт за результатами кваліфікаційної атестації

Довідником щодо знань, освіти та досвіду роботи для працівників бухгалтерії передбачені кваліфікаційні характеристики. Для головного бухгалтера визначені:

Завдання та обов’язки

1

Забезпечує ведення бухгалтерського обліку, дотримуючись єдиних методологічних засад, встановлених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (996-14), з урахуванням особливостей діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних. Організовує роботу бухгалтерської служби, контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій

2

Вимагає від підрозділів, служб та працівників забезпечення неухильного дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів

3

Вживає всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних документах і регістрах бухгалтерського обліку та збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну

4

Забезпечує складання на основі даних бухгалтерського обліку фінансової звітності підприємства,

підписання її та подання в установлені строки користувачам

5

Здійснює заходи щодо надання повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів підприємства

6

Бере участь у підготовці та поданні інших видів періодичної звітності, які передбачають підпис головного бухгалтера, до органів вищого рівня у відповідності до нормативних актів, затверджених формами та інструкціями

7

За погодженням з власником (керівником) підприємства забезпечує перерахування податків та зборів, передбачених законодавством, проводить розрахунки з іншими кредиторами відповідно до договірних зобов’язань

8

Здійснює контроль за веденням касових операцій, раціональним та ефективним використанням матеріальних, трудових та фінансових ресурсів

9

Бере участь у проведенні інвентаризаційної роботи на підприємстві, оформленні матеріалів, пов’язаних із нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки і псування активів підприємства

10

Забезпечує перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах

11

Організовує роботу з підготовки пропозицій для власника (керівника) підприємства щодо:

— визначення облікової політики підприємства, внесення змін до обраної облікової політики, вибору форми бухгалтерського обліку з урахуванням діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних;

— розроблення систем і форм внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу, додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності і контролю господарських операцій;

— визначення прав працівників на підписання первинних та зведених облікових документів;

— вибору оптимальної структури бухгалтерської служби та чисельності її працівників, підвищення професійного рівня бухгалтерів, забезпечення їх довідковими матеріалами;

— поліпшення системи інформаційного забезпечення управління та шляхів проходження обробленої інформації до виконавців;

— впровадження автоматизованої системи оброблення даних бухгалтерського обліку з урахуванням особливостей діяльності підприємства чи удосконалення діючої;

— забезпечення збереження майна, раціонального та ефективного використання матеріалів, трудових та фінансових ресурсів, залучення кредитів та їх погашення;

— виділення на окремий баланс філій, представництв, відділень та інших відокремлених підрозділів підприємства та включення їх показників до фінансової звітності підприємства

12

Керує працівниками бухгалтерського обліку підприємства та розподіляє між ними посадові завдання та обов’язки. Знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності, а також із змінами в чинному законодавстві

Повинен знати:

закони України; Укази Президента України, постанови, розпорядження, рішення Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Державної податкової адміністрації України з питань правових засад регулювання господарської діяльності підприємства, положення (стандарти) бухгалтерського

обліку та інші нормативно-правові акти Міністерства фінансів України щодо порядку ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, а також методичні документи міністерства та

інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування положень (стандартів) бухгалтерського обліку; основи технології виробництва продукції, порядок оформлення операцій і організацію документообігу за розділами обліку, форми та порядок розрахунків, порядок приймання, зарахування на баланс, зберігання і витрати коштів, товарно-матеріальних та інших цінностей; правила проведення інвентаризацій активів та зобов’язань; економіку, організацію виробництва, праці та управління; податкову справу; основи цивільного права; трудове, фінансове, господарське законодавство

Кваліфікаційні вимоги

Головний бухгалтер. Начальник (завідувач) відділу (управління) бухгалтерського обліку: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст).

Стаж бухгалтерської роботи за професіями керівників нижчого рівня: для магістра — не менше 2 років, спеціаліста — не менше 3 років.

Завідувач сектора (бюро) у відділі (управлінні) бухгалтерського обліку: повна вища освіта відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст). Стаж бухгалтерської роботи для магістра — на менше 2 років, спеціаліста — не менше 3 років.

Примітка. Кваліфікаційна характеристика професії керівника Головний бухгалтер поширюється на інші професії керівників підрозділів бухгалтерського обліку підприємств, установ та

організацій: Начальник управління, Начальник відділу (самостійного), Начальник відділу (у складі управління), Начальник бюро, Начальник сектора, Завідувач відділу (бюро), Завідувач сектора

Посадові інструкції повинні враховувати конкретні особливості професійної діяльності працівників указаних професій

У той же час Довідник типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, затверджений наказом Нацдержслужби від 13.09.2011 № 11, втратив чинність згідно з наказом Нацдержслужби від 11.07.2017 № 147.

Однак п. 11 Довідника зазначено, що особи, які не мають відповідної освіти або стажу роботи, встановлених кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання та обов’язки, можуть бути, як виняток, залишені на займаній посаді або призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії.

Порядок проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування прописаний у Типовому положенні про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування. Документ затверджено постановою КМУ від 26.10.2001 № 1440 (ср. ).

Для організації та проведення атестації за рішенням сільського, селищного голови утворюється атестаційна комісія у складі голови, секретаря та членів комісії. За результатами своєї роботи атестаційна комісія робить один з наступних висновків:

1

про відповідність займаній посаді

2

про відповідність займаній посаді за певних умов (здобуття освіти, проходження стажування, набуття відповідних навичок, підвищення кваліфікації тощо)

3

про невідповідність займаній посаді

Атестаційна комісія працює гласно. Посадова особа має право попередньо ознайомитись з матеріалами її атестації та брати участь у засіданні комісії, на якому розглядається питання про її атестування.

На підставі таких висновків сільський, селищний голова видає відповідне розпорядження.

Тобто, на підставі наведених норм законодавства особа, яка не має відповідної освіти, може зайняти посаду головного бухгалтера. Але... Звернемо увагу на п. 9 Довідника: усі працівники повинні підвищувати професійну кваліфікацію згідно з вимогами чинного законодавства.

Стаття 34 Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту» говорить, що професійна кваліфікація — це визнана кваліфікаційним центром, суб’єктом освітньої діяльності, іншим уповноваженим суб’єктом та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей (результатів навчання), що дозволяють виконувати певний вид роботи або здійснювати професійну діяльність.

У той же час за цим же нормативно-правовим актом (ст. 2) суб’єктом освітньої діяльності є фізична або юридична особа (заклад освіти, підприємство, установа, організація), що провадить освітню діяльність.

Тобто, на думку редакції, лише висновку атестаційної комісії для довгострокового займання особою посади головного бухгалтера, яка не має повної вищої освіти (це вимога, закріплена у Довіднику), недостатньо. У подальшому така особа має здобути повну вищу освіту для займання посади головного бухгалтера, як того вимагає чинне законодавство.

З приводу запитання читача варто сказати, що особа має виконувати обов’язки, що передбачені трудовим договором, укладеним між працівником та роботодавцем, та обіймати ту посаду, на яку її призначено. Якщо в особи є бажання займати іншу посаду — варто дотримуватись вимог чинного законодавства. Адже кваліфікаційні характеристики для бухгалтера, заступника головного бухгалтера та головного бухгалтера є різними за своєю суттю. Знайти їх можна у Довіднику.

Що стосується штатного розпису, то треба зазначити, що з п. 5 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» випливає, що затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їх утримання є виключною компетенцією сільської, селищної, міської ради. Пропозиції щодо зазначених питань вносить голова відповідної ради, а затверджуються вони на пленарних засіданнях. Таким чином, ОМС мають право розробляти та затверджувати свої штати виходячи з власних потреб та можливостей.

Раніше при підготовці штатних розписів ОМС було рекомендовано використовувати штатні нормативи, наведені в постанові КМУ від 03.12.1997 р. № 1349 «Про фінансове забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування». Але з 01.01.2015 документ втратив чинність згідно з постановою КМУ від 26.11.2014 № 664 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України». Іншого нормативно-правового документа, який би регулював чисельність працівників та штати ОМС, поки що не прийнято.

Попри це, враховуйте, що Закон України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачає таке. Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно з дотриманням вимог вказаного Закону обирає форми його організації:

— введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;

— користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;

— ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб’єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності;

— самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

Зауважимо, що зазначений документ поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, на представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, які зобов’язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність, а також на операції з виконання державного та місцевих бюджетів і складання фінансової звітності про виконання бюджетів з урахуванням бюджетного законодавства.

Тобто, керівництво установи має розуміти, яким чином відповідно до норм чинного законодавства можна вести бухгалтерський облік, та діяти в його рамках. Іншого не передбачено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі