Найголовніше в Законі про держбюджет-2007

В обраному У обране
Друк
Редакція ПБО
Податки & бухоблік Січень, 2007/№ 1
Стаття

НАЙГОЛОВНІШЕ В ЗАКОНІ ПРО ДЕРЖБЮДЖЕТ-2007

 

Усупереч традиціям вітчизняної законотворчості Закон про держбюджет-2007 вигідно відрізняється від попередніх практично повною відсутністю податкових норм. Він у цьому розумінні випередив навіть Держбюджет-2006, який податковими новаціями також не відзначався. Основні податкові зміни, що набирають чинності з 2007 року, було прийнято ще до затвердження Закону про держбюджет (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 102, с. 3). Але це анітрохи не зменшує його значущості, адже про багато які дуже важливі для бухгалтера показники ми дізнаємося саме з бюджету. Тому сьогодні разом із текстом бюджетного закону (с. 5) пропонуємо вашій увазі оперативний огляд найголовніших його положень.

Дмитро ВИНОКУРОВ, заступник головного редактора
Наталія ВОРОНАЯ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про держбюджет-2007

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 р. № 489-V.

Закон про держбюджет-2006

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 р. № 3235-IV.

Закон № 889

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Закон № 400

— Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР.

 

Мінімальна зарплата і прожитковий мінімум

Одними з важливих показників, установлених у

Законі про держбюджет-2007, є мінімальна зарплата і прожитковий мінімум. Вони мають суттєве значення для оподаткування заробітної плати, про що йтиметься нижче. Так само, як і у 2006 році, протягом 2007 року ці показники змінюватимуться. Наведемо суми мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму, установлені на 2007 рік, у таблицях.

 

Мінімальна зарплата

Період 2007 року

Розмір мінімальної зарплати

1 січня — 30 червня

400 грн.

1 липня — 30 листопада

420 грн.

1 грудня — 31 грудня

450 грн.

 

Прожитковий мінімум

Соціальні та демографічні групи населення

Розмір прожиткового мінімуму у 2007 році

січень — березень включно

квітень — вересень включно

жовтень — грудень включно

Діти віком до 6 років

434 грн.

442 грн.

450 грн.

Діти віком від 6 до 18 років

558 грн.

568 грн.

579 грн.

Працездатні особи

525 грн.

535 грн.

548 грн.

Особи, які втратили працездатність

380 грн.

387 грн.

395 грн.

Загальний показник

492 грн.

501 грн.

510 грн.

 

Зауважимо, що відповідно до

постанови Верховної Ради України від 22.12.2006 р. № 518-V Кабінету Міністрів України доручено внести на розгляд Верховної Ради проект закону про внесення змін до Закону про держбюджет-2007 щодо збільшення у 2007 році прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб та мінімальної заробітної плати. У разі внесення відповідних змін до Закону про держбюджет-2007 ми обов’язково про це повідомимо.

 

Податок з доходів фізичних осіб

Згідно з

п.п. 6.1.1 Закону № 889 податкова соціальна пільга, на яку зменшується оподатковуваний дохід, отриманий платником податків із джерел на території України від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, установлюється в розмірі, що дорівнює 50 % мінімальної заробіт-ної плати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року.

З 1 січня 2007 року відповідно до

ст. 76 Закону про держбюджет-2007 мінімальну заробітну плату встановлено в сумі 400 грн.

У зв’язку з цим у 2007 році податкова соціальна пільга застосовуватиметься в таких розмірах:

100 %

(п.п. 6.1.1 Закону № 889): 400 х 50 % = 200 грн.;

150 %

(п.п. 6.1.2 Закону № 889): 200 х 150 % = 300 грн.;

200 %

(п.п. 6.1.3 Закону № 889): 200 х 200 % = 400 грн.

Нагадуємо, що податкова соціальна пільга встановлюється один раз на рік і не змінюється у зв’язку зі зміною розміру мінімальної заробітної плати протягом року.

Граничний розмір заробітної плати, до якої застосовується податкова соціальна пільга

, визначається як прожитковий мінімум для працездатної особи, що діє на 1 січня звітного податкового року, помножений на 1,4 та округлений до найближчих 10 гривень (п.п. 6.5.1 Закону № 889). Відповідно до ст. 62 Закону про держбюджет-2007 прожитковий мінімум для працездатних осіб на 1 січня 2007 року встановлено в розмірі 525 грн.

Отже, протягом усього 2007 року граничний розмір зарплати для отримання податкової соціальної пільги становитиме:

740 грн. (525 грн. х 1,4 = 735 грн., округлення до найближчих 10 грн. дає цифру 740 грн.).

Граничний розмір зарплати, що дає право на отримання податкової соціальної пільги одному з батьків у випадках та розмірах, передбачених

пп. «а» — «в» п.п. 6.1.2 Закону № 889, визначається як добуток суми 740 грн. і відповідної кількості дітей.

Нагадаємо, що з 1 січня 2007 року набуває чинності

ст. 11 Закону № 889, дію якої на 2006 рік
було призупинено Законом про держбюджет-2006. У Законі про держбюджет-2007 таку норму не передбачено. Отже, доходи від продажу та обміну об’єктів нерухомості з 2007 року обкладаються податком з доходів фізичних осіб.

 

Ставки внесків до Пенсійного фонду

Ставка внеску до Пенсійного фонду вкотре змінилася. У загальному випадку

для роботодавців, які використовують працю найманих працівників, ставка пенсійного внеску в частині нарахувань на 2007 рік збільшилася з 31,8 % до 33,2 % (ст. 92 Закону про держбюджет-2007). Таку ж ставку необхідно використовувати при нарахуванні внеску до Пенсійного фонду на суми винагород за цивільно-правовими договорами, що виплачуються фізичним особам.

Звертаємо увагу, що для нарахування пенсійних внесків на виплати

інвалідам, які працюють на підприємствах, ставка внеску залишається незмінною і становить 4 % (абзац п’ятий п. 1 ст. 4 Закону № 400). При цьому за інвалідів, які працюють у фізичних осіб — підприємців, пенсійний внесок сплачується за загальною ставкою 33,2 % (див. лист Пенсійного фонду від 27.04.2005 р. № 4973/04).

Підприємства всеукраїнських громадських організацій інвалідів, де кількість інвалідів не менше 50 % загальної чисельності працюючих, як і раніше, сплачують пенсійний внесок за ставкою 4 % від об’єкта оподаткування для всіх працівників цих підприємств.

Платники фіксованого сільгоспподатку

у 2007 році нараховують внески до Пенсійного фонду за ставкою, установленою абзацом сьомим п. 1 ст. 4 Закону № 400. Будь-яких окремих норм для таких страхувальників Закон про держбюджет-2007, на відміну від Закону про держбюджет-2006, не передбачає.

Згідно з

абзацом сьомим п. 1 ст. 4 Закону № 400 у 2005 — 2006 роках ставка пенсійного внеску має становити 20 % від ставки, установленої абзацом другим п. 1 ст. 4 Закону № 400, та підлягає збільшенню щороку на 20 % до досягнення загального розміру ставки. Отже, у 2007 році платники фіксованого сільськогосподарського податку повинні сплачувати страховий внесок до Пенсійного фонду в розмірі 40 % від загальної ставки , що становить 13,28 % (33,2 % х 0,4).

Слід зауважити, що на відміну від

Закону про держбюджет-2006 Закон про держбюджет-2007 не визначає порядок нарахування пенсійних внесків на виплати особам із числа льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах. У зв’язку з цим для них у 2007 році застосовується ставка внеску до Пенсійного фонду, установлена абзацом четвертим п. 1 ст. 4 Закону № 400 у розмірі 42 %.

Ставку внеску до Пенсійного фонду відповідно до

ст. 92 Закону про держбюджет-2007 збільшено з 31,8 до 33,2 % і для приватних підприємців , які перебувають на загальній системі оподаткування та сплачують внесок до Пенсійного фонду зі свого оподатковуваного доходу (прибули).

На 2007 рік змінилися також

ставки утримань внеску до Пенсійного фонду. Згідно зі ст. 113 Закону про держбюджет-2007 для платників — фізичних осіб, які працюють на умовах трудового договору, і фізичних осіб, які виконують роботи (послуги) за цивільно-правовими договорами, внесок установлюється в таких розмірах:

— із заробітної плати або

частини заробітної плати, що не перевищує розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, — 0,5 %;

— із

частини заробітної плати в розмірі понад прожитковий мінімум для працездатних осіб — 2 %.

Таким чином, якщо заробітна плата працівника за січень 2007 року становить 700 грн., її частина в розмірі 525 грн. обкладається внеском у розмірі 0,5 %, а 175 грн. (700 грн. - 525 грн.) — за ставкою 2 %.

Зауважимо, що для осіб із числа льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації та бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах (

абзац четвертий п. 4 ст. 4 Закону № 400), а також державних службовців та інших осіб, перелічених у п. 5 ст. 4 Закону № 400, ставки утримань не змінилися та, як і раніше, становлять від 1 до 5 %.

Відповідно до

ст. 100 Закону про держбюджет-2007 у 2007 році є застрахованими у системі загальнообов’язкового пенсійного страхування особи офіцерського складу, прапорщики та мічмани, військовослужбовці надстрокової служби і військової служби за контрактом, особи рядового та начальницького складу. На суми грошового забезпечення цих осіб військові частини, підприємства, установи, організації та органи, що виплачують таке забезпечення, у 2007 році зобов’язані нараховувати і утримувати внесок до Пенсійного фонду.

Звертаємо увагу, що у зв’язку зі зміною ставок внеску до Пенсійного фонду змінився розмір мінімального страхового внеску на 2007 рік для відповідних категорій застрахованих осіб. Так, для фізичних осіб — підприємців мінімальний страховий внесок становитиме:

 

Період 2007 року

Розмір мінімального страхового внеску
до Пенсійного фонду

Січень — червень включно

132,80 грн. (400 х 33,2 %)

Липень — листопад включно

139,44 грн. (420 х 33,2 %)

Грудень

149,40 грн. (450 х 33,2 %)

 

Ставки внесків до інших фондів соціального страхування

Законом про держбюджет-2007

призупинено дію ст. 1 Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» від 22.02.2001 р. № 2272-III. Нагадаємо, що зазначеною статтею встановлено тарифи для внесків до Фонду страхування від нещасних випадків на виробництві.

Разом із тим

ст. 91 Закону про держбюджет-2007 установлено тарифи на поточний рік залежно від класу професійного ризику виробництва. Вони такі самі, як і ті, що діяли у 2006 році.

До Фонду соціального страхування на випадок безробіття

роботодавці так само, як і в минулому році, сплачуватимуть внесок у розмірі 1,3 %. Це встановлено ст. 93 Закону про держбюджет-2007.

Знижено ставку внеску до

Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що нараховується роботодавцями на суму фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, з 2,9 % до 1,5 %.

Для роботодавців на підприємствах та в організаціях громадських організацій інвалідів, де кількість інвалідів не менше 50 % загальної чисельності працюючих і фонд оплати праці таких інвалідів становить не менше 25 % сум витрат на оплату праці, внесок нараховується окремо за ставками:

— 0,7 % суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників-інвалідів;

1,5 % сум фактичних витрат на оплату праці інших працівників.

Також

ставку внеску до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності знижено для осіб, які бажають зареєструватися в цьому Фонді на добровільних засадах. Якщо раніше ставка внеску становила 3,4 %, то сьогодні — 2,0 % оподатковуваного доходу (прибутку). Ставка внеску до Фонду соціального страхування на випадок безробіття для добровільно застрахованих осіб залишилася на попередньому рівні та дорівнює 1,8 %.

Слід зауважити, що стосовно «спеціальних» категорій платників, як-от: працівники-інваліди, працівники організацій товариств УТОГ і УТОС та ін.,

ставки внесків до соціальних фондів не змінилися.

Однак звертаємо увагу, що з 01.01.2007 р. набули чинності зміни до

абзацу другого ст. 5 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III, згідно з якими страхуванню на випадок безробіття не підлягають працюючі особи, які одержують або мають право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, пенсію за вислугу років, а також особи, які досягли встановленого законом пенсійного віку.

У новій редакції цієї статті не згадуються особи, які одержують пенсію по інвалідності. Це означає, що

з 1 січня 2007 року працюючі інваліди належать до застрахованих осіб, а тому з їх заробітної плати мають утримуватися страхові внески зі страхування на випадок безробіття.

У загальному випадку для роботодавців та їх працівників ставки внесків до соцфондів становитимуть:

 

Показник

Фтвп

Фб

Фнв

Нарахування

1,5 %

1,3 %

Тариф

Утримання

0,5 — 1 %*

0,5 %

Х

* 0,5 %, якщо зарплата дорівнює або менше діючого розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу; 1 %, якщо зарплата більше діючого розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу.

 

Згідно зі

ст. 81 Закону про держбюджет-2007 максимальний розмір доходів, з якого справляються страхові внески, дорівнює п’ятнадцяти розмірам прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб. Ураховуючи, що прожитковий мінімум на працездатну особу змінюється протягом 2007 року, максимальний розмір доходів, з якого справляються внески до фондів соціального страхування, у тому числі до Пенсійного фонду, за відповідними періодами 2007 року становитиме:

 

Період 2007 року

Розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, грн.

Максимальний розмір доходу, що обкладається соцвнесками, грн.

Січень — березень включно

525

7875

Квітень — вересень включно

535

8025

Жовтень — грудень включно

548

8220

 

Допомога при народженні дитини

Розмір допомоги при народженні дитини у 2007 році не змінився порівняно з 2006 роком і становить 8500 грн. Виплата допомоги при народженні дитини здійснюватиметься одноразово при народженні дитини в розмірі 3400 грн., а залишок — протягом наступних 12 місяців рівними частинами (по 425 грн.) у порядку, установленому КМУ.

Однак у 2007 році змінюється порядок здійснення такої виплати. Відповідно до

ст. 56 Закону про держбюджет-2007 допомога при народженні дитини виплачуватиметься як незастрахованим, так і застрахованим особам за рахунок бюджетних коштів. Отже, у 2007 році кошти
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не спрямовуватимуться на виплату цієї допомоги.

Згідно з

наказом Мінпраці від 06.12.2006 р. № 453 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 101) функції призначення та виплати допомоги при народженні дитини передаються органам праці та соціального захисту населення.

При цьому

у І кварталі 2007 року виплату допомоги при народженні дитини застрахованим особам здійснюють роботодавці. Грошові кошти на виплату таких допомог повинні надходити на рахунки страхувальників від органів праці та соціального захисту населення відповідно до наданих роботодавцями заявок.

Починаючи

з 1 квітня 2007 року виплата допомог застрахованим особам здійснюватиметься органами праці та соціального захисту населення без участі страхувальників.

Звертаємо увагу, що у звіті за формою Ф4-ФСС з ТВП

у 2007 році допомогу при народженні дитини страхувальники відображати не повинні, оскільки фінансування виплат здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету, а не Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Що стосується допомог за грудень 2006 року, то їх обов’язково має бути зазначено в розділі IV звіту за формою Ф4-ФСС з ТВП за 2006 рік «Витрати за рахунок страхових внесків».

 

Допомога по догляду за дитиною

Так само, як і допомога при народженні дитини,

допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку і незастрахованим, і застрахованим особам у 2007 році виплачуватиметься за рахунок бюджетних коштів.

На 2007 рік

призупинено дію ст. 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III, згідно з якою розмір цієї допомоги встановлюється Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Відповідно до

ст. 56 Закону про держбюджет-2007 допомога по догляду за дитиною до трьох років надається в розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, і середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб, і 23 % прожиткового мінімуму, передбаченого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, установленому КМУ.

Таким чином, мінімальний розмір допомоги по догляду за дитиною до трьох років для застрахованих осіб залежить від установленого прожиткового мінімуму.

 

Період 2007 року

Розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, грн.

Мінімальний розмір допомоги по догляду за дитиною до трьох років, грн.

Січень — березень включно

525

120,75

Квітень — вересень включно

535

123,05

Жовтень — грудень включно

548

126,04

 

Як і в минулому році, допомога по догляду за дитиною до трьох років обкладається внеском до Пенсійного фонду «зверху». Однак у 2007 році сума страхового внеску становитиме 30 % від розміру мінімального страхового внеску до Пенсійного фонду (

ч. 3 п. 8 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV). Отже, сума внеску, що нараховується на допомогу по догляду за дитиною до трьох років, дорівнюватиме:

 

Період 2007 року

Розмір мінімального страхового внеску до Пенсійного фонду

Розмір внеску до Пенсійного фонду з допомоги по догляду за дитиною до трьох років

Січень — червень включно

132,80 грн. (400 х 33,2 %)

39,84 грн. (132,80 х 30 %)

Липень — листопад включно

139,44 грн. (420 х 33,2 %)

41,83 грн. (139,44 х 30 %)

Грудень

149,40 грн. (450 х 33,2 %)

44,82 грн. (149,40 х 30 %)

 

У зв’язку з тим, що тепер допомога по догляду за дитиною до трьох років виплачуватиметься за рахунок коштів бюджету, виникає запитання щодо порядку нарахування пенсійного внеску на суму допомоги. Нагадаємо, що згідно з

постановою КМУ від 25.08.2004 р. № 1092 внесок до Пенсійного фонду із суми допомоги по догляду за дитиною сплачується роботодавцем за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Очевидно, найближчим часом слід очікувати внесення змін до цього документа, про що ми обов’язково вас повідомимо.

 

Допомоги з Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності

У 2007 році відбулися зміни в порядку розрахунку

допомоги по тимчасовій непрацездатності та допомоги по вагітності та пологах.

Відповідно до

ст. 112 Закону про держбюджет-2007 ці види допомоги застрахованим особам (крім добровільно застрахованих), які сплачували страхові внески менше 6 місяців протягом останніх дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку, виплачуються виходячи з фактичної заробітної плати, з якої було сплачено страхові внески, але не вище розміру мінімальної заробітної плати, установленої на час настання страхового випадку.

Для осіб, добровільно застрахованих у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, і приватних підприємців — єдиноподатників також установлено певні обмеження. Так, особи, застраховані у Фонді на добровільних засадах, і фізичні особи — підприємці, які сплачують єдиний податок, у 2007 році мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги

за умови сплати ними страхових внесків (установленого розміру єдиного податку) не менше 6 місяців протягом календарного року перед настанням страхового випадку.

Щодо порядку застосування зазначених норм

Закону про держбюджет-2007 ми також сподіваємося найближчим часом отримати відповідні роз’яснення Мінпраці та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

 

Держдивіденди: чергові зміни

Держдивідендні норми в бюджетному законі вже давно (з 2003 року) стали традиційними. Однак власне ці норми рідко дублювалися з року в рік. Вони постійно змінювалися. Держбюджет-2007 у цій частині також не повторює попередників. Звернемо увагу на основні моменти.

1

.
Платники. До таких сьогодні належать державні (у тому числі казенні) підприємства та їх об’єднання, а також їх дочірні підприємства (категорія 1); змішані підприємства, тобто акціонерні холдингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному капіталі яких наявна державна частка, а також їх дочірні підприємства (категорія 2); госптовариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких перебуває у статутних фондах господарських товариств, акціонером яких є держава та володіє в них контрольним пакетом акцій (категорія 3, виділення цієї категорії з категорії 2 є умовним та пов’язане з особливостями сплати дивідендів за 2006 рік).

2.

Нормативи та напрямок відрахувань
. Для платників категорії 1 норматив відрахування частини прибутку у 2007 року знижений і становитиме 15 %, категорії 2 — визначається на рівні базових нормативів відрахувань частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів. Інакше кажучи, для змішаних підприємств (їх дочірніх підприємств) норматив відрахувань частини прибутку (так званих держдивідендів) та власне норматив відрахувань, що спрямовуються на виплату дивідендів, у 2007 році збігаються. Відповідний норматив затверджується ФДМУ і залежить від галузевої приналежності конкретного підприємства.

Підприємства, що опинилися в

категорії 3 за результатами діяльності 2007 року, не повинні будуть сплачувати дивіденди (але не держ дивіденди) безпосередньо до бюджету. Норма ст. 63 Закону про держбюджет-2007 про сплату ними дивідендів безпосередньо до бюджету стосується лише дивідендів за 2006 рік. Отже, сплата дивідендів за результатами діяльності у 2007 році (за 2007 рік) має здійснюватися безпосередньо материнському (змішаному) підприємству.

3

.
Залік держдивідендів та дивідендів. Оскільки частина прибутку (держдивіденди) і власне дивіденди, як і раніше, є різними платежами, то залишилася потреба у проведенні відповідного заліку. Його механізм передбачено в останньому абзаці ст. 63 Закону про держбюджет. Він зводиться до надання змішаним підприємствам права на зменшення суми держдивідендів на суму дивідендів, нарахованих і сплачених за результатами 2006 року.

 

Запозичення держпідприємств: тільки за погодженням

У

ст. 13 Закону про держбюджет-2007 з’явилася норма, згідно з якою в 2007 році державні підприємства, у статутному фонді яких державі належить понад 50 відсотків акцій , здійснюють внутрішні довгострокові та середньострокові і зовнішні запозичення за погодженням із Міністерством фінансів України, внутрішні короткострокові запозичення — за погодженням із відповідними органами центральної виконавчої влади, у сфері діяльності яких вони перебувають.

На наш погляд, це обмеження стосується, по-перше,

державних підприємств, по-друге, змішаних підприємств із державною часткою, що перевищує 50 % (хоча, точно кажучи, такі змішані підприємства державними не є), причому серед змішаних — лише акціонерних товариств.

Строковість запозичень, мабуть, слід визначати за аналогією з установленою класифікацією кредитів за строками використання: короткострокові — до одного року, середньострокові — до трьох років, довгострокові — понад три роки
(

ч. 2 ст. 374 Господарського кодексу України). Між тим відповідні обмеження стосуються погодження будь-яких запозичень, а не лише кредитів. Залишилося тільки встановити критерії віднесення тих чи інших залучених коштів до запозичень. Мабуть, до них відносять лише залучені за плату грошові кошти. Принаймні критерій оплатності звучить у визначенні запозичення з Бюджетного кодексу України (п. 21 ч. 1 ст. 2) та Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 31 «Фінансові витрати», затвердженого наказом Мінфіну від 28.04.2006 р. № 415 (п. 3).

 

Оренда державного та комунального майна: правила ужорсточуються

У цій сфері у 2007 році орендарям та орендодавцям доведеться зіткнутися відразу з декількома новаціями (

ст. 118 Закону про держбюджет-2007).

1

. Конкурс орендарів
. Передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах. Отже, навіть в умовах відсутності декількох заяв про оренду ЦМК або нерухомого майна має бути проведено конкурс. Інакше кажучи, конкурс провадиться не з ініціативи орендодавця і не внаслідок надходження декількох заявок на оренду, а на підставі прямої норми закону. Більше того, положення Закону про держбюджет-2007 стосовно обов’язковості проведення конкурсу орендарів не обмежуються передачею в оренду ЦМК та нерухомого майна, а поширюють свою дію і на будь-яке інше державне чи комунальне майно, у тому числі рухоме (до речі, стосовно оренди якого загальний порядок проведення конкурсу не встановлено).

2

. Орендна плата. Орендна плата за державне та комунальне майно визначається відповідно до її ринкової вартості в порядку, установленому Кабінетом Міністрів України. На сьогодні порядку визначення ринкової вартості орендної плати не існує. Існуюча методика ґрунтується на застосуванні оцінної вартості саме майна (причому така оцінка не завжди обов’язкова), а не на оцінці власне орендної плати. До встановлення такої методики (а також індикативних ставок орендної плати) вважаємо за можливе користуватися існуючими документами Кабміну, а щодо орендної плати за комунальне майно — відповідними актами органів місцевого самоврядування.

3

. Перегляд договорів оренди. На підставі абзацу 3 ст. 118 Закону про держбюджет-2007 договори оренди державного та комунального майна, укладені до 1 січня 2007 року (крім договорів на оренду державного та комунального майна, укладених бюджетними установами, Пенсійним фондом України та його органами, а також стосовно цілісних майнових комплексів), у шестимісячний строк підлягають обов’язковому перегляду відповідно до встановленої норми. Під установленою нормою, очевидно, розуміються правила абзаців першого та другого ст. 118 Закону про держбюджет-2007 (крім обов’язковості проведення конкурсу). Причому до кінця не зрозумілі умови перегляду договорів, укладених із пільговими категоріями орендарів (крім бюджетників та Пенсійного фонду).

Також

Закон про держбюджет-2007 передбачає обов’язковість перегляду у двомісячний строк «старих» договорів про спільну діяльність із держпідприємствами на відповідність оцінки вартості переданого державного майна до його ринкової вартості та забезпечення відповідної прибутковості такого майна.

 

Зміна місцезнаходження

У випадку зміни юридичної адреси суб’єктів підприємницької діяльності — платників податків сплата визначених законодавством податків та зборів (обов’язкових платежів) після реєстрації здійснюється

за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду (ст. 43 Закону про держбюджет-2007). Це правило не нове, і його включення до держбюджетного закону стало вже традицією.

З урахуванням

ст. 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, з яких складається бюджетна система, становить один календарний рік, що починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Після надходження повідомлення про зняття з обліку платника податків у зв’язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) за ф. № 11-ОПП або надходження відомостей від державного реєстратора про зміну місцезнаходження (місця проживання) платника податків, або подання платником податків заяви про зняття з обліку у зв’язку зі зміною місцезнаходження (місця проживання) за ф. № 9-ОПП орган державної податкової служби за попереднім місцезнаходженням не знімає з обліку платника податків, тобто строк перебування платника податків на обліку

продовжується до закінчення поточного бюджетного року.

Таким чином, зміна місцезнаходження (місця проживання) платника податків не означає автоматичного зняття його з обліку в податкових органах за місцем попередньої реєстрації. Тому сплачувати

податки та збори до кінця цього року і подавати звітність потрібно буде за старим місцем реєстрації (місцем проживання).

З метою практичного застосування

ст. 43 Закону про держбюджет-2007 слід керуватися наказом ДПАУ від 12 березня 2004 р. № 134 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 90).

 

Окремі збори до Пенсійного фонду

Як і в минулому році, у 2007 році справлятимуться збори до Пенсійного фонду при здійсненні таких операцій, як:

— купівля-продаж

безготівкової валюти;

— продаж ювелірних виробів із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння;

— відчуження легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, якими забезпечуються інваліди та які переходять у власність спадкоємцям згідно із законом);

— купівля-продаж нерухомого майна;

— надання послуг стільникового мобільного зв’язку.

Сплата збору до Пенсійного фонду із зазначених видів операцій провадиться так само, як і в минулому році. Єдиний виняток полягає в тому, що за операціями з купівлі-продажу безготівкової валюти збір до Пенсійного фонду справляється в розмірі

1 % замість 1,3 %, що діяли у 2006 році.

На закінчення зауважимо: межі сьогоднішньої публікації не дозволяють охопити всі цікаві нюанси

Закону про держбюджет-2007. Багато які питання залишилися за кадром. Серед них є як відносно формальні норми (наприклад, застосування коефіцієнта 3,1 до ставок земельного податку щодо населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено), так і вельми революційні (зокрема, питання скасування дострокових пенсій працюючим пенсіонерам). Але це не означає, що ці нюанси буде забуто редакцією. Ми обов’язково повернемося до аналізу норм бюджетного закону, розглядаючи ті чи інші питання, які хвилюють бухгалтерів.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд