Теми статей
Обрати теми

Питання обігу харчових продуктів, що містять генетично модифіковані організми та/або мікроорганізми

Редакція ПБО
Постанова від 01.08.2007 р. № 985

Кабiнет Мiнiстрiв України

 

Питання обігу харчових продуктів, що містять генетично модифіковані організми та/або мікроорганізми

Постанова від 1 серпня 2007 р. № 985

(витяг)

 

На виконання Законів України «Про захист прав споживачів» та «Про дитяче харчування» і з метою гармонізації законодавства України з нормами Європейського Союзу Кабінет Міністрів України

постановляє:

1.

Ввезення та реалізація харчових продуктів, що містять генетично модифіковані організми та/або мікроорганізми в кількості більш як 0,9 відсотка, здійснюються за наявності відповідного маркування із зазначенням якісного складу таких продуктів.

Забороняються

ввезення, виробництво та реалізація харчових продуктів, призначених для дитячого харчування, що містять генетично модифіковані організми та/або мікроорганізми.

<...>

3. Ця постанова набирає

чинності з 1 листопада 2007 року.

Прем’єр-міністр України
В. Янукович



коментар редакції

Обов’язкове маркування харчових продуктів, що містять ГМО

Постанова , що коментується (далі — постанова № 985), яка набуває чинності

з 1 листопада 2007 року, — ще один крок на шляху до гармонізації законодавства України з нормами Європейського Союзу.

Постановою № 985

запроваджується обов’язкове маркування харчових продуктів, що містять генетично модифіковані організми (та/або мікроорганізми) у кількості, що перевищує 0,9 % , яке поширюється як на ті, що ввозяться, так і на ті, що реалізуються, продукти харчування. Якихось конкретних вимог щодо згаданого вище маркування, крім зазначення якісного складу цих продуктів, постанова № 985 не містить, тому найімовірніше на етикетках до інформації щодо складу продукту, виробникам (імпортерам) доведеться додати інформацію про кількість генетично модифікованих організмів (та/або мікроорганізмів) у відсотках. Забезпечення виконання постанови № 985 покладено на Міністерство охорони здоров’я, Міністерство аграрної політики та на Державний комітет з питань технічного регулювання та споживчої політики, тому залишається надія, що вони запровадять конкретніші вимоги до маркування, тим паче, що час
до 1 листопада 2007 року ще є.

Постанова № 985 містить пряму

заборону на ввезення, виробництво та реалізацію продуктів харчування, що містять генетично модифіковані організми (та/або мікроорганізми), якщо вони призначені для дитячого харчування, що дозволить хоча б дітям споживати продукти, які не містять цих горезвісних ГМО.

Якщо не буде прийнято якісь нормативні акти, які конкретизують контроль за виконанням постанови № 985, то він здійснюватиметься тими самими органами, які й зараз здійснюють контроль за якістю та безпекою харчових продуктів, тобто Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації, Державним митним комітетом, Державною санітарно-епідеміологічною службою, а також Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики і його територіальними органами у сфері захисту прав споживачів, яким постанова № 985 дає право вимагати у виробника (імпортера) документи, що підтверджують наявність ГМО в харчових продуктах та їх кількість або відсутність.

Стаття 38 Закону України «Про безпеку та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР (далі — Закон № 771) зобов’язує зазначати на етикетці склад харчового продукту, а постанова № 985 — маркувати харчові продукти шляхом відображення наявності ГМО у випадках, коли їх кількість перевищує 0,9 %. Виробникам і продавцям (постачальникам) заборонено провадити та/або вводити в обіг небезпечні, непридатні до споживання чи неправильно марковані харчові продукти (ч. 1 ст. 20 Закону № 771). Крім того, ст. 15 Закону України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» від 31.05.2007 р. № 1103-V забороняє промислове виробництво та введення в обіг продуктів харчування, вироблених із застосуванням ГМО, до їх державної реєстрації.

Право споживача на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукти харчування

закріплено в п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII (далі — Закон № 1023).

Тепер стисло зупинимося на відповідальності виробників (імпортерів), продавців (постачальників) за порушення вимог постанови № 985. Конкретні санкції за порушення щодо вмісту ГМО в харчових продуктах та їх маркування поки що не встановлено, однак існують загальні підстави для притягнення до відповідальності, наприклад, за порушення у сфері захисту прав споживача, передбачені Законом № 1023.

Так, п. 2 ч. 1 ст. 23 Закону № 1023 за виготовлення чи реалізацію продукції, яка не відповідає вимогам нормативних документів (у нашому випадку — постанови № 985), передбачено відповідальність у розмірі 50 % вартості виготовленої чи отриманої для реалізації партії товару, але не менше 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію п. 7 ч. 1 ст. 23 Закону № 1023 передбачено відповідальність у розмірі 30 % вартості отриманої для реалізації партії товару, але не менше 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Георгій Сфінцицки

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі