Теми статей
Обрати теми

Дмитро Микиша: «Про» та «За» місцеве самоврядування — як зробити так, щоб «машина їхала»

Давно хотіли це зробити і врешті-решт вдалося — поспілкуватися з народним депутатом Верховної Ради України IX скликання Дмитром Микишею. Завжди було цікаво, як почувається людина, яка працювала на посаді в органах місцевого самоврядування, стикалася із проблемами, питаннями, які вимагають врегулювання на законодавчому рівні, а згодом стає частиною «системи», яка може вирішити ці проблемні моменти. Тим паче, я розумію, що й народні депутати нерідко стикаються зі складнощами, напевно, донесення гарних та раціональних ідей до своїх колег та мотивування їх на прийняття вірних, важливих та значущих для громадян рішень. Про це та інші питання ми й поговоримо з нашим гостем.

Пане Дмитре, так, щоб наші читачі розуміли, на якій посаді в органах місцевого самоврядування Ви працювали?

Працював заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів Мереф‘янської міської ради. Спочатку відповідав за весь соціальний блок, згодом, після об‘єднання у громаду, за мною були закріплені два надважливих напрямки: залучення позабюджетних ресурсів та стратегічний розвиток громади.

З якими проблемами Ви стикалися під час роботи в ОМС? Можливо, були такі, які вирішити не можна було у зв’язку з тим, що вони не врегульовані на законодавчому рівні, вимагають уточнень? Бо, як показують останні роки, то таких, з якими стикаються Ваші колишні колеги, безліч (яку сферу не візьми). Навіть, візьмемо для прикладу питання формування структури органів місцевого самоврядування, яка передбачає як її складові виконавчі органи ради (сьогодні ж активно ставляться питання, мають бути вони обов’язково юридичними особами чи не мають).

Дуже часто стикалися з невідповідністю різних законодавчих норм одна одній. Починаючи від законів України і підзаконних актів до рішень, що приймаються на регіональному рівні. Саме тому Мереф’янська громада одна з найактивніших ініціаторів змін до законодавства. В мене дуже велике прохання, вже як парламентаря, до своїх колег з місцевого самоврядування: підказуйте, допомагайте, контактуйте з нами! Адже ви є практиками з цілодобовим навантаженням! Тільки в синергії та діалозі ми досягнемо законодавчої досконалості.

Як Ви вважаєте, чи, взагалі, можливо якимось чином так унормувати повноваження та діяльність ОМС, щоб вже остаточно можна було відійти від «народної творчості» та не спостерігати більше за тим, як органи місцевого самоврядування фантазують всі як можуть, бо відсутні чіткі норми в законодавстві? Що для цього потрібно? Можливо, прийняття щонайменше нового Закону про місцеве самоврядування в Україні, а може, одразу Муніципальний кодекс чи поки що достатнім є відповідально поставитися хоча б до розроблення змін до того Закону, який ми маємо і з яким працюємо ще з минулого століття (маю на увазі, звісно ж, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»)?

Реформа децентралізації йде вже сім років і ще мінімум стільки нас чекає попереду. Казати про те, що вже завтра буде все ідеально, як мінімум наївно. Звичайно, це складний шлях, оскільки реформа в нас своя, зі своїми плюсами і мінусами, поразками і перемогами, провалами і досягненнями. На такому державоутворюючому шляху, звичайно, будуть перепони, які доведеться вирішувати нам усім разом. Саме на цьому і наголошую, коли кажу про діалог і як результат — синергію в діях!

Щодо нової редакції Закону України «Про місцеве самоврядування», то я особисто за комплексний і всеохоплюючий підхід, а отже, Муніціпальний кодекс — мій шлях.

Я впевнена, що Ви знаєте все про ті зміни, які пропонуються до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (інакше і бути не може, бо Ви є членом Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування). Можете розказати про найголовніші з них, на які слід очікувати органам місцевого самоврядування?

А ось тут як раз я би не був впевнений на 100 % у жодній із новел, які пропонуються. Адже це дуже складний шлях. Поки що ми пройшли етап експертного обговорення та презентації попередніх напрацювань. Далі ще складніший відрізок підкомітетів та комітетів, адже він стосується не тільки профільного комітету. Тому він і охоплює багато сфер та напрямків життєдіяльності громад, районів і областей. Ми повинні розуміти, що основоположний Закон, фактично — це Конституція для органів місцевого самоврядування!

Також у світлі змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» хочеться спитати Вас про довгоочікуваний законопроєкт № 4535 щодо розвитку інституту старост. Я так розумію, ніхто не зупиняється і вже скоро ми таки отримаємо його в якості Закону, так?

Знову ж таки, на що нам всім очікувати? Якісь пропонуються кардинальні зміни, до яких мають бути готові наші старости?

Дійсно, законопроєкт рекомендований профільним комітетом до розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України. Кардинальних змін не буде, адже законопроєкт у першу чергу вводить роз‘яснення по тих чи інших позиціях, які раніше були не врегульовані.

Мені, як, впевнена, і багатьом нашим читачам цікава саме Ваша думка щодо посади старости. Хто це? Які має здійснювати повноваження? Якими повинен бути наділений компетентностями, щоб виконувати свою роботу якісно?

У першу чергу — це людина-комунікатор, людина-просвітник, людина-дипломат. Саме від неї залежить той ефективний зв‘язок між жителями відповідного старостинського округу та виконавчими органами місцевої ради. Розумію, що посада старости — це інструмент, функція, майданчик, за допомогою якого відбувається діалог населення з місцевою владою. Чи повинна людина мати досвід роботи у відповідній сфері, чи всьому можна навчитись? Звичайно, добре, коли людина, маючи багаж знань, із першого дня починає працювати для жителів округу. Але я переконаний, що цьому можна навчитись і впевнений, що нам вдасться налагодити відповідні освітні курси та програми, незважаючи ні на які перешкоди.

Я багато спілкуюся зі старостами. І знаєте, почала спостерігати таку тенденцію, коли на старост почали покладати таку кількість повноважень, що, чесно кажучи, беруть сумніви, чи можна це здійснити одній людині і за добу (в тому числі йдеться і про надання адміністративних послуг). Не моніторили цю ситуацію? Адже багато, то не значить, що краще. Може так статися, що з метою наближення послуг по факту отримаємо погіршення якості. Що можете з цього приводу сказати?

Я Вам більше скажу: в Мереф‘янській громаді ще три роки тому планувався такий спектр повноважень та обов‘язків передати на досвідчені плечі старости, що ще під час планування (як я вже казав, відповідав за стратегічний напрямок, планування в тому числі) зрозуміли, що це перевантаження зведе нанівець усі гарні і правильні ініціативи. Тому тут треба виважено підходити, в першу чергу місцевій раді, до того обсягу роботи, який має виконувати староста.

І ще одне щодо старост. Я знаю, що в тій міській раді, де Ви працювали, активно втілювалася в життя практика розвитку такого інституту, як органи самоорганізації населення. Як на мене, ОСН можуть стати партнерами та помічниками для старост. Як вважаєте?

Та про це постійно зауважую на кожній зустрічі, зумі, робочій групі або конференції! І саме тому не поділяю цього хайпу та напруги щодо питання інституту старост. Так, це важлива ланка місцевого самоврядування, але не єдина. Орган самоорганізації населення — просто прекрасний помічник для ОМС та друг і партнер не тільки старости, а й всього виконавчого апарату ради і самих депутатів на місцях. Чим більше людей беруть участь і приймають рішення про майбутнє своєї громади на тому чи іншому рівні і обсязі, тим краще для самої громади. Колеги, жителі громад, звертаюсь до Вас: розглядайте якомога більше можливостей для розвитку та розбудови своїх територій та реалізації потенціалу людей! ОСН — чудовий і дієвий інструмент для цього!

Якось бачила Ваші тези з приводу того, що сьогодні, як, до речі, і декілька років тому, знову активно почалася підніматися тема надання статусу юридичної особи територіальним громадам. Можете більш детально про Вашу позицію розказати? Чому взагалі, на Вашу думку, виникають такі думки в ініціаторів та яку мету вони переслідують, чим обґрунтовують?

Дуже коротко — не на часі. Так, можливо, дискусію потрібно починати, так, можливо, варто запрошувати до участі всі зацікавлені сторони і навіть із-за кордону, можливо, потрібно витратити не мало часу, щоб прийти до якогось рішення. Але наразі переконаний, що хоч і необхідно вносити певні зміни до законодавства щодо захисту прав та обов‘язків територіальних громад, особливо у майновому спрямуванні, проте в цілому це питання врегульовано діючим законодавством і закріплювати як юридичну особу в Законі немає необхідності!

Дякуємо нашому гостю за розмову! Вірю, що наші читачі тепер отримали певну уяву про потенційно можливі напрями, в яких буде рухатись місцеве самоврядування.

Окремо від себе хотілося би долучитися до прохань пана Дмитра в частині того, що нам всім разом треба надавати свої пропозиції, бути активними та максимально комусь долучатися, а комусь продовжувати брати участь у процесі розбудови та розвитку місцевого самоврядування.

І знову ж таки пан Дмитро правий в тому, що можна використовувати різні інструменти взяття участі у вирішенні питань місцевого значення, надання допомоги своїй громаді, як то ті ж самі ОСН. Треба лише захотіти!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі