Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Ви нам писали. Електронна звітність: обов’язок чи право?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Квітень, 2007/№ 28
Друк
Стаття

Електронна звітність: обов’язок чи право?

 

Проблеми обов’язковості подання звітності в електронній формі вже розглядалися на сторінках нашого видання. Проте головне запитання — обов’язкова електронна форма звітності чи ні — досі є актуальним. Підставою для такого твердження є численні звертання читачів. Тому приділимо увагу саме цьому аспекту податковозвітних проблем.

Антон ІВАНЧЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Порядок № 691

— Порядок приймання та комп’ютерної обробки звітних документів платників податків у ДПІ районного рівня та СДПІ по роботі з КП, затверджений наказом ДПАУ від 02.12.2004 р. № 691.

Порядок № 672

— Тимчасовий порядок надходження та комп’ютерної обробки податкової звіт-ності платників податків в електронному вигляді в органах ДПС України, затверджений наказом ДПАУ від 26.11.2004 р. № 672.

Порядок № 166

— Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

Наказ № 30

— наказ ДПАУ «Про внесення змін до наказів ДПА України» від 26.01.2007 р. № 30.

 

На сьогодні процес упровадження передових інформаційних технологій до документообігу платників податків з податковими органами набирає значних обертів. Так, майже за місяць кількість платників, які уклали з органами ДПС договори щодо забезпечення електронного документообігу, збільшилась більше ніж у 2,2 раза, а платників, які подають звітність в електронній формі — у 2,3 раза*.

* За даними офіційного сайта ДПА України (www.sta.gov.ua).

Чим викликано зростання популярності електронної звітності — чи то активною пропагандою її в органах ДПС, чи то надмірною наполегливістю податківців на добровільно-примусовому порядку її (електронної форми звітності) застосування, чи то бажанням суб’єктів господарювання спростити собі життя, — судити не беремося. З упевненістю можемо лише стверджувати, що питання про обов’язковість застосування електронної форми звітності залишається відкритим.

Основним документом, що регулює особливості подання звітності, є

Закон № 2181. Відповідно до п.п. 4.4.2 зазначеного Закону податкову звітність може бути подано за добровільним рішенням платника податків податковому органу в електронній формі за умови реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Як бачимо,

Законом № 2181 чітко визначено, що подання звітності в електронній формі — справа добровільна і приймати таке рішення платник податків має право самостійно. У принципі, головне податкове відомство країни цю норму не заперечує. Так, у листі ДПАУ від 24.11.2006 р. № 360/4/15-0110 зазначалося, що податковим законодавством передбачено можливість подання платником податків до органів ДПС податкової звітності як у паперовому, так і в електронному вигляді за вибором платника.

Більше того,

Закон № 2181 не містить будь-яких застережень щодо можливості врегулювання питання про застосування електронної форми звітності іншими нормативно-правовими документами. Це означає, що без унесення відповідних змін до Закону № 2181 ДПАУ не може наполягати на обов’язковості застосування електронної форми звітності.

На сьогодні саме такий (

добровільний) механізм подання податкової звітності в електронній формі викладено в Порядку691, яким установлено процес прийняття та обробки податкової звітності від платників податків. Так, п. 4.1 зазначеного Порядку встановлено, що податкову звітність до органів податкової служби може бути подано (відправлено):

— на паперових носіях;

— поштовим відправленням;

— на магнітних носіях з додаванням роздрукованих оригіналів податкової звітності на паперових носіях;

— за допомогою будь-якої транспортної системи (On-Line, Of-Line, Utel або інший провайдер зв’язку, який гарантує доставку пакета звітних документів платника до ОДПС протягом однієї години).

Розглядаючи питання про подання податкової звітності в електронній формі, не можна не відзначити

надмірне сприяння податківців цьому побажанню платників податків. У зв’язку з цим слід указати на появу Порядку № 672 та наказу № 30. І якщо прийняття першого документа можна назвати необхідним, то другого — скоріше далекоглядним.

Нагадаємо, що

наказом № 30 до деяких наказів ДПАУ вносилися зміни, пов’язані з електронною формою документообігу. Зокрема, унесеними змінами до п. 4.2 Порядку № 166 було розширено сферу застосування електронної форми документообігу. Тепер платник податку має право за власним бажанням подати до ДПІ реєстри отриманих та виданих податкових накладних у таких же формах, як і податкову звітність (у тому числі і в електронній).

У свою чергу,

Порядок № 672 покликано регулювати процес приймання та обробки звітності в електронній формі. Незважаючи на таку вузьку специфіку, у п. 4.1 цього Порядку способи подання податкової звітності, а головне, добровільність їх вибору, установлено аналогічно Порядку № 691.

Підсумовуючи викладене, зазначимо дві важливі особливості:

1) ні на рівні закону, ні на рівні підзаконних актів, які безпосередньо регулюють порядок здавання податкової звітності,

обов’язковість її подання в електронній формі не встановлено;

2) незважаючи на розширення податківцями сфери застосування електронної форми документообігу, головний принцип її застосування —

добровільність — зберігається.

На відсутність законних підстав для обов’язковості здавання звітності в електронній формі, а також на неправомірність дій податківців, які вимагають здавати звітність в електронній
формі, указує і Держкомпідприємництва (

листи від 18.03.2005 р. № 1788, від 20.10.2004 р. № 7256 («Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 5)).

Сподіваємося, цей матеріал додав упевненості нашим читачам у тому, що правові підстави для обов’язкового застосування електронної форми звітності на сьогодні відсутні. Упевнені, що тепер у разі необхідності переконати в цьому ви зможете і податківців.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі