Теми статей
Обрати теми

Положення про відділ забезпечення діяльності старост: переймаємо досвід

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Як працюється старостам та як працюють старости? Чи багато хто взагалі задається цими питаннями, окрім самих старост? Не дуже впевнена, хоча можу помилятись. Сьогодні, власне як і вчора, і тиждень тому, і місяц тому.... говорять про старост. Така увага пов’язана з тими змінами, які пропонуються до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» — славнозвісний законопроєкт під № 4535. Багато хто затамував подих в очікуваннях, особливо старости, бо не розуміють, що на них чекає, як зміниться їх статус тощо. Зі свого боку ми потім проаналізуємо новели та напишемо про них. Поки скажемо про те, що маємо. А маємо такі уявлення про старост (з боку як представників ОМС, так і пересічних громадян (до слова сказати, частково писала про це на своїй сторінці в Facebook)! Хто бачить в старостах чи то простих діловодів, чи то тих, хто лише збирає на щось гроші, і взагалі — це такі собі зайві «елементи» у виконкомах чи ще десь. Може, де й є такі старости, в чому дуже сумніваюсь! Вже писала про те, що починаючи з 2016 року маю справу зі старостами, які є активними, ініціативними, креативними, розумними, а ще мають велике бажання працювати на свій старостинський округ (навіть, якщо це важко робити). Для мене староста це як адміністратор ЦНАП, який часто «отримує на горіхи», спілкуючись найближче з мешканцями (часто не завжди задоволеними життям), а тут вже треба прикладати всі свої комунікативні навички! Була присутня на одному з онлайн-заходів, який проводився для старост, на якому їх консультували з різних питань (вчинення нотаріальних дій, прийняття заяв від населення для отримання адмінпослуг соціального характеру тощо). З’ясувала: в багатьох громадах пішли шляхом покладення саме на старост цієї місії (йдеться про адмінпослуги соціального характеру). Зрозумілий вибір з боку місцевої влади — староста найближче до людей. Але щоб прийняти докумети, треба мати неабиякі знання (щодо переліку документів, щодо переліку всіх можливих послуг взагалі, які може отримати та чи інша особа, бо в соціальних послугах важкувато розібратись). Часто старост уповноважують на здійснення державної реєстрації актів цивільного стану (тут «працює» інша законодавча база), і тут староста повинен оволодіти певними знаннями, інакше можна стати героєм судових справ. Можна продовжувати, що має робити староста і що він робить. Якось моніторячи сайти громад, знайшла посадову інструкцію старости — була вражена! Ну хіба що космольоти не має збирати староста за нею. Хто говорить, що староста майже нічого не робить, попрацюйте старостою! Я б, наприклад, десять раз подумала, чи готова бути на зв’язку з мешканцями 24 години на добу (бо знайомі старости саме так і працюють). Староста — це не посада, це — покликання, як не пафосно! Хочу донести до кожного голови громади, депутатів: старости потребують допомоги (інформаційної, консультаційної, методологічної), особливо якщо їх навантажили значним переліком повноважень, окрім тих, які для них прямо передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (сподіваюсь, пам’ятаєте ст. 541, в якій для старост передбачено невеличкий перелік того, що він має робити — 12 пунктів). Є різна практика: подекуди староста «тягне» сам того «возика», а подекуди є в нього помічники в особі діловодів та інших фахівців (щоправда, як почнеш з’ясовувати, в штаті якого виконавчого органу такі фахівці перебувають, так одразу і не збагнеш). Чому не можна всі ці питання привести до ладу, упорядкувати відповідно до вимог законодавства та побудувати зрозумілі для всіх взаємовідносини: староста-фахівці-виконавчі органи-голова? Для прикладу, ввести в структуру виконавчих органів ради відділ, основними завданнями якого було би забезпечення діяльності старост, їх взаємодії з іншими виконавчими органами та між собою, надання різного роду допомоги (зокрема, методологічної). Моніторинг окремих сайтів місцевих рад дав зрозуміти: деякі ради це роблять. Для прикладу в оригінальному вигляді надамо таке положення.

img 1

img 2

img 3

Резюмую!

Якщо так уважно читати вказане вище Положення, то, як на мене, не вистачає деталізації певних положень. Також я би більше все ж таки уваги приділила саме питанням організації діяльності старост, чого в Положенні не вистачає. Але не в цьому суть! Поява таких положень говорить про потребу в таких окремих структурних одиницях, які би повністю опікувалися питаннями діяльності старост: аналізували, узагальнювали, моніторили, виявляли слабкі сторони в побудові їх діяльності, готували свої рекомендації з покращення, якщо в цьому виникала би необхідність.

Не думаю, що у всіх старостатах дуже різняться проблемні питання, які виникають там. У той же самий час старости змушені в найгіршому варіанті кожен окремо вирішувати схожі для більшості з них питань, а в найкращому варіанті утворювати між своїми колегами спільності та вже радитися між собою в таких спільнотах. Хоча, по великому рахунку, ідентичні для багатьох старостатів проблеми (які є явно проблемними і для вирішення яких лише зусиль старост замало) могли би збирати такі відділи та сприяти їх вирішенню через застосування різних механізмів.

Думаю, ми ще неодноразово повернемося до цього питання на сторінках нашого видання! А поки що думайте та приймайте рішення. Пам’ятайте, що станом на сьогодні в більшості випадків старости залишилися чи не єдиними посадовими особами, які найбільш наближені до мешканців громади. А отже, саме від них залежіть ступінь вдоволеності громадян від отримуваних послуг, взаємодії з представниками місцевої влади, уваги до їх проблем тощо! Тож не завжди є виходом всі можливі і неможливі функції покласти на плечі старост і таким чином поставити «галочку», що для громадян все робиться. Ні, людські ресурси не безкінечні і завеликий обсяг функціоналу часто призводить до втрати якості тієї ж послуги, а часто і до втрати працівника (який просто звільняється через якийсь час).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі