1 Далі за текстом — субвенція.
Про субвенцію
Нагадаємо, що базовою умовою надання субвенції є її використання виключно на капітальні видатки в межах виділеного бюджету лише за умови розробки цільових проектів, які передбачають не лише наявність проектно-кошторисної документації, а й застосування комплексного проектного підходу. При цьому кожен проект повинен бути частиною плану соціально-економічного розвитку громади, тобто вписуватись в концепцію її розвитку. Як наголошує АМУ, субвенція надається:
— на формування інфраструктури ОТГ, що належить до комунальної власності;
— на капітальний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах);
— лише на капітальні видатки (видатки розвитку).
ОМС необхідно враховувати підстави неосвоєння коштів, серед яких основними є:
— визнання тендерних процедур такими, що не відбулися (неякісна підготовка тендерної документації, не чітко прописані вимоги, як наслідок оголошення публікується 2-3 рази);
— невиконання умов договору підрядником (недотримання термінів виконання);
— несприятливі погодні умови (дороги, земельні та покрівельні роботи планувати на літні місяці та початок осені; внутрішні роботи та закупівлю техніки — на кінець осені, зиму, але врахувати час на проведення тендерних процедур).
Звернемо увагу на те, якою може бути спрямованість проектів:
1 | розроблення проектної, містобудівної та планувальної документації |
2 | підвищення якості надання адміністративних послуг, зокрема створення, модернізація центрів надання адміністративних послуг та придбання обладнання і програмного забезпечення |
3 | створення сучасних систем організації управління громадою — комунікаційних мереж, баз даних, систем оповіщення населення |
4 | реконструкція, капітальний ремонт, переобладнання, перепрофілювання будівель бюджетних установ з метою їх використання відповідно до повноважень та потреб об’єднаних територіальних громад з обов’язковим застосуванням енергоефективних технологій |
5 | нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт вулиць, доріг, мостів, переходів комунальної власності, що поліпшують доступність жителів до об’єктів та установ, у яких надаються адміністративні, соціальні та інші послуги |
6 | закупівля транспортних засобів для підвезення дітей до навчальних закладів, транспортних засобів спеціального призначення та комплектувальних виробів до них для комунальних підприємств, пожежної і спеціальної рятувальної техніки та пожежно-рятувального оснащення, спеціалізованих санітарних транспортних засобів для лікувальних закладів |
7 | нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт об’єктів водопостачання та водовідведення, об’єктів поводження з відходами та рекультивація територій сміттєзвалищ тощо |
8 | здійснення інших заходів щодо об’єктів комунальної форми власності, які є важливими для посилення спроможності територіальної громади, забезпечення належного рівня безпеки та цивільного захисту |
9 | погашення в установленому законодавством порядку зареєстрованої органами Казначейства на початок бюджетного періоду бюджетної кредиторської заборгованості місцевих бюджетів, що виникла під час здійснення видатків місцевими бюджетами за рахунок коштів, отриманих з державного бюджету за програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад» |
10 | будівництво, реконструкція, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах |
11 | співфінансування інших програм і проектів, що реалізуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів |
12 | субвенція також спрямовується на капітальний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах) |
Умови та механізм надання субвенції
Розглянемо основні зауваження до проектів, які подаються на отримання субвенції. За інформацією АМУ:
— деякими облдержадміністраціями не дотримано вимог щодо надання протягом 5 днів висновку на проектні заявки на проекти, іноді такі висновки носили формальний характер (проектні заявки не відповідали напрямам використання коштів, планам соціально-економічного розвитку ОТГ та формі проектної заявки);
— окремими місцевими радами спрямовано кошти на інфраструктуру, що не знаходиться у комунальній власності ОТГ (дорога державного значення, лінії електропередач та ін.);
— спрямовано кошти на видатки споживання, в той час як субвенція передбачена лише на видатки розвитку (не робити таких порушень у наступних бюджетних періодах);
— внаслідок прийняття неефективних управлінських рішень щодо своєчасного і повного розподілу коштів між проектами, формування проектів, проектно-кошторисної документації, проведення процедур закупівель не освоєно та повернено до держбюджету кошти;
— включення підрядниками до актів приймання виконаних будівельних робіт за формами КБ-2в і КБ-3 та прийняття замовниками в особі ОТГ до оплати обсягів і вартості фактично невиконаних робіт, з невідображенням в обліку дебіторської заборгованості за ними.
Обсяг коштів фінансової допомоги щорічно зменшується, і для ефективного їх використання та задоволення потреб громади необхідно максимально долучати жителів до процесу прийняття рішень, в даному випадку щодо визначення об’єкта інфраструктури, який повинен бути профінансований першочергово. Громадськість може долучатися до впровадження проектів та контролювати їх реалізацію. Доцільно поінформувати громаду (уповноважити старост провести відповідну роботу у старостинських округах, шляхом громадських обговорень тощо) про обсяг фінансової підтримки і запропонувати обрати проекти, впровадження яких є найбільш нагальним. Показовим є досвід Печеніжинської територіальної громади Івано-Франківської області, де старостами проводяться громадські обговорення у старостинських округах і надаються пропозиції до адміністративного центру територіальної громади.
Зазначена співпраця сприяє налагодженню взаємодії ОМС та громадськості і забезпечує формування довіри громадськості до процесу прийняття рішень.