Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо повноважень військово-цивільних адміністрацій

Місцеве самоврядування Липень, 2021/№ 7
Друк
Лист-запит від 24.05.2021 № 24.02/21-11

1 Запит було сформовано в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який реалізується в Україні ГО DOCCU у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарії, представленої Швейцарським бюро співробітництва в Україні.

Шановний В’ячеславе Андроновичу!

Швейцарсько-український проєкт DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (далі — Проєкт DECIDE), користуючись нагодою, висловлює Вам свою вдячність за партнерство i співпрацю.

Станом на сьогодні у нас виникла невизначена ситуація, яка пов’язана з неоднозначним трактуванням норм законодавства. В зв’язку з цим просимо Вашого сприяння, шановний В’ячеславе Андроновичу, у ïi вирішенні шляхом надання відповідних роз’яснень.

В деяких населених пунктах Луганської та Донецької областей діють військово-цивільні адміністрації, утворення та повноваження яких регламентовані Законом України від 03.02.2015 № 141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації» (далі — Закон).

Вказаним законодавчим актом визначено, що військово-цивільні адміністрацїі — це тимчасові державні органи у селах, селищах, містах, районах та областях, що діють у складі Антитерористичного центру при Службі безпеки України (у разі ïx утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі проведення антитерористичної операціі) a6o у складі Об’єднаного оперативного штабу Збройних Сил України (у разі ïx утворення для виконання повноважень відповідних органів у районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки i оборони, відсічі i стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях) i призначені для забезпечення дії Конституціі та законів України, забезпечення безпеки i нормалізацїі життедіяльності населення, правопорядку, участі у протидіі актам збройної aгpeciï, диверсійним проявам i терористичним актам, недопущення гуманітарної катастрофи в районі відсічі збройної arpecii Російської Федерацїі, зокрема проведення антитерористичної операцїі.

Крім того, уточнюється, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів — це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Законом передбачено, що у разі утворення військово-цивільної адміністрації населених пунктів, повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі ïx створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації. Повноваження виконавчих органів зазначених рад, ïx апаратів та виконавчих комітетів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у таких органах та апаратах, припиняються з дня, наступного за днем прийняття рішення зазначеним керівником військово-цивільної адміністрації населених пунктів про можливість цієї військово-цивільної адміністрації здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Також Законом уточнено, що працівники військово-цивільних адміністрацій населених пунктів (крім військовослужбовців військових формувань, утворених відповідно до Законів України, осіб рядового i начальницького складу правоохоронних органів, які відряджаються до них у встановленому законодавством порядку для виконання завдань в інтересах охорони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, службі в правоохоронних органах без виключення зі списків особового складу), які здійснюють посадові обов’язки, безпосередньо пов’язані з виконанням цими військово-цивільними адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування, є посадовими особами місцевого самоврядування, на яких поширюється дія Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Враховуючи означені вище положення Закону, можна зробити висновок, що військово-цивільні адміністрацїї в повному обсязі забезпечують здійснення повноважень органів місцевого самоврядування, які, в свою чергу, визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законодавчими актами. Зокрема, беручи до уваги, що з призначенням керівника військово-цивільної адміністрацїї місцева рада та голова втрачають свої повноваження, можна говорити про те, що ïx набуває керівник військово-цивільної адміністрації для забезпечення подальшого ïx здійснення в інтересах громадян такого населеного пункту.

Підтвердженням цього можуть слугувати положення ч. 12 ст. 3 Закону, якими регламентовано, що повноваження військово-цивільних адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Зважаючи на це, виникає низка запитань, які потребують додаткових роз’яснень:

1) що мається на увазі під «особливостями, встановленими Законом України «Про військово-цивільні адміністрації» під час здійснення військово-цивільними адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування»;

2) чи вважається, що керівник військово-цивільної адміністрації повноправно та одноособово може приймати рішення з питань, які належать до виключних повноважень місцевих рад та перелік яких наведений у ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

3) чи має право керівник військово-цивільної адміністрацїі приймати рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію тощо юридичних осіб комунальної форми власності, здійснюючи в цій частині повноваження місцевої ради на час відсутності такої (у зв’язку з утворенням військово-цивільної адміністрації);

4) чи має право керівник військово-цивільної адміністрацїі призначати керівників юридичних осіб комунальної форми власності, здійснюючи в цій частині повноваження ради та голови на час ïx відсутності (у зв’язку з утворенням військово-цивільної адміністрації?

3 повагою, Директорка Проєкту DECIDE, Голова ГО «ДОККУ» Протасова Н. Г.

вик. Брусенцова Яна

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі