«Азимут культурного розвитку»: продовження

В обраному У обране
Друк
Місцеве самоврядування Жовтень, 2019/№ 10
Минулого разу ми знайомили вас із першою фазою проекту «Азимут культурного розвитку», що реалізується фахівцями Харківського історичного музею імені М. Ф. Сумцова за підтримки Українського культурного фонду та співфінансування Харківської обласної ради. Сьогодні поговоримо про продовження цього проекту.

Довідка. Проект «Азимут культурного розвитку» є одним з числа переможців грантового конкурсу Українського культурного фонду в рамках програми «Навчання. Обміни. Резиденції. Дебюти» у 2019 році і отримав фінансування у розмірі 545 тисяч гривень з бюджету УКФ та ще 100 тисяч гривень співфінансування від обласної ради.

Проект триває з липня по жовтень 2019 року. Він спрямований на створення інструментарію для роботи мережі музеїв нового типу як основи культурного розвитку громад у форматі «музей-відвідувач-громада». Це фактично навчальний проект, компонентами якого стануть 4 навчальні модулі для 25 учасників з 15 музеїв міста та області. Перші модулі навчання відбулися з 24 по 26 липня.

З 6 по 11 серпня проходили останні модулі навчальної програми проекту.

Минулого разу ми наголошували, що громади нарешті розпочали працювати з музеями, адже регіональні краєзнавчі музеї є унікальним явищем.

Новий навчальний модуль, що розпочався в серпні, має назву «Музей і відвідувач: Шляхи взаєморозуміння». Він ставить за мету покращення комунікації музеїв з відвідувачами, що сприятиме реформуванню роботи культурних установ та створенню належних умов для появи музеїв нового типу.

Організатори визнають, що наразі в Україні багато культурних інституцій необхідно змінювати відповідно до сучасних тенденцій.

Команда проекту «Азимут культурного розвитку» вважає, що секрет успіху криється у правильному векторі розвитку. Адже у XXI сторіччі музей має бути не тільки місцем для зберігання об’єктів культурної спадщини, а ще й динамічною та надсучасною платформою, відкритою до змін.

Відповідно, наголошується на тому, що проект «Азимут культурного розвитку» спрямований на переформатування роботи музеїв Харківщини. Воркшоп із лекцій, тренінгів та практичних занять з провідними мистецтвознавцями, арт-менеджерами та музейниками України допоможе музеям переосмислити свою місію та цінності, знайти нові форми презентації експонатів та каналів комунікації з відвідувачем. Завдяки цьому в подальшому культурні установи зможуть створити власний впізнаваний бренд й розробити унікальну стратегію розвитку. Таким чином у майбутньому музеї Харківщини зможуть стати культурними хабами, здатними стимулювати розвиток громад та покращити туристичний потенціал регіону.

Під час навчання музейники знаходили шляхи перетворення власних музеїв зі сталого місця збереження артефактів на сучасний динамічний простір. Зокрема, разом із досвідченою арт-менеджеркою, заступницею генерального директора з виставкової та музейної роботи «Мистецького Арсеналу» Юлією Вагановою учасники вивчали нові форми та канали комунікації з відвідувачем в епоху діджиталізації. Також учасники проекту мали нагоду відвідати Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному та ознайомитись з кращими практиками використання музейного простору та роботи з відвідувачами.

Виконуючи практичне завдання, представники історико-краєзнавчих музеїв Харківщини презентували власні напрацювання на тему «Виставка одного експонату», намагались виокремлювати з колекції музею унікальні предмети, які варті уваги, зважаючи на їх історичну достовірність та раритетність. Формулювали навколо «знакового» предмету концепцію виставки та підбирали до неї відповідну тему.

В рамках навчання учасники проекту працювали над темою «Музей & Громада: вектор у майбутнє» та відвідали сучасний «Музей шоколаду» в місті Тростянець Сумської області, який є успішним кейсом співпраці музейників з місцевою владою. Після цього за круглим столом відбулось обговорення ролі культурних установ у формуванні позитивного іміджу та привабливості міста. Цей модуль допоможе музеям покращити діалог з органами місцевого самоврядування та розробити інструментарій для формування позитивного іміджу в інформаційному просторі.

11 серпня добіг кінця навчально-освітній компонент проекту.

Відповідно, метою воркшопу було не тільки навчити представників музейної справи області, але й стимулювати їх сформувати власні проекти на основі отриманих знань. Отже, після завершення навчання, як «випускний іспит» свої проекти із переформатування своїх закладів презентували керівники 13 культурних установ Харківщини. Кращими комісія визнала проекти Первомайського краєзнавчого музею, Сахновщинського районного історико-краєзнавчого музею, Люботинського краєзнавчого музею, Ізюмського краєзнавчого музею ім. М. В. Сібільова та Валківського краєзнавчого музею. Всі учасники отримали сертифікати про участь у воркшопі.

У своїх презентаціях музейники представили історію та місію своїх культурних установ, SWOT-аналіз, актуальність, ідею, мету та завдання проекту, опис заходів з його реалізації, контент-план для PR-менеджера, потенційних партнерів, приблизний бюджет та очікуваний результат.

Серед заходів, які запропонували учасники для реалізації своїх проектів, було створення нових експозицій, проведення лекцій та майстер-класів, організація тематичних фестивалів та розважальних заходів, здійснення інтерактивів із відвідувачем, застосування інноваційних технологій та обладнання, залучення до музейних проектів громади та партнерів, посилення присутності у ЗМІ та використання соціальних мереж для піару своїх закладів. Комісія з експертів надала музейникам рекомендації із вдосконалення їх проектів.

Організатори сподіваються, що втілення цих проектів у життя приведе до розвінчання стереотипів навколо культурних інституцій Харківщини, популяризації музеїв, посилення їх брендів та залучення нових відвідувачів. У подальшому це сприятиме формуванню культурної ідентичності кожного регіону, об’єднанню громади навколо музеїв та перетворенню їх на культурні хаби. Харківська обласна рада зазначає, що готова допомагати музейникам у реалізації їх проектів. І виконує свої зобов’язання в рамках проекту.

Так, 15 серпня на черговій сесії обласної ради депутати підтримали внесені зміни до комплексної Програми «Розвиток місцевого самоврядування в Харківській області на 2017-2021 роки». Відповідними змінами передбачається виділення заявленого для Українського культурного фонду співфінансування проекту розвитку музейної справи «Азимут культурного розвитку» у розмірі 100 тисяч гривень з обласного бюджету.

Отже, освітній етап проекту завершено. 25 вересня відбудеться презентація ілюстрованого друкованого видання «Азимут культурного розвитку». У книгу ввійдуть матеріали від експертів, а також опис найбільш успішних пілотних проектів від учасників програми.

Ну і звісно, будемо спостерігати за майбутнім цих проектів та музеїв області.

15.08.2019 Український культурний фонд розпочав прийом заявок на нову конкурсну програму «Мережі й аудиторії». Вже на 19 вересня технічний відбір подолав 31 проект. Аплікаційні пакети, що успішно пройшли перший етап відбору, передано на оцінювання експертними радами УКФ. Оцінка проектів здійснюється відповідно до «Положення про експертні ради» та «Методики проведення оцінювання».

Програма «Мережі й аудиторії» має на меті сприяти утворенню секторальних та міжсекторальних гільдій, асоціацій, громадських об’єднань і спілок заради формування консолідованої платформи для представництва мистецькими спільнотами своїх інтересів у різних сферах. Також стимулювати та підтримувати активну участь делегацій українських митців та інституцій у роботі міжнародних професійних творчих мереж.

Для розвитку аудиторій програма пропонує інструмент застосування маркетингових підходів для надання доступу до культурного продукту потенційному споживачеві та для комунікації з аудиторією; проведення просвітницьких та освітніх заходів, аби підвищити обізнаність та освіченість потенційних споживачів культурних продуктів; здійснення досліджень потреб та інтересів існуючої та потенційної аудиторії.

Загальний бюджет програми — 95 млн грн.

У програмі «Мережі й аудиторії» є три ЛОТИ:

ЛОТ 1. Школа культурного менеджменту.

ЛОТ 2. Участь у заходах міжнародних мереж.

ЛОТ 3. Розвиток аудиторії.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити