Теми статей
Обрати теми

Бюджет споживання чи економії, або Про бюджет-2022

Нікітенко Вероніка, експерт з бюджетних питань
2 грудня 2021 року 268 депутатів проголосовали за бюджет на 2022 рік, і вже 10 грудня документ було направлено на підпис Президенту та в цей же день підписано! Тож із блискавичною швидкістю на початку грудня ми отримали Закон України від 02.12.2021 № 1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік»1. Закон № 1928 набрав чинності з 01.01.2022. Що зміниться та на що будуть витрачатись кошти?

1 Закон № 1928.

Про доходи та витрати

Безперечно, своєчасне ухвалення державного бюджету завжди є поштовхом для своєчасного ухвалення всіх місцевих бюджетів та успішного старту для реалізації запланованих проєктів наступного року. На щастя, Закон № 1928 є своєчасним, а от ступінь його реалістичності покаже лише час. Тож давайте подивимось, які видатки та доходи до нього закладено.

Закон № 1928 на 2022 рік визначає:

доходи Державного бюджету України

1 трлн 323,9 млрд

видатки Державного бюджету України

1 трлн 499,4 млрд

Примітка. Доходи державного бюджету на 9,7 %, або 117,2 млрд грн, більше від запланованих на 2021 рік. Збільшення доходів передбачається здебільшого за рахунок податків, рентної плати та акцизів. Що стосується витрат, то вони на 4,2 %, або на 61,1 млрд грн, більше, ніж у 2021 році.

граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України

188,8 млрд (3,5 % ВВП)

Примітка. Минулого року граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України був більшим, ніж заплановано у 2022 році (у середньому більше, ніж 58 млн грн).

оборотний залишок коштів Державного бюджету України

у розмірі до 2 % видатків загального фонду Державного бюджету України, визначених ст. 1 Закону № 1928

Примітка. Такий же оборотний залишок передбачався і в минулі роки, зокрема, у ст. 1 Закону України від 14.11.2019 № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та у ст. 1 Закону України від 15.12.2020 № 1082-IX «Про Державний бюджет України на 2021 рік».

Як і минулого року, найбільші статті витрат передбачені на:

— безпеку та оборону (6 % ВВП);

— боротьбу з пандемією (запобігання поширенню COVID-19, зокрема, на проведення вакцинації населення від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2);

— покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України;

— розвиток інфраструктури.

Також Законом № 1928 передбачені витрати на:

1

громадський порядок та безпеку, зокрема, на боротьбу зі злочинністю, охорону кордону, протипожежний захист, кримінально-виконавчу систему

2

забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва (за рахунок джерел, визначених п. 5 ст. 12 Закону № 1928: надходжень від дострокового погашення векселів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що видані ним в обмін на облігації внутрішньої державної позики)

Примітка. Основна мета Фонду розвитку підприємництва полягає в забезпеченні фінансової та іншої супровідної підтримки приватних суб’єктів мікро-, малого та середнього підприємництва в Україні.

Тож звертаємо увагу ОМС, що:

— 28.10.2021 набрала чинності постанова КМУ від 21.10.2021 № 1106 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 28 і 29».

Документом до державної програми «Доступні кредити 5-7-9 %» долучено й фізичних осіб — підприємців, річний дохід яких від будь-якої діяльності не перевищує 50 млн грн. Вони зможуть отримати пільгові кредити за ставкою 12 % річних до 1 млн грн без застави (кредит може бути забезпечений поручительством).

Окрім цього, удосконалено процедуру поєднання програми «Доступні кредити 5-7-9 %» з регіональними програмами підтримки та розвитку малого бізнесу через співпрацю Фонду розвитку підприємництва з місцевими держадміністраціями та ОМС, що дозволить збільшити обсяг допомоги підприємствам малого та середнього бізнесу.

Зокрема, Фонд розвитку підприємництва може укладати договори про співробітництво з відповідними місцевими держадміністраціями та ОМС, в яких мають бути визначені основні умови впровадження зазначених спільних регіональних та місцевих програм;

— на початку листопада 2021 року відбулась селекторна нарада з питань протидії пандемії COVID-19 під головуванням Президента України. На нараді Уряду була доручена підготовка ініціатив з підтримки малого та середнього бізнесу під час карантинних обмежень. Зокрема, ці програми повинні передбачати пільги на оренду приміщень, кредитування та сплату комунальних послуг.

Серед іншого, йшлося про тих представників малого й середнього бізнесу, які дотримуються всіх санітарно-епідемічних норм, запроваджених КМУ. Тож ОМС варто слідкувати за прийняттям таких програм та інформувати про них представників бізнесу на території, що підпорядкована радам.

У цілому в Законі № 1928 фактично відсутні програми підтримки та антикризові програми для бізнесу, що постраждав від пандемії коронавірусу. Через це фінансовий план 2022 року дехто називає планом споживання, а не розвитку.

3

розвиток аеропортної інфраструктури

4

модернізацію залізничної інфраструктури для розвитку пасажирських перевезень

5

виплати сертифікатами по тисячі гривень вакцинованим українцям

6

запуск роботи Фонду часткового гарантування кредитів сільському господарству

7

створення Президентського університету

Примітка. 31.05.2021 під час участі у Всеукраїнському форумі «Україна 30. Освіта і наука» Президент України підписав Указ № 217/2021 «Питання проекту «Президентський університет». Документ дає старт ініційованому Президентом проєкту Президентського університету. Заклад має стати сучасним інноваційним освітнім та науковим центром, що, зокрема, забезпечить підготовку лідерів для стратегічних галузей розвитку держави.

8

реконструкцію культурних пам’яток

9

заходи з цифровізації

10

збільшення заробітної плати для лікарів та медичних працівників, фінансування стоматології, а також на виплати працівникам закладів охорони здоров’я у зв’язку з переїздом на нове місце роботи, перекваліфікацією під час формування спроможної мережі госпітальних округів

Примітка. Законом № 1928 все ж таки передбачили кошти для підвищення заробітних плат у сфері охорони здоров’я для лікарів та середнього медичного персоналу, що узгоджується з Указом Президента України від 18.06.2021 № 261/2021 «Про заходи щодо підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров’я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників». Для лікарів установлений базовий рівень у розмірі 20 тис. грн, для середніх медичних працівників — 13,5 тис. грн.

11

фінансування Загальнодержавної цільової соціальної програми «Питна вода України»

Примітка. Не секрет, що ситуацію з питною водою в Україні треба покращувати. З цією метою 18.11.2021 Парламент схвалив у першому читанні запропонований Урядом відповідний Проект Закону про Загальнодержавну цільову соціальну програму «Питна вода України» на 2022 — 2026 роки (законопроєкт від 02.07.2021 № 5723), який готується до другого читання.

Програмою «Питна вода України» на 2022 — 2026 роки передбачено будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт водопровідних мереж та мереж водовідведення, станцій очищення питної води та стоків, створення та належне оснащення лабораторій контролю якості питної води та стічних вод. Понад 1700 регіональних інфраструктурних проєктів заплановано реалізувати протягом цих п’яти років.

Законом № 1928 у 2022 році передбачено фінансування Загальнодержавної цільової соціальної програми «Питна вода України» в обсязі 1 млрд грн. Зважаючи на стан системи водопостачання та водовідведення в країні, звичайно, ця сума не є достатньою для значних змін, але дає можливість розпочати фінансування декількох об’єктів по всій країні.

Якщо порівняти напрями фінансування 2022 року з минулим, то цього року найбільшу увагу приділено питанням соціального напряму. Зокрема, у сфері охорони здоров’я 157,3 млрд грн передбачено на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, 4,3 млрд грн – на бюджетну програму «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями».

Про місцеві бюджети

Законом № 1928 передбачені субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Перелічимо основні.

Так, кошти з державного бюджету надають місцевим бюджетам на:

1

реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (код2 2211260)

Примітка. Урядова Програма «Спроможна школа для кращих результатів» — це фінансова підтримка закладів освіти, щоб відремонтувати будівлі шкіл, завершити недобудови, закупити обладнання для класів та створити навчальні кабінети, оновити інтер’єр у коридорах, класах та інших приміщеннях школи.

Тобто школа повинна стати безпечним та комфортним середовищем для кожного учня.

У своєму листі від 20.02.2020 № 1/9-111 «Щодо проектів, на які можуть бути спрямовані кошти субвенції «Спроможна школа для кращих результатів» Міністерство освіти і науки України зазначало, що Програма Уряду «Спроможна школа для кращих результатів» покликана допомогти ОМС, що є засновниками закладів загальної середньої освіти, покращити матеріально-технічну базу та просторово-предметне оточення опорних закладів освіти та шкіл з кількістю учнів більше ніж 350 осіб.

Як отримати фінансування, дізнавайтесь з інфографіки, розміщеної Міністерством освіти і науки України, за посиланням mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/spromozhna-shkola/02/12/spromozhna-shkola-poysnenny-n.pdf

2

створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти (код 2211210)

Примітка. Створення навчально-практичних центрів розпочалось ще у 2016 році. Від цього часу держава системно інвестує кошти за цим напрямом.

3

забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти (код 2211300)

4

здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я (код 2311500)

5

реалізацію інфраструктурних проєктів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери (код 3121130)

6

здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (код 3511210)

Примітка. Субвенція на соціально-економічний розвиток регіонів збережена й у 2022 році. Як зазначали представники влади перед прийняттям бюджету на 2022 рік, не завжди «центральний» бюджет може рівномірно розподілити кошти, особливо на капітальні видатки, тому часом доводиться визначати пріоритети. Такий соціально-економічний розвиток і дає можливість згладити нерівномірність розподілу капітальних видатків «центрального» бюджету.

7

створення центрів креативної економіки (код 2761140)

Примітка. Державною стратегією регіонального розвитку на 2021 — 2027 роки реалізовується ціль «Підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів», у межах якої передбачається поширення практики утворення центрів розвитку креативної економіки в містах різного масштабу та з різними соціально-економічними умовами.

Додамо, що така субвенція надавалась і в 2021 році (було передбачено понад 110 млн грн). Цього року суму збільшено — виділено 200 млн грн.

Створення центрів креативної економіки дозволить підвищити інвестиційну привабливість регіону та сприятиме розвитку бізнесу у креативному секторі економіки. Також центри мають стимулювати економічну активність в регіонах, культивувати smart-підприємництво і допомогти знизити рівень безробіття та еміграції молоді.

Нагадуємо: постановою КМУ від 17.03.2021 № 208 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для створення центрів креативної економіки.

8

стимулювання розвитку індустріальних парків (код 2761360)

Примітка. Ще наприкінці квітня 2021 року Міністерство розвитку громад та територій повідомляло про те, що індустріальні парки знаходяться у фокусі уваги. Адже досвід багатьох країн світу доводить, що розвиток індустріальних парків позитивно впливає на економічну і соціальну ситуацію, підтримує процес модернізації промисловості.

З цією метою у 2021 році була розроблена Концепція розвитку індустріальних парків, яка розрахована на період 2021 — 2024 років, та прийнято Закон України від 07.09.2021 № 1710-IX «Про внесення змін до Закону України «Про індустріальні парки» та деяких інших законодавчих актів України щодо залучення інвестицій у промисловий сектор економіки шляхом стимулювання створення індустріальних парків», який набрав чинності 07.10.2021 (відомий усім законопроєкт від 10.12.2020 № 4416-1).

З прийняттям цих документів індустріальні парки можуть стати ще одним інструментом для залучення інвестицій, створення нових робочих місць та активізації господарської діяльності й забезпечення соціально-економічного розвитку відповідних територій. Сподіваємось, що завдяки цьому вже незабаром можна буде говорити про посилення фінансової спроможності громад.

Додамо: ініціаторами створення індустріальних парків, окрім органів державної влади, визначені й ОМС (на земельних ділянках комунальної власності, п. 4 ч. 1 ст. 1, ст. 13 Закону України від 21.06.2012 № 5018-VI «Про індустріальні парки»3).

Важливо: Законом № 5018 передбачено, що ініціатор створення не може бути учасником індустріального парку.

9

придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти (код 2761500)

10

розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад (код 2761230)

Примітка. Законом № 1928 на просторовий розвиток громад передбачено 188 млн грн.

До речі, 12.11.2021 на офіційному сайті Мінрегіону за посиланням www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/building/city-build/kompleksni-plany-prostorovogo-rozvytku-terytorij-terytorialnyh-gromad/ розміщені Методичні рекомендації щодо розроблення комплексних планів просторового розвитку території територіальної громади та інших видів містобудівної документації на місцевому рівні (перша редакція).

11

розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (код 2911050)

Примітка. Субвенція на ЦНАП передбачена в розмірі 231 млн грн.

Механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток мережі ЦНАП визначає Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг. Документ затверджено постановою КМУ від 24.03.2021 № 249.

2 Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету.

3 Закон № 5018.

Що стосується освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, то вона запланована в розмірі 108 млрд грн.

Також Законом № 1928 суттєво збільшився розмір субвенції на:

— реалізацію проєктів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам’яток культурної спадщини – до 1,8 млрд грн проти 1 млрд у 2021 році;

— фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (на 2021 рік закладалось 18,1 млрд попри 24,6 млрд грн на 2022 рік).

Скажемо кілька слів і про податок на доходи з фізичних осіб (ПДФО).

Статтею 28 Закону № 1928 з метою сталого проходження опалювального періоду 2021/2022 років і забезпечення своєчасних розрахунків за комунальні послуги та енергоносії у 2022 році ПДФО зараховують до загального фонду:

державного бюджету

у розмірі 21% (раніше — 25 %)

бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад

у розмірі 64 % (раніше — 60 %)

Як бачимо, значна частина надходжень від ПДФО цього року перейшла в місцеві бюджети, аби утримувати тарифи на тепло на сталому рівні за Меморандумом про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання тепла та гарячої води у прийдешньому опалювальному сезоні (2021 — 2022 рр.)4, підписаним з ОМС щодо врегулювання проблем у сфері електропостачання.

4 Зазначений документ підписано 30.09.2021 на засіданні Президії Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України між Кабінетом Міністрів в особі Прем’єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій та Міністра енергетики, НАК «Нафтогаз України», Офісом Президента України, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та Палатою місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад.

Також у 2022 році установлена додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на проведення розрахунків протягом опалювального періоду за комунальні послуги та енергоносії, які споживаються установами, організаціями, підприємствами, що утримуються за рахунок відповідних місцевих бюджетів. Розподіл такої дотації здійснюють обласні державні адміністрації між місцевими бюджетами, значення індексу податкоспроможності яких менше 0,9.

Про соціальні стандарти

У Законі № 1928 закладено підвищення соціальних стандартів. Однак такі «підвищення» будуть відбуватись не так часто, як це було в попередніх роках. А крім того, вони є не досить значними.

З 01.01.2022 мінімальна заробітна плата залишається на рівні грудня 2021 року, коли відбулось чергове підвищення (з 01.01.2021 до 01.12.2021 мінімальна заробітна плата становила 6000 грн), та становить 6500 грн.

Мінімальна заробітна плата

На 01.01.2021, грн

На 01.10.2021, грн

у місячному розмірі

6500

6700

у погодинному розмірі

39,26

40,46

Примітка. Підвищення «мінімалки» так само, як у 2021 році, відбудеться двічі на рік, але порівняно з 2021 роком значного підвищення очікувати не треба: у жовтні планується підвищення мінімалки лише на 200 грн, у той час як на 01.12.2021 «мінімалка» зросла на 500 грн. Що стосується погодинного розміру «мінімалки», то підвищення у 2022 році відбудеться хоч і двічі, але всього на 1,2 грн (у 2021 році — на 3,01 грн).

До речі, ст. 22 Закону № 1928 установлено, що у 2022 році для всіх категорій працівників установ, закладів та організацій бюджетної сфери, державних органів розмір заробітної плати (грошового забезпечення) може змінюватись виключно в межах бюджетних призначень на оплату праці, передбачених у державному бюджеті.

Закон № 1928 у 2022 році передбачає поетапне зростання розміру прожиткового мінімуму на 8,2 %. Так, прожитковий мінімум установлено в розмірі:

Категорія

З 1 січня 2022 року, грн

З 1 липня 2022 року, грн

З 1 грудня 2022 року, грн

На одну особу в розрахунку на місяць

2393

2508

2589

Для основних соціальних і демографічних груп населення:

дітей віком до 6 років

2100

2201

2272

дітей віком від 6 до 18 років

2618

2744

2833

працездатних осіб

2481

2600

2684

осіб, які втратили працездатність

1934

2027

2093

працездатних осіб, який

застосовується для визначення

посадових окладів працівникам інших

державних органів, оплата праці яких

регулюється спеціальними законами, а також працівників податкових і митних органів

2102

Примітка. Законом про держбюджет установлено, що у 2022 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України від 01.06.2000 № 1768-III «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить для:

— працездатних осіб — 45 % відповідного прожиткового мінімуму (у 2021 році — 35 %);

— осіб, які втратили працездатність, та осіб з інвалідністю — 100 % відповідного прожиткового мінімуму;

— дітей — 130 % відповідного прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти відповідно до Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» у 2022 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.

У цілому Закон № 1928 більше схожий на дорожню карту, а основні напрями витрат спрямовані на забезпечення життєво необхідних процесів в країні. Що стосується громад, то здебільшого їм надано фінансування субвенціями на цілі, що визначені державою, а не ОМС.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі