Теми статей
Обрати теми

Сьогодні я, а завтра ти — депутат! Трохи про заміщення

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Нарешті вибори відбулися, маємо результати! Комусь пощастило більше, а комусь менше. Хтось мав бажання обратися й обрався, а хтось... або потрапив до лав запасних, або ж взагалі залишився «на узбіччі» ПОКИ що! Чому я так говорю? Бо шанс залишається завжди. При цьому він рівнозначний як для тих, хто став депутатом, так і для тих , хто не отримав бажаного статусу. Поговоримо про це.

«Депутатство» у громаді 10+

Наше життя таке непередбачуване, погодьтеся. Часто не ми встановлюємо правила гри, на жаль. Отже, в будь-який час може настати момент, коли виникне необхідність, наприклад, відмовитися від статусу депутата. Причини можуть бути різними: запропонували посаду старости, керівника відділу, заступника голови тощо. Постає цілком логічне запитання: а хто ж замінить? Ну і тут у тих громадах, в яких проводилися вибори за виборчою системою пропорційного представництва, тобто в тих, в яких кількість виборців більше 10 тис. (ще їх часто називають громади 10+), все просто! Звертаємося до ст. 284 Виборчого кодексу України1 та отримуємо відповідь.

1 ВК.

Про що ж говорить нам наведена вище норма? В її частині першій, зокрема, передбачається, що у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 283 цього Кодексу. У свою чергу, ч. 2 наведеної статті визначено, що реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

У чому ж полягає порядок, передбачений ч. 5 ст. 283 ВК, на який посилається ст. 284 ВК ? А тут все, як на мене, цікаво. Якщо її застосовувати для ситуації заміщення депутата, то випливає наступне.

Виборча комісія у разі дострокового припинення повноважень депутата визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.

У разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї ж організації партії. У разі вичерпання єдиного виборчого списку організації партії такий мандат залишається вакантним.

І тут у багатьох вимальовувалося дві позиції (розуміння) щодо порядку заміщення. Перш ніж їх озвучити, нагадаю трохи про списки кандидатів.

Одним з етапів висування кандидатів за системою пропорційного представництва є, як пам’ятаєте, формування та затвердження організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів.

В єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, формуються та затверджуються територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п’яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), має бути включений до одного з територіальних виборчих списків.

Черговість (порядкові номери) кандидатів в єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

В єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата, окрім інших відомостей, передбачених ч. 12 ст. 219 ВК, зазначаються номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата), та порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).

Тут слід також нагадати про ч. 7 ст. 227 ВК. Нею визначено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

Увага! Черговість кандидатів у депутати в територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами 1 та 2 ст. 259 ВК.

1. Територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної організації партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, в порядку, встановленому частиною другою цієї статті.

2. Кандидати у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті 257 цього Кодексу, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата у депутати. При рівній кількості голосів кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.

Ну якщо стисло, для нас важливо розуміти, що черговість кандидатів в єдиному списку не може змінюватися за жодних обставин. А от у територіальному списку це цілком можливо за умови, якщо кандидати не були на перших позиціях у територіальному списку під час його формування, але за результатами голосування набрали 25 відсотків і більше голосів виборців від виборчої квоти. Тоді вони рухаються наперед списку.

Тепер повернемося до позицій.

Позиція 1. Дехто вважав, що якщо достроково припиняються повноваження депутата, то наступний за черговістю має йти той, який перебуває у відповідному територіальному виборчому списку за будь-яких обставин.

Позиція 2. Інші однозначно говорили: якщо достроково припиняє повноваження депутат, то треба обов’язково звертати увагу на те, яким чином він отримав мандат. Шляхом їх розподілу в межах територіального виборчого округу чи коли такі мандати вже розподілялися серед кандидатів єдиного виборчого списку.

Правими врешті-решт стали ті, які дотримувалися другої позиції. Підтвердженням того стала постанова Центральної виборчої комісії від постанови Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 № 433 «Щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів».

Депутатство у громаді 10-

Узагалі, як виникли думка написати цей матеріал, до нашої редакції почали надходити уточнюючі запитання типу такого: «В нас депутату будуть пропонувати посаду старости. Якщо він достроково припинить свої повноваження, буде ж визнаний наступний у переліку кандидат депутатом?»

Увага! Йдеться про мажоритарну виборчу систему відносної більшості, за якою відбуваються вибори депутатів у громадах з кількістю виборців до 10 тис. або, як ще часто їх називають, у громадах 10-.

Розуміємо, чому виникає плутанина та проводиться аналогія з «кандидатами-списочниками», які висувалися за системою пропорційного представництва (вище розглянули).

Тут треба уточнити, що в громадах 10- висування кандидатів відбувається в багатомандатних виборчих округах, де обирається не менше 2 та не більше 4 депутатів (звідти і назва «багатомандатний»), що є відміннім від висування кандидатів у територіальних виборчих округах, притаманних для виборів депутатів в громадах 10+. Дійсно, організаціям-партіям надається також можливість висувати кандидатів у багатомандатних виборчих округах шляхом формування ПЕРЕЛІКУ кандидатів, а не СПИСКІВ, як в громадах 10+.

Незважаючи на те, що начебто є перелік, який було сформовано на етапі висування, він не застосовується у разі якщо якийсь із депутатів за відповідним багатомандатним округом достроково припинив свої повноваження. В такій ситуації мають проводитися проміжні вибори.

У ст. 285 ВК з цього приводу зазначається, що у разі якщо депутат сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), який обирався в багатомандатному окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені з підстав і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії у відповідному окрузі призначаються проміжні вибори.

Проміжні вибори депутатів призначаються територіальною виборчою комісією у десятиденний строк із дня надходження до комісії повідомлення відповідної місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата ради, але не пізніш як за шістдесят днів до дня проведення найближчих проміжних виборів, визначеного відповідно до положень ст. 5 цього Кодексу.

В іншому разі проміжні вибори депутатів місцевих рад не призначаються та не проводяться.

Увага! Проміжні вибори депутатів проводяться двічі на рік — в останню неділю березня та останню неділю жовтня.

У рік проведення чергових місцевих виборів проміжні вибори не призначаються та не проводяться, крім випадків, якщо у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата місцевої ради склад відповідної місцевої ради став неповноважним.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі