№4

Місцеве самоврядування, квітень, 2021/№ 4 Інші номери журналу ›
  • Дмитро Микиша: «Про» та «За» місцеве самоврядування — як зробити так, щоб «машина їхала» Давно хотіли це зробити і врешті-решт вдалося — поспілкуватися з народним депутатом Верховної Ради України IX скликання Дмитром Микишею. Завжди було цікаво, як почувається людина, яка працювала на посаді в органах місцевого самоврядування, стикалася із проблемами, питаннями, які вимагають врегулювання на законодавчому рівні, а згодом стає частиною «системи», яка може вирішити ці проблемні моменти. Тим паче, я розумію, що й народні депутати нерідко стикаються зі складнощами, напевно, донесення гарних та раціональних ідей до своїх колег та мотивування їх на прийняття вірних, важливих та значущих для громадян рішень. Про це та інші питання ми й поговоримо з нашим гостем.
  • Залучаємо інвестора: перші кроки Головними факторами, які впливають на прийняття інвестором рішення про вибір місця для реалізації інвестиційного проєкту, є стан інвестиційного клімату, очікування дієвої співпраці з владою на місцях та, звісно, сама інвестиційна пропозиція. З-поміж різних варіантів інвестор завжди обере саме той регіон, місто, громаду, де відчувається доброзичливий діловий клімат, де щось зроблено, або в громаді відчувається прагнення до змін. Це досягається, зокрема, через ефективну інвестиційну політику та стратегічне управління інвестиційною діяльністю, а також запровадження стандартів залучення та супроводу інвесторів відповідно до кращих міжнародних практик. Які кроки треба зробити на початку, щоб знайти інвестора?
  • Подаємо інформацію про податки, збори та податкові пільги Своєю постановою від 28.12.2020 № 1330 КМУ затвердив Порядок та форми надання контролюючим органам в електронному вигляді інформації щодо ставок та податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів1.
  • Рента, надра & видобування У березневому номері видання ми говорили про видобування. В цьому номері вирішили надати ще трохи корисної інформації з приводу ренти. На фоні загального зниження надходжень до місцевих бюджетів у 2020 році, спричинених пандемією COVID-19, не всі звернули увагу на суттєве зниження суми ренти за користування надрами для видобування вуглеводнів. У середньому падіння відбулося в 1,5-2 рази, що майже не пов’язано зі зниженням обсягу видобутку. У цій статті ми спробуємо розібратись із причинами та шляхами мінімізації ризиків на 2021 рік.
  • Рішення прийняте. Що оприлюднити? У межах своїх повноважень рада приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Яка інформація за наслідками прийнятих рішень підлягає оприлюдненню? Давайте розберемося.
  • Положення про відділ забезпечення діяльності старост: переймаємо досвід Як працюється старостам та як працюють старости? Чи багато хто взагалі задається цими питаннями, окрім самих старост? Не дуже впевнена, хоча можу помилятись. Сьогодні, власне як і вчора, і тиждень тому, і місяц тому.... говорять про старост. Така увага пов’язана з тими змінами, які пропонуються до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» — славнозвісний законопроєкт під № 4535. Багато хто затамував подих в очікуваннях, особливо старости, бо не розуміють, що на них чекає, як зміниться їх статус тощо. Зі свого боку ми потім проаналізуємо новели та напишемо про них. Поки скажемо про те, що маємо. А маємо такі уявлення про старост (з боку як представників ОМС, так і пересічних громадян (до слова сказати, частково писала про це на своїй сторінці в Facebook)! Хто бачить в старостах чи то простих діловодів, чи то тих, хто лише збирає на щось гроші, і взагалі — це такі собі зайві «елементи» у виконкомах чи ще десь. Може, де й є такі старости, в чому дуже сумніваюсь! Вже писала про те, що починаючи з 2016 року маю справу зі старостами, які є активними, ініціативними, креативними, розумними, а ще мають велике бажання працювати на свій старостинський округ (навіть, якщо це важко робити). Для мене староста це як адміністратор ЦНАП, який часто «отримує на горіхи», спілкуючись найближче з мешканцями (часто не завжди задоволеними життям), а тут вже треба прикладати всі свої комунікативні навички! Була присутня на одному з онлайн-заходів, який проводився для старост, на якому їх консультували з різних питань (вчинення нотаріальних дій, прийняття заяв від населення для отримання адмінпослуг соціального характеру тощо). З’ясувала: в багатьох громадах пішли шляхом покладення саме на старост цієї місії (йдеться про адмінпослуги соціального характеру). Зрозумілий вибір з боку місцевої влади — староста найближче до людей. Але щоб прийняти докумети, треба мати неабиякі знання (щодо переліку документів, щодо переліку всіх можливих послуг взагалі, які може отримати та чи інша особа, бо в соціальних послугах важкувато розібратись). Часто старост уповноважують на здійснення державної реєстрації актів цивільного стану (тут «працює» інша законодавча база), і тут староста повинен оволодіти певними знаннями, інакше можна стати героєм судових справ. Можна продовжувати, що має робити староста і що він робить. Якось моніторячи сайти громад, знайшла посадову інструкцію старости — була вражена! Ну хіба що космольоти не має збирати староста за нею. Хто говорить, що староста майже нічого не робить, попрацюйте старостою! Я б, наприклад, десять раз подумала, чи готова бути на зв’язку з мешканцями 24 години на добу (бо знайомі старости саме так і працюють). Староста — це не посада, це — покликання, як не пафосно! Хочу донести до кожного голови громади, депутатів: старости потребують допомоги (інформаційної, консультаційної, методологічної), особливо якщо їх навантажили значним переліком повноважень, окрім тих, які для них прямо передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (сподіваюсь, пам’ятаєте ст. 541, в якій для старост передбачено невеличкий перелік того, що він має робити — 12 пунктів). Є різна практика: подекуди староста «тягне» сам того «возика», а подекуди є в нього помічники в особі діловодів та інших фахівців (щоправда, як почнеш з’ясовувати, в штаті якого виконавчого органу такі фахівці перебувають, так одразу і не збагнеш). Чому не можна всі ці питання привести до ладу, упорядкувати відповідно до вимог законодавства та побудувати зрозумілі для всіх взаємовідносини: староста-фахівці-виконавчі органи-голова? Для прикладу, ввести в структуру виконавчих органів ради відділ, основними завданнями якого було би забезпечення діяльності старост, їх взаємодії з іншими виконавчими органами та між собою, надання різного роду допомоги (зокрема, методологічної). Моніторинг окремих сайтів місцевих рад дав зрозуміти: деякі ради це роблять. Для прикладу в оригінальному вигляді надамо таке положення.
  • Щодо послуг у сфері ДРАЦС та вчинення нотаріальних дій Лист Програми «U-LEAD з Європою» від 07.04.2020 № 07.04-1
  • Щодо послуг у сфері ДРАЦС та вчинення нотаріальних дій Лист Міністерства юстиції України від 30.04.2020 № 19855/10510-33-20/8.4.2
  • Оренда земель комунальної власності й не тільки: новели, про які треба пам’ятати Методичні рекомендації
  • Лист Програми «U-LEAD з Європою» від 12.05.2020 № 12.05-1
  • Витяг із листа Міністерства юстиції України № 442/1384-33-20/8.3.1 від 18.06.2020
  • Щодо премій працівникам бюджетної сфери
  • Cтаростати: укрупнення як зміна істотних умов праці Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 староста є складовою системи місцевого самоврядування в Україні (поки що, бо пропонуються відповідні зміни). З огляду на важливість повноцінного функціонування інституту старост наразі актуальним є врегулювання питання статусу старост і створення або реформування старостинських округів відповідними місцевими радами. Водночас, як завжди при реформуванні територій, повноважень та обов’язків, ми забуваємо, що вони тісно пов’язані з тими, хто виконує ці повноваження на певних територіях. Тож у цій статті поговоримо про можливі наслідки реформування існуючих старостиньських округів крізь призму норм, які впливають на роботу старост.
  • Деякі питання здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад До нашої редакції, як це не дивно, продовжують надходити запитання стосовно здійснення повноважень сільського, селищного, міського голови у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень, а також щодо діяльності постійних комісій сільської, селищної, міської ради. Вкотре впевнюєшся, що після кожних місцевих виборів перелік запитань залишається незмінним, особливо коли депутати місцевих рад та посадові особи органів місцевого самоврядування є дійсно новообраними (без певного досвіду роботи чи діяльності в царині місцевого самоврядування). І тут повертаєшся до вже забутого, що колись у минулому було вивчено, праналізовано та за результатами кропіткої роботи підготовлено певні відповіді на проблемні запитання. Отже, у цьому матеріалі наведу Роз’яснення колишнього Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування1 стосовно деяких питань здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад, яке було затверджено ще в 2013 році на засіданні цього Комітету (але при цьому не втрачає своєї актуальності й сьогодні, бо Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2 також залишається в нас ще з минулого століття).
  • Гранти «зеленого» тарифу: як брати участь? В Україні з кожним роком зростає кількість тих, хто готовий реалізовувати проєкти в області «зеленої» енергетики (нерідко їх називають проєктами «зеленого» тарифу). Однак найчастіше, володіючи ідеєю, у них немає фінансової можливості для втілення подібної ініціативи, і навпаки. Це й є головні камені спотикання в реалізації задуманого. 9 лютого відбувалась онлайн-конференція «Староста, місцеве самоврядування та законодавство», в ході якої учасники запитали про можливу участь у грантах «зеленого» тарифу. Вважаємо, що ця тема буде цікава не лише старостам, але й ОМС у цілому.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі