Теми статей
Обрати теми

Державна допомога: аналіз роз’яснень АМК

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Ми обіцяли нашим читачам, що періодично будемо розміщувати на сторінках видання рішення Антимонопольного комітету України1 щодо надання державної допомоги. Такі рішення допомагають працівникам ОМС у роботі та є невеличкою шпаргалкою, яка завжди під рукою. Виконуємо обіцянку — пропонуємо до вашої уваги цікаві рішення АМК.

1 Далі за текстом — АМК.

Розвиток екологічної освіти та підвищення рівня екокультури

Розглянемо рішення АМК від 25.04.2019 № 290-р про створення умов для розвитку екологічної освіти та виховання всіх верств населення, забезпечення підвищення рівня екологічної культури та інформованості населення шляхом обладнання екскурсійних маршрутів, проведення дослідження щодо їх ведення.

За результатами розгляду справи встановлено, що підтримка (фінансування), зазначена в повідомленні, не є державною допомогою відповідно до Закону України від 01.07.2014 № 1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»2.

2 Далі за текстом — Закон. Звертаємо увагу, що по тексту буде зустрічатись й повна назва документа для більшого розуміння суті рішень АМК.

Поговоримо про суть справи. Надавачем підтримки виступав Департамент культури виконавчого органу Київської міської ради, отримувачем — Київський зоологічний парк загальнодержавного значення.

Мета (ціль) підтримки: сприяння окремим видам господарської діяльності.

Форма підтримки:

1. Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям).

2. Поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям).

Як зазначає АМК, за матеріалами справи встановлено, що:

1

зоопарк є об’єктом природно-заповідного фонду України загальнодержавного значення й охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.

Відповідно до інформації, наданої додатково, Київський зоопарк — єдиний у місті Києві зоопарк, який має статус загальнодержавного, займається науковою та просвітницькою діяльністю

2

державна підтримка надається Київському зоопарку на утримання в належному стані тварин, що знаходяться в господарському віданні зоопарку, нарахування заробітної плати працівникам та оплату комунальних послуг.

Київський зоопарк:

— заснований на комунальній власності територіальної громади міста Києва. Засновником та власником є територіальна громада міста Києва;

— утримується за рахунок бюджету міста Києва та за рахунок власних надходжень

3

відповідно до п. 2.6 Повідомлення Комісії щодо поняття державної допомоги згідно зі ст. 107 (1) Регламенту, враховуючи особливий характер, певні види діяльності, пов’язані з підтримкою культури, збереженням культурної спадщини та охороною природи, можуть мати некомерційну організацію і відповідно бути неекономічними за своєю суттю.

Внаслідок цього державне фінансування таких видів діяльності не вважається державною допомогою. Комісія вважає, що державне фінансування діяльності з підтримки культури та збереження культурної спадщини, яка перебуває в безкоштовному доступі для громадськості, має суто соціально-культурну мету, що є неекономічною за своєю суттю

4

той факт, що відвідувачі культурної установи або учасники діяльності з підтримки культури або збереження культурної спадщини, включно з охороною природи, відкритої для широкого загалу, мають сплатити грошовий внесок, який покриває лише частку реальних витрат, не впливає на неекономічний характер такої діяльності, оскільки це не вважається справжньою платою за надану послугу

5

Київський зоопарк є природоохоронною культурно-освітньою та науково-дослідною установою, що не має на меті отримання прибутку.

Основним завданнями діяльності Київського зоопарку є здійснення екологічної освітньо-виховної роботи та науково-дослідної діяльності

АМК робить висновок, що підтримка у формі поточних та капітальних трансфертів Київському зоологічному парку загальнодержавного значення, що є об’єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та єдиним зоологічним парком на території міста Києва, та враховуючи, що плата за відвідування покриває лише частку витрат на утримання, не спотворює і не може спотворювати економічну конкуренцію, отже, не є державною допомогою відповідно до Закону.

Оплата праці, комунальних послуг та енергоносіїв

Розглянемо рішення АМК від 26.04.2019 № 293-р про оплату праці, комунальних послуг та енергоносіїв. Надавачем підтримки є Управління у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, а отримувачем — Комунальне підприємство «Обласний спортивний комплекс «Металіст».

Мета (ціль) підтримки: розв’язання соціальних та економічних проблем загальнонаціонального характеру.Підставою для надання фінансової підтримки є Проект рішення Харківської обласної ради «Про затвердження Соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту, молодіжних ініціатив та формування здорового способу життя у Харківській області на 2019-2023 роки».

1

КП «ОСК «Металіст» належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області

2

Державна підтримка спрямовується на покриття витрат на оплату праці та частково на комунальні послуги та енергоносії через недостатність коштів, які підприємство отримує від господарської діяльності, у зв’язку з дебіторською заборгованістю публічного акціонерного товариства «N», кредиторською заборгованістю підрядним організаціям за роботи, проведені в рамках програм ЄВРО-2012, збільшенням потужності теплового та електричного навантаження, збільшенням розміру земельного податку

3

Державна підтримка КП «ОСК «Металіст» дасть можливість:

— підвищити рівень залучення до змістовного дозвілля та відпочинку населення;

— забезпечити збереження передових позицій успішної участі спортсменів Харківської області у всеукраїнських та міжнародних змаганнях різного рівня

4

Надання фінансової підтримки КП «ОСК «Металіст» передбачено пунктом 14 розділу IV Соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту, молодіжних ініціатив та формування здорового способу життя у Харківській області на 2019-2023 роки, затвердженої рішенням Харківської обласної ради від 06.12.2018 № 819-УІІ «Утримання, фінансова підтримка комунальних спортивних споруд»

5

Ч. 4 ст. 49 Конституції України встановлено, що держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя

6

П. 8 ч. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України регламентовано, що до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на місцеві програми з розвитку фізичної культури і спорту

7

За наведених у рішенні умов КП «ОСК «Металіст» є суб’єктом господарювання у розумінні Закону

8

Відповідно до повідомлення державна допомога надається за рахунок коштів обласного бюджету, основними видами витрат є:

— оплата праці (заробітна плата та нарахування на неї) працівникам;

— оплата та відшкодування спожитих комунальних послуг та енергоносіїв

9

Фінансова підтримка КП «ОСК «Металіст» є ресурсами держави у розумінні Закону

10

КП «ОСК «Металіст» надає такі платні послуги:

— послуги з підготовки та проведення футбольних матчів;

— здавання в оренду майна

Як зазначає АМК, повідомлення до АМК про підтримку у формі фінансової підтримки Управління у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації призначена для КП «ОСК «Металіст». У той же час державна підтримка спрямовується на покриття витрат на оплату праці та частково на комунальні послуги. При цьому допомога дає отримувачу державної допомоги перевагу, звільнивши його від витрат, яких в іншому випадку йому довелося б зазнати під час поточної господарської діяльності, тобто без втручання держави. У контексті ринкових умов ресурси, надані КП «ОСК «Металіст», є безповоротною фінансовою допомогою.

АМК робить висновок, що на підставі Проекту рішення Харківської обласної ради «Про затвердження Соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту, молодіжних ініціатив та формування здорового способу життя у Харківській області на 2019-2023 роки» за рахунок ресурсів держави, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для провадження окремих видів господарської діяльності, є державною допомогою у розумінні Закону.

Разом з тим, відповідно до ст. 264 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, сторони домовились, що вони застосовуватимуть ст. 262, 263 (3) або 263 (4) цієї Угоди з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування ст. 106, 107 та 93 Договору про функціонування Європейського Союзу, зокрема відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також відповідне вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Союзу.

Допустимість державної допомоги оцінювалась відповідно до Регламенту Комісії (ЄС) № 651/2014 (ср. ).

Враховуючи викладене, АМК постановив визнати, що підтримка комунального підприємства «Обласний спортивний комплекс «Металіст» у формі фінансової підтримки, яка виділяється на підставі проекту рішення Харківської обласної ради «Про затвердження Соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту, молодіжних ініціатив та формування здорового способу життя у Харківській області на 2019-2023 роки», є державною допомогою відповідно до Закону. Але державна допомога, зазначена у п. 1 резолютивної частини наведеного рішення, є допустимою державною допомогою відповідно до Закону внаслідок внесення змін до умов її надання та шляхом дотримання таких умов:

1

«Обласний спортивний комплекс «Металіст» не повинен використовуватися виключно одним професійним клубом.

Використання спортивного комплексу «Металіст» іншими професійними або непрофесійними клубами щорічно повинно становити щонайменше 20 % часу.

Якщо «Обласний спортивний комплекс «Металіст» використовується декількома користувачами одночасно, повинні бути розраховані відповідні частки часу використання потужності

2

Доступ до «Обласного спортивного комплексу «Металіст» повинен бути відкритий для декількох користувачів і надаватися на прозорій і недискримінаційній основі

3

Якщо «Обласний спортивний комплекс «Металіст» використовується професійними спортивними клубами, умови ціноутворення для його використання повинні бути оприлюднені

4

Допустимими операційними витратами є витрати на заробітну плату, матеріали, послуги сторонніх організацій, зв’язок, комунальні послуги, технічне обслуговування, оренду, адміністративні витрати

5

Сума допомоги не повинна перевищувати операційні збитки за відповідний період

6

Виконавець із будівництва, модернізації та/або експлуатації спортивної або багатофункціональної рекреаційної інфраструктури визначається на відкритій, прозорій і недискримінаційній основі з належним урахуванням відповідних правил закупівель

Розвиток екологічної освіти та підвищення рівня оснащення

Розглянемо рішення АМК від 11.04.2019 № 221-р про реконструкцію мережі швидкісного рейкового транспорту, придбання сучасних модульних, багатосекційних трамвайних вагонів та сучасних тролейбусів з енергозберігаючими системами та автономним ходом, а також спеціалізованої техніки для аварійно-відновлювальних робіт,

Надавачем підтримки є Департамент транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради, а отримувачем — комунальне підприємство.

Мета (ціль) підтримки:

1

виконання загальнодержавних та регіональних програм розвитку

2

будівництво, реконструкція та капітальний ремонт об’єктів транспортної

інфраструктури, рухомого складу та спецтехніки

3

розвиток наземного громадського транспорту

4

покращення якості обслуговування мешканців та гостей міста

5

забезпечення ремонту контактної мережі, трамвайних колій

6

підвищення рівня технічного оснащення комунального підприємства та ефективності його роботи

Форма підтримки:

1

капітальні видатки на придбання рухомого складу та спецтехніки, ремонт, будівництво та реконструкцію інфраструктури міського електротранспорту

2

кошти будуть використовуватись відповідно до Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» у системі «ProZorro»

АМК зазначив:

1

перевезення пасажирів громадським транспортом, а саме електротранспортом, пов’язане із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки та є послугами загального економічного інтересу

2

відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України від 29.06.2004 № 1914-IV «Про міський електричний транспорт» основною формою транспортного обслуговування населення є перевезення трамваями і тролейбусами за маршрутами, а метрополітеном, швидкісним трамваєм — за лініями відповідно до затверджених в установленому порядку транспортних схем міст (регіонів)

3

згідно зі ст. 93 Договору ЄС допомога суб’єктам господарювання визнається сумісною з положеннями Договору ЄС, якщо вона забезпечує потреби координації транспорту або якщо вона є відшкодуванням за виконання окремих зобов’язань, притаманних поняттю громадської послуги

4

пунктом 5 преамбули Регламенту (ЄС) № 1370/2007 Європейського Парламенту і Ради від 23.10.2007 про послуги громадського транспорту з перевезення пасажирів залізницею і автомобільними шляхами встановлено, що компетентні органи держав-членів повинні бути здатними забезпечувати надання послуг громадського пасажирського транспорту, зокрема, шляхом застосування таких механізмів:

— надання ексклюзивних прав на здійснення цих послуг підприємствам — надавачам публічних послуг;

— фінансової компенсації витрат підприємствам, що надають такі послуги;

— визначення загальних правил функціонування громадського транспорту, що застосовуються для всіх підприємств.

Пунктом 27 преамбули Регламенту передбачено, що компенсація, надана компетентними органами для покриття витрат, пов’язаних із виконанням зобов’язання надавати громадські послуги, повинна обчислюватися таким чином, щоб запобігти надмірній компенсації. У тих випадках, коли орган державної влади укладає контракт про надання громадських послуг без проведення конкурентних тендерних процедур, він повинен визначити чіткі правила для того, щоб розмір компенсації був адекватним з огляду на забезпечення бажаного рівня ефективності та якості послуг

5

пунктом 34 преамбули Регламенту передбачено, що компенсація витрат надавачам послуг громадського пасажирського транспорту має бути такою, щоб підприємства, відповідальні за надання громадських послуг, працювали на принципах та умовах, які дозволяють їм виконувати відповідні завдання.

Така компенсація може визнаватися сумісною з правилами державної допомоги за певних умов.

По-перше, вона має надаватися саме для забезпечення послуг, що становлять загальний інтерес. По-друге, для уникнення спотворення економічної конкуренції вона не може перевищувати суму, необхідну для покриття чистих витрат, понесених у зв’язку з наданням таких послуг, з урахуванням отриманого доходу та розумного прибутку

6

відповідно до ст. 2 Регламенту громадський пасажирський транспорт — це послуги загального економічного інтересу у сфері пасажирського транспорту, що надаються громадянам на недискримінаційній та постійній основі

7

згідно зі ст. 2 Регламенту компенсація за надання громадських послуг означає будь-яку вигоду, в тому числі фінансову, надану безпосередньо або опосередковано компетентним органом влади за рахунок державних коштів протягом періоду виконання зобов’язань з надання громадських послуг або пов’язаних із періодом, в якому ці послуги надавалися.

Відповідно до ст. 4 Регламенту договір про надання громадських послуг повинен містити:

— чітко визначені зобов’язання щодо громадських послуг, які повинен виконувати суб’єкт господарювання, та відповідні географічні зони;

— параметри, на підставі яких розраховується компенсація, та наявність будь-яких ексклюзивних прав;

механізми визначення розподілу витрат, пов’язаних із наданням послуг. Витрати можуть включати, зокрема, витрати на персонал, енергію, витрати на інфраструктуру, технічне обслуговування та ремонт транспортних засобів загального користування, рухомого складу.

Тривалість дії договору не повинна перевищувати 10 років для транспортних послуг, що здійснюються автобусами, та 15 років — для послуг пасажирського транспорту залізничними рейсами

8

відповідно до п. 2 ст. 5 Регламенту будь-який компетентний орган місцевого самоврядування, якщо це прямо не заборонено національним законодавством, може приймати рішення про самостійне надання послуг громадського пасажирського транспорту, а також може прямо укладати договори про надання громадських послуг із відокремленими підприємствами, щодо яких орган місцевого самоврядування здійснює такий же контроль, яким він володіє по відношенню до власних підрозділів. Якщо компетентний місцевий орган влади приймає відповідне рішення, у такому разі застосовується наступне:

— при вирішенні, чи здійснює компетентний орган контроль над підприємством, беруться до уваги: ступінь представництва органа влади в керівних або наглядових органах, права власності, вплив та контроль над стратегічними рішеннями підприємства;

— підконтрольні органу влади підприємства, що надають послуги громадського пасажирського транспорту, не мають права брати участь у тендерних процедурах, предметом яких є надання послуг громадського пасажирського транспорту, організованих за межами території компетентного місцевого органу влади

Згідно зі Статутом комунального підприємства метою діяльності підприємства є забезпечення надання послуг з перевезення пасажирів наземним автомобільним та електричним транспортом (тролейбус, трамвай, фунікулер), перевезення пасажирів та багажу залізничним транспортом внутрішнього сполучення (міські залізничні перевезення), підвищення якості транспортних послуг, забезпечення належного функціонування міського наземного транспорту загального користування та створення сприятливих умов для його розвитку. Отже, як зазначає АМК, надання підтримки комунальному підприємству у вигляді капітальних видатків на оновлення рухомого складу, ремонт, будівництво та реконструкцію інфраструктури міського електротранспорту є витратами, які пов’язані з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес. Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону його дія не поширюється на підтримку господарської діяльності, пов’язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес. На підставі зазначеного та інформації, наданої у Повідомленні Комісії щодо поняття державної допомоги, підтримка надається комунальному підприємству за рахунок коштів державного бюджету та бюджету міста, тобто за рахунок ресурсів держави у розумінні Закону. Підсумовуючи викладене, підтримка у формі капітальних видатків на компенсацію витрат для придбання рухомого складу та спецтехніки, ремонту, будівництва та реконструкції інфраструктури міського електротранспорту, що виділяється комунальному підприємству, належить до компенсації за надання громадських послуг електротранспорту, які є послугами загального економічного Інтересу, а тому не є державною допомогою відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону, якщо будуть внесені зміни до умов її надання шляхом:

— укладення Договору про організацію надання транспортних послуг з перевезень міським пасажирським транспортом на підставі частини другої статті 4 Закону України від 29.06.2004 № 1914-IV «Про міський електричний транспорт», Статуту комунального підприємства та ст. 4 Регламенту, якою передбачено, що тривалість дії договору не повинна перевищувати 10 років для транспортних послуг, що здійснюються автобусами, та 15 років — для послуг пасажирського транспорту залізничними рейсами;

— розроблення Департаментом транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) Методики розрахунку компенсації на надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес, а також вимог, що містяться в додатку до Регламенту (С) № 1370/2007 Європейського Парламенту і Ради від 23.10.2007 про громадські послуги з перевезення пасажирів залізницею та автомобільними шляхами.

Разом з тим слід зазначити, що:
— державне фінансування комунального підприємства повинно спрямовуватись виключно на покриття витрат з придбання рухомого складу та спецтехніки, ремонту, будівництва та реконструкції інфраструктури міського електротранспорту та в жодному разі не повинно покривати витрати на здійснення комерційної діяльності;

— використання коштів державної підтримки комунального підприємства на здійснення комерційної діяльності може містити ознаки державної допомоги.

АМК визнав, що підтримка, яка в повному обсязі буде перерахована підрядним організаціям, що обираються через тендерну процедуру, та не залишатиметься на рахунках комунального підприємства, у формі капітальних видатків на придбання рухомого складу та спецтехніки, ремонт, будівництво та реконструкцію інфраструктури міського електротранспорту, що виділяється на підставі проекту рішення міської ради «Про затвердження Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури міста Києва на 2019 – 2023 роки» та Закону України від 29.06.2004 № 1914-IV «Про міський електричний транспорт» комунальному підприємству, не є державною допомогою відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону, якщо будуть внесені зміни до умов її надання, визначені АМК у цьому рішенні.

У наступних номерах видання обов’язково ознайомимось і з іншими рішеннями АМК щодо державної допомоги.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі