Теми статей
Обрати теми

Трудові відносини з директорами шкіл & дитячих садочків

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист, Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
16.01.2020 Верховною Радою України прийнято новий Закон України № 463-IX «Про повну загальну середню освіту»1, який набрав чинності 18.03.2020. Багато громад нині зіткнулись із проблемою укладення контрактів з директорами закладів загальної середньої освіти та дошкільної освіти. Серед основних питань, які виникають, це — вид договору та його зразок. Ми вирішили допомогти громадам та заповнити деякі прогалин, які виникають у тенетах законодавства щодо цих питань2.

1 Закон № 463.

2 Форми строкових трудових договорів, наведені в цьому матеріалі, були розроблені в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти». Рекомендуємо ОМС ознайомитись із матеріалами, розміщеними для голів громад та освітніх управлінців, у рамках зазначеного проєкту за посиланням: novihromady.decide.in.ua

Про «освітню» нормативну базу

Відповідно до ст. 68 Конституції України кожен зобов’язаний неухильно додержуватись Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності. І щоб не потрапляти в незрозумілі чи неприємні ситуації, рекомендуємо завжди звертатись до першоджерел та бути в курсі нових вимог прийнятих нормативно-правових актів не лише у сфері освіти, але й в інших сферах, якими опікуються ОМС.

Що стосується освітніх питань, то оновлені та прийняті Верховною Радою України закони, зокрема Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту»3 і Закон № 463, необхідно знати, розуміти, аналізувати, щоб знайти правильні відповіді на «освітні» питання, що наразі виникають у багатьох.

3 Закон № 2145.

До речі, ознайомитись із зазначеними законами рекомендував і МОН, зокрема, у своєму листі від 08.04.2020 №1/9-201 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Закон № 463 містить багато новацій, передбачає суттєве реформування мережі закладів загальної середньої освіти, збільшує їхню автономію, містить відсильні норми, прикінцеві та перехідні положення, а деякі норми потребують негайного практичного застосування.

МОН також надає такі роз’яснення і рекомендації стосовно механізму реалізації окремих положень Закону № 463.

Швейцарсько-український проєкт DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який упроваджується Консорціумом ГО DOCCU та PH Zurich за підтримки Швейцарії, представленої Швейцарською агенцією розвитку та співробітництва (SDC), також надає практичні поради, методичні матеріали та проводить онлайн-вебінари з питань освіти.

Деталі тут: novihromady.decide.in.ua/#rec253311826

Запитання до редакції

Що треба укладати з директорами шкіл: строковий трудовий договір чи контракт?

Чому взагалі виникло таке запитання? Давайте подивимось.

Частина 2 ст. 25 Закону № 2145 говорить про те, що засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа), зокрема, укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти. Ну і, звичайно, він же й розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти.

На нашу думку, прописано не дуже чітко, тому й виникла плутанина з приводу того, що саме необхідно укладати: строковий трудовий договір чи контракт? А тут ще МОН у листі надало своє бачення трактування зазначеної норми, чомусь, як нам здалось, ототожнюючи строкові трудові договори та контракти в єдиний документ, що остаточно внесло плутанину з приводу того, який саме документ засновник усе ж таки має укласти із директорами шкіл (це два різні документи!). Адже в листі МОН вийшла гра слів.

Ми говоримо про той же лист МОН від 08.04.2020 № 1/9-201 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про повну загальну середню освіту», про який згадували на початку статті:

<...> V. Щодо укладення контрактів з директорами закладів загальної середньої освіти

Ще Законом України «Про освіту» (частина друга статті 25) було визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа «укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти», а також «розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти». Ця норма є загальною для всіх засновників усіх закладів освіти, якщо інше не зазначено в спеціальному законі.

Таким чином, з 28 вересня 2017 року з УСІМА новими керівниками УСІХ закладів освіти всіх рівнів засновники мали вже укладати контракти. <...>

Як бачимо, МОН наголошує, що ця норма стосується всіх закладів освіти, у тому числі й шкіл. І головне — як бачимо, йдеться про укладення контракту.

Крім іншого, щодо укладення контрактів з директорами закладів загальної середньої освіти МОН одразу зазначає, що:

<...> Питання щодо укладання строкових трудових угод (контрактів) з керівниками закладів освіти, з якими були укладені безстрокові трудові угоди до набрання чинності Законом України «Про освіту», вирішувалося в кожному випадку окремо між засновником і керівником закладу освіти відповідно до законодавства. <...>

Тепер звернемо увагу на «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 463, зокрема на п.п. 1 п. 3 розд. X.

<...> набрання чинності цим Законом є підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних і комунальних закладів загальної середньої освіти згідно з пунктом 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

До 1 липня 2020 року засновники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти або уповноважені ними органи зобов’язані припинити безстрокові трудові договори з керівниками таких закладів та одночасно укласти з ними (за їх згодою) трудові договори строком на шість років (з керівниками, які отримують пенсію за віком, — на один рік) без проведення конкурсу. У разі їх незгоди з продовженням трудових відносин на умовах строкового трудового договору — звільнити їх згідно з пунктом 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України. Після завершення строку трудового договору такі особи мають право обиратися на посаду керівника того самого закладу освіти на ще один строк відповідно до статті 39 цього Закону; <...>

Як бачимо, у Прикінцевих та перехідних положеннях Закону № 463 йдеться лише про строкові трудові договори. Про строк, зазначений у Законі № 463, щодо припинення безстрокових трудових договорів говорити не будемо (до 1 липня 2020 року), оскільки, судячи із запитань, що надходять від читачів, мало хто його додержався. Однак, навіть якщо ви його з якихось причин пропустили, необхідно виправити ситуацію та зробити все так, як того вимагає Закон № 463.

Давайте додамо ще аргументів, за якими, на нашу думку, треба укладати з директорами шкіл саме строковий трудовий договір.

У ч. 3 ст. 38 Закону № 463 керівник закладу загальної середньої освіти, зокрема, має право приймати рішення щодо діяльності закладу в межах повноважень, визначених законодавством та строковим трудовим договором, у тому числі розпоряджатися в установленому порядку майном закладу та його коштами. Крім цього, ч. 4 ст. 38 Закону № 463 керівник закладу загальної середньої освіти зобов’язаний, зокрема, виконувати інші обов’язки, покладені на нього законодавством, засновником, установчими документами закладу загальної середньої освіти, колективним договором, строковим трудовим договором.

З якими керівниками закладів освіти треба укладати контракти?

На нашу думку, укладення контрактів стосується вищих навчальних закладів. Цю думку підтверджує, зокрема, й те, що існує досить довгий час типова форма контракту з керівником державного закладу вищої освіти, затверджена постановою КМУ від 05.12.2014 № 726 «Деякі питання реалізації статті 42 Закону України «Про вищу освіту».

До речі, своєю постановою від 13.05.2020 № 360 КМУ виклав цю типову форму контракту з керівником державного закладу вищої освіти в новій редакції. Зокрема, вона доповнена новими розділами. Серед головних змін, які торкнулись цієї типової форми контракту, можна визначити, зокрема, те, що тепер у контракті прийнято визначати цільові показники діяльності закладу освіти, досягнення яких має забезпечити керівник. Тобто чітко можна прописати, до якого саме результату має дійти керівник закладу.

Чи є типовий документ строкового трудового договору, який треба укладати з директором школи?

Ні, на жаль, немає. Але ми розробили відповідний зразок, яким за потреби ви можете користуватись та вносити свої корективи.

При розробленні такого документа враховуйте рекомендації МОН із листа, про який ми вже говорили. Адже компетентний орган прямо наголосив про зміст строкового трудового договору з директорами закладів загальної середньої освіти:

<...> Крім тих питань, що окреслені вище, варто звернути увагу на те, що відповідно до статті 39 Закону додатковими підставами для дострокового звільнення керівника закладу загальної середньої освіти, які повинні бути передбачені в трудовому договорі, є:

— порушення вимог цього Закону (№ 463 — Прим. ред.) щодо мови освітнього процесу;

— порушення вимог статей 30 і 31 Закону України «Про освіту»;

— порушення прав учнів чи працівників, встановлене рішенням суду, яке набрало законної сили;

— систематичне неналежне виконання інших обов’язків керівника, визначених цим Законом;

— неусунення у визначений строк порушень вимог законодавства, виявлених під час інституційного аудиту чи позапланового заходу державного нагляду (контролю)

Окрім того, МОН наголошує, що варто також звернути увагу на те, що Законом № 463 внесено зміни й до Закону № 2145. Зокрема, ч. 3 ст. 31 цього законодавчого акта, що визначає особливості відносин між закладами освіти та політичними партіями (об’єднаннями), викладена в новій редакції і містить перелік заборон, дотримання яких варто забезпечувати у будь-якому закладі освіти.

МОН вважає, що:

<...> Відповідно до частини першої статті 38 Закону (№ 463 — Прим. ред) «керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка … пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону». Це положення Закону застосовується до тих осіб, які претендують на зайняття вакантних посад керівників закладів загальної середньої освіти після набрання чинності цим Законом. При цьому Закон не дає будь-яких переваг особам, які обіймали посаду керівника закладу освіти до набрання чинності Законом і наразі продовжують обіймати зазначену посаду. Після завершення строку дії контракту такі особи беруть участь у конкурсному відборі на загальних засадах. Згідно з абзацом першим частини дванадцятої статті 39 Закону після закінчення строку, на який укладено строковий трудовий договір, трудові відносини припиняються та не можуть бути продовжені на невизначений строк. Таким чином, будь-які форми «переукладення» строкових трудових договорів без проходження конкурсного відбору Законом заборонені

Засновникам закладів освіти слід звернути увагу на те, що конкурсний відбір потрібно організовувати відповідно до вимог ст. 39 Закону № 463, в якій доволі детально виписана нова процедура.

Зокрема, МОН пояснює, що уваги заслуговує питання формування складу конкурсних комісій. Вони мають складатись із представників трьох сторін — засновника (як правило, це місцеві ради різних рівнів), держави (в особі представників місцевої державної адміністрації або Державної служби якості освіти України — державних службовців) та представників інститутів громадянського суспільства.

Всі три сторони входять до складу конкурсної комісії на паритетних засадах, що означає однакову (рівну) кількість представників від кожної сторони.

Мінімальна кількість представників від кожної сторони — 2 особи, а максимальна — 5 осіб.

Загальний склад конкурсних комісій — від 6 до 15 осіб.

Згідно з підпунктом 4 пункту 3 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 463 з дня набрання чинності цим Законом положення абзацу третього частини дванадцятої статті 39 цього Закону застосовується до посад, що стали вакантними в установленому законодавством про працю порядку. Відповідно до положення абзацу третього частини дванадцятої статті 39 цього Закону особа не може бути керівником одного і того ж закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (крім тих, що розташовані в населених пунктах з одним закладом загальної середньої освіти).

Як вважає МОН, особа, яка обіймала посаду керівника закладу освіти на день набрання чинності Законом № 463, після завершення строку дії чинного контракту має право обіймати посаду керівника цього ж закладу освіти ще два строки підряд у разі визнання її переможцем конкурсів.

На думку МОН:

1

у населених пунктах з одним закладом загальної середньої освіти кількість строків перебування на посаді не обмежена.

Проте за будь-яких умов після завершення кожного строку перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти має відбуватись новий конкурс на зайняття відповідної посади

2

для врахування особливостей і специфіки функціонування кожного закладу освіти чи регіону кожен засновник має затвердити своє положення про конкурс на посаду керівника закладу

Надаємо зразок строкового трудового договору з керівником закладу загальної середньої освіти:

img 1

* Типи та назви закладів загальної середньої освіти мають бути приведені у відповідність до вимог Законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту». Наразі зміну типів та назв низки таких закладів освіти відповідно до вимог зазначених нормативно-правових актів провели далеко не всі.

** Можна використовувати скорочення «Заклад освіти».

img 2

img 3

img 4

*** Відповідно до абзацу другого частини дванадцятої статті 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» з особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше, укладається трудовий договір строком на два роки. Після закінчення строку дії такого строкового трудового договору та за умови належного його виконання сторони мають право продовжити строк дії відповідного строкового трудового договору ще на чотири роки без проведення конкурсу, адже згідно з абзацом третім частини дванадцятої цієї статті до першого шестирічного строку включається дворічний строк перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше. Під словом «вперше» розуміється призначення на посаду керівника закладу загальної середньої освіти особи, яка не обіймала раніше аналогічної посади в жодному закладі загальної середньої освіти. Див. лист МОН від 08 квітня 2020 р. № 1/9-201 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Чи треба укладати строковий трудовий договір із директором дитячого садка?

Дуже цікаве запитання, на яке відповідь, на нашу думку, містить ч. 2 ст. 25 Закону № 2145:

<...> 2. Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа): <...>

— укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти;

— розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; <...>

Якщо звернутись до терміна «заклад освіти» — це юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність (ст. 2 Закону № 2145).

Заклад дошкільної освіти — навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту (ч. 1 ст. 11 Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту»4.

4 Закон № 2628.

Тобто заклад дошкільної освіти належить до закладів освіти. На користь цього говорить розд. XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2145:

<...> 3. Установити, що:

1) до приведення законодавства і установчих документів закладів освіти у відповідність із цим Законом терміни «навчальний заклад» і «заклад освіти» є ідентичними, а всі суб’єкти владних повноважень і навчальні заклади керуються всіма положеннями цього Закону, що стосуються закладів освіти, а також положеннями законодавства, що стосуються навчальних закладів у частині, що не суперечить цьому Закону;

2) термін «заклад освіти», що вживається у цьому Законі та спеціальних законах, відповідає терміну «навчальний заклад», що вживається в Конституції України; <...>

Відтак вважаємо, що з директором дитячого садка також має бути укладено строковий трудовий договір.

Звернемо увагу, що у своєму листі МОН від 15.05.2020 № 1/9-259 зазначало:

<...> І. Щодо виконання підпункту 1 пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (№ 463 — Прим. ред.)

1. Підпункт І пункту 3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону поширюється на керівників лише закладів загальної середньої освіти (далі — закладів освіти) і не поширюється на керівників інших закладів освіти, зокрема дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти. Цей підпункт поширюється виключно на керівників державних і комунальних закладів освіти і не поширюється на керівників приватних закладів освіти. <...>

Попри це вважаємо, що тим, у кого наразі наявний факт невиконання вимог ст. 25 Закону № 2145, її необхідно виконати.

Для загальної інформації наведемо витяг з листа МОН від 15.05.2020 № 1/9-259 на с. 66, з яким варто ознайомитись ще раз.

Чи правильно зазначати у строковому трудовому договорі замість «директор» — керівник?

Вважаємо, керівник закладу освіти – універсальна назва, яка підходить та використовується для позначення всіх керівників закладів освіти. Але на кожному рівні освіти може бути своя спеціальна назва. Наприклад, у ЗВО — це ректор, а в ЗДО — директор, про що свідчить ст. 20 Закону № 2628.

Тобто при складанні певних документів, у тому числі строкових трудових договорів, необхідно враховувати особливості та спеціальні вимоги чинного законодавства, які притаманні такому закладу освіти.

Чи є типовий документ строкового трудового договору, який треба укладати з директором дитячого садка?

На жаль, немає. Але можете скористуватись примірним зразком, який надаємо для ознайомлення, куди можете вносити за потреби певні корективи.

img 5

* Відповідно до ст. 20 Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» керівництво закладом дошкільної освіти здійснює його директор.

img 6

img 7

img 8

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі