Теми статей
Обрати теми

Бюджет-2020: новорічні подарунки

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
11.12.2019 Президент України підписав довгоочікуваний Закон України від 14.11.2019 № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік»1, навколо положень якого точилося багато суперечок. Цікаво, що Верховна Рада ухвалила документ ще 14 листопада 2019 року. Таке своєчасне прийняття відбулось вперше за останні роки. Як правило, головний фінансовий документ приймається із запізненням, але у 20-ті країна вступила вчасно. Що утілює та несе в собі Закон про держбюджет у поточному бюджетному році?

1 Далі за текстом — Закон про держбюджет.

Доходи та видатки держбюджету

Головним пріоритетом Закону про держбюджет, як і в минулому році, стали витрати на зростання національної економіки та підвищення доходів населення, а також обороноздатності країни. У порівнянні з минулим роком загальний ресурс на оборону та безпеку країни суттєво збільшено, і він становить близько 245,8 млрд грн., що десь на 33,8 млрд грн. більше, ніж у 2019 році. Дехто вважає необґрунтованим таке збільшення кола витрат на обороноздатність країни. Однак відповідна стаття витрат є затвердженою у кошторисі країни.

Основні зміни, які закладені у Закон про держбюджет, торкнуться вчителів, медиків, фермерів, пенсіонерів, водіїв (у тому числі власників «євроблях»), азартних гравців та навіть добувачів бурштину. З цієї причини ОМС вже зараз необхідно продумати політику, спрямовану на підтримку фермерського господарства, адже це гарна можливість збільшити доходи місцевого бюджету, враховуючи, що в цьому напрямі держава гарантує від свого імені певну підтримку.

Насамперед, розвиток фермерського господарства у 2020 році буде напряму залежати від запуску ринку землі, який нібито планується розпочати з жовтня 2020 року. У Законі про держбюджет держава передбачила підтримку сільгоспвиробників у сумі близько 4,24 млрд грн., що на 1,5 млрд грн. менше, ніж у 2019 році. Зниження обсягів фінансування пов’язане з неповним освоєнням коштів на цю мету, виділених у 2019 році. Тобто у цьому році питанням розвитку фермерського господарства треба приділити більшу увагу, навчаючись на помилках минулого року.

Законом про держбюджет визначено:

Доходи Державного

бюджету України:

Млрд грн.

Видатки Державного

бюджету України:

Млрд грн.

1 095,6

1 182

доходи загального фонду Державного бюджету України

975,17

видатки загального

фонду Державного

бюджету України

1052,67

доходи спеціального

фонду Державного

бюджету України

120,4

видатки спеціального

фонду Державного

бюджету України

129,3

Примітка. Граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України передбачено на рівні 2,09 % ВВП — у сумі 94,3 млрд грн. Оборотний залишок коштів Державного бюджету України — у розмірі до 2 % видатків загального фонду Державного бюджету України.

У кошторисі країни поступово продовжує вирішуватись «асфальтна» проблема. На розвиток дорожньої інфраструктури закладено 73,7 млрд грн., що на 37 % більше, ніж у минулому році. Але додамо, що депутати не затвердили розподіл субвенції на реконструкцію та ремонт доріг між бюджетами різних рівнів. А от акциз із пального у цьому році поки що не буде надходити у дорожній фонд, як планували раніше. При розгляді проєкту бюджету на 2020 рік у сесійній залі народні депутати проголосували за те, щоб доходи від акцизного податку з пального ще на рік залишились у розпорядженні місцевих бюджетів.

Тобто акцизним податком ОМС можуть користуватись протягом 2020 року, що дає можливість місцевим громадам, на думку представників уряду, стати на ноги. Планується, що з 01.01.2021 за рахунок акцизу почнеться наповнення державного дорожнього фонду. Як там насправді буде — побачимо, але продовжувати ремонт дорожнього покриття цього року — суцільна необхідність.

У цілому з огляду на показники, закладені до Закону про держбюджет, за прогнозами деяких експертів, українська економіка цього року має зрости на 3,7 % — 4,8 %. Як і у випадку із фермерством, таке збільшення прив’язують до подій зняття мораторію та створення ринку землі, які повинні стимулювати зростання економіки приблизно на 0,5 — 1,5 % на рік.

Додамо, що Законом про держбюджет на 31.12.2020 граничний обсяг державного боргу визначено в сумі 2.045.148.259,9 тис. грн. та граничний обсяг гарантованого державою боргу — в сумі 318.371.749,6 тис. грн. (ст. 5 Закону про держбюджет).

Прожитковий мінімум та мінімальна зарплата

У 2020 році згідно зі статтями 7 та 8 Закону про держбюджет:

Прожитковий мінімум

Категорія

з 1 січня, грн.

з 1 липня, грн.

з 1 грудня, грн.

Коментар

на одну особу в розрахунку на місяць

2027

2118

2189

У порівнянні із минулим роком показники прожиткового мінімуму, які будуть діяти із 01.01.2020 р., відповідають тим самим значенням, що встановлені станом на 01.12.2019 р. Отже, росту прожиткового мінімуму з 1 січня ми не отримали. Однак його збільшення передбачене вже з липня.

Водночас показники на 2020 рік, які визначаються на основі розміру прожиткового мінімуму, все ж таки зростуть із 01.01.2020. Причина проста: для їх обрахунку беруть прожитковий мінімум станом на 1 січня року, а він із 01.01.2020 р., у порівнянні з цим же показником станом на 01.01.2019 р., суттєво збільшився

дітей віком до 6 років

1779

1859

1921

дітей віком від 6 до 18 років

2218

2318

2395

працездатних осіб

2102

2197

2270

осіб, які втратили працездатність

1638

1712

1769

Мінімальна заробітна плата

у місячному розмірі

4723

Закон не передбачає періодичне збільшення мінімальної зарплати протягом 2020 року. Однак у порівнянні із 2019 роком мінімальна заробітна плата збільшена. Нагадуємо: на 01.01.2019 вона становила у місячному розмірі 4173 грн., у погодинному — 25,13 грн.

у погодинному розмірі

28,31

Примітка. Показники мінімальної заробітної плати застосовують при визначенні ряду показників, наприклад, мінімального розміру ЄСВ, максимального розміру неоподатковуваних добових витрат на відрядження в межах України, суми вихідної допомоги в разі призову або вступу працівника на військову службу, направлення на альтернативну (невійськову) службу тощо

Граничний розмір доходу для податкової соціальної пільги у 2020 році у загальному випадку становить 2940 грн. На застосування такої пільги матиме право кожен працівник, який отримує заробітну плату не більше 2940 грн.

Нагадаємо: граничний розмір доходу для застосування пільги в загальному випадку – це показник, що не перевищує розміру місячного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн. (п.п. 169.4.1 Податкового кодексу України).

Tобтo максимальний розмір доходу, при оподаткуванні якогo може бути застосована податкова соціальна пільга у 2020 році = 2102 х 1,4, що приблизно становить 2940 грн.

Це говорить про те, що у 2020 році через те, що розмір мінімальної зарплати у розрахунку на місяць складає 4723 грн., переважна більшість працівників не зможе скористатись пільгою. Оскільки багато хто отримуватиме заробітну плату в сумі не менше ніж 4723 грн., в той час як граничний дохід для застосування пільги в загальному випадку становить аж 2940 грн.

Важливою зміною у 2020 році є рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України від 01.06.2000 № 1768-III «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення, який становить для:

працездатних осіб

25 % (у 2019 — 21 %)

дітей

з 1 січня 2020 року — 85 %, а вже з 1 липня — 130 % (у 2019 році цей показник встановлювався в єдиному значенні та дорівнював 85 % протягом року)

осіб, які втратили працездатність, та осіб з інвалідністю

100 % відповідного прожиткового мінімуму (без змін)

Увага! Прикінцевими положеннями Закону про держбюджет КМУ доручено здійснити заходи щодо наближення у 2020 році розміру прожиткового мінімуму до його реальної величини, яка розрахунково може становити близько 4251 гривні, з відповідним коригуванням розміру прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення.

Субвенції місцевим бюджетам

У 2020 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України, передбачені Законом про держбюджет, спрямовуються, зокрема, на субвенцію із державного бюджету місцевим бюджетам на (ст. 14 Закону про держбюджет):

1

реалізацію проекту «Житло для внутрішньо переміщених осіб» (за рахунок джерел, визначених п. 2 ст. 11 Закону про держбюджет)

2

субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (за рахунок джерел, визначених п. 7 ст. 11 Закону про держбюджет)

3

субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво нових, реконструкцію та капітальний ремонт існуючих спортивних п’ятдесятиметрових і двадцятип’ятиметрових басейнів (за рахунок джерел, визначених п. 7 ст. 11 Закону про держбюджет)

4

субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на створення нових, будівельно-ремонтні роботи існуючих палаців спорту та завершення розпочатих у попередньому періоді робіт з будівництва/реконструкції палаців спорту (за рахунок джерел, визначених п. 7 ст. 11 Закону про держбюджет)

Примітка. Подовжено фінансування за рахунок державного бюджету на першочергове забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням (за рахунок джерел, визначених п. 7 ст. 11 Закону про держбюджет).

Нагадаємо, що Порядок використання коштів фонду розвитку водного господарства та порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для першочергового забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням, затверджено постановою КМУ від 23.05.2018 № 401 «Деякі питання використання коштів у сфері управління водними ресурсами»2.

Документом визначені:

— напрями спрямування коштів фонду розвитку водного господарства;

— головний розпорядник та відповідальний виконавець бюджетних програм, реалізація яких здійснюється за рахунок коштів Фонду, а також розпорядники та одержувачі коштів фонду;

— вимоги щодо розподілу коштів фонду між адміністративно-територіальними одиницями у розрізі розпорядників нижчого рівня та одержувачів;

— вимоги щодо закупівлі товарів, робіт і послуг, попередньої оплати товарів, робіт і послуг, здійснення видатків, пов’язаних із фінансуванням будівництва та реконструкцією, прийняття об’єктів в експлуатацію тощо.

2 Порядок забезпечує встановлення чітких вимог щодо використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Першочергове забезпечення населених пунктів централізованим водопостачанням».

Увага! Залишки коштів за медичною субвенцією на 01.04.2020 зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і можуть використовуватись на оновлення матеріально-технічної бази, комп’ютеризацію та інформатизацію комунальних закладів охорони здоров’я, які є надавачами медичних послуг (крім первинної медичної допомоги) за програмою медичних гарантій (ст. 19 Закону про держбюджет).

Також передбачені субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України між місцевими бюджетами.

Надзвичайна кредитна програма для відновлення України — це програма фінансування проектів з відбудови соціальної інфраструктури, метою яких є подолання наслідків військового конфлікту у східній частині України, включаючи вирішення потреб внутрішньо переміщених осіб, відновлення гідних умов життя людей у цільових регіонах та наближення таких умов до сучасних стандартів.

Програма розрахована на період до 2020 року і запроваджена на підставі Фінансової угоди між Україною та Європейським інвестиційним банком від 22.12.2014. Кінцевими виконавцями програми є центральні органи державної влади, місцеві державні адміністрації, ОМС, державні та комунальні підприємства.

Прикінцевими положеннями Закону про держбюджет КМУ надано доручення до 01.02.2020:

1

подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Державного бюджету України на 2020 рік у частині встановлення відносин між державним бюджетом та бюджетами об’єднаних територіальних громад, у яких у 2019 році відбулися перші вибори депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови та додаткові вибори депутатів сільських, селищних рад або відбулося приєднання до територіальних громад міст обласного значення суміжних сільських та селищних територіальних громад відповідно до Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад», забезпечивши за необхідності визнання таких об’єднаних територіальних громад спроможними або внесення змін до затверджених перспективних планів формування територій громад областей

2

опрацювати питання щодо збільшення освітньої субвенції, здійснивши її розподіл між місцевими бюджетами з урахуванням уточненого параметра кількості учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти станом на 05.09.2019 та забезпечивши внесення відповідних змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами

Зміни до БК та іншої нормативки

Законом України від 14.11.2019 № 293-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України»3 затверджені зміни до Бюджетного кодексу України. Документ набрав чинності 01.01.2020.

3 Далі за текстом — Закон № 293.

У Законі № 293, зокрема:

1

виплати державної соціальної допомоги будуть здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету (ст. 13 Бюджетного кодексу України4), відповідно внесено зміни до законів України від 21.11.1992 № 2811-XII «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», від 01.06.2000 № 1768-III «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», від16.11.2000 № 2109-III «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» та від 18.05.2004 № 1727-IV «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» щодо здійснення видатків на виплату відповідних допомог безпосередньо із державного бюджету замість місцевих бюджетів за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету

2

до переліку захищених видатків державного бюджету додано соціальне забезпечення (ст. 55 БК)

3

неподатковими надходженнями визнані власні надходження бюджетних установ (ст. 9 БК)

4

доповнено, що граничний обсяг гарантованого державою (АР Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) боргу визначається на кожний бюджетний період законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) (ст. 18 БК)

5

до складу доходів загального фонду бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад зараховано 30 % рентної плати за користування надрами для видобування бурштину, що зараховується до місцевих бюджетів за місцезнаходженням (місцем видобутку) бурштину (ст. 64 БК)

6

до складу доходів загального фонду бюджету АР Крим, обласних бюджетів належить плата за ліцензії на виробництво пального, на право оптової торгівлі пальним, на право роздрібної торгівлі пальним, на право зберігання пального, що зараховується до бюджету АР Крим та обласних бюджетів ліцензіатами за місцем здійснення діяльності (ст. 66 БК)

4 Далі за текстом — БК.

Також зазначимо: з 01.01.2020 набрала чинності постанова КМУ від 15.11.2019 № 1028 «Про виплату допомоги вчителям закладів загальної середньої освіти», метою прийняття якої є покращення соціального захисту вчителів закладів загальної середньої освіти. Виплата буде виплачуватись вчителям закладів загальної середньої освіти, які мають стаж педагогічної роботи до 10 років, протягом року 2020 року у десятикратному розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 01.01.2020.

Зазначена допомога буде надаватись за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі