Теми статей
Обрати теми

Щодо встановлення ліміту каси

Редакція ПБО
Лист від 09.02.2007 р. № 11-113/543-1414

Щодо встановлення ліміту каси

Лист Національного банку України
від 09.02.2007 р.
№ 11-113/543-1414

Національний банк України розглянув лист <...> щодо порядку встановлення ліміту залишку готівки в касі підприємства і повідомляє.

Пунктом 5.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 та зареєстрованого в Мін’юсті України 13.01.2005 р. за № 40/10320 (зі змінами) (далі — Положення), визначено

особливості порядку встановлення ліміту каси підприємствами, що розпочинають свою діяльність, а також підприємствами, діяльність яких була пов’язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримали право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків.

Зазначені підприємства

на перші три місяці роботи встановлюють ліміт каси згідно з прогнозними розрахунками. Встановлений з урахуванням прогнозних розрахунків ліміт каси у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності відповідно до вимог Положення.

Враховуючи, що

ліміт каси — це граничний розмір суми готівки, яка може залишатися в касі в позаробочий час для забезпечення роботи підприємства на початку наступного робочого дня (п. 1.2 Положення), вважаємо, що зазначені підприємства мають вести відлік перших трьох місяців своєї роботи з дня проведення ними першого розрахунку готівкою .

При цьому слід зазначити, що у разі

якщо підприємство розпочало свою господарську діяльність і проводило операції з готівкою, але ліміт каси ним не було встановлено (незалежно від причин такого невстановлення), то ліміт такої каси вважається нульовим і вся готівка, що перебуває в його касі на кінець робочого дня, вважається понадлімітною (п. 5.9 Положення).

Виконавчий директор з питань
готівково-грошового обігу О. Толстой



коментар редакції

Тримісячний строк дії «прогнозного» ліміту каси починає спливати
з дати першого готівкового розрахунку

Безперечно, щодо питань регулювання правил наявного обігу НБУ у нас молодець! За рідкісними винятками. Якщо навіть у нього не виходить з першого разу зрозуміло викласти хорошу норму в Положенні про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затвердженому постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 (далі — Положення), то можна бути впевненим: хід думки в нього із самого початку був правильним, будь-яка норма замислювалася саме як хороша, а не погана, і рано чи пізно незрозуміло викладену норму буде якщо і не відразу переписано (викладено в новій редакції) безпосередньо в Положенні, то вже роз’яснено (максимально лояльно) в одному з листів НБУ — це напевно.

Сьогоднішній лист — яскравий тому приклад.

Ідеться про абзац третій пункту 5.2 Положення, не так давно викладений у

новій редакції згідно з постановою Правління НБУ від 13.12.2006 р. № 454 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 11). Як відомо, з 20 січня 2007 року підприємства, що тільки розпочинають свою діяльність або діяльність яких була пов’язана виключно з безготівковими розрахунками, а зараз розпочинають діяльність, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, які встановили собі ліміт каси на перші три місяці «роботи» (так дослівно зазначено в першому реченні абзацу третього пункту 5.2 Положення), розрахувавши його величину згідно з прогнозними даними, зобов’язані переглянути такий ліміт каси згідно з фактичними показниками «у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи» (саме так дослівно і зазначено в другому реченні абзацу третього пункту 5.2 Положення — «роботи»). У сьогоднішньому листі НБУ роз’яснює, з якої саме дати починається відлік (спливання) цих «перших трьох місяців їх роботи».

Узагалі-то, це запитання здається надуманим, оскільки з першого речення абзацу третього пункту 5.2 Положення прямо випливає, що оскільки ліміт каси згідно з прогнозними даними

встановлюється на три перші місяці роботи, то і строк дії такого ліміту каси має відлічуватися саме від дати його встановлення. Проте НБУ вигадав дещо покраще...

Мабуть, НБУ врахував, що зазначеним підприємствам вистачить кмітливості, щоб не встановлювати собі ліміт каси раніше, ніж фактично знадобиться його величина, відмінна (більша) від

нуля (що відповідає ситуації, коли ліміт каси не встановлено зовсім). І от НБУ проявив мудрість (дещо запізнілу) і зазначив, що тримісячний строк «їх роботи» починає спливати з дати проведення першого готівкового розрахунку.

Інакше кажучи, «готівковим новачкам» можна, не відкладаючи надовго, установити собі «прогнозний» ліміт каси (зі складанням Розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі за формою додатка 2 до Положення) виходячи з

прогнозних величин надходжень або виплат, затвердивши його розпорядчим документом підприємства, застосовувати цей ліміт, а потім слід відлічити рівно три місяці з дати проведення першого готівкового розрахунку, після чого розрахувати за ці три місяці величину ліміту каси (зі складанням Розрахунку) уже виходячи з фактичних величин надходжень або виплат (тобто на загальних підставах розділу 5 Положення) за ці три місяці і, нарешті, у двотижневий строк після закінчення зазначеного тримісячного строку затвердити розпорядчим документом підприємства відповідний «звичайний» ліміт каси.

Відзначимо ще два моменти.

По-перше, у період до закінчення встановленого для перегляду «прогнозного» ліміту каси пунктом 5.2 Положення двотижневого строку, на нашу думку, продовжує діяти встановлений «прогнозний» ліміт каси.

По-друге, надалі підприємство, звичайно, має право переглянути і цей ліміт каси — теж на загальних підставах пункту 5.12 Положення, якщо, звісно, фактичні показники (відповідні величини надходжень або виплат), що збільшились, дозволяють отримати більший результат розрахунку.

У світлі зазначеного про лояльність НБУ відносно трактування правил готівкового обігу навіть дивно: і з чого це він в’ївся проти сум, пов’язаних з оплатою праці, які не входять до фонду оплати праці (зокрема, лікарняних), і вперто не бажає поширити на такі суми загальний три-(п’яти-) денний строк понадлімітного перебування їх у касі підприємства (тобто підправити пункт 2.10 Положення).

Віримо, рано чи пізно НБУ все ж таки одумається...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі