Теми статей
Обрати теми

Карантин як привід задуматись про цифрову трансформацію

Андрієвський Тимур, юрисконсульт ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», політолог
25.03.2020 КМУ продовжив карантин у зв’язку з пандемією коронавірусної інфекції CОVID-19 до 24 квітня. Зараз точно не можна сказати, чи є ця дата кінцевою, але будемо сподіватися на краще. Втім, введення жорстких карантинних та обмежувальних заходів: заборону масових зборів у закритих приміщеннях, скасування різних заходів культурного характеру, припинення роботи або суттєві обмеження функціонування громадського транспорту, прохання до громадян самоізолюватися та виходити з домівок лише за крайньої необхідності, а також переведення багатьох підприємств, установ та організацій на дистанційну роботу повертають на порядок денний питання щодо ефективного отримання громадянами послуг онлайн.

З 12 березня в Україні запроваджено карантин та низку інших обмежувальних заходів через пандемію коронавірусу. Водночас державні органи продовжують роботу задля задоволення потреб населення. Зокрема, Мінцифра підготувала перелік адміністративних послуг, які можна отримати у ЦНАП за невідкладних обставин під час карантину. Оскільки неможливість отримати певні послуги позбавляє громадян здатності реалізовувати свої права та підтримувати належний рівень життя. Відповідну постанову було ухвалено Урядом 20 березня. Інші адмінпослуги надаватимуться з урахуванням епідеміологічної обстановки на відповідній території.

Зокрема, Уряд затвердив перелік адміністративних послуг, які надаються через ЦНАП під час карантину:

— оформлення паспорта громадянина України;

— вклеювання фотокартки до паспорта при досягненні 25 чи 45 років;

— комплексна послуга Е-Малятко для батьків новонароджених;

— видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, параметри яких перевищують нормативні;

— погодження маршрутів руху транспорту під час перевезення небезпечних вантажів;

— реєстрація, перереєстрація та зняття з обліку транспортних засобів, що належать закладам охорони здоров’я або у зв’язку з втратою техпаспорту;

— видача посвідчень водія замість втраченого чи викраденого;

— державна реєстрація народження фізичної особи та її походження;

— державна реєстрація смерті;

— субсидія на оплату житлово-комунальних послуг;

— оформлення пільг на придбання твердого та рідкого пічного палива і скрапленого газу;

— оформлення тимчасової допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце їх проживання невідоме;

— оформлення винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання «Мати-героїня»;

— оформлення допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами тим, хто не застрахований у системі державного соціального страхування;

— оформлення допомоги при народженні, усиновленні дитини, на дітей, над якими встановлено опіку та піклування, чи самотнім матерям;

— реєстрація чи зняття з реєтрації місця проживання, видача довідки про реєстрацію;

— оформлення дозволу на порушення об’єктів благоустрою.

Уряд також наголошує і закликає громадян утриматися від відвідування ЦНАП та інших надавачів послуг у період карантинних заходів без нагальної потреби або при симптомах ГРВІ, грипу чи коронавірусу. А саме тому питання отримання послуг онлайн, яке і так було надзвичайно актуальним, стало ще більш затребуваним.

Електронні сервіси

Ще наприкінці минулого року в Харківській міській раді з’явився Департамент цифрової трансформації. Дійсно, місто-мільйонник потребує сучасних підходів у комунікації та обслуговуванні членів територіальної громади, а тому ОМС повинні забезпечити ефективне надання послуг у найбільш сприятливих із можливих умов. Тобто там, де можна обійтися без особистого прийому громадян, або тоді, коли зайва «паперова» документація лише ускладнює процедуру, то цілком логічно спростити процес надання послуги, перемістивши її в онлайн.

Департамент цифрової трансформації Харківської міської ради утворився шляхом реорганізації Департаменту розвитку телекомунікаційних технологій та зв’язку. Метою і завданням діяльності Департаменту, відповідно до положення про Департамент, є забезпечення реалізації державної та формування місцевої політики у сфері цифровізації, цифрового розвитку, цифрових інновацій, створення умов для забезпечення прав членів територіальної громади міста на користування мережами телекомунікацій та зв’язку.

На Департамент покладено запровадження електронних послуг (сервісів), зокрема шляхом реінжинірингу адміністративних, соціальних та інших публічних послуг. Відповідно, в Харкові був запущений окремий Портал електронних сервісів.

На цей момент на порталі можна отримати такі послуги:

— отримання довідки про реєстрацію місця проживання особи;

— отримання довідки про осіб, місце проживання/перебування яких зареєстровано за адресою нерухомого майна разом із відповідною особою станом на конкретну дату;

— отримання довідки про осіб, місце проживання/перебування яких зареєстровано за адресою нерухомого майна;

— отримання довідки про місце проживання/перебування особи;

— отримання довідки про місце проживання/перебування особи за відповідною адресою нерухомого майна;

— отримання довідки про зареєстрованих у житловому приміщенні осіб (довідка про склад сім’ї);

— замовлення технічного паспорта в КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації»;

— е-запит картотеки з питань реєстрації місця проживання фізичних осіб;

— актуалізація даних у Реєстрі територіальної громади міста Харкова;

— перевірка документів КП БТІ онлайн;

— отримання довідки про те, що батькам за місцем реєстрації не видавалось посвідчень батьків та дітей з багатодітної сім’ї;

— отримання статистичної інформації з Реєстру територіальної громади міста Харкова;

— отримання реєстрів кандидатів щодо участі у міських житлових програмах;

— отримання інформації з реєстру територіальної громади міста Харкова щодо підстав зняття з реєстрації місця проживання;

— замовлення законним представником дитини довідки про реєстрацію місця проживання особи.

Щоб отримати одну з вищенаведених послуг, громадянину необхідно авторизуватися за допомогою одного з чотирьох можливих способів, а саме:

1. Bank D — спосіб авторизації за допомогою українських банків.

2. Електронний цифровий підпис.

3. MobileID — спосіб авторизації за допомогою вашого мобільного оператора (на порталі доступний лише Vodafone, інші мобільні оператори недоступні).

4. IDGOV — авторизація за допомогою державної інтегрованої системи електронної ідентифікації, яка об’єднує всіх надавачів послуг електронної ідентифікації: електронний підпис, BankID, MobileID.

Департамент цифрової трансформації має свою сторінку у Facebook, де користувачі можуть отримати інформацію стосовно оновлень, змін або супутніх проєктів Департаменту. Так, послуга замовлення законним представником дитини довідки про реєстрацію місця проживання особи була введена в середині березня, про що було повідомлено відповідним анонсом. Також зі сторінки у соціальній мережі можна дізнатися про лекції, семінари інші освітні проєкти, які дозволять підвищити цифрову грамотність населення.

Утім, незважаючи на малий термін існування Порталу, варто зазначити, що портал дещо незручний у своєму користуванні, перелік послуг йде однією сторінкою і не групофікований за відповідними близькими за сферою проблеми блоками, на відміну від, наприклад, сайтів ЦНАП.

Окрім цього, виникає питання: чому існує окремий портал електронних сервісів, але немає прив’язки або інтеграції послуг, які надають центри адмінпослуг? Адже ідеальною була б система, яка б акумулювала максимальну кількість електронних послуг на одному порталі без додаткових пошуків.

Ми сподіваємось, що в майбутньому вдасться спростити систему та об’єднати в один портал усі послуги, які надаються органами місцевого самоврядування та комунальними підприємствами.

Цифрова освіта

Вікторія Грицина для порталу Pingvin.pro пише, що цифровізація країни несе позитивні зміни в усіх сферах життя — від освіти та медицини до науки та бізнесу. При цьому є одна фундаментальна річ, без якої успішно цифровізувати країну неможливо. Це цифрова грамотність населення.

Просто користуватися смартфоном чи ноутбуком і мати доступ до інтернету ще не означає володіти цифровою грамотністю. Здатність ефективно та безпечно використовувати сучасні цифрові технології в роботі та навчанні, в професійному та особистісному розвитку — ось що таке цифрова грамотність.

Наприклад, Європарламент і Рада Європи ще в 2006 році визначили цифрову компетентність як одну з восьми ключових компетенцій, якою має володіти кожен європейський громадянин, натомість в Україні лише починаються процеси з підвищення загальної цифрової грамотності.

5 основних причин, чому цифрова грамотність необхідна кожному:

1. «Держава в смартфоні» та комфортне проживання в країні. Означає велику кількість сервісів онлайн. Більше не треба витрачати свій час на стояння в черзі. Онлайн-послуги — це комфорт, зручність, економія часу. Цифрова грамотність необхідна для того, щоб ефективно використовувати всі можливості, які надає держава.

2. Особистий розвиток та вирішення особистих потреб. Завдяки знанням цифрової грамотності дідусі та бабусі отримають можливість частіше спілкуватися з онуками в зручному форматі, знатимуть, як легко шукати необхідну інформацію — новини, рецепти, а також зможуть проводити прості онлайн-активності. Знатимуть, наприклад, як продати старий диван і купити новий.

3. Конкурентоспроможність на ринку праці. Володіючи цифровою грамотністю, у людини з’являється більше шансів на працевлаштування. Більше шансів на підйом кар’єрними сходами.

4. Безперервне навчання. Завдяки цифровій грамотності кожен зможе вдосконалювати себе щодня. Проходити онлайн-курси і тренінги. Ефективніше вивчати іноземні мови. Поповнювати власні знання, здобувати нові навички. І в 30, і в 50, і в 70 років. Це суперможливість.

5. Онлайн-безпека. Буде розуміння, як уберегти свій акаунт та облікові записи від злому зловмисниками, як захиститися від потрапляння вірусів на свій пристрій.

6 лютого 2020 року було презентовано український e-сервіс державних послуг Дія. Це мобільний застосунок із цифровими документами та портал з публічними послугами онлайн. Ви можете ознайомитись із можливостями мобільного застосунку та кількістю сервісів, доступних в онлайн-режимі на офіційній сторінці проєкту.

Проте нас цікавить окремий проєкт «Дія. Цифрова освіта», доступний за адресою osvita.diia.gov.ua.

На цьому порталі ви маєте змогу перевірити свої навички і свій рівень цифрової грамотності. Пропонуємо вам пройти цей простий тест прямо зараз, на сторінках нашого журналу. Ви можете відмічати свої відповіді прямо тут, але пам’ятайте, що головне — це чесно відповідати на питання.

1

Я вмію шукати інформацію в інтернеті

Так

Ні

2

Я вмію шукати інформацію онлайн за ключовими словами

Так

Ні

3

Я використовую автозаповнення та спеціальний синтаксис пошуковика (лапки, зірочку, песик тощо) для пошуку інформації онлайн

Так

Ні

4

Я вмію користуватися електронною поштою та месенджерами (наприклад, Viber, Telegram або WhatsApp), щоб залишатися на зв’язку з близькими

Так

Ні

5

Я вмію розміщувати дописи у Facebook та налаштовувати стрічку новин

Так

Ні

6

Я вмію налаштувати, хто може бачити та коментувати мої дописи на Facebook.

Так

Ні

7

Я можу самостійно зробити фото або відео зі смартфону

Так

Ні

8

Я вмію самостійно записати та розмістити сторіз у Facebook

Так

Ні

9

Я вмію використовувати чужий контент так, щоб не порушувати авторське право онлайн

Так

Ні

10

Я вмію зберігати файли та документи в електронному вигляді офлайн. Наприклад, на комп’ютері або на флешці

Так

Ні

11

Я вмію зберігати та створювати файли та документи онлайн — у хмарних сховищах. Наприклад, на Google Drive або Dropbox

Так

Ні

12

Я вмію редагувати онлайн-документи: додавати таблиці, форматувати текст та налаштовувати відповідний режим доступу

Так

Ні

13

Коли йдеться про безпеку в мережі, я знаю, як створити надійний пароль та розпізнати підозрілий електронний лист

Так

Ні

14

Я вмію налаштувати відстеження трафіку в браузері та користуюся режимом інкогніто, коли це потрібно

Так

Ні

15

Я вживаю заходів, щоб запобігти негативному впливу технологій на моє здоров’я

Так

Ні

16

Я можу самостійно налаштувати звук та яскравість на комп’ютері та мобільному телефоні

Так

Ні

17

Коли комп’ютер зависає, я можу запустити диспетчер завдань і перезавантажити комп’ютер

Так

Ні

18

Коли комп’ютер або смартфон зависає або не вмикається, я можу легко розв’язати майже будь-яку проблему

Так

Ні

Як бачите, це доволі простий тест. Зверніть увагу на питання, де ви відповіли «ні». Отже, це саме та проблематика, з якої ви можете почати самостійно досліджувати це питання. Особливо під час карантину ви можете приділити час на пошук необхідної вам інформації.

Утім, якщо ви вважаєте, що ваші навички цифрової грамотності недостатні, то радимо вам одразу звернутися до освітнього порталу Дії. Там на вас чекають декілька курсів з підвищення грамотності та оволодіння базовими навичками для новачків. Причому матеріал подається в формі відеороликів — своєрідного серіалу із сезонами, які виходять з певною періодичністю. Після проходження кожного сезону ви повинні пройти тест.

Освітні серіали дадуть змогу отримати необхідні цифрові навички, які дозволять вам ефективно та безпечно застосовувати технології в роботі та навчанні, для професійного та особистісного розвитку.

Наприклад, є курс базових цифрових навичок. Перший сезон — серія відеоуроків, яку проводить Ольга Сумська, можна подивитися українською або іноземною мовою, а також жестовою мовою. Перший сезон присвячений питанням Інтернету, роботі в браузері та пошуку інформації, створенню акаунту в Google та реєстрації власної електронної пошти, спілкуванню у месенджерах, як, наприклад, Viber. Ви також дізнаєтесь, як створити власноруч фото та відео, захистити особисті дані, налаштувати ваш пристрій. Усього 8 серій тривалістю від 8 до 10 хвилин. Фахівці стверджують, що цей курс допоможе навчитися сплачувати комунальні послуги онлайн, швидко та легко шукати інформацію в Інтернеті (наприклад, вивчити новий рецепт смачної їжі), впевнено користуватися смартфоном, встановити безпечні паролі, налаштувати комп’ютер та користуватися електронною поштою.

Другий сезон веде Надія Матвєєва, а з 7 уроків ви зможете винести знання, як гуглити так, щоб справді знайти відповідь на своє запитання, як перевірити, чи відповідь достовірна, як не просто бути на зв’язку, а ще й ділитися своїми новинами онлайн і читати новини друзів, як захистити свою приватність у соцмережах та як полагодити комп’ютер, який завис? Це дійсно корисно, особливо в плані інформаційної гігієни, яка, як і миття рук, стає вкрай актуальним питанням.

Утім, там є і третій сезон базового курсу, який поглибить навички. Але на порталі є і спеціалізовані курси. Наприклад, «серіал» для батьків «Безпека дітей в інтернеті». Інтернет має безліч прихованих небезпек, але разом із тим існує багато стереотипів та надуманих страшних казок, на які особливо ведуться батьки, дбаючи про безпеку своїх дітей. Курс допоможе дізнатися, як уберегти дітей онлайн від шкідливих матеріалів, кібербулінгу, суїцидальних інтернет-спілок, сексуального насильства. А також є окремий курс для вчителів, де їх обіцяють навчити застосовувати онлайн-інструменти так, щоб навчальний процес став більш захопливим і ефективним.

Звісно, платформа підлаштовується під виклики часу. Тому там було здійснено запуск оглядового освітнього серіалу «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів», адже дистанційне навчання неможливе без використання цифрових технологій.

Загалом, підвищення цифрової обізнаності — це необхідний крок для того, щоб відповідати вимогам часу. Втім, не тільки державні програми доступні вам в Інтернеті. Існує безліч онлайн-курсів, які відкриють віртуальний світ навіть для тих, хто думає, що і так дружить зі своїми розумними пристроями.

ОМС мають бути теж зацікавлені у підвищенні загальної цифрової компетенції — як членів своєї територіальної громади, так і працівників. Тому якщо ви проводите різні ярмарки вакансій, освітні заходи, конференції, курси з підвищення кваліфікації тощо, не забувайте залучати фахівців з діджиталізації. Ми знаємо приклади, як один із мобільних операторів під час проведення заходу від міської ради проводив власну секцію, де навчали людей похилого віку користуватися смартфонами. Цифрова грамотність — на часі, під час карантину і після. Для молодих і дорослих. І головне — бережіть себе.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі