№6

Місцеве самоврядування, червень, 2020/№ 6 Інші номери журналу ›
  • Новації Закону № 466: встановлення місцевих податків та зборів 23.05.2020 набув чинності Закон України від 16.01.2020 № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві»1. Зміни безпосередньо торкнулися повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів (ст. 12 Податкового кодексу України2). Про те, як ці зміни вплинуть на процеси встановлення місцевих податків і зборів місцевими радами, а також про загальні рекомендації щодо підготовки відповідних рішень, читайте у цій статті.
  • Актуальне запитання. Про спрямування частини надходжень від орендної плати за оренду майна комунального підприємства на спеціальний рахунок районної ради за її рішенням Чи можна комунальному підприємству, яке має статус неприбуткового, спрямовувати частину надходжень від орендної плати за оренду його майна на спеціальний рахунок районної ради за рішенням такої ради?
  • Актуальне запитання. Про особисте селянське господарство Чи можете, будь ласка, надати роз’яснення щодо сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору членами особистих селянських господарств (ОСГ), яким надані земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства (в розмірі земельної частки (паю)? Фіскали говорять нашим членам ОСГ, що вони обов’язково мають подати декларацію до 1 травня та сплатити 18 % податку на доходи фізичних осіб та 1,5 % військового збору. Але вони сплачують земельний податок і цю земельну ділянку не здають в оренду, тобто самі обробляють.
  • Про закон щодо усунення дискримінації за колом платників
  • Роз’яснення для органів місцевого самоврядування щодо встановлення місцевих податків і зборів1 Інформація з офіційного сайту Державної регуляторної служби України від 04.06.2020: www.drs.gov.ua/press-room/rozyasnennya-dlya-organiv-mistsevogo-samovryaduvannya-shhodo-vstanovlennya-mistsevyh-podatkiv-zboriv
  • Щодо визначення замовників: роз’яснення Мінекономіки Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України у зв’язку з уведенням у дію Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114-ІХ у своєму роз’ясненні від 21.05.2020 № 3304-04-32275-06 повідомляє таке.
  • Служба Експертної Підтримки допомагає громадам створити або покращити роботу ЦНАП Напрям з покращення якості надання адміністративних послуг Програми «U-LEAD з Європою», що фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею, Швецією, з 2016 року допомагає громадам створювати належні центри надання адміністративних послуг (ЦНАП).
  • Інформування жителів громади про права у сфері охорони здоров’я Останнім часом до ОМС звертаються жителі громад з приводу порушення їх прав як пацієнтів, у закладах охорони здоров’я. Скарги можуть стосуватись як неякісно або не в повному обсязі наданої медичної допомоги, так і ненадання або несвоєчасного надання медичної документації закладом охорони здоров’я. Звісно, ОМС не є тим органом, який здійснює контроль якості за наданням медичної допомоги, і обов’язку з надання для ознайомлення з медичними документами, що стосуються здоров’я пацієнта, чинним законодавством на ОМС не покладено. Але з огляду на те, що відповідно до положень ч. 4 ст. 14, ч. 5 ст. 8 Закону України від 19.11.1992 № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров’я»1 ОМС, в межах своїх повноважень, передбачених законодавством, реалізують державну політику у сфері охорони здоров’я, здійснюють захист законних прав та інтересів громадян у сфері охорони здоров’я, на ОМС покладено обов’язок інформування жителів громади про їх права в галузі охорони здоров’я. Тож пропоную почати ознайомлення з публікаціями, присвяченими правам людини у сфері охорони здоров’я, що стане у пригоді як для поширення серед жителів громад, так і для посадових осіб ОМС.
  • Зобов’язання надати інформацію: завжди гаряча тема У цій статті ми поговоримо з вами знову про доступ до публічної інформації. Ця тема, погодьтеся, стала вже щоденною нашою дійсністю: хтось завжди хоче отримати якусь інформацію (про земельні ділянки, комунальне майно, бюджетні кошти, розмір заробітної плати посадових осіб місцевого самоврядування тощо). На практиці часто ОМС намагаються знайти підстави, щоб відмовити у наданні певної інформації, але часто згодом це призводить до судових справ, за результатами розгляду яких все ж таки доводиться «поділитися» запитуваною інформацією. Сьогодні ми розглянемо одну з таких.
  • Розглядаємо запит на публічну інформацію На адресу редакції надійшов лист від громади про надання коментарів щодо можливості ради задовольнити запит на отримання публічної інформації з урахуванням вимог чинного законодавства.
  • Роз’яснення: можливість застосування електронного підпису при зверненні до суб’єктів владних повноважень У ЗМІ та соціальних мережах почала з’являтись інформація щодо відмови різними суб’єктами у прийнятті звернень, підписаних електронним підписом, як таких, що не відповідають вимогам Закону України «Про звернення громадян».
  • Запити в рамках законодавства про запобігання корупції Пропонуємо вашій увазі ще один варіант запиту правоохоронних органів про надання інформації (копій документів), які в подальшому можуть бути використані проти інтересів ради або її службових осіб. Нормативне обґрунтування, чому такий запит не може бути задоволений, читайте у цій статті.
  • Методичні рекомендації «Земельні ділянки для городництва: нове — давно забуте старе» Поки «великі мужі» все обіцяють місцевим громадам децентралізувати земельні відносини, надавши сільським, селищним, міським радам, зокрема, повноваження з розпорядження всіма землями в межах території громад (а не тільки в межах населених пунктів), органи місцевого самоврядування та їх посадові особи намагаються застосовувати всі наявні законні механізми використання земель громади як для наповнення місцевих бюджетів, так і для задоволення потреб членів громади у земельних ділянках різних цільових призначень. Одним з таких інструментів є давно забуте і зовсім не таке привабливе городництво, на відміну від економічно привабливої безоплатної приватизації земель для ведення особистого селянського господарства. Саме надання радами земельних ділянок громадянам для городництва без застосування процедури земельних торгів може стати додатковим важелем наповнення місцевих бюджетів та задоволення потреб членів громади у земельних ділянках як в межах населеного пункту, так і поза його межами. Тож далі поговоримо про найбільш актуальні та практичні питання, які виникають під час надання місцевими радами таких земельних ділянок. Тема нібито не складна, але це так лише здається. А якщо копнути глибше, то виникає багато проблемних питань у цій сфері, але про все за порядком (візьміть попкорн).
  • Депутати місцевих рад: поєднання діяльності та несумісність статусу Приводом для написання цієї статті стали запитання наших читачів щодо можливості поєднання депутатської діяльності депутата місцевої ради з іншою діяльністю в ОМС чи поза його межами.
  • Додаткова відпустка за стаж служби в ОМС У міській раді склалась така ситуація: спеціаліст управління праці та соціального захисту населення міської ради працювала на посаді з 01.08.1990 по 26.06.1991, потім звільнилась, з 17.07.2001 знову була прийнята на посаду спеціаліста, де працює по теперішній час. У зв’язку із досягненням граничного віку перебування на службі, з 14.06.2020 вона підлягає звільненню, перед звільненням виявила бажання використати щорічну відпустку та додаткову відпустку за стаж служби. За минулий рік додаткова оплачувана відпустка їй була надана у повному обсязі. Чи має право спеціаліст перед звільненням14.06.2020 на отримання основної щорічної та додаткової відпустки за стаж служби у повному обсязі? З таким запитанням звернулась до редакції кадрова служба N-міської ради. Тож відповідаємо.
  • Уповноважений підрозділ: організація роботи Для проведення в органах державної та місцевої влади необхідних антикорупційних заходів у 2013 році було запроваджено посади уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції. Раніше Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII1 визначав обов’язковість створення та здійснення діяльності цих підрозділів лише при центральних органах виконавчої влади та інших державних органах. Після ухвалення у 2019 році змін до Закону № 1700 обласні, районні та міські ради також зобов’язані мати в своїй структурі такий підрозділ або особу.
  • Чи потрібні районні ради? Відповідь на поставлене запитання неочевидна і неоднозначна, але це не знімає з порядку денного життя держави необхідності пошуку адекватного і раціонального розв’язання проблеми. Саме тому пошук правильного рішення слід розпочати з основи державного будівництва.
  • Що чекає на райдержадміністрації після створення нових районів? Реорганізацій, а тим більше ліквідацій районних державних адміністрацій, у цьому році не передбачається.
  • Конкурс проєктів на фінансування Конкурс спрямовано на підвищення стійкості місцевих громад до стихійних лих та інших небезпечних викликів (у тому числі COVID-19) із збільшенням можливостей адаптації до їх наслідків.
  • Дорожня карта: впровадження бюджету участі Дедалі більше органів місцевого самоврядування по всій Україні, від маленьких сільських ОТГ до мегаполісів, починають використовувати багато в чому революційний інструмент демократії під назвою «Бюджет участі або громадський бюджет». Останні чотири роки це вже стала тенденція, яку можливо трохи й уповільнив, але не зміг зупинити навіть карантин, який, як відомо, негативно відобразився на бюджетах практично усіх громад країни. Приємним є той факт, що керівництво місцевих рад та виконавчих комітетів дійсно бачить користь у цьому інструменті, а не впроваджує його, виключно віддаючи данину моді останніх років, переслідуючи цілі отримання додаткових балів у рейтингах громад чи в якості обов’язкової умови участі в різноманітних проєктах та програмах міжнародних донорських структур.
  • Збірник «Кращі шоукейси та практики»
  • Бюджет участі: досвід Нововодолазької ОТГ Бюджет участі дозволяє мешканцям взяти участь у тому, як і де бюджетні кошти можуть використовуватися для поліпшення життя громади. У 2018 році Нововодолазька селищна об’єднана територіальна громада Харківської області була відібрана до проєкту Фундації ПАУСІ «Підтримка впровадження та розвитку громадського бюджету», який здійснювався у рамках проєкту «Підтримка територіальних громад України у зв’язку зі збільшенням кількості внутрішньо переміщених осіб» та є однією з Ініціатив інфраструктурної програми для України, та виконуються німецькою федеральною компанією «Deutsche Gesellschaft fоr Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH»1. Саме із цього моменту розпочався шлях впровадження практик партисипації у Нововодолазькій громаді.
  • Чи потрібен Конкурс проєктів місцевих ініціатив? ОМС увесь час зайняті пошуком нових ідей, які б допомогли активізувати громаду та надали їй можливість усвідомити, що саме від неї залежить майбутнє. Із цим завданням успішно впоралась Львівська область, яка посеред інших інструментів вдало використовує такий механізм, як Конкурс проєктів місцевих ініціатив1. Що це таке та як працює Конкурс, ми і поговоримо далі. Можливо, львівській досвід надихне інші громади на розробку власних ініціатив. Адже головне — дати громадам таку можливість та показати, як нею користуватись.
  • Як сучасні парки наблизять нас до Європи? «Європа» як ціннісна категорія стала для українців позитивною міфологемою, своєрідним дороговказом та бажаним вектором розвитку. Комплекс наративів обріс бажаннями, мріями та навіть певною оманою, героїзацією тощо. Втім, ми не можемо заперечувати той факт, що після кожного нашого візиту до великих європейських міст та чаруючих малих містечок ми перебуваємо в певному культурному шоці. Цей шок викликаний охайними та прибраними вулицями, затишними маленькими крамничками та гучними кафе, пабами та ресторанами. Тому ми постійно замислюємося над тим, як зробити у нас так само. Як підвищити культуру наших співгромадян, особливо якщо вони вже виросли з того віку, коли певні «європейські» цінності можна було б закласти в школі чи університеті? Незважаючи на складність і комплексність цієї проблеми, одним із шляхів пошуку відповіді є питання благоустрою, архітектури, ландшафтного дизайну та поведінкової психології. Про це і поговоримо у нашому матеріалі.
  • Як Ніжинська ОТГ залучає мешканців до громадської діяльності та долає корупцію
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд