Теми статей
Обрати теми

Нові тренди проектної діяльності в громаді

Михальська Валерія, юрисконсульт ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», політолог, фандрайзер і продюсер культурних та соціальних проєктів
У вас є різні ідеї з розвитку своєї громади. Ви реалізуєте різноманітні проекти за різними напрямками. Кожен досвід винятковий та цікавий, адже він може стати прикладом для всієї системи місцевого самоврядування в Україні. Для цього матеріалу ми обрали унікальний проект зі створення Арт-простору в селі Іванківці Семенівської ОТГ (Житомирська область). Чим цей досвід особливий, як розвивався проект і які він має перспективи — читайте у цій статті.

Багато матеріалів нашого видання на сьогодні присвячуються розвитку культурного та творчого потенціалу громад. У тому числі цей потенціал ми пропонуємо розвивати через створення та підтримку інфраструктури для креативних проектів. Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі досвід села Іванківці з реалізації культурно-інфраструктурного проекту.

Внаслідок реформи децентралізації після об’єднання шкільних та сільських бібліотек в селах Семенівської ОТГ звільнились приміщення. Визначаючи, з якою метою можна використати ці приміщення в подальшому, автори концепції арт-простору визначили, що в громаді є велика кількість творчих особистостей, а також великий проактивний пласт молоді, яка спрямовує свою діяльність на розвиток потенціалу громади. Ідея подібного простору задовольняла б базову людську потребу у спілкуванні в громаді, а також у самовираженні визначених вище категорій. Більше того, внаслідок об’єднання громад постало питання про розбудову нової системи управління культурою в ОТГ та оптимізацію роботи закладів культури.

Ініціатор проекту — Бердичівська міська громадська організація «Молодь обирає життя» — скористався можливістю, яка надається малим громадам на регіональному рівні, та взяв участь у конкурсі проектів Житомирської обласної державної адміністрації.

Для того, щоб проект послідовно досягав цілей, визначених його ініціаторами, проектну активність було заплановано здійснювати в наступних формах:

1

На першому етапі здійснюється навчання працівників культури та освіти загальним засадам використання арт-технік у громадах шляхом проведення навчального семінару за різними напрямками

2

На другому етапі заплановані ремонт і облаштування приміщення для Арт-простору

3

Далі було заплановано проведення тематичних майстер-класів з освоєння арт-технік та впровадження їх у роботі з сільською молоддю

4

Наступний етап — розробка та друк інформаційно-методичного посібника «Використання арт-технік у громаді» (150 примірників)

5

Кульмінація проекту — арт-фестиваль для жителів Семенівської ОТГ із залученням навчених спеціалістів та створених ними творчих колективів

Навчальний семінар для працівників культури та освіти відбувся 11 вересня 2018 року. На семінарі здійснено презентацію творчих робіт майстрами декоративно-ужиткового мистецтва Семенівської громади: лялька-мотанка, атласні квіти, арт-стріт, соціальний театр.

Присутні могли вільно обрати напрямок, в якому вони зацікавлені попрацювати в рамках навчального семінару. Здебільшого, в майстер-класах з використання техніки «Арт-стріт» у вуличних умовах прийняли участь працівники клубів, опановувати соціальний театр як метод профілактики негативних явищ серед молоді зголосились працівники місцевих бібліотек, а до відродження народних промислів у громаді через досвід поколінь долучились педагогічні працівники.

Внаслідок проведення таких подій ініціаторам проекту вдалось консолідувати зусилля влади, громадськості та молоді навколо створення Арт-простору. Проект «Творчість рухає світ» завершився арт-фестивалем, який, по суті, залишив після себе Арт-простір.

Але це ще не все. 25 жовтня 2018 року стартувала нова ініціатива на території Семенівської громади: розпочалася краудфандингова кампанія зі збору коштів на проект «Створення Арт-простору в селі Іванківці» на онлайн-платформі «NA-STARTE». 22 грудня 2018 року кампанія по збору коштів завершилась, команді вдалось зібрати 33 600 грн., і згідно з умовами краудфандингової платформи ці кошти були передані на реалізацію проекту. За рахунок зібраних коштів у приміщенні Арт-простору було встановлено зовнішні та внутрішні двері, також приміщення було оснащено пристроєм ультрачервоного опалення.

Таким чином, послідовна діяльність за проектом1 призвела до наступних результатів:

1 Для презентації інформації про проект використано матеріали презентації — lgdc.org.ua/sites/default/files/library/semenivska_otg_2.pdf.

1

з’явилась унікальна платформа — Арт-простір в селі Іванківці, який охоплює своєю діяльністю 12 навколишніх сіл.

Арт-простір має працювати з 09:00 до 20:00 щоденно та пропонуватиме насичену програму івентів та курсів із розвитку молоді, народних промислів, підприємництва і здорового способу життя

2

сільську молодь залучено до спільної діяльності на користь села з іншими односельчанами

3

відбулось згуртування жителів громади та було налагоджено ефективну взаємодію між ними

4

було створено креативні умови для проведення змістовного дозвілля населення, розкрито творчий потенціал дорослих та малих мешканців громади

5

відновлено місцеві народні традиції

6

вирішуються соціальні проблеми і конфлікти громади

7

запроваджено щорічне проведення фестивалю «Творчість рухає світ» для жителів Семенівської ОТГ та оптимізація роботи закладів культури

Тепер ми проаналізуємо цей проект за рахунок інформації, наведеної у презентації, та розкажемо вам, в чому є його переваги порівняно із іншими подібними проектами, а також які потенційні напрямки для вдосконалення може мати цей проект.

Перш за все варто відмітити, що проект розгортається навколо приміщення, яке звільнилось і яке планується використати для створення Арт-простору. Раціональним вбачається підхід, що проект не розпочинається як суто інфраструктурний. Спочатку навколо простору мають бути сформовані сенси, а тому освітні та розважальні активності передують будь-якій інфраструктурній діяльності.

У проекті виділено дві групи цільової аудиторії:

перша — працівники закладів культури та освіти, а також особи, потенційно зацікавлені розвивати цей напрямок у громаді;

друга — молодь.

І тут я маю зазначити, що не можна проводити одну і ту саму діяльність для цих груп, таких різних за своєю сутністю та інтересами. Якщо ви обираєте для свого проекту дві відмінні цільові групи — ви маєте послідовно давати відповідь на питання, як саме проект вплине на кожну з цих груп, які інтереси будуть враховані. Більше того, переконайтесь, що ви маєте право говорити та діяти від імені обох груп.

Масові заходи на кшталт фестивалю створюють ажіотаж, у тому числі навколо «нудних» за своєю сутністю робіт типу заміни дверей та опалення в просторі. Отже, фестиваль та майстер-класи стали не просто окремими значними подіями в житті громади, а й підготували мешканців до активної діяльності, яка відбуватиметься навколо простору, в тому числі могли підштовхнути їх до інвестування у проект у рамках краудфандингової кампанії.

Краудфандингова кампанія — це взагалі фішка цього проекту.

Слово «краудфандинг» походить від англійських слів crowd — натовп та funding— фінансування. Краудфандинг — це колективна співпраця людей-донорів, які об’єднують свої кошти зі спільною метою.

В Європі з високим рівнем меценацтва та благодійності краудфандингові кампанії зі збору коштів на певний проект є популярним інструментом.

Наприклад, для збору коштів на відновлення Собору Паризької Богоматері в Парижі після пожежі в рамках краудфандингової кампанії долучилися як великі підприємства, так і анонімні донори з числа звичайних людей.

В Україні практика краудфандингових кампаній тільки набирає обертів. З цією метою функціонують великі онлайн-платформи, такі як Спільнокошт (biggggidea.com), та ж сама № A-STARTE (na-starte.com).

Сутність таких краудфандингових платформ полягає в тому, що заявник може розмістити на цій платформі свій проект з детальним описом проектної діяльності та статей бюджету, які потребують фінансування. Сума, яку мають на меті зібрати ініціатори проекту, чітко фіксована. Зазвичай людям, які роблять пожертву, пропонуються певні невеличкі винагороди від ініціаторів проекту (фірмові футболки, магніти тощо).

І сама платформа зі збору коштів, і ініціатори проекту просувають його серед потенційних пожертвувачів. Якщо проекту вдалось зібрати необхідну суму — кошти передаються на реалізацію проекту з чітким звітуванням перед краудфандинговою платформою.

По суті, краудфандингова платформа — це інструмент, який виступає посередником між ідеєю та пожертвувачем, а також гарантує цільове використання коштів, які зібрані в рамках проекту.

В Україні до інструменту краудфандингу найчастіше звертаються великі та впізнавані проекти на кшталт фестивалів, зйомки кіно тощо. Для малої громади з проектом, націленим на цільову аудиторію, обмежену кордонами цієї громади, поставити свій проект на краудфандинг — великий виклик.

Однак проект, якому вдається, — це переможець в усіх сенсах. Якщо проекту вдалося, це може означати дві дуже важливі речі:

1) ваш проект має об’єднуючий характер, жителі вашої громади здатні згуртуватися навколо вашої ідеї, вони розуміють її важливість;

2) жителі громади готові інвестувати свої ресурси, в тому числі матеріальні, для підтримки проекту, а тому така ініціатива потенційно має здатність вийти на самоокупність.

Ініціатори створення Арт-простору в селі Іванківці тепер можуть далі звертатись до донорів та прикладом краудфандингової кампанії засвідчувати важливість реалізації проекту для цільової аудиторії — мешканців цієї громади.

Таких результатів вдалось досягти саме послідовною цілеспрямованою діяльністю, яка комбінує промоактивності, ціннісноутворюючі активності, незвичний для сільської місцевості фандрайзинг та інфраструктурну діяльність. І це все — в невеликому селі із населенням менше 1000 осіб.

Ми бажаємо успіху та подальшого розвитку Арт-простору села Іванківці та дякуємо їм за такий надихаючий приклад!

А якщо ви готові, щоб ваша ідея з розвитку громади пройшла «краш-тест», ваш проект оцінили наші експерти та ваш досвід опублікували на сторінках нашого видання, — звертайтеся до редакції з пропозиціями про співпрацю та надсилайте свої проекти на електронну адресу ms@id.factor.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі