Теми статей
Обрати теми

«Податковий» Закон № 1914, або Про сюрпризи під ялинку

Нікітенко Вероніка, експерт з бюджетних питань
Майже кожен бюджетний рік починається з податкових змін, які вносяться не лише до Податкового кодексу України1, а й до низки інших нормативно-правових актів. 2022 рік не є винятком, і з 01.01.2022 набрав чинності «в цілому» Закон України від 30.11.2021 № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень»2. При цьому дати набрання чинності окремими нормами Закону № 1914 визначені самим документом: частина змін набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону № 1914 (опублікований 21.12.2021 у газеті «Голос України» № 244, тобто деякі зміни набрали чинності з 22.12.2021), з 21.11.2021 та 01.07.2022. Подивимось, які зміни приніс «ресурсний» Закон № 1914.

1 ПК.

2 Закон № 1914.

Законопроєкт № 5600, що став відомим ще наприкінці листопада 2021 року, поступово й перетворився на Закон № 1914. Прийнятий документ (ідеться про Закон № 1914) спрямований на зміцнення ресурсної бази бюджетів та запобігання бюджетним втратам через ухилення від оподаткування.

Здебільшого Закон № 1914 передбачає зміни до ПК, які переважно стосуються представників бізнесу, у тому числі для сільгоспвиробників та пересічних українців. Окрім того, нововведення зачіпають й ОМС.

Зміни до ПК

Щодо ПК Законом № 1914 здійснено численне уточнення термінів. Наприклад, таких термінів, як «добування корисних копалин», «кондиції на мінеральну сировину об’єкта (ділянки) надр», «мінеральна сировина», «обсяг видобутих корисних копалин (мінеральної сировини)», «первинна переробка (збагачення) мінеральної сировини», «роялті», «сільськогосподарський товаровиробник».

Також визначені поняття: «передпродажна підготовка» — для цілей розд. ІХ ПК, «інвестиційне золото» — для цілей розд. V ПК.

Податок з доходів фізичних осіб (ПДФО)

Законом № 1914 передбачено звільнення від оподаткування ПДФО та військовим збором доходу:

1

у вигляді соціальних послуг, які надаються згідно із Законом України від 17.01.2019 № 2671-VIII «Про соціальні послуги» надавачами таких послуг

2

отриманого платником податку у вигляді підтримки, наданої Фондом Президента України з підтримки освіти, науки та спорту

3

отриманого платником ПДФО у вигляді часткової або повної компенсації відсоткових (процентних) ставок, яка виплачується в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» та державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом на умовах, визначених КМУ, а також суми коштів, отриманих платником податку на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій

Також Закон № 1914 передбачає сплату ПДФО від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, до відповідного бюджету за місцезнаходженням установок (див. п.п. 168.4.10 п. 168.4 ст. 168 ПК).

Нагадуємо: ці зміни набрали чинності ще 22.12.2021.

Податок на прибуток

1

Встановлено обмеження щодо зменшення фінансового результату на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих років для великих платників податків.

Тепер великі платники податків мають право зменшити фінансовий результат до оподаткування лише на частину суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років (п.п. 140.4.4 ст. 140 ПК). Раніше — фінансовий результат до оподаткування зменшувався на суму збитків минулих періодів до повного їх погашення.

Відтепер — збитки попередніх періодів до повного їх погашення, але не більше ніж на 50 % непогашеної суми від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років.

Примітка. Законом № 1914 установлено, що обмеження застосовується починаючи з розрахунку об’єкта оподаткування за результатами податкових (звітних) періодів 2022 року. Тобто першим звітним періодом буде 2022 рік.

До речі, Реєстр великих платників податків на 2022 рік затверджено наказом Державної податкової служби України від 24.09.2021 № 838

2

Тимчасово, до 01.01.2024, платники податку — виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом мають право визначати податкове зобов’язання з податку на прибуток за касовим методом.

Тобто до 01.01.2024 податкове зобов’язання з податку на прибуток залежить від оплати відвантаженої електроенергії. У попередній редакції ПК така норма відсутня

Мінімальне податкове зобов’язання

Введення мінімальної величини податкового зобов’язання з плати податків, зборів і платежів є цілковитою новацією, і його не слід плутати із земельним податком — це не одне й те саме. Відтепер сільгоспвиробники, які здійснюють виробництво та реалізацію власної сільськогосподарської продукції та/або користуються земельними ділянками (оренда, суборенда, емфітевзис, постійне користування), віднесеними до сільськогосподарських угідь, зобов’язані сплачувати податки від такої діяльності на рівні загальної суми, яка не може бути меншою від мінімального податкового зобов’язання (див. ст. 14 ПК). При цьому не має значення той факт, чи використовується така ділянка за призначенням. І найголовніше — мінімальне податкове зобов’язання поширюється тільки на земельні ділянки, які знаходяться за межами населених пунктів.

Розрахувати мінімальне податкове зобов’язання можна за формулами, наведеними у ст. 381 ПК.

Перший період нарахування мінімального податкового зобов’язання — 2022 рік. Тобто мінімальне податкове зобов’язання буде нараховуватись у 2023 році за 2022 рік.

Додамо, що у висновку до законопроєкту № 5600, який перетворився в Закон № 1914, Головне юридичне управління Верховної Ради України зазначало, що проєктом передбачається запровадження мінімального податкового зобов’язання як зобов’язання не з реально отриманих доходів, а з поставленого доходу. Тобто доходу, отримання якого передбачається внаслідок самого факту володіння платником податку певним майном.

Якщо проаналізувати, то зазначене не узгоджується з такими принципами ПК, як соціальна справедливість (установлення податків та зборів відповідно до платоспроможності платників податків) та нейтральність оподаткування (установлення податків та зборів у спосіб, який не впливає на збільшення або зменшення конкурентоздатності платника податків).

Мінімальне податкове зобов’язання не визначається для:

1

земельних ділянок, що використовуються дачними (дачно-будівельними) та садівничими (городницькими) кооперативами (товариствами), а також набуті у власність/користування членами цих кооперативів (товариств) у результаті приватизації (купівлі/продажу, оренди) у межах земель, що належали цим кооперативам (товариствам) на праві колективної власності чи перебували у їх постійному користуванні

2

земель запасу

3

невитребуваних земельних часток (паїв), розпорядниками яких є ОМС, крім таких земельних часток (паїв), переданих ОМС в оренду

4

земельних ділянок зон відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи

5

земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, які належать фізичним особам на праві власності та/або на праві користування та станом на 1 січня 2022 року знаходилися в межах населених пунктів

Акциз

Закон № 1914 приніс низку змін щодо акцизу:

1

змінено порядок сплати з роздрібного продажу тютюнових виробів — тепер платником стає виробник та/або імпортер (раніше — продавець)

2

збільшено ставки акцизного податку на підакцизні товари

3

визначено дату виникнення податкових зобов’язань при нестачі (втраті) підакцизних товарів

Примітка. Зміни щодо акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, які набирають чинності з 01.01.2022, але не раніше дня набрання чинності змінами до Бюджетного кодексу України в частині запровадження механізму зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, до місцевих бюджетів.

Податок на майно

Закон № 1914 встановлює, що при нарахуванні податковими органами фізичним особам податкових зобов’язань з податку на майно податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату відповідного податку, що надсилаються платнику податку, повинні містити відповідні відомості щодо кожного з об’єктів оподаткування (див. ст. 266, 267 ПК). Це такі відомості, як площа об’єкта нерухомості, марка, модель транспортного засобу тощо, а також ставки та надані фізичним особам пільги зі сплати податку.

Інші зміни в частині адміністрування податків

Серед важливих змін у частині адміністрування податків можна зазначити такі:

1. Контролюючі органи отримали можливість надавати за запитами ОМС звітність у розрізі платників податків (раніше було тільки в розрізі юридичних осіб).

За запитом ОМС звітність у розрізі платників податків надається контролюючим органом протягом 20 днів з моменту отримання ним запиту (див. п.п. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПК). При цьому порядок надання звітності у розрізі платників податків ОМС затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

2. Установлено повноваження сільських, селищних, міських рад щодо надання інформації (документів) контролюючим органам про виділені земельні ділянки у натурі власникам земельних часток (паїв) на підставі рішень (див. п.п. 12.4.5 п. 12.4 ст. 12 ПК). Таку інформацію надають в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ.

У зв’язку з цим доповнено й ст. 284 новим п. 284.5, який говорить про строки надання такої інформації:

Інформація про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) на підставі рішень ОМС, прийнятих у попередньому році, надається відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельних ділянок до 1 лютого поточного року.

У разі внесення змін ОМС до раніше прийнятих рішень органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) інформація про такі зміни надається відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельних ділянок протягом 30 календарних днів з дня їх внесення.

Що стосується 2022 року, то Законом № 1914 передбачені певні особливості надання такої інформації (див. п. 12 підрозд. 6 «Особливості справляння плати за землю» ПК).

У 2022 році інформація щодо рішень ОМС, прийнятих до 1 січня 2022 року, про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) надається відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням таких земельних ділянок у строк до 1 липня 2022 року.

3. Надано право контролюючим органам відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок (див. п.п. 20.1.48 п. 20.1 ст. 20 ПК).

У той же час платник податків також має право відкрито застосовувати технічні прилади і технічні засоби, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засоби фото- і кінозйомки, відеозапису; відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок (див. п.п. 17.1.17 п. 17.1 ст. 17 ПК).

4. Передбачена можливість отримання платником податків податкової інформації про інших платників податків за попередньо наданою згодою таких осіб, а також одержання такої інформації у вигляді документа за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує фінансову політику, в електронному вигляді з накладенням печатки контролюючого органу (див. п. 421.2 ст. 421 ПК).

Платник податків через електронний кабінет може надати контролюючому органу згоду на розкриття іншому платнику податків податкової інформації про нього у самостійно визначеному обсязі. Ці зміни набирають чинності з 01.07.2022.

5. Звільнення платників податків від обов’язку надання інформації та її документального підтвердження на повторний запит контролюючого органу, якщо такі документи вже надавались (див. ст. 73 ПК).

6. Запроваджено забезпечувальний захід погашення податкового боргу у вигляді встановлення за рішенням суду тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи – боржника за кордон (див. п.п. 14.1.2131 п. 14.1 ст. 14 ПК). Також впроваджено посилення заходів щодо інформування платників податків та ОМС про суми податкового боргу юридичних і фізичних осіб.

Інші зміни

Закон № 1914 вніс зміни й до інших нормативно-правових документів, зокрема, до:

1) Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про публічну інформацію»3.

Так, ч. 5 ст. 6 Закону № 2939 визначено, що не може бути обмежено доступ до інформації про:

1

складання, розгляд і затвердження бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів, а також їх виконання за розписами, бюджетними програмами та видатками

Примітка. Винятки становлять таємні видатки відповідно до ст. 31 Бюджетного кодексу України.

2

взяття розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів бюджетних зобов’язань або здійснення розпорядження бюджетними коштами у будь-який інший спосіб

3

планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель

Примітка. Виняток становить випадок, коли окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України від 21.01.94 № 3855-XII «Про державну таємницю».

4

володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно

Також не може бути обмежено доступ до інформації про:

1

наявність у фізичних осіб податкового боргу

2

стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень, допущених у сферах діяльності, зазначених у ч. 5 ст. 6 Закону № 2939

Доступ до зазначеної інформації забезпечують розпорядники інформації відповідно до положень ст. 5 Закону № 2939;

2) Закону України від 19.12.95 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:

1

впроваджено е-ліцензування (подання документів на отримання ліцензії в електронному вигляді)

Примітка. Виняток становить ліцензія на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам.

2

доповнені підстави для анулювання ліцензії

3) Закону України від 21.05.97 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Відтепер виконавчі органи сільських, селищних, міських рад зобов’язані надавати контролюючим органам інформацію, визначену ПК (див. ст. 33 зазначеного Закону). Раніше передбачалось лише надання інформації про власників та користувачів земельних ділянок.

І наостанок додамо, що Законом № 1914 доручається КМУ:

1. У місячний строк із дня набрання чинності Законом № 1914, зокрема:

— забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Закону № 1914;

— привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом № 1914.

2. У шестимісячний строк з дня набрання чинності Законом № 1914, зокрема, розробити та затвердити нову методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.

Тож будемо слідкувати за прийняттям такої «нормативки» разом.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі