Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Діяльність автопаркувань

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Квітень, 2007/№ 31
В обраному У обране
Друк
Стаття

Діяльність автопаркувань

 

Сьогодні ми поговоримо про тих суб’єктів господарювання, які щодня готові дати притулок на своїх майдан-чиках представникам колісного світу. Як ви, напевно, уже здогадалися, ітиметься про діяльність автопар-кувань. Розглянемо організаційні особливості їх роботи, нюанси оподаткування, а також зупинимося на порядку сплати збору за паркування автотранспорту.

Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Що таке паркування?

Незважаючи на уявну простоту запитання, воно зовсім не однозначне.

Насамперед слід зазначити, що порядок і правила паркування транспортних засобів, а також перелік паркувальних місць установлює місцева влада. Тому для відповіді на запитання «що таке паркування?» звернемося до документів органів місцевого самоврядування, що дають визначення цього поняття.

Так, у

Правилах паркування та стоянки транспортних засобів у місті Чернівці, затверджених рішенням Чернівецької міської ради від 30.10.2003 р. № 320, зазначається, що паркування автотранспорту — це тимчасова стоянка автотранспорту у відведених або спеціально обладнаних місцях для паркування автотранспорту, визначених рішенням виконавчого комітету міської ради, без відповідальності за збереження транспортного засобу або з такою відповідальністю, якщо можливо оснащення місць для паркування необхідним обладнанням. Визначення «відведених місць» та «спеціально обладнаних місць» також містяться в рішеннях місцевої влади, які регулюють паркування. Так, у зазначеному вище рішенні Чернівецької міськради наводяться такі їх визначення:

відведені місця — це місця для паркування транспортних засобів, які визначені дорожніми знаками, можуть мати дорожню розмітку і бути оснащені пристроями для контролю часу паркування;

спеціально обладнані місця — це місця для паркування транспортних засобів, обладнані до-рожніми знаками, що мають розмітку місць сто-янки автотранспорту, тверде покриття (асфальтобетонне, бетонне тощо), можуть бути обладнані спеціальними технічними пристроями (огорожею, в’їзними та виїзними бар’єрами, шлагбаумами, приміщеннями для охоронців тощо), які можна використовувати для запобігання викраданню транспортних засобів.

Як бачимо, паркуванням називається

тимчасова (нетривала) стоянка транспортних засобів у спеціально відведених для цього місцях.

Паркування не слід плутати з

автостоянкою, яка, як правило, є спеціальним місцем, призначеним для розміщення та зберігання (часто систематичного, на тривалий строк) транспортних засобів, позначеним дорожніми знаками згідно з Правилами дорожнього руху, що має тверде покриття (асфальт, бетон тощо), розмітку місць стоянки автотранспорту та може мати огородження, у тому числі тимчасове. При цьому можна виділити такі відмінності паркування від стоянки:

— зовнішній вигляд: стоянка має огорожу, в’їзнівиїзні ворота зі шлагбаумом, нумерацію місць, службове приміщення для персоналу, може бути також обладнана навісами, гаражами тощо;

— часто на автосто-янках, крім послуг зі зберігання транспортного засобу, також можуть надаватися супутні послуги з обслуговування транспортних засобів за окрему плату згідно з прейскурантом;

— на відміну від стоянки, що надає послуги зі зберігання автомобіля, паркування автотранспорту часто може здійснюватися як з відповідальністю за збереження транспортного засобу, так і без неї;

— при паркуванні транспортних засобів справляється збір за паркування автотранспорту (про що йтиметься далі), тоді як з послуг автостоянки такий збір не сплачується (

лист Держкомпідприємництва від 11.03.2004 р. № 1464).

У цьому разі насамперед усе вирішує те, під паркування чи під стоянку автомобілів відведено відповідну земельну ділянку. Щодо паркувань, то коло підприємств (так званих

операторів), уповноважених здійснювати організацію та експлуатацію місць платного паркування, визначається місцевою владою. При цьому, як правило, рішенням місцевої влади також застерігаються особливості відкриття та облаштування місць для паркування автотранспорту (що розміщуються за узгодженням з ДАІ) та затверджується перелік місць для паркування транспортних засобів, який доводиться до відома учасників дорожнього руху через засоби масової інформації.

 

Чи несе оператор відповідальність за збереження транспортного засобу, що припаркувався?

Як випливає з визначень «паркування», застережених у рішеннях місцевої влади, паркування

може здійснюватися як без відповідальності за збереження транспортного засобу, що припаркувався, так і з такою відповідальністю.

Здебільшого оператори здійснюють свою діяльність без відповідальності за збереження автотранспорту, що припаркувався. Проте якщо можливо оснащення паркування необхідним устаткуванням, то оператор може прийняти рішення взяти на себе відповідальність за збереження автотранспорту, що надходить на паркування. Причому в такому разі ця послуга, як правило, є

додатковою послугою, що надається за окрему плату.

Також цей момент докладніше може бути прописано в місцевих правилах паркування автотранспорту. Так, у

рішенні Київської міськради від 26.09.2002 р. № 47/207, яке затверджує Правила паркування транспортних засобів у м. Києві, прямо (у п. 11.3) зазначається, що оператор не несе відповідальності за охорону транспортних засобів, припаркованих у місцях платних паркувань, які ним експлуатуються, якщо це не входить до переліку послуг, що надаються додатково. Те саме, зокрема, передбачено і в п. 10.4.20 Правил паркування та стоянки транспортних засобів у місті Чернівці.

Ураховуючи це, працівник паркування, яке надає подібну послугу, має проінформувати про неї водія, або ж, якщо цього з будь-яких причин не відбулося, водій сам може поцікавитися про її наявність.

 

Чи необхідні оператору для здійснення діяльності торговий патент та ліцензія?
Чи потрібен РРО?

Патентування

. Для здійснення діяльності з пар-кування торговий патент придбавати не потрібно. Пояснюється це тим, що згідно зі ст. 3—1 Закону про патентування патентуванню підлягає діяльність з надання побутових послуг за готівкові грошові кошти. При цьому Перелік послуг, що належать до побутових та підлягають патентуванню, затверджено постановою КМУ від 27.04.98 р. № 576 (у редакції від 11.05.2006 р. № 659). У ньому послуги з паркування не зазначено.

Ліцензування

. У разі коли оператор несе відповідальність за збереження автотранспорту, що припаркувався, може виникнути запитання: чи потрібна йому для цього ліцензія? Якщо звернутися до п. 43 ст. 9 Закону про ліцензування, то серед видів діяльності, що ліцензуються, можна побачити такий, як «надання послуг, пов’язаних з охороною державної та іншої власності, надання послуг з охорони громадян». Разом з тим це не означає, що оператору доведеться отримувати ліцензію.

Звертаємо вашу увагу на роз’яснення контролюючих органів з цього приводу, причиною появи яких після прийняття

Закону про ліцензування стали численні звертання суб’єктів господарювання відносно ліцензування охоронних послуг. У листах Держкомпідприємництва від 25.10.2002 р. № 4-431-877/5694 та ДПАУ від 08.08.2002 р. № 12314/7/15-3417 («Податки та бухгалтерський облік», 2002, № 86), що стосуються послуг автостоянок, роз’яснювалося, що автостоянки гарантують збереження транспортних засобів, однак для цього автостоянкам ліцензія не потріб-на. Якщо ж власник автостоянки залучає для її охорони іншого суб’єкта господарювання, то цей суб’єкт має здійснювати діяльність, пов’язану з охороною автостоянок, на підставі ліцензії на проведення господарської діяльності з надання послуг, пов’язаних з охороною державної та іншої власності (тобто вимога про наявність ліцензії, як бачимо, у цьому разі стосуватиметься не самої автостоянки, а стороннього суб’єкта господарювання, що надає автостоянці охоронні послуги).

Вважаємо, що такий самий висновок працює і відносно автопаркувань. Тому для здійснення діяльності з

паркування з відповідальністю за збереження автотранспорту ліцензія не потрібна.

РРО.

Готівкові розрахунки за послуги з паркування мають здійснюватися з використанням реєстраторів розрахункових операцій. Це зазначається і в постанові КМУ від 07.02.2001 р. № 121, згідно з якою суб’єкти підприємницької діяльності, що надають послуги з паркування, зобов’язані проводити готівкові розрахунки за них через РРО.

 

Як формується тариф на паркування транспортних засобів?

Як правило, паркувальний тариф (плата за паркування транспортних засобів) включає такі дві складові:

— збір за паркування автотранспорту (установлений законодавством обов’язковий платіж);

— плату за послуги паркування (тобто оплату послуги підприємства-оператора).

Про збір за паркування автотранспорту поговоримо окремо (див. відповідь на наступне запитання).

Щодо плати за послуги паркування, то вона є платежем за

утримання та обслуговування місць для паркування і включає витрати на утримання персоналу, установлення та експлуатацію дорожніх знаків, табличок, нанесення дорожньої розмітки, прибирання території тощо.

Затверджені місцевою владою правила паркування автотранспорту можуть передбачати необхідність узгодження розмірів тарифів на паркування з управлінням з питань цінової політики. При цьому плата за паркування може встановлюватися диференційовано залежно від зони паркування.

Плата за послуги паркування вноситься водіями на місці паркування одночасно зі сплатою збору за паркування автотранспорту. При цьому на руки водію видається платіжний документ — чек РРО, в якому сума збору за паркування виділяється окремим рядком (або можуть видаватися два чеки, окремо щодо збору і щодо оплати послуг підприємства-оператора).

 

Які розміри збору за паркування і чим їх установлено?

За паркування автотранспорту справляється збір, який згідно зі

ст. 15 Закону про систему оподаткування належить до місцевих зборів. Його сплачують юридичні особи та громадяни, які паркують автомобілі в спеціально обладнаних або відведених для цього місцях.

Оскільки збір є місцевим, то його розміри, порядок справляння та сплати

встановлюються органами місцевого самоврядування (сільськими, селищними, міськими радами) з урахуванням граничних розмірів ставок. Нагадаємо, граничний розмір ставок збору (у розрахунку за 1 годину паркування) застережено в ст. 3 Декрету про місцеві податки та збори і не повинен перевищувати таких сум (див. табл. на с. 31).

Наприклад, у місті Хмельницькому (згідно з

Положенням про збір за паркування автотранспортних засобів, затвердженим рішенням Хмельницької міської ради від 19.09.2001 р. № 26) збір за паркування автотранспорту (з урахуванням граничних ставок) установлено в таких розмірах:

— за паркування у відведених місцях — 0,15 грн. за 1 годину паркування;

— за паркування автотранспорту в спеціально обладнаних місцях сума збору диференційована залежно від виду транспортного засобу та становить:

— 0,07 грн. — з легкового автомобіля;

— 0,10 грн. — з мікроавтобуса;

— 0,30 грн. — з вантажного автомобіля і автобуса.

За рішенням місцевої влади окремі категорії осіб

можуть звільнятися від сплати збору та плати за послуги паркування або їм можуть установлюватися пільгові (знижені) паркувальні тарифи. Так, у рішеннях деяких міськрад передбачено, що від плати за паркування звільняються ветерани війни (учасники бойових дій, учасники війни), інваліди, учасники ліквідації аварії на ЧАЕС, жителі будинків, розташованих у зоні платних паркувань тощо. Також місцевою владою може бути прийнято рішення про безоплатне паркування у святкові дні.

 

Куди і в які строки перераховується сума збору? Яку звітність щодо нього передбачено?

Сума збору перераховується

до місцевого бюджету уповноваженою особою — оператором. Отже, хоча фактично сплачують такий збір особи, які паркують автотранспорт, відповідальність за перерахування до бюджету зібраної з них суми покладається на особу, яка надає послуги з паркування. А отже, саме така уповноважена особа і є платником цього збору у розумінні Закону № 2181, яка несе відповідальність за повноту його нарахування та сплати і до обов’язків якої також входить надання відповідної податкової звітності.

Так, уповноважені особи (підприємства-оператори) мають подавати до податкових органів

Податковий розрахунок збору на паркування автотранспорту (далі — Податковий розрахунок) за формою, затвердженою наказом ДПАУ від 24.12.2003 р. № 629. У такому Податковому розрахунку заповнюється тільки один рядок 01, в якому проставляється сума утриманого уповноваженою особою збору за паркування. Рядки 02 — 05 Податкового розрахунку не заповнюються і прокреслюються (заповнюватимуться вони тільки у разі виправлення помилок попередніх періодів).

Строки перерахування збору до місцевого бюджету та порядок надання

Податкового розрахунку встановлюються органами місцевого самоврядування. Проте якщо в рішеннях місцевої влади такі строки не застережено, то працюють загальні норми Закону № 2181, тобто Податковий розрахунок подається і сума збору перераховується до бюджету в строки, установлені для місячного податкового періоду (п.п. 4.1.6 Закону № 2181). Це означає, що подати Податковий розрахунок потрібно протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, а перерахувати суму збору до місцевого бюджету — протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку подання звітності.

 

Чи обкладається ПДВ збір за паркування?

Збір

за паркування автотранспорту не обкладається ПДВ, оскільки не підпадає під об’єкт оподаткування (не є поставкою).

Проте, як зазначалося вище, тариф на паркування, крім збору, включає також і плату за послуги паркування.

Вартість таких послуг (що підпадає під визначення поставки) уже обкладатиметься ПДВ (за ставкою 20 %) у загальновстановленому порядку. На це звертали увагу і податківці в консультації у «Віснику податкової служби України», 2006, № 29, с. 35. У ній, зокрема, роз’яснювалося: якщо особа, на яку покладено функції з утримання збору за паркування автотранспорту, отримує кошти за надану послугу з паркування, що перевищують суму збору, то різниця між фактично отриманою платою і розміром збору за паркування (як плата за послуги) буде об’єктом обкладення ПДВ на загальних підставах.

Тому якщо у підприємства-оператора, що надає послуги з паркування, обсяг операцій з поставки (без урахування ПДВ) за останні 12 календарних місяців перевищить 300 000 грн., то таке підприємство повинне зареєструватися платником ПДВ. Винятки, мабуть, складуть підприємства-єдиноподатники (що сплачують єдиний податок за ставкою 10 %), яких звільнено від сплати ПДВ згідно з

Указом № 727 і яким реєструватися платниками податку на додану вартість не потрібно.

Підприємство-оператор має виписати

податкову накладну. У ній крім плати за послуги паркування(що обкладається ПДВ), у розділі III «Поворотна (заставна) тара» також буде відображено і суму збору за паркування автотранспорту (що не обкладається ПДВ).

На вартість послуг з паркування, наданих кінцевим споживачам (неплатникам ПДВ) за готівковий розрахунок, підприємство за підсумками дня виписує

підсумкову податкову накладну (п. 8.4 Порядку № 165).

 

Підприємство (платник податку на прибуток) надає послуги з паркування. Як у його податковому обліку відображаються суми плати за паркування? Які при цьому особливості податкового та бухгалтерського обліку збору на паркування автотранспорту?

Податковий облік

таких операцій має особливості, які пов’язані насамперед із відображенням сум збору.

Так, плату за паркування (з урахуванням сум збору за паркування автотранспорту) підприємство на підставі

п.п. 4.1.1 Закону про податок на прибуток включає до валових доходів. При цьому на суму збору за паркування підприємство також збільшує і валові витрати відповідно до п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток (як на суму нарахованих (унесених) обов’язкових платежів, установлених Законом про систему оподаткування). Отже, у підприємства, що надає послуги з паркування, сума збору за паркування включається і до складу валових доходів, і до складу валових витрат.

При цьому в декларації з податку на прибуток сума збору:

— у складі плати за паркування (що включається до валових доходів) відображається за рядком 01.1 декларації;

— збільшує валові витрати через рядок 04.6 декларації, до якої, нагадаємо, за підсумками

року складається річний додаток Р1. Щоправда, слід зауважити, що спеціального рядка для відображення збору за паркування автотранспорту в додатку Р1 не передбачено. Тому вважаємо, що, складаючи річну декларацію, платник податків, керуючись нормами п.п. «з» п.п. 4.4.2 Закону № 2181, може доповнити додаток Р1 потрібним рядком (наприклад, рядком 4.6.29), додавши при цьому пояснювальну записку до податкової звітності.

У

бухгалтерському обліку підприємство показує послуги з паркування як реалізацію звичайних послуг. При цьому для обліку сум збору за паркування відкривається окремий субрахунок до субрахунку 642, а сама сума збору відображається в порядку, аналогічному порядку відображення ПДВ, тобто як сума, що вилучається зі складу доходів (п. 6.1 П(С)БО 15).

У Звіті про фінансові результати (форма № 2) суму збору за паркування підприємство-оператор відображає у рядку 025, що вписується.

Приклад.

Підприємству-оператору надійшла оплата від водіїв за послуги з паркування в сумі 187 грн. (у тому числі ПДВ — 30 грн., збір за паркування — 7 грн.).

В обліку операції відобразяться такими записами:

 

Надходження плати за послуги з паркування та відображення збору за паркування

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Податковий облік

 

дебет

кредит

ВД

ВР

1. Оплачено послуги з паркування готівковими коштами

301

703

187

157

2. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

703

641

30

3. Відображено суму збору за паркування автотранспорту

703

642/ збір за паркування

7

7

4. Перераховано збір за паркування автотранспорту до місцевого бюджету

642/ збір за паркування

311

7

 

Послуги з паркування автотранспорту надає підприємство-єдиноподатник. Чи включаються до його виручки від реалізації суми збору за паркування, що надходять, і чи обкладаються вони єдиним податком?

Як відомо, підприємства-єдиноподатники сплачують єдиний податок (за ставкою 6 % або 10 %) з виручки від реалізації. При цьому виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) згідно зі ст. 1 Указу № 727 вважається сума, фактично отримана суб’єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) до каси за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг).

Оскільки збір за паркування автотранспорту є місцевим збором і цільовим платежем, що підлягає перерахуванню до місцевого бюджету в пов-ному обсязі, то він не може для єдиноподатника вважатися виручкою від реалізації. По суті, для єдиноподатника такий збір є транзитною сумою: єдиноподатник, який надає послуги з паркування і якому надійшли сплачені водіями суми збору, має потім перерахувати їх до бюджету. Тому суми збору за паркування не повинні включатися в єдиноподатника до виручки від реалізації і обкладати їх єдиним податком не потрібно.

З цим згодні і контролюючі органи (консультація податківців у «Віснику податкової служби України», 2006, № 14, с. 32, лист Держкомпідприємництва від 10.08.2001 р. № 2-532/4980).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно