Облік експлуатації основних фондів
Наталія Дзюба, Людмила Солошенко, Марина Ковенко,
економісти-аналітики Видавничого будинку «Фактор»
1. Нарахування амортизації ОФ
Загальні принципи нарахування амортизації
Бухгалтерський облік
Під
амортизацією основних засобів розуміється систематичний розподіл вартості необоротних активів, що амортизується протягом строку їх корисного використання.У бухгалтерському обліку
амортизація нараховується на кожний об’єкт основних засобів щомісячно, починаючи з місяця, наступного за місяцем уведення в експлуатацію.Нарахування
амортизації закінчується з місяця, наступного після виведення об’єкта основних засобів з експлуатації. Призупиняють амортизацію при реконструкції, модернізації, добудові, дообладнанні та консервації об’єкта з місяця, наступного після початку таких заходів (п. 23 і п. 29 П(С)БО 7).Вартістю
необоротних активів (у тому числі основних засобів), що амортизується, є первісна вартість таких активів, зменшена на ліквідаційну вартість.
Методи нарахування амортизації
Суть методу | Сума амортизації річна (Арік і) | Додаткові показники | Примітки | ||
1 | 2 | 3 | 4 | ||
1. Прямолінійний метод | |||||
Розмір амортизації залежить тільки від строку використання об’єкта ОЗ |
| АмB = ПНB - ЛB | Переваги: вартість об’єкта ОЗ списується рівними частинами протягом усього строку його експлуатації.Недоліки: не враховується моральний знос об’єктів ОЗ та фактор підвищення витрат на ремонти в міру його експлуатації (особливо останніми роками використання об’єкта ОЗ) | ||
2. Метод зменшення залишкової вартості | |||||
Визначається річна сума амортизації виходячи із залишкової вартості об’єкта ОЗ на початок року або з первісної вартості щодо введених протягом року об’єктів ОЗ | Арік і = ОСТ (ПНВ) х На |
| Переваги: протягом перших років експлуатації об’єкта ОЗ накопичується значна сума коштів, необхідних для його відновлення.Недоліки: передбачає обов’язкову наявність ліквідаційної вартості, необхідної для розрахунку норми амортизації (тобто ЛВ ≠ 0) | ||
3. Метод прискореного зменшення залишкової вартості | |||||
Є різновидом методу зменшення залишкової вартості | Арік і = ОВТ(ПНВ) х На |
| Переваги: протягом перших років експлуатації об’єкта ОЗ накопичується значна сума коштів, необхідних для його відновлення | ||
4. Кумулятивний метод | |||||
Річна сума амортизації визначається як добуток вартості, що амортизується, і кумулятивного коефіцієнта (відношення років, що залишилися до кінця очікуваного строку використання об’єкта ОЗ, до суми числа років його корисного використання) | Арік і = АмВ х ki | АмВ = ПНВ-ЛВ
| Переваги: 1. У перші роки амортизується велика вартість об’єкта ОЗ, коли інтенсивність його використання максимальна.2. У перші роки накопичуються грошові кошти для заміни об’єкта ОЗ, що амортизується. 3. Забезпечується можливість збільшення частини витрат на ремонт об’єктів ОЗ, що амортизуються, які припадають на останні роки використання їх без відповідного збільшення витрат виробництва (собівартості продукції) за рахунок того, що сума амортизації, яка нараховується, у ці роки зменшується. Недоліки: певний ступінь трудомісткості | ||
5. Виробничий метод | |||||
Застосовується для нарахування амортизації об’єктів ОЗ, технічний стан яких залежить від кількості виробленої продукції | Амісi = Nмісi х На |
| Переваги: цей метод дуже простий і раціональний.Зручно застосовувати при визначенні амортизації автотранспорту залежно від його пробігу, верстатів та будь-якого виробничого обладнання. Недоліки: застосування пов’язано з трудністю визначення виробітку окремих об’єктів ОЗ (особливо на сьогодні) | ||
Умовні позначення : Арік і— річна сума амортизації, АмВ — вартість, що амортизується, ПВ — первісна вартість, ЛВ — ліквідаційна вартість, ЗВ — залишкова вартість, На — норма амортизації, Т — строк корисного використання об’єкта, kі — кумулятивний коефіцієнт, Аміс і — місячна сума амортизації, Nміс і— місячна норма виробітку, Nзаг — загальний обсяг продукції |
Крім перелічених методів, підприємства на свій розсуд можуть застосовувати норми та методи, передбачені
Законом про податок на прибуток.Амортизацію інших необоротних матеріальних активів (див.
п. 5.2 П(С)БО 7) нараховують або прямолінійним методом, або виробничим. А для малоцінних необоротних активів та бібліотечних фондів можна користуватися одним з таких методів (п. 27 П(С)БО 7):— прямолінійним:
— виробничим;
— у першому місяці використання об’єкта амортизацію нараховувати в розмірі 50 % первісної вартості, а решту 50 % — при списанні;
— у першому місяці використання об’єкта амортизувати 100 % його вартості. Причому
вартісний критерій, за яким об’єкти основних засобів зараховуються до складу малоцінних необоротних матеріальних активів підприємства встановлюють самостійно (п. 5.2 П(С)БО 7).Згідно з
П(С)БО 16 сума амортизації включається до складу витрат залежно від сфери використання об’єктів основних засобів.Крім того, згідно з нормами
Інструкції № 291 при нарахуванні амортизації необоротних активів збільшують залишок на позабалансовому рахунку 09 «Амортизаційні відрахування (надходження)».Зверніть увагу: у бухгалтерському обліку амортизація нараховується абсолютно щодо всіх об’єктів, незалежно від того, буде їх використано в господарській (виробничій) діяльності підприємства, чи ні.
Податковий облік
Під амортизацією ОФ у податковому обліку розуміється поступове віднесення витрат на їх придбання, виготовлення чи поліпшення на зменшення скоригованого прибутку платника податку в межах установлених норм амортизаційних відрахувань.
Відповідно до
п.п. 8.1.2 Закону про податок на прибуток амортизації підлягають витрати на:— придбання ОФ для власного виробничого використання, включаючи витрати на придбання племінної худоби і придбання, закладення та вирощування багаторічних насаджень до початку плодоношення;
— самостійне виготовлення основних фондів для власних виробничих потреб, включаючи витрати на виплату заробітної плати працівникам, які були зайняті виготовленням таких основних фондів;
— проведення всіх видів ремонту, реконструкції, модернізації та інших видів поліпшення основних фондів (якщо витрати перевищили 10 % ліміт);
— капітальні поліпшення якості земель, не пов’язані з будівництвом, а саме: іригація, осушення, збагачення та інші подібні капітальні поліпшення землі.
Не підлягають амортизації | |
Повністю відносяться до складу валових витрат звітного періоду | Витрати на: |
Проводяться за рахунок відповідних джерел фінансування | — витрати бюджетів на будівництво та утримання споруд благоустрою й жилих будинків, придбання і збереження бібліотечних та архівних фондів; |
Початок та закінчення нарахування амортизації
Нарахування амортизації починають:
— щодо ОФ
групи 1 — з наступного кварталу після введення в експлуатацію;— щодо ОФ
груп 2, 3, 4 — з кварталу, наступного за кварталом оприбуткування матеріальних цінностей, які входять до складу таких груп ОФ, незалежно від фактичного здійснення розрахунків за ці основні фонди та моменту введення в експлуатацію (див., наприклад, лист ДПАУ від 13.09.2004 р. № 7978/6/15-1116 // «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 23).Амортизація нараховується:
— щодо об’єктів ОФ групи 1 — до досягнення балансовою вартістю такого об’єкта 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто
1700 грн. При цьому така залишкова вартість за результатами відповідного періоду відноситься до складу валових витрат, а вартість такого об’єкта прирівнюється до нуля (п.п. 8.3.7 Закону про податок на прибуток);— щодо об’єктів ОФ групи 2, 3, 4 — до досягнення балансовою вартістю групи нульового значення (
п.п. 8.4.7 Закону про податок на прибуток).При виведенні з експлуатації окремого об’єкта ОФ групи 1 амортизацію припиняють нараховувати з кварталу, наступного за кварталом їх виведення з експлуатації. А при виведенні з експлуатації окремих об’єктів групи 2, 3, 4 з будь-яких причин (за винятком продажу) балансова вартість таких груп залишається незмінною та продовжує амортизуватися (
п.п. 8.4.6 Закону про податок на прибуток).Нарахування амортизації в податковому обліку провадиться
щоквартально. Базою для нарахування амортизації є балансова вартість відповідної групи ОФ (окремих об’єктів ОФ групи 1) на початок розрахункового періоду (кварталу), яка визначається за формулою, наведеною в п.п. 8.3.2 Закону про податок на прибуток:
Формула визначення балансової вартості відповідної групи ОФ | |
Б(а) = Б(а - 1) + П(а - 1) - В(а - 1) - А(а - 1) | |
Умовні позначення: | |
а | розрахунковий квартал |
а - 1 | попередній квартал перед розрахунковим кварталом |
Б(а) | балансова вартість групи (окремого об’єкта ОФ групи 1) на початок розрахункового кварталу |
Б(а - 1) | балансова вартість групи (окремого об’єкта ОФ групи 1) на початок кварталу, що передував розрахунковому |
П(а - 1) | сума витрат, понесених на придбання основних фондів, здійснення капітального ремонту, реконструкцій, модернізацій та інших поліпшень основних фондів, що підлягають амортизації, протягом кварталу, що передував розрахунковому |
В(а - 1) | сума виведених з експлуатації основних фондів (окремого об’єкта ОФ групи 1) протягом кварталу, що передував розрахунковому |
А(а - 1) | сума амортизаційних відрахувань, нарахованих у кварталі, що передував розрахунковому |
Порядок визначення балансової вартості розглянемо на прикладі.
Приклад 1.
Підприємство в І кварталі 2007 року придбало такі основні фонди групи 4, призначені для використання в господарській діяльності:— сканер вартістю 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.);
— ноутбук вартістю 5400 грн. (у тому числі ПДВ — 900 грн.). Балансова вартість основних фондів цієї групи на початок І кварталу 2007 року склала 50000 грн. Сума амортизаційних відрахувань за І квартал 2007 року, нарахована щодо основних фондів групи 4, склала 7500 грн. Розрахуємо балансову вартість ОФ групи 4 на початок II кварталу 2007 року:
50000 грн. + 1500 грн. + 4500 грн. - 7500 грн. = 48500 грн.
Перемноживши балансову вартість групи ОФ (об’єкта ОФ групи 1) на відповідну норму амортизації (15 %), визначають норму амортизаційних відрахувань. За II квартал сума амортизаційних відрахувань дорівнює 7275 грн.
Податкові норми амортизації
Згідно з
п.п. 8.2.2 Закону про податок на прибуток у податковому обліку ОФ розподіляється на чотири групи. Проте після того, як Законом про держбюджет на 2004 рік і Законом № 1957 для нових ОФ груп 1, 2, 3 було введено «нові» (підвищені) норми амортизації, то, починаючи з 01.01.2004 р., у податковому обліку підприємства (у результаті розподілу всередині груп 1, 2 і 3 основних фондів на «нові» та «старі») може виявитися 7 груп ОФ:
Групи ОФ у податковому обліку
Група ОФ | Склад групи | Підгрупи ОФ | |
підгрупа | квартальна норма амортизації* | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Група 1 | Будівлі, споруди, їх структурні компоненти та передавальні пристрої, у тому числі жилі будинки та їх частини (квартири та місця загального користування), вартість капітального поліпшення землі | — підгрупа 1/1 (старі ОФ) | 1,25 % |
— підгрупа 1/2 (нові ОФ) | 2 % | ||
Група 2 | Автомобільний транспорт та вузли (запасні частини) до нього; меблі; побутові електронні, оптичні, електромеханічні прилади та інструменти, інше конторське (офісне) обладнання, пристрої та пристосування до них | — підгрупа 2/1 (старі ОФ) | 6,25 % |
— підгрупа 2/2 (нові ОФ) | 10 % | ||
Група 3 | Будь-які інші основні фонди, не включені до | — підгрупа 3/1 (старі ОФ) | 3,75 % |
— підгрупа 3/2 (нові ОФ) | 6 % | ||
Група 4 | Електронно-обчислювальні машини, інші машини для автоматичної обробки інформації, пов’язані з ними засоби зчитування або друку інформації, інші інформаційні системи, комп’ютерні програми, телефони (у тому числі стільникові), мікрофони та рації, вартість яких перевищує вартість малоцінних товарів (предметів) | 15 % | |
* Зауважимо: згідно з п.п. 8.6.1 Закону про податок на прибуток платник податків може прийняти рішення про застосування інших норм амортизації, які не перевищують розміру «нових» (підвищених) норм. Мабуть, саме цим і пояснюється формулювання назв рядків Б5 — Б8 таблиці 2 «Розрахунок амортизаційних відрахувань» додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток. Щоправда, таке рішення платника податків:— має бути прийняте до початку звітного податкового року і не може бути змінено протягом такого року; — доводиться до відома податкового органу разом з поданням декларації за І квартал такого звітного податкового року. |
Згідно із
Законом № 1957 розподіл об’єктів, що амортизуються, на «старі» та «нові» здійснюється за такими критеріями:
«Старі» | «Нові» |
а) об’єкти ОФ груп 1, 2 і 3, які: | а) об’єкти ОФ груп 1, 2 і 3, які одночасно відповідають таким умовам: б) витрати на поліпшення таких нових ОФ |
Порядок віднесення ОФ до «нових» та «старих» підгруп розглянемо на прикладах:
Приклад 2.
У 2005 році підприємство придбало у постачальника нові офісні меблі. Такі меблі в податковому обліку підприємству слід віднести до підгрупи 2/2 (нові ОФ) групи 2.Приклад 3.
У 2007 році підприємство купило приміщення складу, що перебувало в експлуатації (споруджене у 2000 році і тоді ж уведене в експлуатацію першим власником). У податковому обліку приміщення слід включити до підгрупи 1/1 (старі ОФ) групи 1.Приклад 4.
У 2007 році підприємство купило вантажний автомобіль. При цьому підприємство-продавець придбало автомобіль у 2005 році (як новий і такий, що не був до купівлі в експлуатації), і відповідно для продавця такий транспортний засіб був новим. Ураховуючи це, підприємство-покупець, тобто другий господар вантажного автомобіля має право розцінювати його як нові ОФ і відобразити в підгрупі 2/2 (нові ОФ) групи 2. Аналогічні роз’яснення з цього приводу наводилися в листі ДПАУ від 12.04.2006 р. № 4101/6/15-0316 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 37 та в консультації податківців у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 97, с. 15.Приклад 5.
У 2007 році підприємство здійснило ремонт орендованого автомобіля. Тут застосування ставок амортизації до витрат, які збільшили балансову вартість групи 2, залежить від того, за якими нормами — «старими» чи «новими» — амортизувався цей об’єкт ОФ у орендодавця. Якщо орендодавець проводив нарахування амортизації за новими нормами, то і орендар має застосовувати ті ж норми до амортизації ремонтних витрат. Якщо в податковому обліку орендодавця амортизація нараховувалася за старими нормами, то і орендар амортизує такі витрати за старими нормами. Для цього орендарю слід з’ясувати, як саме здійснюється нарахування амортизації в орендодавця щодо орендованого автомобіля. Такий порядок амортизації витрат на ремонт об’єктів, що орендуються, наведено фахівцями ДПАУ у «Віснику податкової служби України», 2005, № 10, а також у листі ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 83). При цьому доказом правомірності застосування нових норм попереднім власником можуть бути первинні документи та технічна документація на орендований автомобіль (див. «Вісник податкової служби України», 2005, № 10, с. 12).Деяке застереження слід зробити щодо
витрат на ремонт безоплатно отриманих ОФ. У своїх офіційних роз’ясненнях ДПАУ дозволила проводити амортизацію витрат на ремонт, модернізацію, технічне переозброєння та інші види поліпшення безоплатно отриманих об’єктів основних фондів (див. листи від 24.09.2003 р. № 8032/6/15-1116 // «Податки та бухгалтерський облік», 2003, № 84 і від 15.06.2006 р. № 11332/7/15-0317).Ми, у свою чергу, вважаємо, що треба застосовувати
старі ставки незалежно від того, старий чи новий об’єкт ОФ безоплатно отримало підприємство. Адже в цьому випадку підприємство не понесло витрат ні до 01.01.2004 р., ні, тим більше, після.Розрахунок суми амортизаційних відрахувань відображається
в таблиці 2 «Розрахунок амортизаційних відрахувань» додатка К 1/1 до декларації з податку на прибуток підприємства, дані якого переносяться в рядок 07 «Сума амортизаційних відрахувань» декларації.У бухгалтерському та податковому обліку нарахування амортизації щодо основних фондів відобразиться так:
Первинні документи | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, | Податковий облік | ||
Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Амортизація ОФ підприємства, що використовуються на різні цілі | ||||||
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в капітальному будівництві | 151 | 131 | 250 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються для виготовлення об’єктів основних засобів власними силами підприємства | 152 | 131 | 380 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються для виготовлення об’єктів інших необоротних матеріальних активів власними силами підприємства | 153 | 131 | 160 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються для виготовлення об’єктів нематеріальних активів власними силами підприємства | 154 | 131 | 70 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в основній виробничій діяльності підприємства (якщо цю суму може бути безпосередньо віднесено до конкретного об’єкта витрат) | 23 | 131 | 650 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в роботах, пов’язаних з освоєнням нових виробництв та агрегатів, а також у підготовчих до виробництва роботах у сезонних галузях промисловості | 39 | 131 | 320 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в основній виробничій діяльності підприємства (якщо цю суму не може бути безпосередньо віднесено до конкретного об’єкта витрат), для управління виробництвом та обслуговування виробничого процесу | 91 | 131 | 210 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в адміністративних цілях | 92 | 131 | 420 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються для цілей реалізації та збуту продукції (товарів, робіт, послуг) | 93 | 131 | 130 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються в роботах, пов’язаних з дослідженнями та розробками, які здійснюються підприємством | 941 | 131 | 60 | — | — |
Відомість нарахування амортизації | Відображено суму амортизації вартості ОЗ, що використовуються для здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням стихійному лиху, техногенним катастрофам та аваріям, іншим надзвичайним подіям, а також ліквідацією їх наслідків | 99 | 131 | 180 | — | — |
Бухгалтерська довідка | Відображено в позабалансовому обліку суму нарахованої амортизації основних засобів | 09 | — | 1970 | — | — |
Амортизація безоплатно отриманих основних фондів
Бухгалтерський облік
Відповідно до
п. 10 П(С)БО 7 при безоплатному отриманні об’єктів основних засобів первісна вартість таких об’єктів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 цього ж Положення.На думку Мінфіну України (див.
лист від 17.11.2003 р. № 31-04200-04-5/5570 // «Податки та бухгалтерський облік», 2003, № 101), вартість отриманих безоплатно основних засобів до складу капітальних інвестицій не включається і на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» не відображається. Їх вартість зараховується безпосередньо на рахунок 10 «Основні засоби», але в разі необхідності здійснення монтажу, налагодження, тестових випробувань та інших витрат, пов’язаних з доведенням безоплатно отриманих основних засобів до працездатного стану, зазначені витрати спочатку відображаються на рахунку 15 з подальшим збільшенням первісної вартості отриманих об’єктів у момент їх введення в експлуатацію. Проте, на нашу думку, для можливості формування первісної вартості об’єкта основних засобів без застосування рахунка 15 не обійтися, тому в числовому прикладі (див. нижче) наведено бухгалтерські проводки з урахуванням цього зауваження.Оскільки безоплатне отримання основних засобів спричиняє збільшення власного капіталу підприємства, то відповідно до
п. 7 П(С)БО 3 у бухгалтерському обліку необхідно щомісячно визнавати дохід у сумі нарахованої амортизації таких об’єктів. У міру визнання доходу сума додаткового капіталу зменшується.При цьому
збільшення додаткового капіталу відбувається на суму, що дорівнює справедливій вартості безоплатно отриманого об’єкта, без урахування інших обов’язкових платежів та витрат, пов’язаних з доведенням такого об’єкта до працездатного стану. Зазначені суми сплачених інших витрат не можуть бути додатковим капіталом підприємства. Такі витрати збільшують винятково первісну вартість об’єкта основних засобів.Якщо первісна вартість безоплатно отриманих необоротних активів та сума додаткового капіталу, створення якого пов’язано з отриманням цих активів, відрізняються (зокрема, у результаті нарахування податку на прибуток, транспортування, установлення, монтажу, налагоджування, переоцінки, реконструкції, модернізації таких безоплатно отриманих необоротних активів), то сума визнаного доходу не дорівнюватиме сумі нарахованої амортизації зазначених активів. Про це зазначається в
листі Міністерства фінансів України від 07.04.2004 р. № 31-04200-05/1010/5700 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2004, № 50).
Податковий облік
При
безоплатному отриманні об’єкта основних фондів витрати на його придбання або самостійне виготовлення, з яких в податковому обліку складається балансова вартість відповідної групи основних фондів (або окремого об’єкта групи 1), не здійснюються. Це означає, що підприємство, яке безоплатно отримало об’єкт основних фондів, втрачає право на амортизацію його вартості. Не підлягають амортизації й основні фонди, безоплатно отримані у випадках, передбачених п.п. 4.2.15 Закону про податок на прибуток.Якщо ж підприємство, що безоплатно отримало основні фонди, здійснює витрати, супутні отриманню таких об’єктів (транспортні, страхові, реєстраційні тощо), а також витрати на монтаж, налагодження, дообладнання тощо, то воно, на нашу думку, має право збільшити на суму таких витрат балансову вартість відповідної груп основних фондів (створити окремий об’єкт групи 1) з їх подальшою амортизацією за правилами, установленими
ст. 8 Закону про податок на прибуток.Зауважимо, що формальне прочитання
п.п. 8.4.1 Закону про податок на прибуток залишає деякі сумніви щодо правомірності віднесення витрат, супутніх безоплатному отриманню основних фондів, на збільшення балансової вартості відповідної групи основних фондів. Річ у тім, що там ідеться про таке збільшення «у разі здійснення витрат на придбання основних фондів». Проте поки немає офіційної позиції податківців з цього питання, вважаємо, можна керуватися тим, що транспортні, страхові, реєстраційні та інші витрати, супутні безоплатному отриманню основних фондів, підприємство все-таки змушено здійснювати, і господарська спрямованість таких витрат очевидна (звичайно, якщо об’єкт основних фондів планується використовувати в господарській діяльності). А якщо пригадати, що в аналогічній ситуації ДПАУ дозволяє амортизувати витрати на ремонт безоплатно отриманих основних фондів (див. листи від 24.09.2003 р. № 8032/6/15-1116 // «Податки та бухгалтерський облік», 2003, № 84 і від 15.06.2006 р. № 11332/7/15-0317 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 53), то цей же підхід цілком застосовний і до таких супутніх витрат.У бухгалтерському та податковому обліку нарахування амортизації щодо безоплатно отриманих основних фондів відобразиться так:
Первинні | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, | Податковий облік | ||
Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Амортизація безоплатно отриманих ОФ | ||||||
Платіжне | Перераховано передоплату за транспортування обладнання, безоплатно отриманого підприємством | 371 | 311 | 720 | — | — |
Податкова накладна | Відображено податковий кредит за наявності податкової накладної від транспортного підприємства | 641 | 644 | 120* | — | — |
* Оскільки об’єкт безоплатно отриманих основних фондів планується використовувати в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності, виникає право на податковий кредит з ПДВ згідно з п.п. 7.4.1 Закону про податок на прибуток. | ||||||
Накладна | Отримано обладнання | 152 | 424 | 17000 | 17000 | — |
У бухгалтерському обліку безоплатне отримання об’єкта основних засобів краще відображати на субрахунку обліку капітальних інвестицій (для дотримання методології формування первісної вартості ОЗ) з одночасним збільшенням додаткового капіталу. |
| |||||
Акт | Отримано транспортні послуги | 152 | 685 | 600* | — | — |
* Супутні витрати (без ПДВ), зокрема на транспортування, слід включити до балансової вартості відповідної групи ОФ на початок кварталу, наступного за кварталом, в якому їх було понесено (нараховано). | ||||||
Бухгалтерська довідка | Списано податковий кредит | 644 | 685 | 120 | — | — |
Бухгалтерська довідка | Відображено залік | 685 | 371 | 720 | — | — |
Акт ф. ОЗ-1 | Об’єкт уведено в експлуатацію | 10 | 152 | 17600 | — | — |
На відміну від бухобліку в податковому обліку амортизація нараховується тільки на вартість транспортних витрат, супутніх безоплатному отриманню об’єкта ОФ. | ||||||
Відомість нарахування амортизації | У місяці, наступному за введенням об’єкта ОЗ в експлуатацію, нараховано амортизацію виходячи зі строку корисної експлуатації 6 років (17600 : 6 : 12) = 244,44 | 23, 91, 92, 93 | 131 | 244,44 | — | — |
Бухгалтерська довідка | Відображено в позабалансовому обліку суму нарахованої амортизації основних засобів | 09 | — | 244,44 | — | — |
Бухгалтерська довідка | Відображено дохід у сумі нарахованої амортизації без урахування супутніх витрат (17000 : 6 : 12) = 236,11 | 424 | 745 | 236,11 | — | — |
Бухгалтерська довідка | Суму доходу списано на фінансовий результат | 745 | 791 | 236,11 | — | — |
Амортизація основних фондів, отриманих у межах цільового фінансування
Бухгалтерський облік
Бухгалтерський облік цільових джерел фінансування ведеться на рахунку
48 «Цільове фінансування і цільові надходження». Отримані ОФ у межах цільового фінансування одержувач відображає за дебетом рахунків обліку такого майна в кореспонденції з рахунком 48.Особливістю цільового фінансування у вигляді капітальних інвестицій є те, що воно визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів (
п. 18 П(С)БО 15).
Податковий облік
У податковому обліку амортизація основних фондів, отриманих як цільове фінансування, відображається аналогічно амортизації основних фондів, отриманих безоплатно.
У бухгалтерському та податковому обліку нарахування амортизації щодо основних фондів, отриманих як цільове фінансування, відобразиться так:
Первинні | Зміст господарської | Бухгалтерський облік | Сума, | Податковий | ||
Дт | Кт | ВД | ВВ | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Амортизація ОФ, отриманих у межах цільового фінансування | ||||||
Прибутковий ордер, акт приймання обладнання | Отримано об’єкт основних фондів (легковий автомобіль) | 152 | 48 | 145000 | — | — |
Бухгалтерська | Нараховано Пенсійний збір | 152 | 651 | 4350 | — | 4350* |
* Уключається до складу валових витрат на підставі п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток. | ||||||
Платіжне | Сплачено Пенсійний збір | 651 | 311 | 4350 | — | — |
Бухгалтерська | Нараховано податок з власників транспортних засобів (на всю суму) | 39 | 641 | 240 | — | — |
Платіжне | Сплачено суму податку з власників транспортних засобів | 92 | 39 | 60 | — | 60* |
641 | 311 | |||||
* Уключається до складу валових витрат на підставі п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток. | ||||||
Платіжне | Відображено оплату державної реєстрації легкового автомобіля | 377 | 311 | 2400 | — | — |
Збільшено первісну вартість об’єкта ОЗ на вартість послуг ДАІ з реєстрації | 152 | 377 | 2400* | — | — | |
* У податковому обліку включається до балансової вартості групи 2 ОФ на початок кварталу, наступного за кварталом, в якому їх було понесено (нараховано). | ||||||
Акт ф. ОЗ-1 | Об’єкт уведено | 105 | 152 | 151750* | — | — |
48 | 69 | 145000** | — | — | ||
* На відміну від бухобліку у податковому обліку амортизація нараховується тільки на вартість реєстрації автобуса в ДАІ. | ||||||
Відомість | У місяці, наступному за введенням об’єкта ОЗ в експлуатацію, нараховано амортизацію виходячи зі строку корисної експлуатації 10 років (151750 : 10 : 12) = 1264,58 | 23, 91, 92, 93, 94, 99 | 131 | 1264,58 | — | — |
Бухгалтерська | Відображено в позабалансовому обліку суму нарахованої амортизації основних засобів | 09 | — | 1264,58 | — | — |
Бухгалтерська | Відображено дохід у сумі нарахованої амортизації без урахування супутніх витрат (145000 : 10 : 12) = 1208,33 | 69 | 745 | 1208,33 | — | — |
Бухгалтерська | Суму доходу списано | 745 | 793 | 1208,33 | — | — |