Загальні положення
Почнемо з того, що роль ОМС у забезпеченні жителів відповідної територіальної громади житлом державного житлового фонду визначається змістом права громадян на житло, закріпленим в Конституції України.
Відповідно до ст. 47 Конституції України кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.
Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та ОМС безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.
Відповідно до ст. 9 Житлового кодексу Української РСР1 громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.
1 Далі за текстом — ЖК УРСР.
Забезпечення постійним житлом громадян, які відповідно до законодавства мають право на його отримання, може здійснюватись шляхом будівництва або придбання доступного житла за рахунок надання державної підтримки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Це означає, що кожен житель громади має право як побудувати будинок або придбати за цивільно-правовими договорами житлове приміщення, так і одержати у встановленому законом порядку житлове приміщення (квартиру) у будинках державного житлового фонду, у будинках громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів.
Відповідно до ст. 5 ЖК УРСР державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих Рад народних депутатів (житловий фонд місцевих Рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд).
Комунальний житловий фонд (житловий фонд місцевих Рад) складається з жилих будинків і жилих приміщень, що належать відповідній територіальній громаді.
Управління житловим фондом місцевих рад, забезпечення його схоронності, правильної експлуатації, капітального і поточного ремонтів; контроль за станом та експлуатацією відомчого житлового фонду, вжиття заходів до передачі його до відання місцевих рад здійснюються виконавчими комітетами ОМС.
Відповідно до п.п. 2 п. «а» ст. 30 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності.
Крім того, виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад зобов’язані суворо дотримуватись Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської Ради професійних спілок від 11.12.1984 № 470, в частині здійснення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР.
Отже, з огляду на вимоги чинного законодавства, забезпечення реалізації права громадян на отримання житла, ведення квартирного обліку громадян (жителів відповідної територіальної громади) є обов’язковим для ОМС.
Тому навіть попри неможливість забезпечення всіх громадян, які потребують поліпшення житлових умов, житлом ОМС зобов’язаний вести квартирний облік.