Електронна звітність: обов’язок чи право?
Проблеми обов’язковості подання звітності в електронній формі вже розглядалися на сторінках нашого видання. Проте головне запитання — обов’язкова електронна форма звітності чи ні — досі є актуальним. Підставою для такого твердження є численні звертання читачів. Тому приділимо увагу саме цьому аспекту податковозвітних проблем.
Антон ІВАНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Закон № 2181
— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.Порядок № 691
— Порядок приймання та комп’ютерної обробки звітних документів платників податків у ДПІ районного рівня та СДПІ по роботі з КП, затверджений наказом ДПАУ від 02.12.2004 р. № 691.Порядок № 672
— Тимчасовий порядок надходження та комп’ютерної обробки податкової звіт-ності платників податків в електронному вигляді в органах ДПС України, затверджений наказом ДПАУ від 26.11.2004 р. № 672.Порядок № 166
— Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.Наказ № 30
— наказ ДПАУ «Про внесення змін до наказів ДПА України» від 26.01.2007 р. № 30.
На сьогодні процес упровадження передових інформаційних технологій до документообігу платників податків з податковими органами набирає значних обертів. Так, майже за місяць кількість платників, які уклали з органами ДПС договори щодо забезпечення електронного документообігу, збільшилась більше ніж у 2,2 раза, а платників, які подають звітність в електронній формі — у 2,3 раза*.
* За даними офіційного сайта ДПА України (www.sta.gov.ua).
Чим викликано зростання популярності електронної звітності — чи то активною пропагандою її в органах ДПС, чи то надмірною наполегливістю податківців на добровільно-примусовому порядку її (електронної форми звітності) застосування, чи то бажанням суб’єктів господарювання спростити собі життя, — судити не беремося. З упевненістю можемо лише стверджувати, що питання про обов’язковість застосування електронної форми звітності залишається відкритим.
Основним документом, що регулює особливості подання звітності, є
Закон № 2181. Відповідно до п.п. 4.4.2 зазначеного Закону податкову звітність може бути подано за добровільним рішенням платника податків податковому органу в електронній формі за умови реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.Як бачимо,
Законом № 2181 чітко визначено, що подання звітності в електронній формі — справа добровільна і приймати таке рішення платник податків має право самостійно. У принципі, головне податкове відомство країни цю норму не заперечує. Так, у листі ДПАУ від 24.11.2006 р. № 360/4/15-0110 зазначалося, що податковим законодавством передбачено можливість подання платником податків до органів ДПС податкової звітності як у паперовому, так і в електронному вигляді за вибором платника.Більше того,
Закон № 2181 не містить будь-яких застережень щодо можливості врегулювання питання про застосування електронної форми звітності іншими нормативно-правовими документами. Це означає, що без унесення відповідних змін до Закону № 2181 ДПАУ не може наполягати на обов’язковості застосування електронної форми звітності.На сьогодні саме такий (
добровільний) механізм подання податкової звітності в електронній формі викладено в Порядку № 691, яким установлено процес прийняття та обробки податкової звітності від платників податків. Так, п. 4.1 зазначеного Порядку встановлено, що податкову звітність до органів податкової служби може бути подано (відправлено):— на паперових носіях;
— поштовим відправленням;
— на магнітних носіях з додаванням роздрукованих оригіналів податкової звітності на паперових носіях;
— за допомогою будь-якої транспортної системи (On-Line, Of-Line, Utel або інший провайдер зв’язку, який гарантує доставку пакета звітних документів платника до ОДПС протягом однієї години).
Розглядаючи питання про подання податкової звітності в електронній формі, не можна не відзначити
надмірне сприяння податківців цьому побажанню платників податків. У зв’язку з цим слід указати на появу Порядку № 672 та наказу № 30. І якщо прийняття першого документа можна назвати необхідним, то другого — скоріше далекоглядним.Нагадаємо, що
наказом № 30 до деяких наказів ДПАУ вносилися зміни, пов’язані з електронною формою документообігу. Зокрема, унесеними змінами до п. 4.2 Порядку № 166 було розширено сферу застосування електронної форми документообігу. Тепер платник податку має право за власним бажанням подати до ДПІ реєстри отриманих та виданих податкових накладних у таких же формах, як і податкову звітність (у тому числі і в електронній).У свою чергу,
Порядок № 672 покликано регулювати процес приймання та обробки звітності в електронній формі. Незважаючи на таку вузьку специфіку, у п. 4.1 цього Порядку способи подання податкової звітності, а головне, добровільність їх вибору, установлено аналогічно Порядку № 691.Підсумовуючи викладене, зазначимо дві важливі особливості:
1) ні на рівні закону, ні на рівні підзаконних актів, які безпосередньо регулюють порядок здавання податкової звітності,
обов’язковість її подання в електронній формі не встановлено;2) незважаючи на розширення податківцями сфери застосування електронної форми документообігу, головний принцип її застосування —
добровільність — зберігається.На відсутність законних підстав для обов’язковості здавання звітності в електронній формі, а також на неправомірність дій податківців, які вимагають здавати звітність в електронній
формі, указує і Держкомпідприємництва (
Сподіваємося, цей матеріал додав упевненості нашим читачам у тому, що правові підстави для обов’язкового застосування електронної форми звітності на сьогодні відсутні. Упевнені, що тепер у разі необхідності переконати в цьому ви зможете і податківців.