Теми статей
Обрати теми

Щодо послуг у сфері ДРАЦС та вчинення нотаріальних дій

Лист Міністерства юстиції України від 30.04.2020 № 19855/10510-33-20/8.4.2

У зв’язку із листом Програми «U-LEAD з Європою» (далі — Програма) від 07 квітня 2020 року № 07.04-1 щодо надання послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану та вчинення нотаріальних дій, передбачених статтею 37 Закону України «Про нотаріат», посадовими особами органів мicцевого самоврядування Міністерство юстиції повідомляє.

Відповідно до частини першої cтaттi 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» (далі — Закон) сільські, селищні, міcькi ради є органами мicцeвoгo самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від ïx імені та в ïx інтересах функції i повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Органам місцевого самоврядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненнi яких вони є підконтрольними їм (частина третя cтaттi 143 Конституції України та частина друга cтaттi 16 Закону).

Згідно з підпунктом 5 пункту «б» частини першої cтaттi 38 Закону до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод i законних інтересів громадян належить, зокрема, вчинення нотаріальних дій з питань, віднесених законом до ïx відання, державна реєстрація актів цивільного стану (за винятком виконавчих органів міських (крім міст обласного значення) рад).

У свою чергу, частиною другою cтaттi 6 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, смерті.

Пунктами 1-7 частини першої cтaттi 37 Закону України «Про нотаріат» (далi — Закон1) встановлено, що у сільських населених пунктах уповноважені на це посадові особи органу місцевого самоврядування вчиняють такі нотаріальнi дії: 1) вживають заходів щодо охорони спадкового майна; 2) посвідчують заповіти (крім секретних); 3) видають дублікати посвідчених ними документів; 4) засвідчують вірність копій (фотокопій) документів i виписок із них; 5) засвідчують справжність підпису на документах; 6) видають свідоцтва про право на спадщину; 7) видають свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.

Дії, передбачені пунктами 6 i 7 частини першої цієї cтаттi, вчиняють уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування, які мають вищу юридичну освіту, досвід роботи у галузі права не менше трьох років, пройшли протягом року стажування у державній нотаріальній конторі aбo приватного нотаріуса, завершили навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують у системі Міністерства юстиції України, та склали іспит із спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.

Таким чином, статтею 37 Закону1 встановлено виключний перелік нотаріальних дій, що вчиняються уповноваженими на це посадовими особами органу місцевого самоврядування, а також в яких населених пунктах такі дії вчиняються.

Водночас слід зазначити, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад є ïx виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи, що передбачено статтею 11 Закону.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій i отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (абзац тринадцятий cтaттi 1 Закону, частина перша cтaтті 2 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон2)).

Категорії посад в органах місцевого самоврядування визначено статтею 14 Закону2.

При цьому територіальним громадам як первинним cy6’єктам місцевого самоврядування в порядку, встановленому Законом України* «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (далі — Закон про об’єднання), надано право об’єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду та, зокрема, утворювати єдині органи місцевого самоврядування.

* Зважайте на дату відповіді, на той період ще не відбулися чергові місцеві вибори, не було змінено статус старости тощо. Робіть на це «поправочку». У той же час на саму сутність позиції Міністерства юстиції України в питаннях здійснення представниками ОМС державної реєстрації актів цивільного стану та вчинення нотаріальних дій.

Згідно з частиною п’ятою статті 8 Закону про об’єднання юридична особа — виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об’єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов’язків усіх юридичних осіб — виконавчих комітетів відповідних сільських, селищних, міських рад територіальних громад, що об’єдналися, із дня затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету.

Крім того, у процесі об’єднання територіальних громад та створення її виконавчих комітетів відповідно до Закону про об’єднання було запроваджено інститут старости.

Відповідно до частин першої та п’ятої cтaттi 141 Закону староста є виборною посадовою особою місцевого самоврядування та за посадою членом виконавчого комітету ради об’єднаної територіальної громади.

Також слід враховувати, що згідно зі статтею 83 Закону про об’єднання сільський, селищний голова територіальної громади, що приєдналася до об’єднаної територіальної громади, виконує обов’язки старости відповідно до закону на період повноважень ради об’єднаної територіальної громади поточного скликання.

Відповідно до частини третьої cтaттi 52 Закону сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою (частина четверта cтaттi 54 Закону).

Сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження (пункт 20 частини четвертої cтaттi 42 Закону).

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на ïx утримання; утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради (пункти 5, 6 частини першої cтaттi 26 Закону).

Враховуючи вищезазначене, вважаємо, що уповноваженою посадовою особою органу місцевого самоврядування на здійснення повноважень, визначених підпунктом 5 пункту «б» частини nepшoї cтaттi 38 Закону, може бути посадова особа органу місцевого самоврядування, яку уповноважено на вчинення таких дій рішенням відповідної ради a6o розпорядженням голови зазначеної ради.

При цьому установчим документом органу місцевого самоврядування повинно бути визначено посадових осіб, які виступають від імені такого органу, i для виконання функцій, визначених законом, використовують печатку такого органу з дотриманням вимог Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах i організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5.

Водночас звертаємо увагу, що абзацом третім пункту 1 розділу II Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2000 року за № 719/4940 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24 грудня 2010 року № 3307/5), встановлено, що нумерація актових записів цивільного стану кожного виду державної реєстрації починається з першого номера i ведеться послідовно протягом року з 01 січня до 31 грудня включно.

Таким чином, у разі створення об’єднаної територіальної громади та враховуючи, що проведення державної реєстрації народження, шлюбу, смерті належить до компетенції виконавчого органу сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради такої громади, нумерація актових записів кожного виду державної реєстрації має бути єдиною на території, на яку розповсюджується компетенція відповідного виконавчого органу.

Позиція щодо надання послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану посадовими особами органів місцевого самоврядування доводилась до відома Головних територіальних управлінь юстиції в областях листом Міністерства юстиції України від 04 травня 2018 року № 5334/8.4.2/32-18.

Крім того, інформуємо, що з метою врегулювання питання отримання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану, ïx зберігання, ведення обліку тощо посадовими особами виконавчих органів сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради об’єднаної територіальної громади, у тому числі посадовими особами виконавчого комітету такої ради, уповноваженими на проведення державної реєстрації актів цивільного стану в населених пунктах об’єднаної територіальної громади, крім її адміністративного центру, Міністерством юстиції внесені зміни до Порядку ведення обліку i звітності про використання бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану, а також ïx зберігання, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 29 жовтня 2012 року № 1578/5, зареєстрованого у Міністерстві юстиції 02 листопада 2012 року за № 1845/22157 (наказ Міністерства юстиції від 26 вересня 2019 року № 3000/5, зареєстрований у Міністерстві юстиції 27 вересня 2019 року за № 1062/34033, який набрав чинності з 18 жовтня 2019 року).

Додатково повідомляємо, що згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України «Про адміністративні послуги» (далі — ЗаконЗ) адміністративна послуга — результат здійснення владних повноважень cy6’єктом наданих адміністративних послуг за заявою фізичної a6o юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону.

Дія ЗаконуЗ поширюється на суспільні відносини, пов’язані з наданням адміністративних послуг.

Водночас дія Закону3 не поширюється на відносини щодо нотаріальних дій (частина перша, пункт 8 частини другої cтaттi 2 ЗаконуЗ).

Враховуючи викладене, центри надання адміністративних послуг не мають права вчиняти нотаріальні дії, оскільки положення Закону3 не поширюються на такі відносини.

<...>

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі