Теми статей
Обрати теми

Бюджетний облік. Передоплата бюджетними коштами: заборони, дозволи та можливості

Редакція ПБО
Стаття

Передоплата бюджетними коштами: заборони, дозволи та можливості

 

Бюджетне законодавство забороняє розпорядникам бюджетних коштів проводити авансування закупівель товарів, робіт та послуг. Але в окремих випадках питання передоплати регулюються нормативно-правовими актами, що дають «добро» на проведення такої форми розрахунків.

Про можливість авансування закупівель товарів, робіт та послуг за рахунок бюджетних коштів і йтиметься в цьому матеріалі.

Олена ПАВЛЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Бюджетний кодекс

— Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 р. № 2542-III, зі змінами та доповненнями.

Постанова № 1404

— постанова Кабінету Міністрів України «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 09.10.2006 р. № 1404, зі змінами та доповненнями.

Лист № 26471

— лист Міністерства фінансів України від 11.12.2006 р. № 31-09000-18-13/26471*.

Лист № 7095

— лист Міністерства фінансів України від 06.04.2007 р. № 31-09000-18-13/7095**.

* Див. с. 16. —

Прим. ред.

** Див. с. 15.  —

Прим. ред.

 

Заборони

Стаття 51 Бюджетного кодексу

встановлює такі стадії виконання бюджету за видатками:

1) установлення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на підставі затвердженого бюджетного розпису;

2) затвердження кошторисів розпорядникам бюджетних коштів;

3) узяття бюджетних зобов’язань;

4) отримання товарів, робіт і послуг;

5) здійснення платежів;

6) використання товарів, робіт і послуг на виконання бюджетних програм.

Як бачимо, стадія «отримання товарів, робіт і послуг»

передує стадії «здійснення платежів». У цій же статті Бюджетного кодексу зазначено, що розпорядник бюджетних коштів приймає рішення про оплату товарів, робіт та послуг після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами.

Отже, бюджетним установам та організаціям за загальним правилом заборонено здійснювати передоплату, крім випадків, застережених нормативно-правовими актами.

 

Дозволи

Здійснення передоплати

щодо окремих видів закупівель передбачає постанова № 1404 разом з наданням дозволу на передоплату як таку. Цією постановою залежно від виду закупівлі регламентовано строки, на які може бути проведено передоплату. Інформацію про строки передоплати наведемо у таблиці.

 

Строки передоплати

Перелік товарів, робіт та послуг, що закуповуються
за бюджетні кошти

Не більше одного місяця

Послуги пошти та зв’язку

Санаторно-курортні послуги для окремих категорій осіб, які мають право на їх придбання відповідно до законодавства

Послуги з енергопостачання

Товари, роботи і послуги, пов’язані з організацією та проведенням офіційних державних та міжнародних заходів, з’їздів, конференцій, а також виборів і референдумів

Транспортні послуги з авіаперевезень

Не більше трьох місяців

Роботи з капітального будівництва, капітального ремонту, реконструкції та реставрації, придбання основних засобів і житла

Науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи

Роботи зі створення, виготовлення літературних, художніх та інших творів

Товари, роботи і послуги з тривалим циклом виробництва (більше трьох місяців) та/або технічною специфікацією щодо яких установлено спеціальні вимоги до технічних характеристик предмета закупівлі (процесу виробництва), які відрізняються від міжнародних або національних стандартів, норм та правил

Програмне забезпечення (програмні продукти, інформаційні продукти, інформаційні системи та комплекси, бази даних) та роботи з його створення

Товари, роботи і послуги у нерезидентів України, якщо вони не виробляються (не надаються) в Україні

Вакцини для профілактичних щеплень людей і тварин

Медичне обладнання та санітарні автотранспортні засоби для забезпечення закладів охорони здоров’я згідно з державними програмами і заходами програмного характеру

Не більше одного року

Періодичні видання

Не більше чотирьох років

Товари, роботи і послуги, пов’язані з придбанням повітряних суден

 

Слід зазначити, що законодавство не обмежує розміри авансів при проведенні закупівель за рахунок бюджетних коштів. Тому ні можливість такого авансування товарів, робіт та послуг, ні строки попередньої оплати не залежать від суми авансу.

Практично всім бюджетним організаціям та установам доводиться оплачувати послуги з енергопостачання. Зупинимося окремо на цьому питанні.

Постановою № 1404 передбачено можливість передоплати бюджетними коштами щодо цих послуг на строк не більше одного місяця. Що ж необхідно розуміти під поняттям «послуги з енергопостачання»? Відповідь на це запитання дає лист № 26471. На думку Мінфіну, відповідні норми постанови № 1404 необхідно застосовувати до всіх видів енергоносіїв, до яких, зокрема, належать:

кам’яне та буре вугілля, торф, інші види первинного твердого палива;

кам’яновугільні брикети, інші види вторинного твердого палива, буровугільні та торф’яні брикети;

газ нафтопереробки;

нафтопродукти;

природний газ;

природні енергетичні ресурси (ядерна, гідравлічна та геотермальна енергія, інші природні ресурси);

електрична та теплова енергія.

У

листі № 7095 Мінфін пішов ще далі, розшифрувавши поняття «нафтопродукти» в цілях постанови № 1404. На думку відомства, до таких належать: бензин, дизельне паливо, керосин, пічне паливо, паливо для реактивних двигунів.

Тому, узявши на озброєння ці висновки, розпорядники бюджетних коштів мають

право здійснювати передоплату за електричну та теплову енергію, бензин, дизельне паливо та інші енергоносії, але на строк не більше одного місяця.

 

Можливості

Незважаючи на чітко регламентований перелік бюджетних закупівель зі строком попередньої оплати, Мінфін не позбавляє розпорядників бюджетних коштів можливості здійснювати передоплату за товари, роботи та послуги, не зазначені прямо в

постанові № 1404. Для цього розпоряднику бюджетних коштів необхідно звернутися до Міністерства з проханням розглянути питання про проведення передоплати щодо таких товарів, робіт чи послуг. Про таку лояльну позицію Мінфін заявив у листі № 26471.

У разі надання

докладних обґрунтувань та пояснень з приводу необхідності проведення нерегламентованої законодавством операції, питання, можливо, і вирішиться на користь прохача.

Розпорядникам бюджетних коштів залишається сподіватися, що більшість рішень будуть позитивними.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі