Теми статей
Обрати теми

Щодо сплати екозбору за викиди забруднюючих речовин тракторами

Редакція ПБО
Лист від 03.03.2007 р. № 2121/6/15-0816

Щодо сплати екозбору за викиди забруднюючих речовин тракторами

Лист Державної податкової адміністрації України від 03.03.2007 р. № 2121/6/15-0816

Державна податкова адміністрація України <...>

щодо сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, в т.ч. за трактор, повідомляє.

Чинним законодавством України встановлено збір за забруднення навколишнього природного середовища (стаття 14 Закону України «Про систему оподаткування» (далі — збір). У відповідності зі статтею 44 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-ХII «Про охорону навколишнього природного середовища» збір встановлюється на основі фактичних обсягів викидів, лімітів скидів забруднюючих речовин в навколишнє природне середовище і розміщення відходів.

Єдині на території України правила встановлення нормативів збору, а також його справляння визначає Порядок встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року № 303 (із змінами і доповненнями, далі — Порядок) та Iнструкція про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, Державної податкової адміністрації України від 19.07.99 № 162/379, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.08.99 за № 544/3837 (із змінами і доповненнями, далі — Iнструкція № 162/379).

Згідно з пунктом 2 Порядку та пунктом 1.4 Iнструкції № 162/379 збір справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти; розміщення відходів

Об’єктом обчислення збору для пересувних джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, у результаті спалення яких утворюються забруднюючі речовини (абзац другий пункту 3.1 Iнструкції № 162/379).

Суми збору, який справляється за викиди пересувними джерелами забруднення, обчислюються платниками збору самостійно на підставі нормативів збору за ці викиди, виходячи з кількості фактично використаного пального та його виду, відповідно до таблиць 1.4 — 1.6 додатка 1 і визначених за місцем реєстрації платників коригуючих коефіцієнтів, наведених у таблицях 2.1, 2.2 додатка 2 (абзац другий пункту 4 Порядку).

У відповідності з Iнструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.95 № 7, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.95 за № 61/597,

пересувне джерело забруднення атмосфери — транспортний засіб, рух якого супроводжується викидом в атмосферу забруднюючих речовин (пункт 1.15.6 цієї Iнструкції).

Пунктом 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (із змінами і доповненнями), визначено, що

транспортний засіб — це пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. У свою чергу, трактори, самохідні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми відносяться до однієї з категорій транспортних засобів — механічні транспортні засоби, що приводяться в рух з допомогою двигуна.

Поряд з цим постановою Кабінету Міністрів України від 2 листопада 2006 року № 1524 затверджено Положення про Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, у якому зазначено, що Мінприроди відповідно до покладених на нього завдань розробляє відповідно до законодавства нормативи зборів (платежів) за спеціальне використання природних ресурсів, забруднення навколишнього природного середовища, геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, геологічну, топографо-геодезичну та картографічну продукцію (матеріали, інформацію, дані тощо), а також порядок їх стягнення (підпункт 4 пункту 17 цього Положення).

Водночас зазначимо, що на запит ДПА України у листі Міністерства екології та природних ресурсів України від 19.12.2003 № 12127/18-10 було надано роз’яснення з питання тлумачення

поняття «пересувні джерела». Витяг з цього листа:

«Пересувні джерела забруднення» розподіляються на такі типи:

Тип 1. Дорожні транспортні засоби:

...

Тип 2. Не дорожні транспортні засоби і машини:

2.1. Сільськогосподарські та лісові трактори і машини.

...

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2003 року № 402 «Про внесення змін у додаток 1 (таблиці 1.4, 1.5, 1.6) до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» встановлено нормативи збору для таких типів джерел:

— у таблиці 1.4 — для джерел типу 1 — 2».

Щодо порядку черговості застосування нормативно-правових актів з питання адміністрування збором за забруднення навколишнього природного середовища

, то повідомляємо.

Система нормативно-правових актів з питання адміністрування збором за забруднення навколишнього природного середовища побудована за загальним принципом побудови системи правових актів (закони України та підзаконні нормативно-правові акти). Зауважимо, що в цій системі особливе місце займають Конституція, закони України, які мають вищу юридичну силу.

Як правило, підзаконні нормативно-правові акти розташовані у системі за ієрархією: постанови Уряду, а далі нормативно-правові акти відомчого характеру (накази, інструкції міністерств (відомств), зміст яких не повинен суперечити законам України та постановам Уряду. У зв’язку з цим

постанова Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року № 303 «Про затвердження Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору» дійсно має пріоритет над наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, Державної податкової адміністрації України від 19.07.99 № 162/379, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.08.99 за № 544/3837, «Про затвердження Iнструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища» в частині тлумачення поняття «пересувні джерела забруднення».

Виходячи з викладеного,

платники мають сплачувати збір за забруднення навколишнього природного середовища за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, в т.ч. за трактор, виходячи з обсягів фактично використаних видів пального.

Заступник голови Л. Боєнко



коментар редакції

До уваги власників тракторів: не забудьте сплатити збір за забруднення

Запитання щодо необхідності сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища досить регулярно надходять до редакції від тракторовласників. Імовірно, багато хто з них пам’ятає часи, коли збір за використання дизпалива тракторами не сплачувався, і досі їх терзають сумніви з приводу обов’язковості нарахування збору.

Дійсно, про несплату збору за трактори можна було говорити (див., наприклад, консультацію у «Віснику податкової служби України», 2002, № 46, с.45) аж до появи постанови КМУ від 28.03.2003 р. № 402, якою було підкориговано Порядок № 303. Зокрема, тоді було змінено назву таблиці 1.4 Порядку, завдяки чому перелічені в зазначеній таблиці нормативи збору почали діяти

для будь-яких пересувних джерел забруднення, а не тільки для автотранспорту, як було раніше. Така заміна понять остаточно вирішила питання на користь оподаткування використаного тракторами дизпалива: не будучи автотранспортним засобом, трактори повною мірою вписуються у визначення «пересувних джерел». Про що свідчить докладна доказова база, викладена в листі.

Єдиний відгомін неоподатковуваного у минулому тракторного дизпалива залишився в п.4.4 Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього середовища, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України, ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379. У цьому пункті зазначається про нормативи збору тільки для автомобільного, залізничного, морського та річкового транспорту, до яких трактори не належать. Проте, як справедливо зазначила ДПАУ в листі, Порядок № 303 має пріоритет над Інструкцією № 162/379, на виконання якого, до речі, її і розроблено. Тому сумнівів у тракторовласників бути не може:

збір при витраті дизпалива платити треба!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі