Теми статей
Обрати теми

Пошта редакції. Ремонт орендованого автомобіля

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Ремонт орендованого автомобіля

 

Орендований легковий автомобіль потрапив в аварію. Чи відносяться до валових витрат підприємства витрати на транспортування автомобіля евакуатором та подальший його ремонт? Чи включати таке транспортування до складу витрат на ремонт? У договорі з власником зазначено, що ремонт здійснює орендар.

(м. Харків)

  

Можливість проведення орендарем ремонту з орієнтиром на валові витрати передбачено

пп. 8.7.1, 8.8.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (далі — Закон про податок на прибуток), щоправда, для цього необхідно, щоб такий обов’язок або можливість було застережено в договорі. До речі, не суперечить це і Цивільному кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ), частини 1 і 2 ст. 776 якого передбачають можливість урегулювання цього питання сторонами в договорі.

Отже, оскільки в договорі застережено провадження ремонту орендарем, то можливість

віднесення до валових витрат є (див. також п. 3 листа ДПАУ від 05.12.2005 р. № 24181/7/22-1017, листи ДПАУ від 30.04.2004 р. № 3416/6/15-1116, Комітету з питань фінансів та банківської діяльності від 24.12.2003 р. № 06-10/1010). Тепер перейдемо безпосередньо до порядку такого відображення в податковому обліку.

На витрати

з ремонту орендованого майна поширюється 10 % ремонтний ліміт, це зазначено в п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток. Сума перевищення зазначеного ліміту відноситься або на збільшення балансової вартості групи, до якої належить* об’єкт, що ремонтується, або на створення балансової вартості групи основних фондів, що відповідає об’єкту, який ремонтується (якщо в податковому обліку орендаря немає такої групи основних фондів). При цьому, на відміну від бухгалтерського, у податковому обліку вид ремонту не має значення.

* Точніше, належав би об’єкт, що ремонтується, у разі його придбання.

У бухгалтерському обліку

ремонт автомобіля після ДТП не потрібно розглядати як його поліпшення, оскільки часто такий ремонт включає заміну пошкоджених деталей і приведення об’єкта в робочий стан, що у свою чергу модернізацією або дообладнанням не є.

Оскільки

Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затвердженим наказом Мінфіну від 28.07.2000 р. № 181, особливих правил для відображення такого ремонту об’єктів операційної оренди не встановлено, то слід керуватися нормами відображення витрат на ремонт основних засобів, установлених Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 (далі — П(С)БО 7). Відповідно до п. 15 П(С)БО 7 витрати на підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно встановлених вигод включаються до складу витрат.

Щодо витрат транспортування транспортного засобу евакуатором, то їх необхідно відображати окремо у складі валових витрат; вони не включаються до сукупної вартості ремонту. Буксирування евакуатором транспортного засобу на його якостях, відновленні первісної працездатності жодним чином не позначається, по суті, це звичайні послуги з перевезення вантажів (зокрема, автомобіля). А віднести їх до валових витрат допоможе

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток. Адже автомобіль, що орендується, використовується саме в підготовці, організації виробництва, а також продажі продукції (робіт, послуг).

Розглянемо зазначені операції на прикладі.

Підприємство перерахувало оплату в сумі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.) за послуги з відновлення та ремонту автомобіля після ДТП, а також 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.) на його транспортування до станції технічного обслуговування. Станом на дату здійснення ремонту 10 % ремонтний ліміт у підприємства становить 5800 грн.

 

Таблиця 1

Відображення в податковому та бухгалтерському обліку транспортування і ремонту автомобіля після ДТП


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

1

Відображено витрати з проведення ремонту сторонньої організації

99 (94)

631

10000

5800*

*

У податковому обліку до складу валових витрат включається сума, що не перевищує 10 % ремонтний ліміт; решта суми відноситься на збільшення балансової вартості групи 2 основних фондів.

2

Відображено податковий кредит

641

631

2000

3

Відображено витрати на евакуацію транспортного засобу до станції технічного обслуговування

99 (94)

631

1500

1500

4

Відображено податковий кредит

641

631

300

5

Сплачено вартість послуг сторонньої організації з ремонту автомобіля

631

311

12000

6

Сплачено вартість послуг сторонньої організації з транспортування автомобіля

631

311

1800

  

У разі якщо автомобіль застраховано і платнику податків страхова компанія відшкодовує суму збитку, то в податковому обліку ця операція відображається за правилами, установленими

пп. 8.4.8 і 8.4.9 Закону про податок на прибуток (див. також лист ДПАУ від 30.01.2004 р. № 655/6/15-1116, консультацію в журналі «Вісник податкової служби України», 2005, № 48).

Зокрема, якщо в результаті ДТП пошкоджено автомобіль повністю або його частину, то на балансовій вартості групи 2 це ніяк не позначиться (

абз. «б» п.п. 8.4.8). А от при компенсації вартості ремонту страховою компанією (або іншою особою, визнаною винною в завданні збитку) балансову вартість групи 2 необхідно зменшити на суму такої компенсації в податковому періоді її одержання (абз. «б» п.п. 8.4.9).

У бухгалтерському обліку сума страхового відшкодування визнається доходом відповідно до

п. 19 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід» , затвердженого наказом Мінфіну від 29.11.99 р. № 290, і відображається або на субрахунку 751 «Відшкодування збитків від надзвичайних подій», або на субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності». Докладніше про ці варіанти можна дізнатися з газети «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 42. Розглянемо приклад.

Приклад.

У другому кварталі автомобіль підприємства потрапив у ДТП не з вини водія автомобіля. Сума ремонту з урахуванням придбання запчастин склала 8814 грн. (у тому числі ПДВ — 1469 грн.). У тому ж кварталі суму ремонту відшкодовано страховою компанією в повному розмірі. Розмір невикористаного 10 % ремонтного ліміту на підприємстві становить 4450 грн.

 

Таблиця 2

Відображення в податковому та бухгалтерському обліку ремонту автомобіля після ДТП і страхового відшкодування

 


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

7

1

Відображено дохід, на підставі акта страхової компанії

375

751

8814

2

Перераховано передоплату за ремонт автомобіля

371

311

8814

4450*

*

Сума, що не перевищує ремонтний ліміт, уключається до складу валових витрат.

3

Відображено податковий кредит у складі передоплати за ремонт автомобіля

641

644

1469

4

Підписано акт виконаних робіт з ремонту автомобіля

99 (94)

631

7345

—**

**

Сума перевищення відноситься на збільшення балансової вартості основних фондів групи 2 за результатами звітного періоду.

5

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

1469

6

Проведено залік заборгованостей

631

371

8814

7

Отримано суму страхового відшкодування

311

375

8814

—***

*** За результатами звітного періоду зменшено балансову вартість основних фондів групи 2.

  

Антон Іванченко, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі