Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Думка фахівців офіційних органів. Податки, що пов’язані з використанням природних ресурсів надр, сплачуються учасником спільної діяльності — власником спеціального дозволу на право користування надрами

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Липень, 2007/№ 61
В обраному У обране
Друк
Стаття

Податки, що пов’язані з використанням природних ресурсів надр, сплачуються учасником спільної діяльності — власником спеціального дозволу на право користування надрами

 

Спільною діяльністю без створення юридичної особи вважається діяльність, що провадиться на підставі договору про спільну діяльність та передбачає об’єднання коштів або майна учасників для досягнення спільної господарської мети та регламентується

Цивільним кодексом України (далі — ЦК). Сторони договору про спільну діяльність уповноважують одного з учасників на ведення обліку результатів окремо від обліку господарських результатів такого платника податку. Пунктом 6 Порядку ведення податкового обліку результатів спільної діяльності на території України без створення юридичної особи, затвердженого наказом ДПА України від 30.09.2004 р. № 571, установлено, що податок уноситься уповноваженим договором про спільну діяльність платником до бюджету, тобто фактично має місце уступка частини податкових зобов’язань. Разом із тим п. 7.5 ст. 7 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181) для платників податків визначено персональну податкову відповідальність, що забороняє будь-яку уступку податкового зобов’язання або податкового боргу платника податків третім особам.

Спільна діяльність — один із методів урегулювання цивільних відносин, заснованих на юридичній рівності та майновій самостійності учасників таких відносин на договірних засадах без створення юридичної особи. Згідно зі

ст. 1130 ЦК сторони договору про спільну діяльність беруть на себе обов’язки спільно діяти без створення юридичної особи для досягнення певної мети, що не суперечить закону. При цьому майбутні спільні дії можуть здійснюватися як в умовах об’єднання вкладів учасників у формі простого товариства, так і без такого об’єднання.

Відповідний договір про спільну діяльність укладається в письмовій формі, що передбачає у тому числі координацію спільних дій учасників або ведення спільних справ, правовий статус виділеного для спільної діяльності майна, покриття витрат та збитків учасників. Участь у результатах спільних дій та інші умови визначаються за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом про окремі види спільної діяльності.

У випадку прийняття учасниками рішення про об’єднання вкладів укладається договір про спільну діяльність у формі простого товариства з метою отримання прибутку або досягнення іншої мети. Згідно зі

ст. 1133 ЦК вкладом учасника вважається все, що він вносить у спільне майно.

Спільне майно простого товариства становлять внески учасників, якими вони володіють на праві власності, водночас вироблена у результаті спільної діяльності продукція та одержані від такої діяльності доходи є спільною частковою власністю учасників, якщо інше не встановлено договором про спільну діяльність у формі простого товариства або законом.

Результати господарської діяльності у формі прибутку, отримані учасниками договору про спільну діяльність у формі простого товариства в результаті їх спільної діяльності, розподіляються пропорційно вартості вкладів учасників у спільне майно, якщо інше не встановлено договором простого товариства або іншою домовленістю учасників.

Разом з цим регулювання цивільних відносин при спільній діяльності, заснованій на юридичній рівності, ускладнюється у випадках, коли договір про спільну діяльність у формі простого товариства передбачає отримання результатів від підприємницької діяльності із залученням майна, щодо якого учасники не мають повної майнової самостійності в результаті встановлення законом обмеження оборотоздатності об’єктів цивільних прав, особливо тих, що регулюються спеціальними дозволами.

Упродовж останніх років договори про спільну діяльність у формі простого товариства набули поширення в нафтогазовидобувній галузі, в якій отримання доходу від господарської діяльності пов’язано з використанням надр.

У зв’язку з цим слід звернути увагу на вимоги

ст. 49 Закону України від 12.07.2001 р. № 2665-III «Про нафту і газ» (далі — Закон № 2665), якою визначено, якщо діяльність, пов’язана з користуванням нафтогазоносними надрами, здійснюється на умовах договору про спільну інвестиційну діяльність, спільне виробництво, виробничу кооперацію, один із учасників цього договору зобов’язаний мати відповідний спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами.

При цьому частиною третьою

ст. 14 Закону № 2665 чітко встановлено, що власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не може дарувати, продавати або будь-яким чином відчужувати права, надані йому спеціальним дозволом на користування нафтогазоносними надрами, будь-якій іншій юридичній чи фізичній особі, у тому числі передавати їх до статутних фондів створюваних з його участю суб’єктів господарської діяльності, а також до майна спільної діяльності.

Крім того, користувачі надр, у тому числі нафтогазоносних, відповідно до

ст. 24 Кодексу про надра наділені правами здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу; розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу
. Статтею 10 Закону № 2665 установлено, що власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами набуває прав власності на нафту та газ у момент видобутку.

Таким чином, при реалізації договору про спільну діяльність власники спеціальних дозволів на право користування надрами не можуть передавати на майно спільної діяльності такі права:

виконання геологічного вивчення родовища корисних копалин згідно з умовами спеціального дозволу (у тому числі гірничих робіт);

здійснення комплексної розробки родовищ корисних копалин згідно з умовами спеціального дозволу (у тому числі виконання гірничих робіт зі спорудження гірничих споруд);

ведення інших робіт згідно з умовами спеціального дозволу;

власності на видобуті корисні копалини;

розпорядження видобутими корисними копалинами.

У зв’язку з цим реалізація податкових та бюджетних відносин власниками спеціальних дозволів на право користування нафтогазоносними надрами та їх партнерами при здійсненні договору про спільну діяльність у нафтогазовидобувній галузі регулюється такими положеннями законодавства.

Статтею 153 Господарського кодексу України

(далі — ГК) до обов’язків суб’єктів господарювання щодо використання природних ресурсів віднесено своєчасне внесення відповідної плати за використання природних ресурсів та здійснення господарської діяльності без порушення прав інших власників і користувачів природних ресурсів.

Як було зазначено вище, згідно з

п. 7.5 ст. 7 Закону № 2181 переуступка податкових зобов’язань не допускається, а відповідно п. 2 Порядку обчислення та внесення до Державного бюджету України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 р. № 256, платниками рентної плати визначено суб’єктів господарювання, які добувають вуглеводневу сировину на підставі спеціальних дозволів на право користування надрами, виданих у встановленому законодавством порядку.

Ураховуючи встановлені частиною третьою

ст. 14 Закону № 2665 обмеження прав власників спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами у створенні спільної діяльності шляхом передачі до спільного майна прав, що виникають на підставі спеціального дозволу, на користування нафтогазоносними надрами (прав здійснення видобутку, прав власності та розпорядження видобутою вуглеводневою сировиною), а також на визначення спільної діяльності Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22 травня 1997 року № 283/97-ВР, дійдемо висновку, що:

договір про спільну діяльність у нафтогазовидобуванні не може передбачати геологічного вивчення та видобутку з родовищ нафти, природного газу та газового конденсату;

податкові зобов’язання щодо податків, пов’язаних з використанням природних ресурсів надр, мають виконуватися власниками спеціальних дозволів на право користування нафтогазоносними надрами.

Начальник відділу ресурсних (рентних) та неподаткових платежів ДПА у Харківській області Анатолій Юрченко

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно