«Азимут культурного розвитку»

В обраному У обране
Друк
Місцеве самоврядування Вересень, 2019/№ 9
На сторінках нашого видання ми продовжуємо наголошувати на важливості розвитку культури саме органами місцевого самоврядування та комунальними підприємствами, установами та організаціями. Цього разу ми ознайомимо вас із першою фазою проекту «Азимут культурного розвитку», що реалізується фахівцями Харківського історичного музею імені М. Ф. Сумцова за підтримки Українського культурного фонду та за співфінансування Харківської обласної ради.

Проект «Азимут культурного розвитку» є одним із числа переможців грантового конкурсу Українського культурного фонду в рамках програми «Навчання. Обміни. Резиденції. Дебюти» у 2019 році і отримав фінансування у розмірі 545 тисяч гривень із бюджету УКФ та ще 100 тисяч гривень співфінансування від обласної ради.

Проект триватиме з липня по жовтень 2019 року. Він спрямований на створення інструментарію для роботи мережі музеїв нового типу як основи культурного розвитку громад у форматі «музей-відвідувач-громада». Це фактично навчальний проект, компонентами якого стануть 4 навчальні модулі для 25 учасників із 15 музеїв міста та області. Навчання відбуватиметься у форматі воркшопів — усього їх буде дев’ять: з 24 по 26 липня та з 6 по 11 серпня. Для цих потреб буде залучено, відповідно, дев’ять лекторів.

У рамках проекту планується проведення навчального воркшопу для формування проекту стратегій взаємодії музейних установ і територіальних громад, що допоможе в створенні нових практичних кейсів з проектування стратегічного розвитку музеїв як основи культурного розвитку громад і об’єктів туристичних маршрутів та алгоритму розробки музейного бренду громади.

Також буде створено навчальне ілюстроване друковане видання для музейних установ та всіх зацікавлених (усього,на жаль, 200 примірників). Воно міститиме матеріали від експертів проекту, включатиме опис найбільш успішних пілотних проектів від учасників програми.

Так, 23 липня відбулась прес-конференція, присвячена старту проекту. Серед учасників був присутній і голова Харківської обласної ради Сергій Чернов. На думку очільника облради, проект стане ковтком свіжого повітря у житті музеїв Харківщини.

«Треба порушити тишу у музеях. Зробити їх емоційними та цікавими просторами. Чудово, що Харківський історичний музей, який є науковим та культурним осередком регіону, ініціював та впроваджує такий важливий проект з розвитку музейної справи області, — зазначає Чернов. — Усім нам, хто опікується музейною справою: органам місцевого самоврядування та виконавчої влади, — не вистачає нових знань та технологій. Треба розвиватися, вивчати та використовувати кращі закордонні практики, докладати максимум зусиль, щоб у наших музеях було багато людей, туди було цікаво приходити».

Як розповіла керівник проекту, заступник директора з наукової роботи Харківського історичного музею імені М. Ф. Сумцова Ольга Сошнікова, він спрямований на створення інструментарію для переформатування роботи існуючих комунальних історико-краєзнавчих музеїв Харківської області, для започаткування в подальшому на їх базі мережі музеїв нового типу.

«Необхідно створити діалог між музейниками. Тому ми вирішили провести навчальний воркшоп для формування стратегій взаємодії музейних установ і територіальних громад. На дев’ятиденному інтенсиві для учасників виступлять 9 лекторів — провідних практиків музейного менеджменту з усієї країни», — сказала вона.

Про хід проекту розповіла начальник управління з питань місцевого самоврядування, розвитку громад та міжнародних зв’язків виконавчого апарату Харківської обласної ради Олена Кулик.

«Ми розглянули та проаналізували 23 заявки, що надійшли від історико-краєзнавчих музеїв Харківщини для участі у проекті. В результаті відбору визначено 15 музеїв-учасників. До речі, взяти участь у проекті виявили бажання представники органів місцевого самоврядування області. Це дуже добре, тому що ініціатива спрямована на співпрацю музеїв та органів місцевого самоврядування, пошук можливостей яскраво розкрити унікальний потенціал місцевих громад завдяки ресурсам місцевих музеїв».

У перший навчальний день проекту представники 15 музеїв-учасників публічно презентували свої заклади, здобутки та бачення перспектив розвитку. Керівники і спеціалісти музейних закладів ділилися досвідом виставкової роботи, розповідали про особливість експозицій та «родзинки» кожного музею, а також обговорювали проблемні питання та можливості переформатування в музеї нового типу.

Окрім того, учасники обговорили роль музеїв як ресурсу розвитку громад та способів формулювання місії, а також взяли участь у тренінгу, разом із музейниками та представниками місцевих громад, які опікуються культурою, на зазначену тему.

Спікером першого дня стала Тетяна Пилипчук, провідна експертка з популяризації музейних колекцій та актуальних напрямків музейної комунікації, дослідниця української літератури, заступниця директорки Харківського літературного музею, лекторка міжнародної тренінгової програми «Культ чи культура: розвиток музейних компетенцій».

Загалом, перший модуль за темою «Музей — культурний вектор громади» буде складатись із трьох навчальних днів, два з яких — теоретичні заняття і тренінги, один — навчальна поїздка з метою вивчення кращих практик сучасної музейної діяльності.

У другий день навчання відбулася навчальна поїздка до Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному Полтавської області, де музейники Харківщини мали змогу ознайомитись із сучасними формами музейної діяльності найбільшого в Україні музею гончарства, взяли участь у круглому столі «Музей — осередок традиційної української культури» та дізнались про шлях від місцевого музею до музею, що став невід’ємною частиною бренду всієї Полтавської області.

Третій день навчального модулю було присвячено темі «Як працювати в музеях із незручною пам’яттю, декомунізація», досвіду роботи музеїв над експозиціями.

Спікером виступила Анастасія Чередниченко, провідний науковий співробітник Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника, член Українського центру розвитку музейної справи, керівниця відділу інформації та аналізу Українського центру розвитку музейної справи, координаторка навчально-тренінгової програми «ProMuseum» Українського центру розвитку музеїв.

Перша частина проекту завершується в липні. Попереду ще три навчальні модулі, які відбудуться в серпні.

Додамо, що учасниками проекту є 15 музеїв регіону: Балаклійський районний краєзнавчий музей, Барвінківський краєзнавчий музей, Валківський краєзнавчий музей, Верхньо-Бишкинський краєзнавчий музей (Первомайський район), Історико-археологічний музей-заповідник «Верхній Салтів» (Вовчанський район), Ізюмський краєзнавчий музей ім. М. В. Сібільова, Красноградський краєзнавчий музей ім. П. Д. Мартиновича, Краснопавлівський краєзнавчий музей (Лозівський район), Куп’янський краєзнавчий музей, Люботинський краєзнавчий музей, Музей історії села Знам’янка (Нововодолазька ОТГ), Первомайський краєзнавчий музей, Краєзнавчий музей Печенізького району ім. Т. А. Суліми, Сахновщинський районний історико-краєзнавчий музей та Зміївський краєзнавчий музей.

Проект «Азимут культурного розвитку» є одним із числа переможців грантового конкурсу Українського культурного фонду в рамках програми «Навчання. Обміни. Резиденції. Дебюти». Ця програма спрямована на сприяння обміну знаннями, досвідом та ідеями в галузі культури та мистецтв, а також на відкриття нових мистецьких практик та імен. Загальний бюджет програми — 70 млн гривень. Програма складається з чотирьох лотів — «Освітні програми», «Мобільність та програми обміну», «Резиденції», «Дебюти», на кожен з них можна було подавати проекти трьох типів: індивідуальні, національної співпраці, міжнародної співпраці. Термін подачі заявок скінчився в березні 2019-го. Зараз триває реалізація проектів.

Напрямок «Освітні програми» є таким:

Мета: розвиток професійних та фахових компетенцій у митців та культурних операторів як для створення мистецтва, так й для його споживання, сприяння розвитку інновацій у системі культурно-мистецької освіти та дотичних спеціальностей, заохочення інституцій формальної та неформальної освіти в Україні до інтеграції в європейський освітній контекст шляхом адаптації європейських стандартів до навчання та освіти у сфері культури та мистецтв.

Завдання:

— підтримка розробки нових, інноваційних освітніх програм/дисциплін/курсів/ініціатив; пілотування освітніх програм/дисциплін/курсів/ініціатив;

— впровадження освітніх програм/дисциплін/курсів/ініціатив.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток ifactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд