Теми статей
Обрати теми

АМУ надає практичні поради з реалізації законодавства щодо самопредставництва органів місцевого самоврядування в суді

Консультація Аналітичного центру Асоціації міст України1

1 Ознайомитись можна за посиланням: auc.org.ua/novyna/amu-nadaye-praktychni-porady-z-realizaciyi-zakonodavstva-shchodo-samopredstavnyctva-organiv

1 січня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення можливостей самопредставництва в суді органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення» (№ 390-ІХ від 18 грудня 2019 року). Цим Законом розширюються можливості самопредставництва органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення в суді.

У назву законопроєкту вкладено, власне, мету, з якою він ухвалювався — розширити можливості для певних суб’єктів реалізувати право на самопредставництво в суді не тільки через керівника або члена виконавчого органу суб’єкта, а й через іншу особу, яка перебуває з суб’єктом у трудових відносинах.

Оскільки йдеться про працівників (тобто осіб, які перебувають у трудових відносинах), документи, що мають бути подані в суд на підтвердження повноважень щодо самопредставництва, насамперед повинні підтверджувати трудові відносини.

Посадові особи органів місцевого самоврядування, які будуть представляти за посадою в порядку самопредставництва такі органи, мають надавати до суду:

— копію розпорядчого документа, який підтверджує трудові відносини (контракт — у разі оформлення трудових відносин на підставі нього);

— посадову інструкцію, якою визначені обов’язки зі здійснення захисту в суді прав відповідного органу (вважаємо, що в посадовій інструкції варто окремо зазначити про право представляти та захищати інтереси ради та виконавчого комітету);

— положення про управління, департамент, відділ, до функцій якого віднесено представництво інтересів в суді відповідного органу місцевого самоврядування.

З метою уникнення ототожнення понять «представництво інтересів в порядку самопредставництва» та «представництво за довіреністю», слід максимально близько застосовувати термінологію, яка визначена в законі. Наприклад, «… в порядку самопредставництва здійснює захист прав та інтересів виконавчого комітету в судах…». При цьому варто також розмежовувати окремими пунктами здійснення представництва в судах та у відносинах з іншими юридичними особами.

До формування єдиної судової практики в питаннях самопредставництва рекомендуємо посадовим особам органів місцевого самоврядування у певних випадках для обґрунтування законності представництва відповідно до положень процесуальних кодексів, також посилатися на:

— Висновок Конституційного Суду України у справі № 2-248/2019 (5580/19) від 31.10.2019 року (п. 2.21.): «Поняття «надання професійної правничої допомоги» не тотожне поняттю «представництво особи в суді». Надання професійної правничої допомоги здійснюють адвокати, натомість представництво особи у суді може бути здійснене за вибором особи адвокатом або іншим суб’єктом. З аналізу частини першої статті 1312 Конституції України в системному зв’язку з її статтею 59 випливає позитивний обов’язок держави, який полягає в гарантуванні участі адвоката у наданні професійної правничої допомоги особі з метою забезпечення її ефективного доступу до правосуддя за рахунок коштів держави у випадках, передбачених законом.»;

— Пояснювальну записку до законопроєкту № 2261.

Також пропонуємо Правові підходи щодо застосування судами Закону України № 390-ІХ від 18.12.2019 щодо розширення можливостей самопредставництва в суді (за матеріалами ФБ-сторінки Центру досліджень судової практики):

З 01.01.2020 особам, які представляють державні органи для участі в судовому процесі, необхідно подати докази самопредставництва (статут, положення, трудовий договір, контракт чи витяги з них та документ, що посвідчує призначення особи на посаду) або докази представництва таких органів в якості адвоката:

— Ухвала господарського суду Тернопільської області від 14.01.2020 № 921/6/19:

reyestr.court.gov.ua/Review/86879822;

Відповідно до Закону України від 18.12.2019 № 390-ІХ представнику суб`єкта владних повноважень на підтвердження своїх повноважень необхідно надати наказ про призначення на посаду, положення про юридичний відділ (управління), та посадову інструкцію на здійснення представництва в судових установах.

— Ухвала Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.01.2020 №620/3898/19:

reyestr.court.gov.ua/Review/86827141.

Довіреність за відсутності інших передбачених частиною 4 ст. 56 ГПК України доказів (статуту, положення, трудового договору, контракту), а також відсутності у Єдиному реєстрі адвокатів України відомості про те, що відповідна особа має статус адвоката і такого документа не додано, не може належним чином підтверджувати, що відповідна особа є уповноваженою особою відповідного органу місцевого самоврядування та державної влади, котра діє від їх імені:

— Ухвала Господарського суду Тернопільської області від 13.01.2020 № 921/76/19:

reyestr.court.gov.ua/Review/86879811;

— Ухвала Касаційного адміністративного суду від 15.01.2020 № 280/3503/19 (К/9901/1750/20):

reyestr.court.gov.ua/Review/86929281.

Особи, які представляють юридичну особу за довіреністю і виконують процесуальні дії на підставі наданих їм довіреністю повноважень, виступають від імені цієї особи як довірителя, а не в порядку самопредставництва:

— Ухвала Запорізького окружного адміністративного суду від 11.01.2020 № 808/7465/13-а:

reyestr.court.gov.ua/Review/86898667.

Повноваження представляти інтереси підприємства у суді не встановлюється наказом про прийняття працівника на роботу, а права та обов`язки такого працівника визначаються власником підприємства у відповідних документах (статут, положення, посадова інструкція тощо).

— Ухвала Господарського суду Чернігівської області від 09.01.2020 № 927/1018/19:

reyestr.court.gov.ua/Review/86875939;

Наказ про прийняття на посаду Регіонального директора не є достатнім для реалізації Товариством права на самопредставництво юридичної особи.

— Ухвала Господарського суду Донецької області від 08.01.2020 № 905/1716/17:

reyestr.court.gov.ua/Review/86816849 .

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі