Теми статей
Обрати теми

Щодо визнання нечинною постанови КМУ від 26.04.2017 № 295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»

Які наслідки для ОМС?

Інспектори праці на даний момент не зможуть здійснювати інспекційні відвідування. Відповідно до Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон про місцеве самоврядування) виконавчі органи рад здійснюють контроль та накладають штрафи в порядку, встановленому законодавством. Тобто нема порядку — нема контролю.

Чи є незаконними попередньо накладені штрафи?

Суд у своїй постанові не визнав постанову № 295 незаконною, йдеться про визнання її нечинною. Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відповідно до абзаців 3, 4 п. 10.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7 «Про судове рішення в адміністративній справі» скасування акта суб’єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття. Визнання ж акта суб’єкта владних повноважень нечинним означає втрату ним чинності з моменту набрання відповідним судовим рішенням законної сили або з іншого, визначеного судом моменту.

Що робити із вже складеними постановами та протоколами?

Доводити справу до логічного завершення. Тобто розпочаті процедури мають бути завершені. Як зазначав Чезаре Беккаріа: «Один з найдієвіших засобів, які стримують злочини, полягає не в жорстокості покарань, а в його невідворотності».

Які подальші дії Уряду?

Кабінет Міністрів України має право подати касаційну скаргу на рішення апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Але! Подання касаційної скарги не призупиняє виконання рішення. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, тобто з 14 травня 2019 року. І саме з цієї дати постанова № 295 вважається нечинною.

Які подальші дії ОМС?

Перше — це припинення перевірок. Друге — це збір інформації для подальших перевірок. Повноваження у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення передбачені Законом про місцеве самоврядування і не скасовані.

Кому це було потрібно?

Звичайно ж, недобросовісним роботодавцям. Ті, хто не порушує закон, а у випадку контролю ОМС — ті, хто не порушує конституційні права громадян, — не скаржаться на перевірки. Ситуація нагадує виникнення в США «Правила Міранди», коли викрадач і ґвалтівник хотів оскаржити зізнання через те, що йому не зачитали його права.

Які наслідки?

Долучення ОМС до здійснення контролю за додержанням законодавства про працю було революційним кроком у боротьбі із тіньовою зайнятістю. Рівень безробіття та рівень зайнятості фактично «догнали» період до початку війни на Донбасі. Адже саме територіальні громади були найбільш зацікавлені в детінізації.

Що далі?

Чекаємо на рішення Верховного Суду. Але розгляд справи в касаційній інстанції не позбавляє можливості розробити та прийняти новий порядок.

Підготовлено експертами Асоціації міст України

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі