Теми статей
Обрати теми

Затверджено Порядок взаємодії ДФС та ДКС

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Проблема відсутності взаємодії між деякими органами влади завжди породжує проблеми та складні ситуації, які неможливо швидко вирішити. 26.04.2019 було зроблено важливий крок у цьому напрямі: з означеної дати набрав чинності наказ Мінфіну від 11.02.2019 № 60 «Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені»1. Про що йдеться в Порядку, ми й обговоримо.

1 Далі за текстом — Порядок.

Загальні положення

Спершу зазначимо, що одночасно з набранням чинності Порядком втратили чинність накази Мінфіну від:

1

15.12.2015 № 1146 «Про затвердження Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України2, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України3 у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені»

2

06.04.2018 № 417 «Про затвердження Змін до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань»

2 Далі за текстом — ДФС.

3 Далі за текстом — ДКС.

Порядок визначає механізм інформаційного обміну:

1

між ДФС, територіальними органами ДФС та ДКС і територіальними органами ДКС у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДФС

2

між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами в процесі погодження електронних висновків та/або електронних повідомлень про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами

Треба сказати, що Порядок запроваджує зовсім новий підхід до обміну даних. Тобто по суті створює єдину та автоматизовану систему складання, підписання, погодження електронних документів, їх передавання, одержання, оброблення з використанням електронного цифрового підпису та інформаційно-телекомунікаційних технологій і систем. Це дуже важливий документ, який покликаний внести новації у документообіг взагалі та відмовитись від паперових документів, з якими більшість й досі звикла працювати.

Про що це говорить? Про формування єдиної бази в електронному вигляді. ОМС мають взяти до уваги факт того, що між ДФС та ДКС нарешті налагоджується тісна електронна співпраця, що в майбутньому значно полегшить завдання кожної з сторін.

Увага! Дія Порядку не поширюється на:

— відшкодування податку на додану вартість;

— повернення авансових платежів (передоплати), помилково та/або надміру внесених платниками податків за власним бажанням, як попереднього грошового забезпечення сплати майбутніх митних та інших платежів, що сплачуються до/або під час митного оформлення, та грошової застави;

— повернення митних та інших платежів, що сплачуються до/або під час митного оформлення;

— повернення помилково та/або надміру перерахованих (унесених) платниками коштів, сплачених шляхом надання при митному оформленні податкового векселя;

— повернення суми акцизного податку, внесеної в рахунок погашення податкових векселів;

— виконання рішень судів щодо безспірного списання коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджетів.

Як бачимо, дія Порядку, як і раніше, не поширюється на конкретні повернення та відшкодування. Однак при цьому з’явилось і досить суттєве уточнення: новий Порядок не передбачає також повернення митних та інших платежів, що сплачуються до/або під час митного оформлення.

Враховуйте, що згідно з вимогами документа порядок електронної взаємодії застосовується щодо повернення платежів, належних:

державному бюджету, з першого числа четвертого місяця, що настає за місяцем офіційного опублікування цього наказу, тобто з 01.08.2019;

місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, з першого числа сьомого місяця, що настає за місяцем офіційного опублікування цього наказу, тобто з 01.11.2019.

Опрацювання заяв платників та формування електронних висновків

Як і раніше, Порядком зазначено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені у випадках, передбачених законодавством, може відбуватись виключно на підставі заяви платника податку. Виняток становить повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку4.

4 Далі за текстом — податкова декларація.

Заява подається платником податку до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення. Як бачимо, строк не змінився.

Однак Порядок передбачає суттєве уточнення:

Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу ДКС, на ім’я якого відкрито рахунок, та МФО ДКС), та визначає напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів.

Кошти повертаються:

1

на поточний рахунок платника податку в установі банку

2

на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно від виду бюджету

3

у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

У разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунку платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному Податковим кодексом України, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою про повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів — шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Після надходження до територіального органу ДФС заява, подана в електронній формі, автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення5, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС.

5 Далі за текстом — Журнал.

Внесення до Журналу інформації щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді, здійснює працівник підрозділу, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу.

Зупинимось на тому, які дані має містить Журнал. Він має містити, зокрема:

1

податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті)

2

найменування або прізвище, ім’я, по батькові (для фізичних осіб)

3

дата та номер заяви про повернення коштів

4

назва помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу

5

сума помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу

6

дата сплати і реквізити, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім’я якого відкрито рахунок, та МФО ДКС)

7

напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються, тощо

Заяву платника, внесену до Журналу, розглядають структурні підрозділи територіального органу ДФС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу.

Якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів.

Внесення до Журналу відмітки про правомірність повернення коштів здійснюється не пізніше 18:00:

дев’ятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету;

одинадцятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Після внесення до Журналу відмітки підрозділу територіального органу ДФС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, підрозділ територіального органу ДФС, що виконує функції з погашення боргу, проставляє у Журналі відмітку про наявність або відсутність податкового боргу та правомірність або неправомірність за таких умов повернення коштів.

Зазначимо, що на заяви, щодо яких у Журналі встановлено відмітки підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, відтепер здійснюють накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) цих підрозділів.

Інформація про повернення, щодо якого у Журналі здійснено накладання кваліфікованих електронних підписів керівників (заступників керівників) підрозділів територіального органу ДФС, що виконують функції з адміністрування відповідних податків, зборів, платежів та погашення боргу, автоматично вноситься до Реєстру узгоджених повернень, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС.

Реєстр узгоджених повернень містить, зокрема, дані:

— про податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

— найменування або прізвище, ім’я, по батькові (для фізичних осіб);

— дату та номер заяви про повернення коштів;

— назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу та суму помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу;

— дату сплати і реквізити, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу ДКС, на ім’я якого відкрито рахунок, та МФОДКС), напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються, тощо.

Опрацювання Реєстру узгоджених повернень здійснюють шляхом формування електронних висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені6 за формою згідно з додатком 1 до Порядку структурним підрозділом територіального органу ДФС, на який покладено функцію з формування таких електронних висновків.

6 Далі за текстом — електронні висновки.

Формування електронних висновків здійснюють територіальні органи ДФС щодня (крім вихідних, святкових та неробочих днів) з урахуванням календарної черговості розміщення інформації у Реєстрі узгоджених повернень.

На кожний сформований електронний висновок накладають кваліфіковані електронні підписи керівника (заступника керівника) структурного підрозділу, що сформував висновок, керівника (заступника керівника або уповноваженої особи) територіального органу ДФС та кваліфіковану електронну печатку такого органу.

Додамо, що кваліфіковані електронні підписи та кваліфіковану електронну печатку накладають за платежами, належними:

1

державному бюджету,— не пізніше 16:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви

2

місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, — не пізніше 18:00 восьмого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви

Сформовані електронні висновки з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДФС у строк не пізніше 18:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДФС в автоматичному режимі надсилає до ДКС для виконання.

Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), направляються до ДКС для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

Опрацювання заяв про повернення ПДФО

Надміру утримані (сплачені) суми податку на доходи фізичних осіб, тобто ПДФО, за результатами звітного податкового року підлягають поверненню на підставі поданої платником податків податкової декларації з урахуванням положень ст. 166 та п. 179.8 ст. 179 ПК.

У разі надходження до територіального органу ДФС податкової декларації, в якій задекларовано право платника на повернення надміру утриманої (сплаченої) суми ПДФО, засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДФС вноситься запис до Журналу повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб7 на підставі поданої платником податків податкової декларації. Такий журнал формується автоматично протягом операційного дня з дня реєстрації в інформаційно-телекомунікаційній системі органів ДФС податкових декларацій платників податків у хронологічному порядку їх надходження.

7 Далі за текстом — Журнал повернення ПДФО.

У разі якщо за результатами розгляду податкової декларації підрозділом відповідного територіального органу ДФС, який виконує функції з адміністрування ПДФО, підтверджено суми, що мають бути повернуті, не пізніше ніж за десять робочих днів до закінчення шістдесятиденного строку від дня отримання територіальним органом ДФС податкової декларації працівник цього підрозділу вносить до Журналу повернення ПДФО інформацію щодо суми, яка підлягає поверненню, з одночасним встановленням у Журналі повернення ПДФО відмітки про правомірність такого повернення.

Інформація про податкові декларації, щодо яких у Журналі повернення ПДФО підрозділом територіального органу ДФС, який виконує функції з адміністрування ПДФО, встановлено відмітку про суму ПДФО, що підлягає поверненню з бюджету, підлягає включенню до Реєстру повернення ПДФО. Такий реєстр є сукупністю сформованих електронних повідомлень про повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданих платниками податків податкових декларацій, форму яких визначено у додатку 2 до Порядку (ср. ).

Сформовані електронні повідомлення з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДФС у строк не пізніше 18:00 шостого робочого дня до закінчення шістдесятиденного строку з дня отримання територіальним органом ДФС податкової декларації ДФС в автоматичному режимі надсилає до ДКС для виконання.

Важливим є уточнення, що електронні повідомлення направляють до ДКС для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

Інформаційна взаємодія ДФС та місцевих фінансових органів

За платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами8, територіальний орган ДФС формує електронний висновок з накладанням кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб та кваліфікованої електронної печатки такого територіального органу ДФС у термін, визначений абз. 5 п. 8 розділу II цього Порядку.

8 Крім випадків повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданої платником податків податкової декларації.

У разі повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданої платником податків податкової декларації територіальний орган ДФС здійснює накладання на електронне повідомлення кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб та кваліфікованої електронної печатки такого територіального органу ДФС.

Електронний висновок за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім електронного висновку на повернення помилково та/або надміру сплачених сум акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), та/або електронне повідомлення є доступними для перегляду відповідним місцевим фінансовим органом. Доступ надається з моменту накладання кваліфікованих електронних підписів та кваліфікованої електронної печатки відповідного територіального органу ДФС.

Доступ місцевого фінансового органу до електронного висновку та/або електронного повідомлення забезпечується засобами приватної частини сервісу «Електронний кабінет платника».

Відповідний місцевий фінансовий орган не пізніше 15:00 другого робочого дня, наступного за днем отримання доступу до електронного висновку та/або електронного повідомлення, погоджує такий електронний висновок та/або електронне повідомлення шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису посадової (уповноваженої) особи та кваліфікованої електронної печатки такого місцевого фінансового органу.

У разі повернення коштів, помилково та/або надміру зарахованих до місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, перелік яких затверджений КМУ, електронний висновок про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами), та/або електронне повідомлення про повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданої платником податків податкової декларації є доступними для перегляду Донецькою або Луганською обласною військово-цивільною адміністрацією відповідно до п. 241 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України.

Виняток — електронний висновок на повернення помилково та/або надміру сплачених сум акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального.

І наостанок додамо, що обмін інформацією між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами здійснюють з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі