Теми статей
Обрати теми

Що варто знати про свої права та обов’язки споживачам житлово-комунальних послуг – роз’яснює Мінрегіон

Інформація з офіційного сайту Міністерства розвитку громад та територій України від 27.02.2020: www.minregion.gov.ua/press/news/shho-varto-znaty-pro-svoyi-prava-ta-obov/

Кожний мешканець будинку є споживачем житлово-комунальних послуг. Їх основний перелік є вичерпним і чітко визначеним у Законі України «Про житлово-комунальні послуги», що введено в дію у травні 2019 року (далі — Закон). За новим розподілом до комунальних належать: послуги з постачання та розподілу природного газу, електричної та теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами, до житлових — послуга з управління багатоквартирним будинком.

Закон, в цілому, окреслив нові аспекти функціонування цієї сфери. Крім запровадження моделі договірних відносин між виконавцями та споживачами, було чітко визначено права та обов’язки усіх учасників правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Законом визначено, що споживач має право на безперебійне та своєчасне отримання комунальної послуги належної якості.

Це право передбачає отримання послуги на постійній основі, без необґрунтованих перерв та перебоїв, у необхідній кількості та відповідної якості.

Послуга, яку споживачі отримують, повинна відповідати чітко встановленим вимогам, які також визначені в Законі, правилах чи договорі про надання послуги. Обов’язок забезпечувати відповідну якість покладається на виконавця, тобто на компанію, що надає цю послугу.

Надання комунальних послуг здійснюється безперервно, крім випадків, коли проводяться ремонтні та профілактичні роботи, у міжопалювальний період для системи опалення (виходячи з кліматичних умов згідно з нормативно-правовими актами) або за необхідності ліквідації наслідків аварії.

Якщо перерва у наданні послуг є плановою, виконавець повинен повідомити споживача про це не пізніше як за 10 робочих днів. Якщо ситуація незапланована і перерва необхідна для усунення наслідків аварії, виконавець повідомляє про це не пізніше ніж через 3 години з початку такої перерви.

Під час настання таких перерв плата за житлово-комунальну послугу не нараховується.

Споживач житлово-комунальних послуг має право отримувати усю необхідну інформацію про порядок надання, тарифи та норми споживання послуги.

Зокрема, дізнатися про структуру тарифу, загальну вартість місячного платежу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, отримувати детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами багатоквартирного будинку.

Також Законом передбачено, що виконавець повинен інформувати споживачів послуг про будь-який намір зміни тарифу на ту чи іншу послугу.

Право на відшкодування збитків, завданих майну внаслідок неналежного постачання послуги та незаконне проникнення в належне йому житло, теж визначено у Законі.

Компанія, що надає послугу, зобов’язана вживати усіх необхідних заходів для усунення наслідків аварій, що виникають при наданні комунальних послуг, усувати всі порушення, які негативно впливають на якість послуг, та виплачувати споживачу штраф за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновних робіт.

Також у разі заподіяної шкоди майну споживача, його життю або здоров’ю, яка виникає внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг, Законом передбачено відшкодування.

Оскільки виконавець послуг відповідальний за їх якість, він повинен своєчасно реагувати на виклики споживачів та підписувати акти-претензії.

Це право споживача також передбачено в українському законодавстві.

У зв’язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт споживач може складати та підписувати акти претензії.

Якщо житлово-комунальна послуга не надається або надається не в повному обсязі, споживач має право викликати виконавця комунальних послуг для перевірки їх кількості або якості.

За результатами перевірки складається акт-претензія, який підписують споживач та виконавець.

Виконавець зобов’язаний не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача прибути на виклик. У разі якщо представник компанії не з’явився, такий акт підписується не менш як двома споживачами цієї комунальної послуги і надсилається виконавцю рекомендованим листом.

Компанія — постачальник послуги зобов’язана протягом п’яти робочих днів вирішити питання щодо задоволення вимог, визначених в акті-претензії, або надіслати обґрунтовану відмову.

Законом передбачено, що споживач може не оплачувати вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період своєї тимчасової відсутності в житловому приміщенні споживача та інших осіб понад 30 календарних днів.

Проте це можливо лише за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг, укладених між виконавцем та споживачем.

Законом також чітко визначено перелік обов’язків індивідуальних та колективного споживачів житлово-комунальних послуг.

Індивідуальний споживач зобов’язаний:

— вживати необхідних заходів для усунення виявлених неполадок, пов’язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини;

— забезпечувати цілісність обладнання приладів обліку комунальних послуг відповідно до умов договору;

— оплачувати надані житлово-комунальні послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства та у строки, що передбачені договорами;

— дотримуватися правил безпеки та санітарних норм;

— у разі несвоєчасної сплати платежів сплачувати пеню;

— інформувати управителя, виконавців комунальних послуг про зміну власника житла чи фактичну кількість осіб, що постійно проживають у житлі споживача;

— допускати у своє житло виконавців комунальних послуг у порядку, визначеному законом і договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань приладів-розподілювачів, що забезпечують індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги у квартирі.

Важливо зазначити, що колективний споживач зобов’язаний забезпечувати розподіл між споживачами обсягу комунальних послуг відповідно до законодавства та надавати їм детальний розрахунок розподілу спожитих комунальних послуг, а в разі обліку засобами вимірювальної техніки вузла обліку — надавати також інформацію про їх показання.

Усі права та обов’язки споживачів, управителів та виконавців житлово-комунальних послуг визначено в Законі України «Про житлово-комунальні послуги» № 2454-VIII від 07.06.2018. Захист прав споживачів здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі