Теми статей
Обрати теми

Додаткова відпустка за стаж служби в ОМС

Кравченко Тетяна, аналітик ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», адвокат
У міській раді склалась така ситуація: спеціаліст управління праці та соціального захисту населення міської ради працювала на посаді з 01.08.1990 по 26.06.1991, потім звільнилась, з 17.07.2001 знову була прийнята на посаду спеціаліста, де працює по теперішній час. У зв’язку із досягненням граничного віку перебування на службі, з 14.06.2020 вона підлягає звільненню, перед звільненням виявила бажання використати щорічну відпустку та додаткову відпустку за стаж служби. За минулий рік додаткова оплачувана відпустка їй була надана у повному обсязі. Чи має право спеціаліст перед звільненням14.06.2020 на отримання основної щорічної та додаткової відпустки за стаж служби у повному обсязі? З таким запитанням звернулась до редакції кадрова служба N-міської ради. Тож відповідаємо.

Правове регулювання відпусток

Порядок надання додаткових відпусток за стаж служби в ОМС регулюється Законом України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»1, постановою КМУ від 27.04.1994 № 250 «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток»2.

1 Далі за текстом — Закон № 2493.

2 Далі за текстом — постанова № 250.

Так, відповідно до ст. 21 Закону № 2493 посадовим особам місцевого самоврядування надається щорічна відпустка тривалістю 30 календарних днів, якщо законами України не передбачено тривалішої відпустки, з виплатою допомоги на оздоровлення у розмірі посадового окладу.

Посадовим особам, які мають стаж служби в ОМС понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю до 15 календарних днів. Порядок і умови надання додаткових оплачуваних відпусток встановлюються КМУ.

Відповідно до ст. 22 Закону № 2493 до стажу служби в ОМС зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби.

Постановою № 250 встановлено, що державним службовцям, які мають стаж державної служби понад 10 років, посадовим особам місцевого самоврядування, які мають стаж служби в цих органах понад 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 5 календарних днів, а починаючи з 11-го року ця відпустка збільшується на 2 календарних дні за кожний наступний рік. Тривалість додаткової оплачуваної відпустки не може перевищувати 15 календарних днів.

Додаткові оплачувані відпустки державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування надаються одночасно із щорічною відпусткою згідно з установленим графіком або за згодою сторін окремо від неї.

Виникнення у посадової особи місцевого самоврядування права на додаткову оплачувану відпустку та її тривалість знаходяться у прямій залежності від наявності у неї відповідного стажу служби, а не від відпрацьованого часу у відповідному робочому році.

Тому надання додаткової відпустки певної тривалості, а також виплата грошової компенсації за невикористану відпустку при звільненні посадової особи місцевого самоврядування залежить лише від наявності у неї стажу служби в ОМС, передбаченого постановою № 250, що дає право на надання вказаної відпустки, а не від відпрацьованого посадовою особою місцевого самоврядування часу у відповідному робочому році.

(Лист Міністерства соціальної політики України від 13.07.2017 № 1907/0/101-17/284 «Щодо обчислення стажу, що дає право на надбавку за вислугу років»)

Як бачимо, додаткова відпустка надається саме при досягненні відповідного стажу служби в ОМС.

Отже, для того, щоб відповісти на запитання стосовно надання додаткової відпустки спеціалісту управління праці та соціального захисту населення міської ради, нам необхідно визначити точний стаж служби нашого спеціаліста в ОМС, і насамперед дату, з якої розпочинається відлік стажу, бо саме після дати досягнення відповідного стажу служби в ОМС набувається право на додаткову відпустку вперше, і у подальшому — коли спеціаліст набуває права на відпустку більшої тривалості.

Увага! У нашому випадку посадова особа вже досягла стажу служби в ОМС понад 15 років, а відтак стаж її служби збільшується, а тривалість відпустки — ні, бо вже становить максимальну — 15 календарних днів. І здавалося б, для набуття нею права на додаткову відпустку у подальшому (у наступні роки), дата, з якої вона набула вперше права на відпустку (дата початку служби), є неважливою і скористатись своїм правом на додаткову відпустку максимальною тривалістю вона може у будь-який час протягом наступного року. Але судова практика пропонує інший варіант вирішення питання обчислення стажу для набуття права на додаткову відпустку. Як обчислюється стаж служби? Так, відповідно до роз’яснень, наданих у листі Національного агентства України з питань державної служби від 10.08.2017 № 7031/13-17, положення Закону № 2493 не передбачають прийняття окремого порядку щодо обчислення стажу служби в ОМС. Згідно з п. 2 розд. VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2493 було поширено дію Закону України «Про державну службу» (від 16.12.1993 № 3723-XII) на органи і посадових осіб місцевого самоврядування в частині, що не суперечить Закону № 2493 та іншим законам України, які регулюють діяльність місцевого самоврядування. Тож питання обчислення стажу у нашому випадку регулюється Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою КМУ від 03.05.1994 № 2833.Пунктом 2 Порядку № 283 встановлено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба) на посадах в ОМС, передбачених у ст. 14 Закону № 2493, а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених КМУ до відповідної категорії посад в ОМС. У чинному на час прийняття нашого спеціаліста на службу в ОМС (01.08.1990) законодавстві про державну службу не було визначено, що особа, яка вступає на посаду державної служби вперше, набуває статусу державного службовця з дня публічного складення нею Присяги державного службовця, а особа, яка призначається на посаду державної служби повторно, — з дня призначення на посаду. Тож обчислення стажу служби в ОМС у нашому випадку починається з дня призначення особи на посаду спеціаліста управління праці та соціального захисту населення міської ради — з 01.08.1990.

3 Далі за текстом — Порядок № 283.

Увага! Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 04.03.2014 у справі № 21-426а13, дата, з якої в посадової особи місцевого самоврядування розпочинається відлік стажу служби в ОМС, визначається відповідно до Порядку № 283 і є незмінною протягом усього періоду служби цієї особи в органах місцевого самоврядування.

Якщо посадова особа місцевого самоврядування звільняється з роботи до настання наведеної дати, вона не має права на додаткову відпустку за рік, в якому відбувається звільнення, а відповідно — і на виплату компенсації за цю невикористану додаткову відпустку.

З огляду на наведену вище позицію Верховного Суду, право на отримання наступної додаткової оплачуваної відпустки за стаж служби в ОМС понад 10 років за 2020 рік спеціаліст набуде лише після 20 років стажу в ОМС, тобто після 01.08.2020. В зв’язку з тим, що спеціаліст підлягає звільненню після досягнення граничного віку перебування на службі, тобто з 15.06.2020, він не буде мати права на отримання додаткової оплачуваної відпустки як особа, яка має стаж служби в ОМС понад 10 років, за 2020 рік. Це з огляду на практику суду вищої інстанції!

Якщо ж виходити з тієї позиції, що виникнення права на додаткову оплачувану відпустку знаходиться у прямій залежності від наявності у посадової особи ОМС відповідного стажу служби в ОМС, то у нашому випадку спеціаліст до досягнення нею граничного віку перебування на службі вже має стаж служби тривалістю понад 15 років. А тому їй не потрібно, в силу закону, чекати настання наступної дати початку служби для отримання права на відпустку більшої тривалості. Можна зробити висновок, що її право на відпустку не пов’язано із досягненням певного стажу служби і вона має право взяти додаткову відпустку разом із основною щорічною у будь-який час до звільнення в зв’язку з досягнення граничного віку перебування на службі.

Яким шляхом вирішувати складне з точки зору відсутності чітких норм у законодавстві і неоднозначної судової практики питання з обчислення стажу служби в ОМС — вирішувати кадровій службі ОМС.

Водночас хочеться нагадати, що скористатись щорічною відпусткою перед звільненням такий спеціаліст має право.

При цьому тривалість щорічної відпустки буде визначатись пропорційно до відпрацьованого спеціалістом часу. Дата початку відпустки буде визначатись згідно з установленим графіком або за згодою сторін.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі