Теми статей
Обрати теми

Дороги-2019: є досвід!

Наркізов Микола, консультант з бюджетних питань Харківського регіонального відділення ВАОМС «Асоціація міст України», к. е. н.
Дороги — болісна тема для всіх: для громади, для ОМС та для держави в цілому. Дуже багато років ця тема не втрачає популярність та, на жаль, немає оптимальних шляхів та коштів для її вирішення. З огляду на це, пропонуємо вам цікавий досвід Харківщини, який, впевнений, допоможе змінити ситуацію із дорожнім покриттям на краще та забезпечить необхідну якість доріг.

Про дороги: а що знаєте ви?

Усі ми знаємо про чудовий Закон України від 01.07.2014 № 1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»1. Дія Закону не поширюється на діяльність, пов’язану з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес. І на щастя, до відповідної постанови КМУ від 23.05.2018 № 420 «Про затвердження переліку послуг, що становлять загальний економічний інтерес» вже включено послуги у сфері ЖКГ:

1 Далі за текстом — Закон.

1

послуги з централізованого опалення, послуги з постачання теплової енергії

2

послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання гарячої води

3

послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого водопостачання

4

послуги з вивезення побутових відходів, послуги з поводження з побутовими відходами

5

послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з централізованого водовідведення

Ці зміни були внесено постановою КМУ від 27.12.2018 № 1141 «Про внесення зміни до переліку послуг, що становлять загальний економічний інтерес» завдяки, зокрема, неодноразовим зверненням Асоціації міст України до Уряду. Але зараз приділимо увагу ще одному актуальному нюансу, який з’явився відносно нещодавно, стосується (стосуватиметься) багатьох ОМС та також пов’язаний із дотриманням Закону.

Давайте поговоримо про ремонт доріг.

Як знаємо, дороги можуть мати різний «статус». Зокрема, є дороги державного значення (та дороги, які є складовими доріг державного значення), є дороги загального користування місцевого значення, є дороги загального користування місцевого значення у населених пунктах. Останні, до речі, належать до комунальної власності, і питання їх ремонту (реконструкції) є компетенцією ОМС — усі питання ОМС може вирішувати самостійно (за наявності фінансового ресурсу, звичайно).

Фінансування (співфінансування) доріг державного значення (з позиції участі ОМС) має відбуватися на договірних засадах зі Службою автомобільних доріг. Таке право у ОМС є. Зміни до Бюджетного кодексу України (ст. 91), до вимог законів України від 08.09.2005 № 2862-IV «Про автомобільні дороги» (ст. 20, 40) та від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 31), прийняті у червні 2015 року, дають можливість ОМС приймати участь у забезпеченні ремонту та реконструкції доріг державного значення, які знаходяться на території таких громад.

Але це вже не новина. Справді?

Тому звернемо увагу на дороги загального користування місцевого значення.

«Дорожній» досвід

У Харківській області головним розпорядником бюджетних коштів на обласному рівні є Департамент капітального будівництва Харківської ОДА. Рішеннями обласної ради від 07.12.2017 № 559-VII та № 560-VII затверджено відповідно Положення про дорожній фонд Харківської області та Програму розвитку дорожнього господарства Харківської області на 2018 — 2020 роки (додамо, що до цих рішень вже було внесено кілька суттєвих змін).

28.03.2018 розпорядженням голови ОДА № 211 засновано державне підприємство «Дороги Харківщини». Розпорядженням № 408 уповноваженим органом управління діяльністю цього підприємства визначено Департамент капітального будівництва Харківської ОДА.

30 січня 2019 року розпорядженням №16 дороги загального користування місцевого значення передано на баланс державного підприємства «Дороги Харківщини» (з балансу Департаменту). У розпорядженні наведено весь перелік (з кілометражем) таких доріг по кожному району.

Відтепер для того, щоб ОМС профінансував (співфінансував) ремонт таких доріг з місцевого бюджету, потрібно перерахувати кошти саме на рахунок державного підприємства як балансоутримувача відповідних доріг.

Навіть розроблено примірний алгоритм процедурних дій (державним підприємством «Дороги Харківщини»):

1

до державного підприємства «Дороги Харківщини» як балансоутримувача автомобільних доріг загального користування місцевого значення звертаються ОМС, де чітко вказують наступне:

— заплановані кошти на ремонт доріг загального користування місцевого значення;

— вид робіт (капітальний та поточний ремонти, експлуатаційне утримання (ямковий ремонт));

— об’єкт робіт;

— замовника робіт

2

рішенням сесії ОМС виділяє кошти з бюджету (згідно зі ст. 91 Бюджетного кодексу України), де визначає:

— замовника робіт;

— одержувача коштів

3

за кожним об’єктом робіт замовник спільно з представниками ОМС складають дефектний акт та відомість робіт

4

згідно з рішенням сесії замовник спільно з ОМС оформляє фінансові документи (лімітна довідка, план використання бюджетних коштів, дозвіл на попередню оплату товарів, робіт та послуг, що закуповуються за бюджетні кошти для надання авансу підрядним організаціям у розмірі 30 %).

Після чого замовник відкриває розрахунковий рахунок у Головному управлінні Державної казначейської служби України у Харківській області

5

роботи виконуються і оплачуються згідно з календарним планом та планом фінансування робіт

6

прийняття виконаних робіт проводиться інженерами технічного контролю замовника

У чому специфічність наведених фінансових відносин?

Кошти виділяють не трансфертом до обласного бюджету, а безпосередньо державному підприємству, що може бути визнано допомогою суб’єкту господарювання. А це — наш «улюблений» Закон, який вимагає узгодження відповідних фінансових відносин з Антимонопольним комітетом України2. Суми будуть чималі, тому сумою в 200 тис. євро навряд чи всі зможуть обмежитись.

2 Далі за текстом — АМК.

Що робити?

Звертаємось до норм Закону та до діючої нормативної практики інших ОМС країни.

1) Рішення АМК по м. Хмільник від 20.03.2018 № 128-р. Ситуація не тотожна, але схожа. Виділення коштів на ремонт доріг для свого (місцевого) комунального підприємства (КЕКВ 2610 + 3210).

АМК у результаті визнає виділення коштів не державною допомогою суб’єктів господарювання.

Обґрунтування АМК:

комунальне підприємство створено з метою задоволення громадськості у роботах та послугах ЖКГ, зокрема виконання робіт з ремонту, будівництва доріг, мостів тощо

комунальне підприємство (отримувач коштів) виконує функції, зокрема, з утримання доріг, які є загальнодоступними (безоплатними)

заходи з ремонту, будівництва доріг комунальне підприємство виконує із залученням субпідрядних організацій згідно з договорами, укладеними підрядником, внаслідок здійснення закупівель відповідно до Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», тобто така діяльність пов’язана з інвестуванням в об’єкти інфраструктури (тому «виходить» зі сфери дії Закону згідно з п. 2 ст. 3)

2) Рішення АМК по Бориспільській районній раді від 23.08.2018 № 410-р.

Ситуація: виділення коштів місцевому комунальному підприємству для збільшення статутного капіталу (придбання техніки для ремонту доріг). Визнано не підтримкою.

Обґрунтування АМК:

1

для того, щоб господарська діяльність суб’єкта могла спотворювати конкуренцію, допомога (відповідному суб’єкту) повинна стосуватись діяльності щодо виробництва товару (робіт/послуг), який має вартісний характер і цінову визначеність та бере участь у господарському обороті на ринку (а в цьому випадку такого нема)

2

послуги комунального підприємства щодо проведення ремонтних робіт надаються населенню безкоштовно, не реалізуються на ринку та не беруть участі у господарському обороті

Тепер повертаємось до нашого випадку. У нас не комунальне, а державне підприємство. Але:

по-перше, воно є єдиним балансоутримувачем доріг загального користування місцевого значення;

по-друге (відповідно до вказаного вище розпорядження голови ОДА № 211), у статуті державного підприємства зазначено, що воно створене для забезпечення розвитку автодоріг загального користування та удосконалення дорожнього господарства.

Увага! Предметом діяльності державного підприємства, зокрема, є:

1

організація ремонту, будівництва доріг загального користування місцевого значення

2

здійснення функцій замовника з виконання відповідних робіт

3

здійснення функцій технагляду робіт

4

організація та проведення публічних закупівель на виконання відповідних робіт

З урахуванням розглянутих випадків та норми п. 2 ст. 3 Закону, виділення коштів місцевого бюджету для проведення ремонтних робіт доріг загального користування місцевого значення для державного підприємства «Дороги Харківщини» не має бути визнано державною допомогою суб’єкта господарювання (хоча, звичайно, остаточне рішення приймає АМК).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі