Ремонт орендованого автомобіля
Орендований легковий автомобіль потрапив в аварію. Чи відносяться до валових витрат підприємства витрати на транспортування автомобіля евакуатором та подальший його ремонт? Чи включати таке транспортування до складу витрат на ремонт? У договорі з власником зазначено, що ремонт здійснює орендар.
(м. Харків)
Можливість проведення орендарем ремонту з орієнтиром на валові витрати передбачено
пп. 8.7.1, 8.8.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (далі — Закон про податок на прибуток), щоправда, для цього необхідно, щоб такий обов’язок або можливість було застережено в договорі. До речі, не суперечить це і Цивільному кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ), частини 1 і 2 ст. 776 якого передбачають можливість урегулювання цього питання сторонами в договорі.Отже, оскільки в договорі застережено провадження ремонту орендарем, то можливість
віднесення до валових витрат є (див. також п. 3 листа ДПАУ від 05.12.2005 р. № 24181/7/22-1017, листи ДПАУ від 30.04.2004 р. № 3416/6/15-1116, Комітету з питань фінансів та банківської діяльності від 24.12.2003 р. № 06-10/1010). Тепер перейдемо безпосередньо до порядку такого відображення в податковому обліку.На витрати
з ремонту орендованого майна поширюється 10 % ремонтний ліміт, це зазначено в п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток. Сума перевищення зазначеного ліміту відноситься або на збільшення балансової вартості групи, до якої належить* об’єкт, що ремонтується, або на створення балансової вартості групи основних фондів, що відповідає об’єкту, який ремонтується (якщо в податковому обліку орендаря немає такої групи основних фондів). При цьому, на відміну від бухгалтерського, у податковому обліку вид ремонту не має значення.* Точніше, належав би об’єкт, що ремонтується, у разі його придбання.
У бухгалтерському обліку
ремонт автомобіля після ДТП не потрібно розглядати як його поліпшення, оскільки часто такий ремонт включає заміну пошкоджених деталей і приведення об’єкта в робочий стан, що у свою чергу модернізацією або дообладнанням не є.Оскільки
Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затвердженим наказом Мінфіну від 28.07.2000 р. № 181, особливих правил для відображення такого ремонту об’єктів операційної оренди не встановлено, то слід керуватися нормами відображення витрат на ремонт основних засобів, установлених Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 (далі — П(С)БО 7). Відповідно до п. 15 П(С)БО 7 витрати на підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно встановлених вигод включаються до складу витрат.Щодо витрат транспортування транспортного засобу евакуатором, то їх необхідно відображати окремо у складі валових витрат; вони не включаються до сукупної вартості ремонту. Буксирування евакуатором транспортного засобу на його якостях, відновленні первісної працездатності жодним чином не позначається, по суті, це звичайні послуги з перевезення вантажів (зокрема, автомобіля). А віднести їх до валових витрат допоможе
п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток. Адже автомобіль, що орендується, використовується саме в підготовці, організації виробництва, а також продажі продукції (робіт, послуг).Розглянемо зазначені операції на прикладі.
Підприємство перерахувало оплату в сумі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.) за послуги з відновлення та ремонту автомобіля після ДТП, а також 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.) на його транспортування до станції технічного обслуговування. Станом на дату здійснення ремонту 10 % ремонтний ліміт у підприємства становить 5800 грн.
Таблиця 1
Відображення в податковому та бухгалтерському обліку транспортування і ремонту автомобіля після ДТП
№ | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума | Податковий облік | ||
Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Відображено витрати з проведення ремонту сторонньої організації | 99 (94) | 631 | 10000 | — | 5800* |
* У податковому обліку до складу валових витрат включається сума, що не перевищує 10 % ремонтний ліміт; решта суми відноситься на збільшення балансової вартості групи 2 основних фондів. | ||||||
2 | Відображено податковий кредит | 641 | 631 | 2000 | — | — |
3 | Відображено витрати на евакуацію транспортного засобу до станції технічного обслуговування | 99 (94) | 631 | 1500 | — | 1500 |
4 | Відображено податковий кредит | 641 | 631 | 300 | — | — |
5 | Сплачено вартість послуг сторонньої організації з ремонту автомобіля | 631 | 311 | 12000 | — | — |
6 | Сплачено вартість послуг сторонньої організації з транспортування автомобіля | 631 | 311 | 1800 | — | — |
У разі якщо автомобіль застраховано і платнику податків страхова компанія відшкодовує суму збитку, то в податковому обліку ця операція відображається за правилами, установленими
пп. 8.4.8 і 8.4.9 Закону про податок на прибуток (див. також лист ДПАУ від 30.01.2004 р. № 655/6/15-1116, консультацію в журналі «Вісник податкової служби України», 2005, № 48).Зокрема, якщо в результаті ДТП пошкоджено автомобіль повністю або його частину, то на балансовій вартості групи 2 це ніяк не позначиться (
абз. «б» п.п. 8.4.8). А от при компенсації вартості ремонту страховою компанією (або іншою особою, визнаною винною в завданні збитку) балансову вартість групи 2 необхідно зменшити на суму такої компенсації в податковому періоді її одержання (абз. «б» п.п. 8.4.9).У бухгалтерському обліку сума страхового відшкодування визнається доходом відповідно до
п. 19 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» , затвердженого наказом Мінфіну від 29.11.99 р. № 290, і відображається або на субрахунку 751 «Відшкодування збитків від надзвичайних подій», або на субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності». Докладніше про ці варіанти можна дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 42. Розглянемо приклад.Приклад.
У другому кварталі автомобіль підприємства потрапив у ДТП не з вини водія автомобіля. Сума ремонту з урахуванням придбання запчастин склала 8814 грн. (у тому числі ПДВ — 1469 грн.). У тому ж кварталі суму ремонту відшкодовано страховою компанією в повному розмірі. Розмір невикористаного 10 % ремонтного ліміту на підприємстві становить 4450 грн.
Таблиця 2
Відображення в податковому та бухгалтерському обліку ремонту автомобіля після ДТП і страхового відшкодування
№ | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума | Податковий облік | ||
Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Відображено дохід, на підставі акта страхової компанії | 375 | 751 | 8814 | — | — |
2 | Перераховано передоплату за ремонт автомобіля | 371 | 311 | 8814 | — | 4450* |
* Сума, що не перевищує ремонтний ліміт, уключається до складу валових витрат. | ||||||
3 | Відображено податковий кредит у складі передоплати за ремонт автомобіля | 641 | 644 | 1469 | — | — |
4 | Підписано акт виконаних робіт з ремонту автомобіля | 99 (94) | 631 | 7345 | — | —** |
** Сума перевищення відноситься на збільшення балансової вартості основних фондів групи 2 за результатами звітного періоду. | ||||||
5 | Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ | 644 | 631 | 1469 | — | — |
6 | Проведено залік заборгованостей | 631 | 371 | 8814 | — | — |
7 | Отримано суму страхового відшкодування | 311 | 375 | 8814 | — | —*** |
*** За результатами звітного періоду зменшено балансову вартість основних фондів групи 2. |
Антон Іванченко, економіст-аналітик