Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Актуальне запитання. Щодо права голови звільняти з виборних посад

Місцеве самоврядування Листопад, 2022/№ 11/1
Друк
Чи може відповідний сільський, селищний, міський голова під час правового режиму воєнного стану звільняти посадових осіб з усіх посад в органі місцевого самоврядування, зокрема з посади заступника, якщо той виїхав з громади і отримав статус внутрішньо переміщеної особи? Чи право звільнення передбачено лише для тих посад, на які він має право призначення?

ВІДПОВІДАЄ ЕКСПЕРТ1

1 Відповідь підготовлено на підставі матеріалів сайту «Децентралізація», з якими можна ознайомитись за посиланням.

Статтею 2 Закону України від 07.06.2001 № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі — Закон № 2493) визначено, що посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Відповідно до статті 3 Закону № 2493 посадами в органах місцевого самоврядування є, зокрема: виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

Статтею 10 Закону № 2493 прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється, зокрема, на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України від 21.05.97 № 280/97 «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об’єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Відповідно до частини третьої статті 75 цього Закону порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальними громадами визначаються цим Законом та іншими законами. Разом з тим згідно з абзацом третім частини дев’ятої статті 9 Закону України від 12.05.2015 № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі — Закон № 389) у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, у порядку, визначеному частинами п’ятою, шостою статті 10 Закону № 389.

Відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону № 389 у період дії воєнного стану особи призначаються на посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб’єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.

Порядок звільнення посадових осіб місцевого самоврядування за їх бажанням не передбачено частинами п’ятою та шостою статті 10 Закону № 389 (ср. ).

У зв’язку з цим, оскільки у частині п’ятій статті 10 Закону № 389 мова йде лише про призначення осіб на посади в органи місцевого самоврядування без конкурсу, обов’язковість якого передбачена законом, то, за логікою, сільський, селищний, міський голова може звільняти тих осіб, яких має право призначати.

Крім того, згідно із частиною третьою статті 147-1 Кодексу законів про працю України працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

У цій ситуації можна звернути увагу, зокрема, на норми частини четвертої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», відповідно до яких внутрішньо переміщена особа, яка не мала можливості припинити трудовий договір (інший вид зайнятості) відповідно до пункту 1 статті 36, статей 38, 39 КЗпП України у зв’язку з неможливістю продовження роботи за таким трудовим договором (іншого виду зайнятості) за попереднім місцем проживання, для набуття статусу безробітного та отримання допомоги по безробіттю і соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття має право припинити такий трудовий договір в односторонньому порядку, подавши до центру зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору.

Датою припинення трудового договору є день, наступний за днем подання такої заяви.

Центр зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи у день припинення трудового договору повідомляє про це: роботодавця (будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними); територіальний орган Пенсійного фонду України; територіальний орган Державної податкової служби.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі