Зміни в ліцензуванні транспортних перевезень
14 червня 2007 року набули чинності зміни до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» у частині ліцензування автотранспортних перевезень. Наскільки серйозні ці зміни, і чим їх спричинено, читайте в цій статті.
Сергій Томашпольський, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»
Поява
Закону України від 19.04.2007 р. № 961-V була цілком очікуваною. Річ у тім, що близько півроку тому Закон № 2344 було прийнято в новій редакції, якою, поряд з іншим, було оновлено підхід до ліцензування діяльності автоперевізників. Проте втілити в життя ці новації було неможливо без унесення змін до головного документа, що регулює ліцензування, — Закону про ліцензування.По суті, уведено новий перелік ліцензованих видів діяльності у сфері послуг автотранспорту, хоча відмінностей від старого переліку не так уже й багато. Для зручності порівняємо стару та нову редакції
Закону про ліцензування.
Стара редакція Закону про ліцензування | Нова редакція Закону про ліцензування |
Стаття 9. Види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню ... 33) надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування (крім надання послуг із перевезення пасажирів та їхнього багажу на таксі); 34) надання послуг із перевезення пасажирів та їхнього багажу на таксі; Стаття 14. Видача ліцензії ... До ліцензій на надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування і з перевезення пасажирів та їхнього багажу на таксі додаються ліцензійні картки на кожний автомобільний транспортний засіб ... | Стаття 9. Види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню ... 33) надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідно до видів робіт, визначених Законом України «Про автомобільний транспорт» Стаття 14. Видача ліцензії До ліцензій на надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом додаються ліцензійні картки на кожний автомобільний транспортний засіб ... |
Як бачимо, з тексту
п. 33 ст. 9 Закону про ліцензування вилучено слова «загального користування». Проте навряд чи можна назвати це істотною зміною, адже й раніше особливого змістового навантаження ці слова не мали, зате багато кого плутали (багато хто вважав, що до транспорту загального користування належить тільки міський громадський транспорт, а отже, тільки такий транспорт потребує ліцензії, що, звичайно ж, неправильно). Набагато цікавішими є інші нововведення.
Одна ліцензія
Мабуть, найголовніша зміна полягає в тому, що
замість двох видів діяльності, що ліцензується, запроваджується один. Адже раніше було дві різні ліцензії: одна видавалася тим суб’єктам, які займалися перевезенням пасажирів і вантажів автотранспортом, друга — тим, хто здійснював перевезення на таксі, а якщо була необхідність здійснювати і той і інший види діяльності, то потрібно було одержувати обидві ліцензії. Відповідно було два різні документи, що регламентують Ліцензійні умови для цих видів діяльності: Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування (крім надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу на таксі) і Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу на таксі. Причому Ліцензійними умовами виділялися види робіт, які можна було здійснювати в межах кожного із зазначених видів діяльності.Тепер ці два види діяльності об’єднано в один. Зауважимо, що ліцензування перевезень на таксі ніхто не відміняв, як не відміняв і необхідності отримання на автомобіль-таксі ліцензійної картки. Просто тепер за однією ліцензією можна буде здійснювати перевезення таксомотором разом з іншими видами перевезень —
якщо отримати ліцензію відразу на декілька видів перевезень. Отже, слід відкоригувати й Ліцензійні умови, об’єднавши два документи в один.Причому ліцензійна картка на таксі надається за умови підтвердження відповідності його облаштування до вимог визначення «таксі», згідно з яким під таксі розуміється спеціальний легковий автомобіль, обладнаний
таксометром і призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу в індивідуальному порядку. Це означає: якщо автомобіль не має таксометра, то ліцензійну картку на нього не видадуть.
Види перевезень
Що це за «
види перевезень»? Зі ст. 9 Закону № 2344 випливає, що ліцензія видається на господарську діяльність із надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів на такі види робіт:—
надання послуг із внутрішніх перевезень пасажирів автобусами;— надання послуг із
внутрішніх перевезень пасажирів на таксі;— надання послуг із
внутрішніх перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення*;*
Перевезення пасажирів легковим автомобілем на замовлення — перевезення пасажирів легковим автомобілем загального призначення (не таксі. — Прим. ред.), замовленим юридичною або фізичною особою з укладенням письмового договору на кожну послугу або на обумовлений строк обслуговування, у якому визначено умови обслуговування, вартість послуги, строк її виконання та інші положення за домовленістю сторін (стаття 1 Закону про автотранспорт).Послуги з перевезення пасажирів легковими автомобілями на замовлення не можуть надаватися на стоянках таксі і на шляху прямування громадянам, з якими не було попередньої домовленості про надання послуги.
— надання послуг із
внутрішніх перевезень вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами;— надання послуг із
міжнародних перевезень пасажирів автобусами;— надання послуг із
міжнародних перевезень пасажирів на таксі;— надання послуг із
міжнародних перевезень пасажирів легковими автомобілями на замовлення;— надання послуг із
міжнародних перевезень вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами.При цьому встановлено, що ліцензія на надання послуг із
міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів дає право автомобільному перевізнику надавати послуги з внутрішніх перевезень пасажирів чи вантажів.
Старі ліцензії
У
Законі № 961 прямо зазначено, що ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у тому числі на таксі, які було видано до 14.06.07 р., тобто до набуття чинності законом, що коментується, діють до закінчення строку їх дії.Найімовірніше, має бути внесено зміни і до
Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 р. № 1698. Можливо, у когось постане таке запитання: чи можуть ті суб’єкти, які до цього не здійснювали діяльності, яка підлягає ліцензуванню, а зараз хочуть цією діяльністю зайнятися, а також ті суб’єкти, у яких закінчився строк дії раніше виданої ліцензії, працювати без ліцензії, доки не буде затверджено відповідного органу ліцензування, принаймні, формально?На наш погляд, краще так не чинити, а відразу звертатися за ліцензією до Головавтотрансінспекції. Незважаючи на те, що згідно зі
ст. 1 Закону про ліцензування органи ліцензування визначаються Кабінетом Міністрів України, у Законі про автотранспорт є норма, що ліцензію видає урядовий орган державного управління з питань контролю на автомобільному транспорті — Головавтотрансінспекція. Тобто складно стверджувати, що орган ліцензування не визначено.Крім того,
Закон про автотранспорт до документів, на підставі яких здійснюються комерційні перевезення, зараховує в тому числі й ліцензію. За відсутність таких документів накладається штраф у сумі 1700 грн. Також без ліцензії не візьмеш участі в конкурсі на перевезення пасажирів. Усе це свідчить на користь того, що краще на принцип не йти і подавати документи на ліцензію, не чекаючи, доки буде внесено зміни до Переліку № 1698.