Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. Позапланові перевірки, що не підпадають під дію Закону № 509

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Грудень, 2007/№ 102
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Позапланові перевірки, що не підпадають під дію Закону № 509

 

Що може бути підставою для проведення податківцями позапланових перевірок? Деякі законодавчі акти передбачають проведення позапланових перевірок, наприклад, у Законі про податок на прибуток зазначається про позапланові перевірки за результатами подання збиткової декларації з податку на прибуток. Чи законні такі перевірки?

(м. Полтава)

 

Позапланова виїзна перевірка — це перевірка, яку не передбачено в планах роботи податкового органу і проводиться вона за наявності хоча б однієї з підстав, перелічених у частині шостій

ст. 111 Закону № 509 (пункти 1 — 9). Наведений у Законі № 509 перелік підстав для позапланових перевірок є вичерпним. Проте, крім випадків проведення позапланових перевірок, передбачених Законом № 509, у деяких законах зустрічаються «свої» випадки, коли податківці можуть провести позапланові перевірки.

Так,

Закон про податок на прибуток передбачає два випадки проведення податківцями позапланових перевірок:

1)

коли від’ємне значення об’єкта оподаткування декларується платником податку протягом чотирьох останніх податкових періодів. При проведенні такої позапланової перевірки перевіряється правильність визначення об’єкта оподаткування (п. 6.3 Закону про податок на прибуток);

2) коли

вартість об’єкта фінансового лізингу, який уперше вводиться в експлуатацію, визначається договором у сумі, меншій вартості витрат на його придбання або спорудження, податковий орган має право провести позапланову перевірку для визначення рівня звичайної ціни (абзац другий п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток).

У свою чергу

Закон про ПДВ теж передбачає два випадки позапланових перевірок платників ПДВ:

1) якщо

на платника ПДВ надійшла заява від покупця зі скаргою, через відмову з боку такого платника ПДВ (постачальника) видати покупцю податкову накладну або порушення порядку її заповнення (п.п. 7.2.6 Закону про ПДВ);

2) якщо

є достатні підстави вважати, що розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснено з порушенням норм податкового законодавства (п.п. 7.7.5 Закону про ПДВ).

Водночас у самому

Законі № 509 безпосередньо такі випадки не згадуються, а серед підстав проведення позапланових перевірок за рішенням податкового органу (перелічених у частині шостій ст. 111 Закону № 509), зокрема в п. 9 ст. 111 цього Закону виділено тільки ситуацію, коли платником ПДВ подано декларацію з від’ємним значенням ПДВ, що становить понад 100 тис. грн.

Такі законодавчі нестикування вносять неясність щодо позапланових перевірок платників податків. Адже, як відомо, проведення позапланових перевірок за підставами, не переліченими у

ст. 111 Закону № 509, можливе за наявності рішення суду, виходить, що й позапланові перевірки платників ПДВ відповідно до пп. 7.2.6 і 7.7.5 Закону про ПДВ та платників податку на прибуток відповідно до п. 6.3 і п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток мають здійснюватися за рішенням суду.

Разом з тим у ДПАУ з цього приводу склалася особлива думка. Так, у

листі від 20.12.2005 р. № 15151/5/23-2016 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 24 (що стосується перевірок заявленого бюджетного відшкодування) ДПАУ роз’яснювала, що позапланові виїзні перевірки з питань правомірності заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ можуть проводитися або відповідно до п. 9 ст. 111 Закону № 509, або відповідно до п.п. 7.7.5 Закону про ПДВ. Такий натяк містить і лист ДПАУ від 19.09.2007 р. № 18727/7/16-1517 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 83. Тим самим фактично ДПАУ виступає за одночасне застосування норм цих двох законів щодо позапланових перевірок, розцінюючи їх як самостійні окремо існуючі підстави для проведення позапланових перевірок

Проте ми з такою думкою погодитися не можемо. І вважаємо, що в ситуації, що склалася, потрібно насамперед виходити з того, що основоположним «перевірочним» законом, який установлює підстави для проведення позапланових перевірок, безумовно, є

Закон № 509. Тому пп. 7.2.6 і 7.7.5 Закону про ПДВ, а також п. 6.3 і абзац другий п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток про позапланові перевірки слід застосовувати з урахуванням та в межах норм Закону № 509. Самі ж Закон про ПДВ та Закон про податок на прибуток самостійно встановлювати додаткові підстави для проведення позапланових перевірок не можуть. Згідно з п. 2 Прикінцевих положень Закону № 2322, який уніс до Закону № 509 вичерпний перелік підстав для позапланових перевірок, до приведення законів та інших нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону вони застосовуються в частині, що не йому суперечить.

Отже, за рішенням податкового органу без рішення суду позапланові перевірки платників ПДВ відповідно до

п.п. 7.2.6 і 7.7.5 Закону про ПДВ та платників податку на прибуток відповідно до п. 6.3 і абзацу другого п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток може здійснюватися тільки в тому випадку, якщо вони підпадають під підстави, перелічені у ст. 111 Закону № 509.

Наталія ДЗЮБА, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно