Теми статей
Обрати теми

Ліцензування будівництва: новації 2008 року

Редакція ПБО
Стаття

Ліцензування будівництва: новації 2008 року

 

З 01.01.2008 р. будівництво буде виведено зі сфери дії Закону України «Про ліцензування деяких видів діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III. Отже, ліцензування цього виду діяльності повинне буде здійснюватися відповідно до спеціального законодавства. До категорії таких спеціальних документів можна віднести Порядок ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. № 1396 (с. 3).

 

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Податки та бухгалтерський облік»

 

До компетенції Кабінету Міністрів України відповідно до

ст. 9 Закону № 2780 належить забезпечення ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві. Цими повноваженнями Кабмін і скористався, затвердивши постановою № 1396 новий Порядок ліцензування буддіяльності (це на фоні виведення з 01.01.2008 р. будівельної діяльності з-під загального порядку ліцензування — згідно із Законом України від 16.05.2007 р. № 1026-V).

Уже з 01.01.2008 р.

цей Порядок набуде чинності. Тому розібратися з нововведеннями важливо найближчим часом.

 

Види діяльності

Спочатку розглянемо,

на кого ж поширюватимуться зміни. У першому пункті постанови № 1396 зустрічаємо вимогу ліцензування діяльності в будівництві, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури на території України. Щоб дізнатися, які види діяльності під цим маються на увазі, звернемося до Закону № 687, у статті 4 якого знайдемо таке:

«

Для створення об’єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає:

— підготовку вихідних даних на проектування;

— здійснення в необхідних випадках передпроектних робіт, а також заходів з охорони нововиявлених під час здійснення будівництва або зміни
(у тому числі шляхом знесення) об’єктів містобудування, що відповідно до закону мають антропологічне, археологічне, естетичне, етнографічне, історичне, художнє, наукове чи художнє значення;

— пошук архітектурного рішення, розроблення, погодження і затвердження проекту;

— виконання робочої документації для будівництва, а в разі виконання її або окремих її частин іншим виконавцем — здійснення авторського нагляду за таким виконанням;

— будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) та знесення об’єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляд під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об’єкта містобудування;

— прийняття спорудженого об’єкта в експлуатацію».

Як бачимо, ідеться про діяльність, пов’язану не тільки з будівництвом нових об’єктів, але й з реконструкцією та капремонтом існуючих.

У зв’язку з вищевикладеним незабаром має

змінитися перелік видів госпдіяльності в будівництві, які підлягають ліцензуванню. Такі зміни Кабінет Міністрів доручив розробити Мінрегіонбуду та внести до відповідних законів до 01.03.2008 р. (пункт 3 вступної частини постанови № 1396).

Далі, у

пункті 1 Порядку № 1396, визначено, що технічний рівень та специфіка будівельної діяльності визначатимуться відповідно до ліцензійних умов, затверджених Мінрегіонбудом. Не зовсім зрозуміло, про які ліцензійні умови тут ідеться. Навряд чи ними можна вважати чинні у 2007 році (Ліцензійні умови провадження будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж), затверджені наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 13.09.2001 р. № 112/182). Тому, можливо, що ці Ліцензійні умови буде змінено або прийнято нові. Проте спочатку, очевидно, усі орієнтуватимуться саме на них.

Це питання, варто зауважити, не є дуже актуальним, оскільки зрештою

визначати, можна чи не можна видати ліцензію конкретному суб’єкту, тепер будуть спеціальні установи та організації тільки після проведення експертизи. Важливо зазначити, що для отримання ліцензії пройти експертизу та отримати відповідний висновок доведеться кожному суб’єкту будівництва (пункт 5 наведеного документа).

 

Оформлення ліцензії чи переоформлення?

Варто звернути увагу, що

Порядок, який коментується, зачепив інтереси не тільки суб’єктів, що планують почати роботу у сфері будівництва, але й тих, хто цим уже займається і має відповідну ліцензію. Так, у пункті 2 вступної частини постанови № 1396 зазначено, що ліцензії, отримані до 01.01.2008 р., підлягають переоформленню. Проте там же застережено, що порядок їх переоформлення має з’явитися тільки протягом найближчого місяця. При цьому, ураховуючи, що обмеження щодо строків переоформлення не встановлено, суб’єкти господарювання, очевидно, можуть почекати прийняття зазначеного Порядку.

Водночас когось може збентежити

пункт 2 наведеного документа, який приписує отримати ліцензію відповідно до цього нового Порядку № 1396. На наш погляд, навіть з урахуванням цього, можна не поспішати. Адже подібна вимога стосується тільки тих суб’єктів господарювання, хто вперше планує провадити буддіяльність, а не тих, у кого ліцензія вже є. Із самого тексту норми випливає, що вона стосується підприємців, «які мають намір здійснювати будівельну діяльність», але нічого не сказано про тих, хто її вже здійснює. До того ж нелогічним тоді б виглядало доручення Мінбуду розробити порядок переоформлення ліцензій.

При цьому

видавати ліцензії та перевіряти дотримання Ліцензійних умов буде Державна архітектурно-будівельна інспекція (новий орган ліцензування), а проводити експертизу — установи та організації, нею уповноважені. Які це органи, поки що невідомо. Очевидно, дізнатися про них можна буде тільки в Держархінспекції.

 

Технічні нюанси

Дещо змінився і строк дії ліцензії. Так, якщо раніше вона видавалася на 5 років, то тепер

для суб’єкта, який одержує ліцензію вперше, її строк становить 3 роки, і лише при повторному отриманні — 5 років. Щодо тих підприємців, яким потрібно з 01.01.2008 р. переоформити ліцензію, то нову ліцензію їм повинні видати строком на 5 років (оскільки вони одержують її не вперше).

При тому

якщо строк дії закінчиться, одержувати нову ліцензію необхідності не буде — кожного разу її можна просто продовжувати ще на 5 років (пункт 16 Порядку № 1396).

А от якщо суб’єкт будівельної діяльності вирішить розширити перелік виконуваних робіт,

унести зміну до вже отриманої ліцензії буде не так-то просто. Очевидно, йому доведеться знову пройти весь шлях, що передує отриманню ліцензії, включаючи і проведення експертизи, оскільки особливого механізму внесення змін до ліцензії цим Порядком не передбачено (пункт 15).

Щодо витрат на отримання ліцензії, то сама

плата за її видачу становить 340 грн. (оскільки орган ліцензування — не територіальний, а центральний). Найімовірніше, і проведення експертизи теж буде платним, проте про її вартість Порядок, що коментується, поки що умовчує.

Також у наданому документі наведено перелік підстав для призупинення або анулювання ліцензії. Зауважимо, що

якщо ліцензію буде анульовано, то отримати нову суб’єкт господарювання зможе не раніше, ніж через рік (пункт 24).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі