Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про перераховування податку до місцевого бюджету за місцезнаходжнням підрозділу

На території ради розташований відокремлений підрозділ юридичної особи, яка зареєстрована в іншій області. Чи повинен податок з доходів фізичних осіб, що нараховується працівникам такого відокремленого підрозділу, перераховуватись до нашого місцевого бюджету, тобто за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу? (Запитання з електронної пошти редакції)

Для того, щоб відповісти на запитання, треба звернутись до Податкового кодексу України (далі — ПК), який регулює питання сплати податку на доходи фізичних осіб юридичною особою до відповідних бюджетів за відокремлені підрозділи.

«Відокремлені підрозділи» у розділі IV ПК вживаються у значенні, визначеному Господарським кодексом України (далі — ГК). Про це йдеться у пп. 14.1.30 п. 14.1 ст. 14 ПК.

Суб’єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством (ст. 55 ГК). При цьому зазначені суб’єкти мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.

У той же час ст. 64 ГК визначено порядок організації структури підприємств, відповідно до якої підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо).

Водночас при створенні підприємством філії, представництва, відділення та інших відокремлених підрозділів питання про розміщення таких підрозділів підприємства необхідно погоджувати з відповідними ОМС.

У листі ДФС від 27.03.2019 № 10278/7/99-99-13-04-04-17 зазначено, що для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб відокремлені підрозділи визначаються з урахуванням норм ст. 64 ГК незалежно від того, чи є такі підрозділи юридичною особою відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету передбачено ст. 168 ПК, відповідно до якої податок, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України (далі — БК).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюють у порядку, встановленому ст. 168 ПК.

Такий порядок застосовують усі юридичні особи, у тому числі такі, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремлені підрозділи, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (пп. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 ПК).

Податок на доходи фізичних осіб, який сплачується податковим агентом — юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента — юридичної особи, зараховують до відповідного місцевого бюджету за її місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що сплачуються фізичній особі (ст. 64 БК).

Згідно з п.п. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 ПК суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховують до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Відповідно до п. 63.3 ст. 63 ПК з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).

Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Такі об’єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом ПК.

Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

У контролюючому органі за неосновним місцем обліку платник податків сплачує всі податки та збори, які згідно із законодавством мають сплачуватись на території адміністративно-територіальної одиниці, що відповідає неосновному місцю обліку, щодо таких податків подає податкові декларації (розрахунки, звіти) та виконує інші обов’язки платника податків, а контролюючий орган стосовно платника податків здійснює адміністрування таких податків, зборів.

Отже, якщо юридична особа створює виробничі структурні підрозділи із використанням праці найманих осіб за місцезнаходженням (розташуванням) на іншій території, ніж така юридична особа і не уповноважені нею нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, то такий платник податків зобов’язаний стати на облік за неосновним місцем обліку у відповідних контролюючих органах за місцезнаходженням таких об’єктів та перераховувати податок на доходи фізичних осіб до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого підрозділу.

У вже згадуваному листі ДФС від 27.03.2019 № 10278/7/99-99-13-04-04-17 фіскали говорять про необхідність забезпечення на постійній основі проведення широкомасштабної роз’яснювальної роботи серед платників податків — юридичних осіб як у засобах масової інформації, так і при проведенні семінарів, форумів, нарад, співбесід щодо забезпечення дотримання викладеного вище порядку взяття на облік у відповідному контролюючому органі та сплати податку на доходи фізичних осіб за місцем розташування відокремлених (структурних) підрозділів, де працюють наймані працівники. ОМС повинен бути зацікавленим у виконанні такої роботи серед платників податків, зокрема тих, які уособлюють відокремлений підрозділ, що розташований на території ради.

Крім того, на думку фіскалів, має бути налагоджена координація спільних дій територіальних фіскальних служб з ОМС, спрямованих на дотримання юридичними особами порядку обліку та сплати податку на доходи фізичних осіб щодо розміщених на відповідній території філій, представництв, відділень, закладів, установ та інших підрозділів юридичних осіб.

О. Ковшова, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі