Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Готуємо автомобіль до літа: заміна гуми, оливи, установлення кондиціонера

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Квітень, 2007/№ 30
В обраному У обране
Друк
Стаття

Готуємо автомобіль до літа: заміна гуми, оливи, установлення кондиціонера

Як говорять: «Готуй сани влітку, а віз — узимку». А от автомобіль вимагає підготовки перед початком кожного сезону. А оскільки літо вже не за горами, то пора б замінити зимові шини на літні, поміняти оливу та, звісно ж, не забути про наявність справного кондиціонера. Як бухгалтеру врахувати таку «підготовку» і розповімо в цій статті.

Наталія ДЗЮБА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Для підготовки автомобілів підприємства (у тому числі і орендованих) до використання в госпдіяльності у

весняно-літніх умовах згідно з п. 3.11 Положення № 102 проводиться сезонне технічне обслуговування. Сезонне технічне обслуговування включає роботи, наведені в додатку В до Положення № 102, і проводиться разом з черговим другим технічним обслуговуванням (ТО-2). Наведені в Положенні № 102 роботи із сезонного техобслуговування не є вичерпними, отже, за необхідності можуть бути доповнені.

Наприклад,

при підготовці авто до літа може бути проведено: шиномонтаж та балансування коліс; сезонна заміна оливи; перевірка стану зовнішнього освітлення; технологічне миття важкодоступних місць та прихованих порожнин; перевірка стану лакофарбового та антикорозійного покриття тощо.

Згідно з

п. 3.8 Порядку № 102 сезонне технічне обслуговування, як й інші види технічного обслуговування, не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення транспортного засобу. Отже, витрати, понесені платником податків у зв’язку із сезонним технічним обслуговуванням автомобілів, не амортизуються, а відносяться до валових витрат згідно з п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток.

Сума ПДВ, сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) при підготовці автомобілів до літнього сезону (за наявності податкової накладної), включається до податкового кредиту підприємства на підставі

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ.

А тепер докладніше розглянемо найбільш «ходові» операції з підготовки автомобілів до літа, причому кожна з них має свої особливості відображення в податковому та бухгалтерському обліку.

Установка літньої гуми

З появою сухого асфальту зимову гуму слід замінити на літню. Адже в літніх умовах зимову гуму експлуатувати недоцільно — м’яка зимова гума швидко зітреться, а шипи відпадуть, не впоравшись з жорсткістю дорожнього покриття, що призведе до їх дострокового зносу.

По своїй суті сезонна

заміна шин належить до технічного обслуговування автомобіля як операція з підтримання його працездатності в дорожніх умовах, що змінилися (див. п. 1.3 Положення № 102). Аналогічної точки зору дотримуються і податківці. Щоправда, є деякі виключення — заміна пошкоджених шин, що не пройшли норму пробігу належить до ремонту (див. «Вісник податкової служби України», 2006, № 14).

Відображення в обліку

операцій з установлення літніх та демонтажу зимових шин напряму залежить від того, як такі шини значаться в обліку підприємства:

— у складі вартості автомобіля;

— окремо у вартості запасів або ж тільки в аналітиці (якщо такі шини вже експлуатувалися та їх вартість було віднесено на витрати в момент уведення в експлуатацію).

Так, якщо підприємство встановлює на автомобіль нові літні шини, що значаться у складі запасів і раніше не були в експлуатації, то в момент їх списання зі складу та встановлення

у бухгалтерському обліку їх вартість списують на рахунок обліку витрат (для транспортних підприємств — на рахунок 23 «Виробництво», якщо автомобіль використовується в адміністративних цілях — то на рахунок 92 тощо). Адже згідно з п. 15 П(С)БО 7 витрати, здійснені для підтримання об’єкта основних засобів у робочому стані та отримання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

У податковому обліку

на дату встановлення такі нові літні шини слід вилучити з перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток. Їх облік надалі ведеться тільки в аналітиці. Проте є й інша думка щодо обліку шин за п. 5.9 Закону про податок на прибуток, згідно з якою вони мають перераховуватися протягом усього строку експлуатації до самого зносу, а не тільки до моменту списання зі складу та встановлення на авто. Зокрема, такий висновок можна зробити з консультації, опублікованої у «Віснику податкової служби України», 2004, № 18. Там зазначається, що витрати, пов’язані із заміною на дорожньо-транспортному засобі (далі — ДТЗ) шин, строк експлуатації яких закінчився згідно з нормами експлуатаційного пробігу, включаються відповідно до п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток до складу валових витрат за умови експлуатації ДТЗ у госпдіяльності.

Якщо підприємство встановлює на автомобіль літні шини, що значаться у складі вартості автомобіля або ж тільки в аналітиці (уведені в експлуатацію в минулому сезоні), то їх установлення на податковий та бухгалтерський облік не впливає.

Облік знятих зимових шин залежить від ступеня їх зношеності. Залеж-но від цього вони або чекатимуть на складі наступного зимового періоду, або повинні бути списані як непридатні для подальшого використання чи як такі, що пройшли нормативний пробіг. Так, якщо зимові шини зуміли «зберегти обличчя» та готові відкатати ще одну зиму, то вони при поверненні на склад не братимуть участі у перерахунку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток, адже їх вартість було вилучено зі складу запасів у момент їх передзимового введення в експлуатацію. Тому жодних коригувань у податковому обліку проводити не потрібно. У бухгалтерському обліку зимові шини не відновлюються в складі запасів, адже їх вартість уже було віднесено на витрати в момент списання в експлуатацію. Їх повернення знайде відображення тільки в аналітичному обліку із занесенням відповідних записів до Картки автошин. Нагадаємо, Картка обліку автомобільної шини оформлюється на кожну окремо придбану автошину, що надійшла на підприємство. До Картки обліку автомобільної шини вносяться «особисті дані» конкретної шини, усі операції з нею, її пробіг, причини списання тощо.

Якщо зимові шини на момент заміни на літні виявилися повністю зношеними

до закінчення строку, установленого Нормами пробігу шин, то для їх обліку слід: вилучити вартість шин із валових витрат з подальшим застосуванням податкових правил щодо обліку ремонтних витрат. Адже, як зазначалося вище, операції із заміни шин, що стали непридатними для експлуатації з пробігом нижче норм, належать не до техобслуговування, а до ремонту.

Для здійснення такого коригування вартість ненормовано зношених шин відображають у графі 4 таблиці 1 додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток. Потім, якщо вартість шин вписується до 10 % ремонтного ліміту, її відображають у рядку 04.10 декларації та в таблиці 3 додатка К 1/1. Усе, що не вписалося до ліміту, піде на збільшення балансової вартості групи 2 і в подальшому амортизується, і в декларації з податку на прибуток за наступний податковий період відобразиться в графі 3 табл. 2 «Розрахунок амортизаційних відрахувань» додатка К1/1 та в рядку 07 «Суми амортизаційних відрахувань» самої декларації.

Зверніть увагу: після того, як колеса на автомобілі «перевзуті», їх необхідно відбалансувати і виставити кути розвалу та сходу. Не відрегулювавши схід-розвал, підприємство забезпечить собі швидкий та нерівномірний знос протектора шин автомобілів. Така операція за відсутності на підприємстві технічної служби може проводитися на СТО. Вартість таких робіт без проблем потрапить до валових витрат підприємства на підставі

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток, а в бухгалтерському обліку — до складу витрат звітного періоду згідно з П(С)БО 16 та залежно від призначення автомобіля відображається на рахунках 23, 91, 92, 93 або 94 як витрати на техобслуговування автомобіля.

Щодо ПДВ, то при придбанні автошин у підприємства виникає право на податковий кредит на підставі

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ, який відображається за датою першої події відповідно до п.п. 7.5.1 цього ж Закону.

Операції із заміни шин розглянемо на прикладі.

Приклад 1.

Підприємство напередодні літнього сезону поповнило запаси літніх автошин на суму 7200 грн. (у тому числі ПДВ — 1200 грн.), вартість 1 шини — 450 грн. (у тому числі ПДВ — 75 грн.). З настанням літнього сезону підприємство прийняло рішення замінити на автомобілі ВАЗ 21099 зимові шини на нові літні шини. Шиномонтаж та балансування коліс автомобіля проведено на СТО і вартість таких робіт склала 120 грн. (у тому числі ПДВ — 20 грн.). Зимові шини повернено на склад.

Таблиця 1

Придбання і встановлення літніх шин


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВР

1

2

3

4

5

6

7

1

Придбано шини для легкових автомобілів

207

631

6000

6000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

1200

3

Перераховано оплату за шини

631

311

7200

4

Видано водію гроші на господарські потреби

372

301

120

5

Сплачено послуги із заміни шин та балансування коліс

92

372

100

100

6

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

372

20

7

Списано вартість установлених шин

92

207

1500

— *

* При встановленні літні шини виключено з перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

8

Зимові шини повернено на склад**

** Ні в бухгалтерському, ні в податковому обліку ця операція не відображається. Облік шин ведеться тільки в аналітиці (відомості про повернення заносяться до Картки обліку автошини).

9

Списано витрати на фінансовий результат

791

92

1600

 

Заміна оливи

З урахуванням того, що роботи із заміни оливи на автомобілі рекомендовано при підготовці автомобілів до літнього сезону, то витрати щодо такої заміни (у тому числі і вартість оливи) на автомобілях, що використовуються підприємством у господарській діяльності підприємства, відносяться до валових витрат згідно з

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток. Проте зверніть увагу: це справедливо тільки для вантажних автомобілів. Щодо легкових автомобілів діють інші правила, а саме: до валових витрат відносяться тільки 50 % вартості спожитих ПММ (див. абзац п’ятий п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток). Як відомо, до ПММ належать не тільки паливо, а і різні мастила та оливи. Отже, 50 % обмеження валових витрат слід застосовувати не тільки для палива (бензину, солярки, газу), а і для змащувальних матеріалів — мастил та оливи.

Підприємства, які використовують у своїй діяльності як вантажні, так і легкові автомобілі, повинні вести окремий облік ПММ, що використовуються для цих класів автомобілів. При цьому підприємства мають вести податковий облік приросту (убутку) балансової вартості ПММ для легкових автомобілів тільки в межах 50 % вартості таких ПММ. Отже, тільки в такій сумі олива повинна значитися в складі запасів у податковому обліку і в такій самій сумі вилучатися зі складу запасів (див. «Вісник податкової служби України», 2006, № 14).

Інша справа, якщо сезонне техобслуговування проведено на СТО. Якщо в отриманому розрахунковому документі на пройдене техобслуговування або іншому документі (акті, наприклад) немає розподілу понесених витрат за видами робіт та спожитими матеріалами, то вартість техобслуговування можна віднести до валових витрат повністю. Якщо розподіл є, то виділені ПММ слід віднести до валових витрат тільки в 50 % розмірі.

Щодо сум ПДВ, сплачених при ПММ для експлуатації автомобілів, то на підставі

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ вони включаються до складу податкового кредиту без обмеження. До речі, це ж справедливо і відносно ПДВ щодо ПММ, придбаних для легкових автомобілів (див. «Вісник податкової служби України», 2006, № 29).

Розглянемо облік заміни оливи на прикладі.

Приклад 2.

Підприємство уклало договір із СТО на проведення сезонного технічного обслуговування орендованого легкового автомобіля, що використовується для адміністративних цілей. Загальна вартість такого технічного обслуговування склала 1200 грн., у тому числі ПДВ — 200 грн. Причому акт виконаних робіт містив у вартісному виразі повний перелік проведених робіт та окремо вартість матеріалів, витрачених при виконанні таких робіт, в числі яких було виділено і оливу на суму 120 грн. (у тому числі ПДВ — 20 грн.).

Таблиця 2

Заміна оливи у складі сезонного техобслуговування


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВР

1

2

3

4

5

6

7

1

Проведено сезонне техобслуговування орендованого автомобіля

92

631

1000

950*

* Підприємство має право вартість оливи віднести до валових витрат тільки в розмірі 50 грн.

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

641

631

200

3

Перераховано оплату СТО за сезонне техобслуговування

631

311

1200

4

Списано витрати на фінансовий результат

791

92

1200

 

Установлення та обслуговування кондиціонерів

Автомобільні кондиціонери призначені для створення комфортних умов у салоні автомобіля протягом усього року. Це досягається шляхом підігрівання або охолоджування повітря, видалення з нього вологи за рахунок перемикання повітряного потоку, що проходить через теплообмінники нагрівачів та охолоджувачів, які розміщені в єдиному корпусі.

Установлення кондиціонера на автомобіль напередодні жаркого літа є не що інше, як технічне переозброєння, модернізація автомобіля.

З податкової точки зору модернізація, технічне переозброєння основних фондів розглядається як їх поліпшення. А порядок відображення витрат, пов’язаних з таким поліпшенням, регулюється

п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток.

Ураховуючи, що обладнаний кондиціонером автомобіль підпадає під визначення основних фондів групи 2, підприємство у звітному періоді суму понесених витрат може включити до своїх

валових витрат у межах 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на 1 січня поточного року. Сума перевищення розподіляється пропорційно сумі фактично понесених витрат на поліпшення основних фондів груп 2, 3, 4 і збільшить балансову вартість відповідної групи основних фондів на початок розрахункового кварталу. У цьому випадку збільшить балансову вартість основних фондів групи 2 на початок наступного розрахункового кварталу.

У бухгалтерському обліку

витрати, пов’язані з технічним переозброєнням та модернізацією основних засобів, відносяться на збільшення їх первісної вартості як такі, що спричинили збільшення майбутніх економічних вигод (п. 14 П(С)БО 7). Тому витрати на обладнання автомобіля кондиціонером збільшують первісну вартість такого автомобіля.

Якщо автомобілі на підприємстві первісно оснащено кондиціонерами, то, щоб не залишитися в тридцятиградусну спеку без охолоджування, підприємство може провести їх сезонне техобслуговування. Як правило, воно полягає в заміні фільтрів, заправці системи та регулюванні.

У податковому обліку витрати на технічне обслуговування кондиціонерів включаються до складу валових витрат підприємства на підставі

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток, а в бухгалтерському обліку — до складу витрат звітного періоду згідно з П(С)БО 16 і залежно від призначення автомобіля відображаються на рахунках 23, 91, 92, 93 чи 94.

Розглянемо порядок відображення встановлення та обслуговування кондиціонерів на прикладі.

Приклад 3.

Підприємство при підготовці автомобілів до літнього сезону прийняло рішення оснастити вантажний автомобіль КамАЗ додатковим обладнаннямкондиціонером WAECO CoolAir CA-0800-DC, а також на автомобілі SKODA OCTAVIA провести техобслуговування кондиціонера — замінити фільтр, заправити та відрегулювати систему. Інсталяцію кондиціонера на автомобіль КамАЗ та проведення техобслуговування кондиціонера на автомобілі SKODA OCTAVIA здійснив Сервісний центр з установки та ремонту кондиціонерів. Вартість кондиціонера для КамАЗу з установленням склала 15600 грн. (у тому числі ПДВ — 2600 грн.). Вартість техобслуговування кондиціонера для SKODA OCTAVIA — 3360 грн. (у тому числі ПДВ — 560 грн.). Після закінчення виконання робіт підписано відповідний акт.

Таблиця 3

Установлення та обслуговування кондиціонерів

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВР

1

Перераховано передоплату Сервісному центру за послуги з установлення та обслуговування кондиціонерів

371

311

18960

15800*

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

3160

3

Відображено витрати з установлення кондиціонера на автомобіль
КамАЗ

153

631

13000

4

Списано на збільшення первісної вартості автомобіля КамАЗ витрати на встановлення кондиціонера

105

153

13000

5

Відображено витрати на техобслуговування кондиціонера автомобіля SKODA OCTAVIA

92

631

2800

6

Списано суму раніше відображеного податкового кредиту з ПДВ

644

631

3160

7

Відображено залік заборгованостей

631

371

18960

8

Списано витрати на фінансовий результат

791

92

2800

* Припустимо, що витрати на встановлення кондиціонера (13000 грн.) потрапили до 10 % ліміту.

 

На завершення нагадаємо ще одну приказку: «Як підмастиш — так і поїдеш», тому, щоб завжди їздити з комфортом, слід поспішити і підготувати автомобілі до весняно-літнього сезону.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно