Служба в ОМС: деякі питання щодо переведень

Мацокін Андрій, головний редактор журналу "Держслужбовець"
Місцеве самоврядування Квітень, 2020/№ 4
В обраному У обране
Друк
Конкурс, стажування та переведення… За останній місяць до редакциії журналу «Місцеве самоврядування» через пошту та сторінку у Facebook надійшло чимало запитань стосовно нюансів проходження служби в ОМС. Сьогодні у цій статті ми відповідаємо на ті з них, що стосуються нюансів переведень.

Стажування та переведення

Прошу проконсультувати з такого питання: ОТГ оголошує конкурс на посаду начальника відділу в управлінні. Провідний спеціаліст відділу (переведений з міської ради у цей відділ) подав заяву на стажування на посаду начальника відділу. Які подальші дії цього спеціаліста?

Згідно із Законом України від 07.06.2001 № 2493-III1 «Про службу в органах місцевого самоврядування» проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в ОМС здійснюють в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.

1 Далі за текстом — Закон про службу.

Положення про порядок стажування у державних органах, затверджене відповідною постановою КМУ від 01.12.1994 № 8042, застосовується при прийнятті на службу в ОМС згідно з постановою КМУ від 22.07.2016 № 465.

2 Далі за текстом — Положення.

Згадаємо основні норми Положення. Положенням передбачено, що стажування можуть проходити особи, які вперше претендують на посаду в ОМС, та посадові особи. Важливою нормою є те, що у разі якщо стажування передбачається в іншому органі, відбір кандидата на стажування проводиться з ініціативи органу, де має відбуватись стажування. При цьому необхідною умовою є письмова заява самого стажиста та згода обох відповідних керівників за місцями його стажування та основної роботи. Не менш важливою нормою є й те, що стажування працівника проводиться з відривом від основної роботи. А тому Положенням передбачено, що за працівником, направленим на стажування, зберігаються його посада та заробітна плата за основним місцем роботи з подальшим урахуванням змін розміру мінімальної заробітної плати відповідно до чинного законодавства. Стажисту, у разі потреби, за основним місцем роботи відшкодовуються також витрати на проїзд до місця стажування і назад, добові за час знаходження в дорозі та найм житла. Витрати ж, пов’язані зі стажуванням спеціаліста, відшкодовуються підприємствам, установам і організаціям державним органом, який запросив спеціаліста на стажування, за рахунок коштів, передбачених на утримання цього органу. Власне, стажист за час проходження стажування повинен виконати індивідуальний план стажування, в якому визначається його зміст. Цей план затверджується керівником структурного підрозділу органу, де проводиться стажування. За результатами стажування стажисту видається довідка для подання за основним місцем роботи.

Увага! Нормами Положення не визначено обмежень стосовно особи стажиста чи його статусу. Водночас після закінчення стажування «долі» в осіб зі статусом посадової особи та без статусу різні.

Стажист (не посадова особа), який після успішного закінчення стажування виявив бажання працювати в органі, де відбувалося стажування, проходить конкурс. При цьому стажисту надається перевага над особами, які беруть участь у цьому конкурсі, але не проходили стажування.

Якщо стажист вже має статус посадової особи, то після успішного закінчення стажування він може бути переведений на посаду за рішенням керівника відповідного органу без конкурсного відбору.

І ще один момент, який стосується кадрового резерву. Посадова особа, яка пройшла стажування, може бути зарахована до кадрового резерву в ОМС.

Якщо ж ми кажемо про переведення за трудовим законодавством, то механізм переведення буде схожий, але регуляторами будуть інші норми, норми статей 32 та 36 Кодексу законів про працю України3.

3 Далі за текстом — КЗпП.

На жаль, у запитанні читача дуже мало інформації, яка б дала змогу повноцінно проаналізувати ситуацію.

Водночас із тієї інформації, яка є, можна припустити, що читач, скоріше за все, — посадова особа. Його було переведено з міської ради до ОТГ. Посада начальника відділу, до якого він був переведений, вакантна і на неї оголошено конкурс. Відділ знаходиться у складі управління. Читач написав заяву на проходження стажування на посаді начальника відділу, до якого був переведений.

З урахуванням зазначеного у листі та на підставі норм Положення можна сказати:

— оскільки вакантна посада начальника відділу знаходиться у тому ж органі, де працює читач, то отримати згоду на стажування потрібно лише в одного керівника;

— формально згодою можна вважати розпорядчий документ про стажування з відповідними вказівками служби управління персоналом, затвердженням плану стажування тощо;

— додаткових витрат на стажування у цьому випадку не буде;

— за стажистом зберігаються його посада та заробітна плата за основним місцем роботи у відділі.

Водночас пам’ятаймо, що на цю посаду керівника відділу вже оголошено конкурс. Тож стажист разом з іншими претендентами проходить конкурсний відбір, але має переваги при підведенні підсумків.

Тимчасове переведення

Чи немає заперечень для тимчасового переведення посадової особи? На «декретну посаду» керівника відділу потрібно перевести консультанта цього ж відділу із збереженням його посади на майбутнє.

Правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, спеціальними законами, зокрема Законом про службу та іншими законами України. Питання тимчасового переведення не визначені нормами Закону про службу. Тому, оскільки на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом про службу, звернемося до норм КЗпП.

Тимчасове переведення на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, допускається за згодою працівника (ч. 1 ст. 33 КЗпП). Виняток із цього правила — переведення на іншу роботу працівника, не обумовлену трудовим договором, для запобігання або ліквідації наслідків стихійного лиха, виробничих аварій, інших форс-мажорних ситуацій. У цьому випадку роботодавець може строком до одного місяця перевести працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди. Проте ця інша робота не має бути протипоказана працівникові за станом здоров’я. Водночас навіть у таких виняткових випадках заборонено тимчасово переводити на іншу роботу вагітних жінок, жінок, які мають дитину-інваліда або дитину віком до 6 років, а також осіб віком до 18 років без їх згоди. Строк тимчасового переведення на іншу роботу роботодавець і працівник встановлюють за домовленістю. Він визначається конкретним терміном або часом настання певної події (наприклад, повернення на роботу працівниці з відпустки для догляду за дитиною). Ініціатором переведення може виступати як працівник, так і роботодавець. У разі якщо про переведення просить роботодавець, він зобов’язаний отримати згоду працівника на тимчасове переведення, яку працівник висловлює у відповідній заяві про переведення. У цій заяві працівник має обов’язково зазначити, що на час тимчасового переведення робоче місце за попередньою посадою за ним зберігається. Підставами для видання розпорядчого документу про тимчасове переведення на іншу посаду є наказ чи розпорядження про надання основному працівнику відпустки для догляду за дитиною та заява працівника про переведення. У розпорядчому документі про переведення необхідно також зазначити, чи гарантувати працівнику повернення на попередню посаду.

Відповідно до абз. 2 п. 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту України від 29.07.1993 № 58, до трудової книжки працівника вносяться відомості про переведення на іншу постійну роботу. У графі 2 розділу «Відомості про роботу» трудової книжки необхідно зазначити: «Переведено на посаду таку-то», у графі 3 робиться посилання на наказ про переведення. Вказувати про тимчасовий характер переведення не потрібно. Формулювання запису про переведення залежить від того, до якої категорії належить посада (професія), на яку переводять працівника. Відомості про тимчасове переведення на іншу роботу відображаються в особовій справі. Працівника, якого тимчасово переведено на іншу роботу, необхідно ознайомити з посадовою інструкцією за новою посадою під особистий підпис.

Водночас! Із запитання ми бачимо, що у завданні про переведення є певні умови: «на посаду керівника відділу потрібно перевести консультанта цього ж відділу». Якщо ми звернемось до норми ст. 10 Закону про службу, то побачимо, що:

У разі необхідності, за згодою сторін, посадова особа місцевого самоврядування може бути переведена на рівнозначну чи нижчу посаду або посаду радника чи консультанта без конкурсного відбору.

Визначення рівнозначної або нижчої посади трудове законодавство і профільне законодавство з питань служби в ОМС не містять. Визначення рівнозначної посади міститься в законодавстві про державну службу, яке не розповсюджує свою дію на посадових осіб ОМС. Водночас за аналогією і логікою можна сказати, що рівнозначна посада — це посада з однаковими або рівними умовами праці.

За таких умов, у нашому випадку посади консультанта і начальника відділу не можуть бути рівнозначними, а тому переведення, на нашу думку, не може бути здійснено.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд